Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Beleidszaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Lichaam & Ziel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1636951)

Kazet Nagorra 19-10-2007 22:23

Lichaam & Ziel
 
http://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=4

Is dit niet een beetje een rare naam, aangezien er geen bewijs is voor het bestaan van een ziel? Misschien is "Lichaam & Psyche" beter, dat klinkt in elk geval wat minder zweverig en antiwetenschappelijk.

Reverend 20-10-2007 00:09

Eensch. Ziel is een relgieus begrip en dat lijkt me daar -juist- niet thuis te horen.

Hulk 20-10-2007 03:17

Ik ben het er wel mee eens, maar misschien dat er beter dat er voor het synoniem 'geest' gekozen kan woorden omdat "Lichaam & Geest" een wat meer aanvaardde uitdrukking is dan "Lichaam & Psyche".

Reverend 20-10-2007 12:33

Geest is zo mogelijk nog meer een metafysisch begrip. -_-

Mr Soija verwijderd 20-10-2007 12:52

Psyche en geest vind ik hetzelfde hoor.

Hulk 20-10-2007 15:02

dat is ook hetzelfde ;)

Nona 20-10-2007 17:18

Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar. Ik zie het nut er niet van in, behalve dat geest en ziel Nederlandse woorden zijn en beter plaatsbaar zijn voor de wat jongere scholieren.

Lorelei 20-10-2007 18:16

Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.

T_ID 20-10-2007 18:39

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26218989)
Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar.

Ik geloof het niet. Psyche (en synoniem geest) zijn tevens termen voor het bewustzijn. Heel andere koek dan de zogenaamde ziel.

Dat bewustzijn en wat zich daarin afspeelt is toch het doel van dat subforum? In dat geval is er best iets voor te zeggen dat ziel een verkeerde term is omdat dat een puur religieuze uitvinding is.

hitzor 20-10-2007 19:05

Citaat:

grl schreef: (Bericht 26219329)
Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.

qft.

Reverend 21-10-2007 11:22

Citaat:

grl schreef: (Bericht 26219329)
Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.

Heel beleidszaken staat vol met mierenneukerij, dan kan deze terechte verandering er ook wel even bij :')

Ymir 21-10-2007 14:47

Beleidszaken: Waar je kan whinen om het whinen.

deadlock 22-10-2007 10:25

:rolleyes: Wat een nul-discussie. Tijd te veel?

Kazet Nagorra 22-10-2007 14:57

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26218989)
Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar. Ik zie het nut er niet van in, behalve dat geest en ziel Nederlandse woorden zijn en beter plaatsbaar zijn voor de wat jongere scholieren.

Dan kun je er ook gewoon 'Lichaam' van maken.

deadlock 22-10-2007 18:11

Growl, de algemene uitdrukking is Lichaam & Ziel of Lichaam en Geest. Maak je niet zo druk man.

Dinalfos 22-10-2007 19:09

Waarom noemen we het niet gewoon Lichaam & Onmeetbare Shizzle In Je Hoofd.

Dat maakt alles gelijk een stuk overzichtelijker.

Chimera 23-10-2007 12:36

Misschien is Lichaam en Zielepootjes een idee? Dek je Psych aardig mee af.

hitzor 23-10-2007 15:25

Citaat:

Chimera schreef: (Bericht 26238245)
Misschien is Lichaam en Zielepootjes een idee? Dek je Psych aardig mee af.

(y)(y)(y)(y)

Mutant_oud 23-10-2007 15:46

Lichaam en geest vind ik niet zo'n slecht idee eigenlijk. Maar ik vind het ook best zoals het er nu staat.

Zao 23-10-2007 19:46

Citaat:

Ymir schreef: (Bericht 26224130)
Beleidszaken: Waar je kan whinen om het whinen.

QFFT.

M@rco 23-10-2007 22:58

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 26239915)
Lichaam en geest vind ik niet zo'n slecht idee eigenlijk. Maar ik vind het ook best zoals het er nu staat.


Kazet Nagorra 24-10-2007 14:45

Met het woord "ziel" raak je alle wetenschappers in hun ziel. :(

Andijvie 24-10-2007 15:47

Ik vind 'ziel' juist goed, omdat het 'psyche' is - wat bij Psychologie past - maar ook wat abstracter (misschien richting 'geest'), waardoor het ook weer bij Religie pas. Ladingdekkend dus. Als je alleen gaat voor 'psyche', dan vind ik niet dat het Religie-forum goed gedekt wordt, en als je gaat voor 'geest' vind ik weer dat het Psychologie-gedeelte iets minder goed gedekt wordt.
'Ziel' is een heel goed compromis tussen 'geest' en 'psyche', vind ik.

