Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Profielkeuze (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1623738)

annamaria93 06-09-2007 20:25

Profielkeuze
 
Hallo allemaal!!
Ik vroeg me af wat voor profielen er allemaal zijn en wat ze inhouden. Kan iemand mij helpen?

le_mug 06-09-2007 20:47

C&M - talenkant (talen, zowel lezen(bij andere profielen alleen vereist) als zelf schrijven)
E&M - economische kant (veel economie, redelijk wat wiskunde)
N&G - natuurkant (veel biologie/scheikunde)
N&T - technische/wiskundige kant (wiskunde b, scheikunde etc)

:D:D:D(y)

Balance 07-09-2007 00:18

Beetje kort door de bocht..
Bij C&M komt ook geschiedenis, kunstgeschiedenis en een creatief vak kijken bijvoorbeeld en bij E&M is 'veel economie' ook overdreven, aangezien het eigenlijk maar 1 vak is. De overige vakken hebben minder met economie te maken.

Het ligt verder ook nog aan de invulling van je school. Dus TS, misschien kun je beter kijken of er op de site van je school wat over staat of anders even aan je decaan vragen.

@TS:

Lauwie101 07-09-2007 20:23

Het is inderdaad per school verschillend. Ik zal ff klein beetje vertellen over Natuur en Gezondheid *doe ik*

Ik heb:

biologie 1,2 (het hele vak dus)
natuurkunde 1
scheikunde 1
wiskunde b1 (met formuletjes enzow)

als profiel vakken. Wat ik een groot voordeel vind van n&g is dat je er op 2 studies na (geloof ik) kan je alle studies ermee doen. Alleen godsgeleerdheid en nog iets kan je niet studeren. Verder heb je het ook nodig voor geneeskunde bv. Dus ik raad je aan daar ook even op te gaan letten.

Succes!

Queasy 08-09-2007 16:28

Een aantal vakken zijn bij elk profiel landelijk verplicht.
Maar de keuzes ligt aan de school zelf. Het beste kun je gewoon even naar een decaan gaan, en het daar vragen.

Kort:
N&T verplicht: Wiskunde B, natuurkunde, scheikunde.
N&G verplicht: Wiskunde A, of B, scheikunde, en biologie
E&M verplicht: Economie, Wiskunde A of B
C&M verplicht: Geschiedenis, en fa of du.

Maar het kan zijn dat dit ook alweer per school verschillend is.
Iig zo is het bij ons ;)

Nyawa 08-09-2007 17:33

Dat is per school verschillend en bovendien denk ik dat je in de nieuwe Tweede Fase komt, of niet? Het beste kun je dus even naar je decaan gaan of in je schoolgids kijken.

sanloves24 08-09-2007 19:52

hallo allemaal!
ik moet dit jaar profiel kiezen,
ik wil geschiedenis gaan studeren, welke kan ik dan het beste kiezen..?
greetzz san

p.s.:CM ofzo..??

Poggy 08-09-2007 21:00

Citaat:

sanloves24 schreef: (Bericht 25919250)
hallo allemaal!
ik moet dit jaar profiel kiezen,
ik wil geschiedenis gaan studeren, welke kan ik dan het beste kiezen..?
greetzz san

p.s.:CM ofzo..??

C&M ja. Maar krijgen jullie geen voorlichting o.i.d.? :s

Ifeellikerain 08-09-2007 21:26

Citaat:

Poggy schreef: (Bericht 25919754)
C&M ja. Maar krijgen jullie geen voorlichting o.i.d.? :s

Dat komt later in het jaar vanzelf wel, denk ik.
Je kunt trouwens ook E&M kiezen, daar zit ook geschiedenis bij. Eigenlijk kun je alle profielen doen, als je geschiedenis maar als keuzevak neemt.

