Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Alle data van Hyves (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1946943)

BlikjeDrinken 06-09-2018 21:56

Alle data van Hyves
 
Sorry als deze vraag hier niet hoort, ben aardig onbekend met deze site :P

Ik vroeg me laatst af, zijn alle profielen en alle data van Hyves opgeslagen? Of zijn die allemaal verwijderd nadat de website stopte. En als het ooit zou terugkomen, zou je dan weer op je oude profiel kunnen inloggen?

Groetjes :)

Elin3 06-09-2018 21:58

Een deel van de data is er nog (geanonimiseerd), een van mijn docenten aan de Universiteit Leiden deed netwerkonderzoek op de Hyves data-set.

BlikjeDrinken 06-09-2018 22:02

De nostalgie van Hyves blijft er altijd :)

bikinigek 08-09-2018 11:04

Is dat een soa met glitter plaatjes

deadlock 08-09-2018 11:33

Ik geloof niet dat Hyves seksueel overdraagbaar was. Seks was wel hyvesoverdraagbaar, maargoed, dat was het forum ook.

Straatmeid_oud 08-09-2018 13:43

Citaat:

bikinigek schreef: (Bericht 34519107)
Is dat een soa met glitter plaatjes

Ontopic!

Straatmeid_oud 08-09-2018 13:44

Ik vind dit wel een goede vraag eigenlijk, ik vraag me nu af of ik mijn hyves nu wel of niet verwijderd heb, of gewoon vergeten ben. :eek:

deadlock 08-09-2018 16:58

Dat maakt niet uit, er waren toen maar heel beperkt regels en praktisch geen toezicht dus het zit sowieso in de grote hoop met data.

bikinigek 09-09-2018 00:23

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34519182)
Ontopic!

https://youtu.be/pHc8vKYu_Vk

Straatmeid_oud 09-09-2018 12:55

lolz

miauws 03-10-2018 20:42

Hyves staat nog online. Tenminste, alles wat rond november 2013 online stond is op Archive.org te bekijken. Als je je gebruikersnaam nog weet en je Hyvespagina niet had verwijderd, kun je die dus nog steeds terugkijken want die staat nog steeds online.

(Wat overigens helemaal niet mag. Want je hebt Archive.org nooit toestemming gegeven om jouw persoonsgegevens te publiceren. Persoonsgegevens zijn over het algemeen profielfoto's, gebruikersnamen, berichten etc. Maar probeer maar als "particulier" zo'n groot bedrijf als Archive.org aan te pakken, dat gaat je niet lukken helaas.)

miauws 03-10-2018 20:44

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34519185)
Ik vind dit wel een goede vraag eigenlijk, ik vraag me nu af of ik mijn hyves nu wel of niet verwijderd heb, of gewoon vergeten ben. :eek:

Als je Hyves op "afgeschermd" stond, is er (gelukkig) nu toch niet veel meer te bekijken. :) Als je je gebruikersnaam/URL nog weet kan je die op Archive.org intikken en dan zie je wat er nog online staat.

Berichten die je hebt geplaatst op openbare pagina's (zoals "Ik haat muggen") zijn wel voor iedereen zichtbaar. ;)

Elin3 03-10-2018 20:49

Citaat:

miauws schreef: (Bericht 34524633)
Hyves staat nog online. Tenminste, alles wat rond november 2013 online stond is op Archive.org te bekijken. Als je je gebruikersnaam nog weet en je Hyvespagina niet had verwijderd, kun je die dus nog steeds terugkijken want die staat nog steeds online.

(Wat overigens helemaal niet mag. Want je hebt Archive.org nooit toestemming gegeven om jouw persoonsgegevens te publiceren. Persoonsgegevens zijn over het algemeen profielfoto's, gebruikersnamen, berichten etc. Maar probeer maar als "particulier" zo'n groot bedrijf als Archive.org aan te pakken, dat gaat je niet lukken helaas.)

In de tijd van Hyves was dat volgens mij allemaal een stuk minder streng als vandaag de dag. En wie weet heb je ergens in de terms en conditions van Hyves wel gemist dat ze jouw gegevens mogen doorgeven aan derden... Dan ben je dus eigenlijk wel akkoord gegaan.

deadlock 03-10-2018 21:19

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34524642)
In de tijd van Hyves was dat volgens mij allemaal een stuk minder streng als vandaag de dag. En wie weet heb je ergens in de terms en conditions van Hyves wel gemist dat ze jouw gegevens mogen doorgeven aan derden... Dan ben je dus eigenlijk wel akkoord gegaan.