M@rco 24-10-2007 17:52

Nou ja, laten we de relevante definities uit de Van Dale er eens bijpakken...

Citaat:

geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.

Chimera 24-10-2007 17:56

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26248408)
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.

Religie zit ook onder L&Z, en dus moet er een zweefteverige component in de categorienaam zitten.

Kazet Nagorra 24-10-2007 18:03

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26248408)
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.

Nee, er is een verschil. Gedachten, gevoelens et cetera zijn duidelijk stoffelijk, ze vinden immers plaats in de hersenen c.q. het lichaam. De ziel echter is duidelijk niet stoffelijk en daarmee direct niet-bestaand of tenminste irrelevant.

Andijvie 24-10-2007 22:12

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26248408)
Nou ja, laten we de relevante definities uit de Van Dale er eens bijpakken...



Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.

Maar omdat Religie er ook onder zit, moet er inderdaad iets zweverings bij, vind ik, en dan is 'ziel' een mooi compromis.
Ik vind de nuance bij 'geest' alleen anders dan die van 'psyche', maar 'lichaam en geest' klinkt inderdaad beter dan 'lichaam en psyche'. Maar als het een keuze is tussen 'ziel' en 'geest', ga ik dus nog steeds voor 'ziel' vanwege het Religie-forum.

Hulk 25-10-2007 12:28

En het psychologie en l&r forum dan, hebben die niet evenveel recht op een dekkend woord? ziel schiet daar namelijk meer te kort, dan geest bij religie doet.

Leonoor 25-10-2007 13:09

Als alles gedekt moet worden kunnen alle forumnamen wel in de titel van de groep opgenomen worden...

Andijvie 25-10-2007 13:26

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 26253155)
En het psychologie en l&r forum dan, hebben die niet evenveel recht op een dekkend woord? ziel schiet daar namelijk meer te kort, dan geest bij religie doet.

Dat vind ik dus niet, ik vind dat 'ziel' een goed compromis is tussen 'geest' en 'psyche', maar dat is puur mijn gevoel, misschien vinden anderen 'ziel' juist veel zweveriger dan 'geest', dat vind ik zelf dus omgekeerd.

Chimera 25-10-2007 13:26

http://members.home.nl/fotopage/boeiend.jpg

Rollo Tomasi 25-10-2007 14:31

Geest is wat algemener en breder dan Ziel, wat toch een behoorlijk religieuze connotatie heeft.

Maar eigenlijk is dit een beetje semantisch muggenziften.

Citaat:

Chimera schreef: (Bericht 26253587)

Heh, dit is volgens mij de eerste keer dat iemand een image macro van mij gebruikt. :D (y)

Chimera 25-10-2007 14:48

Citaat:

Rollo Tomasi schreef: (Bericht 26254120)
Geest is wat
Heh, dit is volgens mij de eerste keer dat iemand een image macro van mij gebruikt. :D (y)

Sorry, maar ik heb gewoon een google image search op "boeiend" gedaan hoor :D

Rollo Tomasi 25-10-2007 16:32

Citaat:

Chimera schreef: (Bericht 26254238)
Sorry, maar ik heb gewoon een google image search op "boeiend" gedaan hoor :D

Toch leuk dat anderen er mee aan de haal zijn gegaan dan. :) Ik had een jaar of vier geleden een hele serie van die dingen gemaakt uit 'Dat dan weer wel'.

Hulk 25-10-2007 17:14

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 26253581)
Dat vind ik dus niet, ik vind dat 'ziel' een goed compromis is tussen 'geest' en 'psyche', maar dat is puur mijn gevoel, misschien vinden anderen 'ziel' juist veel zweveriger dan 'geest', dat vind ik zelf dus omgekeerd.

geest en psyche is hetzelfde..

net zoiets als zeggen: hmm we zijn aan het twijfelen tussen televisie en beeldbuis, laten we het als compromis radio noemen.
je gevoel laat je trouwens in de steek, dit is helemaal geen gevoelskwestie namelijk. Van Dale geeft duidelijk aan wat elk woord betekent en dat zou uitkomst moeten bieden.

(verder boeit het me niet als het lichaam & ziel blijft heten, maar als we dan toch aan het muggenziften zijn :p)

Sarah 25-10-2007 20:10

Ik vind eerder dat 'geest' een compromis is tussen 'psyche' en 'ziel'. Psyche klinkt erg wetenschappelijk, ziel klinkt erg zweverig, geest heeft een beetje van allebei. Bovendien heeft geest een mooie associatie met D&A, omdat alcohol ook wel de 'geest' van een vloeistof genoemd wordt, maar ik denk dat de meeste mensen dat er niet uit halen.