Poggy 08-09-2007 21:33

Citaat:

Ifeellikerain schreef: (Bericht 25919978)
Dat komt later in het jaar vanzelf wel, denk ik.
Je kunt trouwens ook E&M kiezen, daar zit ook geschiedenis bij. Eigenlijk kun je alle profielen doen, als je geschiedenis maar als keuzevak neemt.

Je hoeft zelfs niet eens geschiedenis te hebben. :p

Lethe 08-09-2007 21:51

Hoe jullie de profielen beschrijven is gedateerd hoor, het is veranderd nu.

Ifeellikerain 09-09-2007 11:46

Citaat:

Poggy schreef: (Bericht 25920031)
Je hoeft zelfs niet eens geschiedenis te hebben. :p

Echt niet? Hmm. Sorry :p

Lauwie101 09-09-2007 17:51

Citaat:

AllureV schreef: (Bericht 25920144)
Hoe jullie de profielen beschrijven is gedateerd hoor, het is veranderd nu.

Ohja. N&G kan nu zonder natuurkunde en mét aardrijkskunde..

Ik vinnut debiel.

Lethe 10-09-2007 22:52

Citaat:

Lauwie101 schreef: (Bericht 25925103)
Ohja. N&G kan nu zonder natuurkunde en mét aardrijkskunde..

Ik vinnut debiel.

Ik ook! Dat hele profielidee klopt dan niet meer.

domus 11-09-2007 13:00

Citaat:

Lauwie101 schreef: (Bericht 25925103)
Ohja. N&G kan nu zonder natuurkunde en mét aardrijkskunde..

Ik vinnut debiel.

Jammer dat ze ook geen Nederlands meer geven op het VWO.

fromBALKAN :D 11-09-2007 13:06

Citaat:

Ohja. N&G kan nu zonder natuurkunde en mét aardrijkskunde..
Ik denk dat de profielen al zwaar genoeg zijn met scheikunde en biologie als verplicht.

Citaat:

Citaat:
Lauwie101 schreef:
Ohja. N&G kan nu zonder natuurkunde en mét aardrijkskunde..

Ik vinnut debiel.
Ik ook! Dat hele profielidee klopt dan niet meer.
Dat slaat nergens op, zolang ze de verplichte vakken gewoon blijven handhaven is er niets aan de hand.

EDIT: Wel ontzettend n00b dat mensen nu ook wiskunde A bij N&G mogen nemen want dat sluit compleet niet aan met de verplichte exacte vakken bij N&G.

Lethe 12-09-2007 13:39

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 25936430)
EDIT: Wel ontzettend n00b dat mensen nu ook wiskunde A bij N&G mogen nemen want dat sluit compleet niet aan met de verplichte exacte vakken bij N&G.

Dat is wat ik zeg... de profielen kloppen zo niet meer. Moet je niet zeggen dat dat nergens op slaat ;)

fromBALKAN :D 12-09-2007 13:42

Citaat:

Dat is wat ik zeg... de profielen kloppen zo niet meer. Moet je niet zeggen dat dat nergens op slaat
Toch slaat het nergens op, want er wordt aangeraden Wiskunde B te kiezen met de natuurstromen en ik denk dat de meeste toekomstige N-G/T'ers dat wel zullen doen ;)

Lethe 12-09-2007 14:08

Ik zei net dat het hele profielidee weg is, o.a. omdat in een N&G profiel natuurkunde nu niet meer verplicht is. Jij reageerde daarop met een 'slaat nergens op, zolang ze de verplichte vakken gewoon blijven handhaven is er niets aan de hand'. En even daarna zeg je weer dat je het raar vindt dat mensen nu ook wiskunde A bij N&G mogen kiezen. Dat is hetzelfde idee als aardrijkskunde ipv natuurkunde bij een N&G profiel. Dus je spreekt jezelf een beetje tegen ;)

Promillage 13-09-2007 08:54

Belachelijk en al helemaal omdat je N&G diploma dus waardeloos word zonder natuurkunde en wiskunde B. Kun je net zo goed E&M gaan doen.