Dat weet ik heel zeker van wel. Daar werd destijds niet geheim over gedaan voor zover ik weet.

miauws 05-10-2018 13:57

Hyves is niet degene die de website op archive.org heeft geupload. Daarnaast hebben wij inmiddels de AVG, waar ook Archive.org zich aan moet houden. ;)

Mocht iemand het toch interessant vinden, dit waren in 2013 de gebruikersvoorwaarden van Hyves: https://web.archive.org/web/20130522...ksvoorwaarden/
Of alles wat daarin stond toentertijd wel mocht of juist niet en dus "ongeldig" was, is een tweede. ;)

deadlock 05-10-2018 14:02

Het gaat helemaal niet om archive.org maar om de data achter hyves.
Daarnaast hoeft een Amerikaans bedrijf zich helemaal niet aan de GDPR te houden.

Dark Phoenix 06-10-2018 07:15

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34525443)
Het gaat helemaal niet om archive.org maar om de data achter hyves.
Daarnaast hoeft een Amerikaans bedrijf zich helemaal niet aan de GDPR te houden.

Dat ligt helemaal aan de situatie.

deadlock 06-10-2018 10:28

Citaat:

Dark Phoenix schreef: (Bericht 34525908)
Dat ligt helemaal aan de situatie.

Het enige wat ze hoeven te doen is zeggen dat ze niet bedoeld zijn voor een EU-target audience en er is nog niet echt een mechanisme om er iets aan te doen. Veel lokale Amerikaanse kranten hebben hun website ontoegankelijk gemaakt voor EU-lezers bijvoorbeeld, maar volgens de experts is dat onzin, de EU heeft helemaal geen zeggenschap over deze entiteiten.

FB is wat anders, maar die hebben ook gewoon een lokale presence. Ik denk dat ze iets als reddit al totaal niets zouden kunnen maken.

Dark Phoenix 07-10-2018 09:14

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34525953)
Het enige wat ze hoeven te doen is zeggen dat ze niet bedoeld zijn voor een EU-target audience en er is nog niet echt een mechanisme om er iets aan te doen. Veel lokale Amerikaanse kranten hebben hun website ontoegankelijk gemaakt voor EU-lezers bijvoorbeeld, maar volgens de experts is dat onzin, de EU heeft helemaal geen zeggenschap over deze entiteiten.

FB is wat anders, maar die hebben ook gewoon een lokale presence. Ik denk dat ze iets als reddit al totaal niets zouden kunnen maken.

Tot het op een rechtzaak aankomt is het lastig te zeggen wie waar invloed op heeft. Amerikaanse bedrijven als Facebook en Google zullen in ieder geval toch echt de regels van de EU moeten volgen, aangezien ze een kantoor hebben in de EU en behoorlijk wat Europese gebruikers hebben. Bedrijven waar incidenteel een Europese burger klant / gebruiker hebben zal een lastiger verhaal zijn.

deadlock 07-10-2018 10:41

Citaat:

Dark Phoenix schreef: (Bericht 34526469)
Tot het op een rechtzaak aankomt is het lastig te zeggen wie waar invloed op heeft. Amerikaanse bedrijven als Facebook en Google zullen in ieder geval toch echt de regels van de EU moeten volgen, aangezien ze een kantoor hebben in de EU en behoorlijk wat Europese gebruikers hebben. Bedrijven waar incidenteel een Europese burger klant / gebruiker hebben zal een lastiger verhaal zijn.

Hoezo tot het tot een rechtszaak komt? Dat is helemaal niet nodig. https://www.workplaceprivacyreport.c...based-company/

In het kort: In veel gevallen hebben ze niets mee te schaffen. Daarnaast kan de EU wel een boete opleggen, wie gaat dat innen? Hoeveel bilaterale verdragen zijn er die toestaan dat deze ietwat arbitraire wetgeving ten opzichte van de gangbare wetgeving in landen waar de betreffende bedrijven gevestigd zijn gehandhaafd wordt in die landen, waaronder het uitdelen van boetes?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.