Andijvie 25-10-2007 23:06

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 26255173)
geest en psyche is hetzelfde..

net zoiets als zeggen: hmm we zijn aan het twijfelen tussen televisie en beeldbuis, laten we het als compromis radio noemen.
je gevoel laat je trouwens in de steek, dit is helemaal geen gevoelskwestie namelijk. Van Dale geeft duidelijk aan wat elk woord betekent en dat zou uitkomst moeten bieden.

(verder boeit het me niet als het lichaam & ziel blijft heten, maar als we dan toch aan het muggenziften zijn :p)

Ik ga toch lekker even door :p

Van Dale:
geest: datgene in de mens wat denkt, voelt en wil <-> lichaam
psyche: de zetel van de bewustzijnsverschijnselen bij de mens
ziel: het wezen van het niet-stoffelijke van de mens -> geest

Volgens mijn Van Dale is de geest dus het tegenovergestelde van het lichaam, en is 'ziel' goed te vergelijken met 'geest'. Psyche neigt duidelijk meer richting het wetenschappelijk. Ik zou op basis van de Van Dale dus niet zeggen dat geest en psyche precies hetzelfde zijn, de nuance is gewoon echt anders.

Uit deze definities vind ik de keuze voor zowel 'geest' als 'ziel' prima, 'geest' is stiekem mooier omdat het goed aansluit met 'lichaam' natuurlijk.. Maar 'ziel' is ook prima :p (En toch blijf ik 'geest' zweveriger vinden dan 'ziel', misschien omdat ik ook echt een soort spook voor me zie :o )

Hulk 25-10-2007 23:06

@sarah: alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie ;)

@ "andijvie". wat jij op basis van Van Dale zegt heeft er wellicht mee te maken dat jij heel bewust een cruciaal woord uit de omschrijving van geest weglaat ;)

geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

Het grote verschil tussen geest en ziel is, en nu wil ik je taalwetenschappelijke kwaliteiten niet ter discussie stellen, dat de definitie van ziel er überhaupt vanuit gaat dat het onstoffelijke een bewustzijn heeft.Of feitelijk alléén het onstoffelijke. Het stoffelijke heeft volgens die opvatting geen bewustzijn.

Geest is de definitie van het bewustzijn van het stoffelijke, zonder lichaam geen geest.

Andijvie 25-10-2007 23:07

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 26258336)
alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie ;)

Hmm, ja, inderdaad... 'geest' is stiekem veel beter dan 'ziel' :bloos:

M@rco 26-10-2007 10:16

Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'. :p

Andijvie 26-10-2007 11:43

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 26258336)
@sarah: alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie ;)

@ "andijvie". wat jij op basis van Van Dale zegt heeft er wellicht mee te maken dat jij heel bewust een cruciaal woord uit de omschrijving van geest weglaat ;)

geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

Het grote verschil tussen geest en ziel is, en nu wil ik je taalwetenschappelijke kwaliteiten niet ter discussie stellen, dat de definitie van ziel er überhaupt vanuit gaat dat het onstoffelijke een bewustzijn heeft.Of feitelijk alléén het onstoffelijke. Het stoffelijke heeft volgens die opvatting geen bewustzijn.

Geest is de definitie van het bewustzijn van het stoffelijke, zonder lichaam geen geest.

Oh nee, dat woord liet ik niet weg, het staat er bij mij gewoon echt niet in. (uitgave 2003, dus misschien verouderd tov die van jou? ) En ik snap het verschil tussen geest en ziel, mijn gevoel zat er gewoon naast wat dat betreft, zoals ik al zei :p

Maar 't is gelukt :D *O*

Ieke 26-10-2007 11:45

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26259907)
Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'. :p

:( Stukje forumhistorie weg.

Kazet Nagorra 26-10-2007 14:42

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26259907)
Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'. :p

(y)

Hulk 26-10-2007 16:17

dat zal voor veel nieuwe gebruikers een hoop onduidelijkheid wegnemen (y)

Reverend 28-10-2007 10:25

En toch blijf ik erbij dat 'geest' bullshit is.

hitzor 28-10-2007 17:58

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 26262094)
dat zal voor veel nieuwe gebruikers een hoop onduidelijkheid wegnemen (y)

:rolleyes:.

Hulk 28-10-2007 18:48

behalve voor hitzor misschien, want hij kan zonder hulp sarcasme in andermans posts niet ontdekken (y)

terwijl je dat toch zou verwachten bij iemand die zn dagen vult met geen leven hebben (25 posts p/d op onzin)

:rolleyes: (ik zet hem er voor de zekerheid maar bij)

M@rco 29-10-2007 09:50

(y)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.