fromBALKAN :D 13-09-2007 15:15

Citaat:

Ik zei net dat het hele profielidee weg is, o.a. omdat in een N&G profiel natuurkunde nu niet meer verplicht is. Jij reageerde daarop met een 'slaat nergens op, zolang ze de verplichte vakken gewoon blijven handhaven is er niets aan de hand'. En even daarna zeg je weer dat je het raar vindt dat mensen nu ook wiskunde A bij N&G mogen kiezen. Dat is hetzelfde idee als aardrijkskunde ipv natuurkunde bij een N&G profiel. Dus je spreekt jezelf een beetje tegen
Nee, want natuurkunde is niet nodig bij een N&G proifel omdat je een studie als geneeskunde of biologie en medisch laboratoriumonderzoek zonder natuurkunde makkelijk aankunt! En toch is het een betástudie

Citaat:

Belachelijk en al helemaal omdat je N&G diploma dus waardeloos word zonder natuurkunde en wiskunde B. Kun je net zo goed E&M gaan doen.
Dat slaat als een tang op een varken, in E&M zitten bio en scheikunde niet in het verplichte deel dus daar gaat je theorie.
Niet iedereen wil een VOL betáprofiel met allemaal wis/natuurkundige vakken. Als mensen ook een M-profiel-vak als aanvulling willen is dat juist goed!
Daarnaast, zoals ik eerder zei ''Zolang ze de verplichte vakken blijven handhaven (bio, schiekunde, wiskunde) is er niets aan de hand. Als iemand natuurkunde wil doen kan hij net zo goed N&T kiezen.

Promillage 13-09-2007 19:19

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 25952980)
Nee, want natuurkunde is niet nodig bij een N&G proifel omdat je een studie als geneeskunde of biologie en medisch laboratoriumonderzoek zonder natuurkunde makkelijk aankunt! En toch is het een betástudie

Dat slaat als een tang op een varken, in E&M zitten bio en scheikunde niet in het verplichte deel dus daar gaat je theorie.
Niet iedereen wil een VOL betáprofiel met allemaal wis/natuurkundige vakken. Als mensen ook een M-profiel-vak als aanvulling willen is dat juist goed!
Daarnaast, zoals ik eerder zei ''Zolang ze de verplichte vakken blijven handhaven (bio, schiekunde, wiskunde) is er niets aan de hand. Als iemand natuurkunde wil doen kan hij net zo goed N&T kiezen.

Dream on. De eisen worden als het goed is helemaal niet aangepast. Dus als je N&G hebt zonder natuurkunde en wiskunde B krijg je sowieso geen toegang tot die opleidingen. Dat is wat ik bedoelde met een waardeloos diploma voor de studierichting die je wil doen.

Waar baseer jij je nou weer op met dat je opleidingen als geneeskunde,biologie etc. makkelijk kunt doen zonder enige natuurkundig achtergrond op niveau?:rolleyes:

fromBALKAN :D 14-09-2007 01:14

Citaat:

Promillage schreef: (Bericht 25954804)
Dream on. De eisen worden als het goed is helemaal niet aangepast. Dus als je N&G hebt zonder natuurkunde en wiskunde B krijg je sowieso geen toegang tot die opleidingen. Dat is wat ik bedoelde met een waardeloos diploma voor de studierichting die je wil doen.

Waar baseer jij je nou weer op met dat je opleidingen als geneeskunde,biologie etc. makkelijk kunt doen zonder enige natuurkundig achtergrond op niveau?:rolleyes:

Hierop.

