Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ned.help Me Met Controleren. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1660556)

Zarife 08-01-2008 17:22

Ned.help Me Met Controleren.
 
HEEEY SCHOLIEREN,
IK MOEST VOOR NED EEN BROEF SCHRIJVEN NAAR DOOF.NL EN DAAR VRAGEN IN STELLEN LEES MAAR HIERONDER..
MAAR KUNNEN JULIE MIJ VERBETEREN...
JE HOEFT NIET ALLES TE LEZEN EN VERBETEREN EEN KLEIN DEEL IS OOK GOED.. DANKU WEL!!

-------------------------------------------------------------------------------------------

[MIJN GEGEVENS. NAAM ADRES POSTCODE ETC.]

Apeldoorn, 1 januari 2008

Doof.nl
Postbus 3002
3500 BA Utrecht

Geachte heer, mevrouw,

Voor het vak Nederlands moet ik een spreekbeurt houden en ik heb gekozen om het over doventaal te houden. Op het internet heb ik niet genoeg informatie kunnen vinden, en daarom schijf ik u deze brief.

Voor mijn spreekbeurt heb ik informatie nodig over de doventaal en zelf heb ik ook nog een par vragen dat niet in mijn spreekbeurt hoeft maar waar ik wel graag informatie over wil. Ik wil graag weten wat Julie doven en slechthorende nou het eerste leren op bijvoorbeeld zo’n cursus en mogen de mensen zelf kiezen wat ze willen leren, of word dat voor hun bepaald. gebarentaal, liplezen.
En of er nog andere manieren zijn om met doven en slechthorende te communiceren dan behalve gebarentaal en liplezen.
En welke manier en dan het vaakst gekozen word.

Graag wil ik ook wat meer weten over hoe de leraren de dove en slecht horende mensen de taal nou word geleerd.
En hoe die leraren erop worden getraind want ze moeten vast geduld hebben, en welke vaardigheden moeten ze nog meer hebben om die doven en slechthorenden zo’n taal te leren.

Ik hoop dat u mij genoeg kunt helpen en antwoorden kunt geven op mijn vragen. Graag heb ik dat u reageert binnen 2 weken. Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,

[MIJN HANDTEKENING]



[MIJN NAAM]

Zarife 08-01-2008 17:38

geen fouten ?

mathfreak 08-01-2008 18:08

*ik geef hieronder de tekst met de nodige coorecties weer*
-------------------------------------------------------------------------------------------

[MIJN GEGEVENS. NAAM ADRES POSTCODE ETC.]

Apeldoorn, 1 januari 2008

Doof.nl
Postbus 3002
3500 BA Utrecht

Geachte heer, mevrouw,

Voor het vak Nederlands moet ik een spreekbeurt houden en ik heb gekozen om het over doventaal te houden. Op het internet heb ik niet genoeg informatie kunnen vinden, en daarom schijf ik u deze brief.

Voor mijn spreekbeurt heb ik informatie nodig over de doventaal en zelf heb ik ook nog een paar vragen die niet in mijn spreekbeurt aan de orde hoeven komen, maar waar ik wel graag informatie over wil. Ik wil graag weten wat doven en slechthorenden nou het eerste leren op bijvoorbeeld zo’n cursus, en of de mensen zelf mogen kiezen wat ze willen leren (gebarentaal, liplezen), of dat dat voor hen bepaald wordt.
Ook zou ik graag willen weten of er nog andere manieren zijn om met doven en slechthorenden te communiceren dan behalve gebarentaal en liplezen, en welke manier dan het vaakst gekozen wordt.

Graag wil ik ook wat meer weten over hoe de leraren de taal aan dove en slecht horende mensen leren, en hoe die leraren erop worden getraind want ze moeten vast geduld hebben, en welke vaardigheden ze nog meer moeten hebben om die doven en slechthorenden zo’n taal te leren.

Ik hoop dat u mij genoeg kunt helpen en antwoorden kunt geven op mijn vragen. Graag heb ik dat u reageert binnen 2 weken. Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,

[MIJN HANDTEKENING]



[MIJN NAAM]

June bug 09-01-2008 12:38

Uit deze zin:

Ook zou ik graag willen weten of er nog andere manieren zijn om met doven en slechthorenden te communiceren dan behalve gebarentaal en liplezen, en welke manier dan het vaakst gekozen wordt.

Moet het woord 'dan' na 'communiceren' weggehaald worden. 'vaakst' klinkt ook niet echt mooi, kun je daar geen 'meest' van maken?

Andijvie 09-01-2008 13:31

Doventaal :| Dat klinkt nogal denigrerend, eigenlijk.

Dove mensen leren net zoals horende mensen een taal; zoals horende kinderen gaan brabbelen, gaan dove kindjes met hun handen brabbelen. Als je vroeg genoeg begint met Nederlandse Gebarentaal tegen zo'n kindje, dan pikt hij het vanzelf op, daarvoor is geen speciale training nodig (voor de ouders wel, voor het kind niet), net zoals horende kinderen ook vanzelf leren spreken.

mathfreak 09-01-2008 18:20

Citaat:

June bug schreef: (Bericht 26786008)
Uit deze zin:

Ook zou ik graag willen weten of er nog andere manieren zijn om met doven en slechthorenden te communiceren dan behalve gebarentaal en liplezen, en welke manier dan het vaakst gekozen wordt.

Moet het woord 'dan' na 'communiceren' weggehaald worden. 'vaakst' klinkt ook niet echt mooi, kun je daar geen 'meest' van maken?

Ik kan het zelf niet meer in mijn oorspronkelijke reply aanpassen, daarom zet ik het hier maar even apart onder:
Ook zou ik graag willen weten of er behalve gebarentaal en liplezen nog andere manieren zijn om met doven en slechthorenden te communiceren, en welke manier dan het meest gekozen wordt.

Ik denk dat het zo beter is, ook wat zinsopbouw betreft.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.