Citaat:

Vwo-diploma met het profiel Natuur & Gezondheid of met het profiel Natuur & Techniek dat in de vrije ruimte is aangevuld met Biologie 1 en 2. Vanaf het studiejaar 2005 - 2006 moet het vakkenpakket ‘vwo oude stijl’ ook de vakken Biologie 1 en 2 en Wiskunde B1 bevatten.
Aldus, het erasmus universiteit in Rotterdam ;)
En ik bedoelde natuurkunde ;) Logisch dat wiskunde B wel verplicht is! :)

http://www.eur.nl/scholieren/opleidi...en_aanmelding/


Citaat:

Om in 2007 en 2008 toegelaten te worden tot de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek moet je beschikken over een van de volgende doorstroomprofielen:

Havo

* Natuur en Techniek
* Natuur en Gezondheid

Vwo

* Natuur en Techniek
* Natuur en Gezondheid
http://www.hogeschool-rotterdam.nl/e.../1/13/847.html

Aldus, de hogeschool in Rotterdam! ;)
En als je goed ziet, staat er 2007 + 2008. Dus ze zullen vast wel rekening gehouden hebben met het feit dat natuurkunde niet meer verplicht is bij n&g ;)

Promillage 14-09-2007 08:16

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 25958157)
Hierop.



Aldus, het erasmus universiteit in Rotterdam ;)
En ik bedoelde natuurkunde ;) Logisch dat wiskunde B wel verplicht is! :)

http://www.eur.nl/scholieren/opleidi...en_aanmelding/




http://www.hogeschool-rotterdam.nl/e.../1/13/847.html

Aldus, de hogeschool in Rotterdam! ;)
En als je goed ziet, staat er 2007 + 2008. Dus ze zullen vast wel rekening gehouden hebben met het feit dat natuurkunde niet meer verplicht is bij n&g ;)

Lal, die profielen bevatten gewoon natuurkunde hoor.

En 2007-2008 is gewoon dit schooljaar. Er is al gezegd dat de opleidingseisen niet veranderd worden, lijkt me ook vreemd als dat wel zou worden.Maar goed ik begrijp wel dat de mensen die te lui zijn of niet goed in natuurkunde zijn er wel blij mee zijn maar er klopt dan idd helemaal niets meer van het hele profielidee dan. :rolleyes: Het heet toch niets voor niets NATUUR & gezondheid.

Overigens kun je best Natuurkunde,scheikunde en biologie aan zonder Wiskunde B. Zoveel stelt het niet voor en dat weet ik uit ervaring.

Sushii 14-09-2007 11:00

Ik had CM met Frans 2, Aardrijkskunde, Filosofie, Economie 1 en Management en Organisatie...

eigenlijk kan je dus alle kanten op met CM maar denk dat bij die andere profielen de keuzevrijheid wat beperkter is omdat je vaak wat meer uren moet volgen voor al die verplichte vakken..

Ga naar je decaan of google!

fromBALKAN :D 14-09-2007 20:33

Citaat:

En 2007-2008 is gewoon dit schooljaar. Er is al gezegd dat de opleidingseisen niet veranderd worden, lijkt me ook vreemd als dat wel zou worden.Maar goed ik begrijp wel dat de mensen die te lui zijn of niet goed in natuurkunde zijn er wel blij mee zijn maar er klopt dan idd helemaal niets meer van het hele profielidee dan. Het heet toch niets voor niets NATUUR & gezondheid.
Dat slaat nergens op, dan kun je net zo goed zeggen, het heet toch niet voor niets natuur en TECHNIEK, waarom krijg je dan geen techniek? ;)
Natuurkunde is heus niet nodig hoor voor een aantal betáopleidingen zoals de genoemden :)

Ifeellikerain 15-09-2007 16:26

Citaat:

Sushii schreef: (Bericht 25959009)
Ga naar je decaan of google!

of lees het topic 'evalueer je profielkeuze' eens :) Het lijkt me wel handig (en leuk) om te lezen wat mensen achteraf van hun keuze zeggen.

Promillage 17-09-2007 07:40

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 25963152)
Dat slaat nergens op, dan kun je net zo goed zeggen, het heet toch niet voor niets natuur en TECHNIEK, waarom krijg je dan geen techniek? ;)
Natuurkunde is heus niet nodig hoor voor een aantal betáopleidingen zoals de genoemden :)

Wat nergens op slaat is jouw uit de lucht gegrepen bewering dat je wel even een betastudie doet zonder enige natuurkundige kennis. Je wordt dan ook niet zomaar toegelaten bij dergelijke studies zonder dat vak dus en dat gaat in de toekomst ook niet veranderen. Dus nogmaals, waar baseer jij je op?Natuurkunde 1,2 bevat wel een hoop techniek daarom is het ook ook verplicht bij N&T.

fromBALKAN :D 17-09-2007 12:50

Citaat:

Promillage schreef: (Bericht 25979873)
Wat nergens op slaat is jouw uit de lucht gegrepen bewering dat je wel even een betastudie doet zonder enige natuurkundige kennis. Je wordt dan ook niet zomaar toegelaten bij dergelijke studies zonder dat vak dus en dat gaat in de toekomst ook niet veranderen. Dus nogmaals, waar baseer jij je op?Natuurkunde 1,2 bevat wel een hoop techniek daarom is het ook ook verplicht bij N&T.

Nou, als de bewering zo uit de lucht gegrepen is dan zullen het erasmus universiteit en de rotterdamse hogeschool (waarbij je bij de opleidingen geneeskunde + biologie en medisch laboratoriumonderzoek geen natuurkunde nodig hebt!) wel verkeerd zitten.
Moeilijk toe te geven dat je fout zit! *O*
En wat voor verkeerd gebruik is dat van de nederlandse taal ''waar baseer jij je op?'':confused:

Promillage 17-09-2007 15:05

Ja dat zit je, want er is hier sprake van een diploma oude stijl, de vakken werden toen ook compleet anders gegeven. Of begrijp je niet wat vwo diploma oude stijl betekent:confused:.Biologie,scheikunde en natuurkunde zijn deelgebieden die elkaar sterk overlappen. Maar ik heb geen zin om hier nog langer op in te gaan. Het punt is namelijk dat je met een N&G diploma zonder natuurkunde niet word toegelaten tot die opleidingen voor de volgende studiejaren. Dus per definitie krijg je zo wel een waardeloos diploma voor de richting die je op wil.

''Baseren op ....''' is naar mijn weten gewoon correct Nederlands.

fromBALKAN :D 17-09-2007 16:54

Citaat:

Promillage schreef: (Bericht 25981695)
Ja dat zit je, want er is hier sprake van een diploma oude stijl, de vakken werden toen ook compleet anders gegeven. Of begrijp je niet wat vwo diploma oude stijl betekent:confused:.Biologie,scheikunde en natuurkunde zijn deelgebieden die elkaar sterk overlappen. Maar ik heb geen zin om hier nog langer op in te gaan. Het punt is namelijk dat je met een N&G diploma zonder natuurkunde niet word toegelaten tot die opleidingen voor de volgende studiejaren. Dus per definitie krijg je zo wel een waardeloos diploma voor de richting die je op wil.

''Baseren op ....''' is naar mijn weten gewoon correct Nederlands.

Tóch ga ik er even op in. En een N&G-profiel zonder natuurkunde is helemaal niet waardeloos. En de oude stijl, de term zegt het al, OUDE STIJL. Dus what the hell heeft de oude stijl te maken met de opleidingen die hedendaags worden geboden? :confused:. Je slaat wartaal uit in een poging de al verloren discussie te winnen. Het is vechten tegen de bierkaai :)

EDIT: Waar baseer jij je op => Dat klopt niet, waar baseer ik mezelf op? Ik denk dat je vast bedoelde waar ik m'n opmerkingen op baseer *O*

Leonoor 17-09-2007 21:31

Probeer ajb eens op een normale manier een discussie te voeren.

Promillage 17-09-2007 21:45

Laat maar ik heb mijn(ietwat kribbige) reactie al verwijderd, dit is een redelijk zinloze discussie en het punt is al gemaakt.:)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.