Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Discussie: de body positivity beweging draait door. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1962755)

Straatmeid 15-07-2020 19:52

Discussie: de body positivity beweging draait door.
 
(Y)

Ja ik ben er klaar mee. Ik moedig het heel erg aan, maar sommige vrouwen (en waarom alleen vrouwen???) zijn gewoon dik. En ik heb het hier niet over obesitas, aangezien dat een ziekte is. Ik heb het over dikke vrouwen, die ongezond zijn. Mogen we dan ook weer rokers terug in het reclamebeeld?

Tot zo ver mijn ongezouten mening. (Y) Nu jullie. (Y)

Not for Sale 15-07-2020 20:38

Ja beetje wel beetje niet. Ik ben het er wel erg mee eens dat echte 'body shaming" onnodig en onfatsoenlijk is.

Maar als het dan verandert in de stelling dat alle lichamen, vormen en maten "even mooi" zijn dan denk ik toch dat je schoonheid herdefinieert als iets betekenisloos :herp: En daarbij komt dan nog het aspect van gezondheid. Verhoogd risico op allerlei aandoeningen en verkorte levensduur lijken me objectief niet even wenselijk als een gezonde levenstijl en lichaam, en we moeten ook niet gaan doen alsof dat wel zo is.

Kortom, naar niemand neerbuigend doen, maar ook niet alles met de mantel der liefde bedekken.

Macrador 15-07-2020 21:20

Déjà vu

Destruct! 15-07-2020 21:24

[mijn mening, correcteer me als ik fout zit]

Ligt eraan. Als het gaat over iemand die elke dag naar de McDonald's gaat, en dik wordt. Waarom zouden mensen nou aanmoedigen dat iemand die dik is doordat diegene elke dag naar de Mac gaat een perfecte lichaam heeft. (tenzij je een chronische ziekte hebt, en je kunt er echt niks aan doen. Dan snap ik het wel). Dan zouden hun vrienden/familie in een positieve manier kunnen aanmoedigen om af te vallen of te stoppen met het genieten van een vette snack. Het verhoogt je kans voor hart- en vaatziekten. Dat moet diegene realiseren, of heeft al gerealiseerd, maar kan niet stoppen.

Er zijn ook nog bindende factoren waarom iemand dik wordt, zoals stress, relatie uit, en dat soort dingen. Hiermee moet je naar een psycholoog gaan.

En echte body shaming is nutteloos; er voegt letterlijk geen waarde toe aan dat soort gedoe.

Straatmeid 15-07-2020 21:25

Citaat:

Macrador schreef: (Bericht 34773968)
Déjà vu

Ik ben er echt klaar mee nu! Dit oordeel kan ik niet wegvegen zenne!

Dakduif 15-07-2020 21:33

Hallo!

Destruct! 15-07-2020 21:35

Hallo, hoe gaat het

Dakduif 15-07-2020 21:49

Goed! Ik was stuk maar ik ben weer gemaakt! Hoe is het met jou?

Destruct! 15-07-2020 21:51

Ik heb mijn verstand thuis verloren, dus heb ik het even opgehaald. Nu ik mijn verstand heb, gaat het goed.

Struilhuik 15-07-2020 23:40

Dat obesitas/te dik zijn ongezond is, lijkt mij duidelijk. Daar hoeft geen discussie over te zijn.

Waar volgens mij winst valt te halen, is het gedrag van mensen naar elkaar toe gecombineerd met het besef dat de "norm" aan tijd onderhevig is, zoals dat voor alle normen geldt. Dat alle lichamen wel of niet specifiek "mooi" zijn, vind ik een onzinnige discussie.

Hoe je die winst kunt pakken, weet ik niet precies. Of de "body positivity"-movement de juiste is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat teveel mensen waarde hechten aan waardeoordelen uitdelen, en dat veel mensen te onzeker zijn. Het lijkt mij makkelijker voor de eerste groep daar wat aan te veranderen dan voor de tweede groep. De eerste groep zou zich vooral moeten afvragen waaróm men daar iets van moet vinden, voorafgaand aan de overweging het wereldkundig te maken.

Ik denk dat het ook helpt wanneer men elkaar aanspreekt op bijvoorbeeld subtielere bullshit als backhanded complimenten in plaats van vilein gniffelen. En ik denk ook dat het helpt om kritiek te uiten (uiten volgt lang niet altijd op vinden) op ongezonde "normen" geveinsd door modehuizen, mannequins, en de MEnINgEN dIE geHoORD mOgEN WOrdEN.

Struilhuik 15-07-2020 23:44

Overigens loopt de vergelijking met rokers spaak omdat 2e en 3e-hands rook daadwerkelijk schadelijk is voor naasten. Dat is met te dik zijn nimmer het geval.

Struilhuik 15-07-2020 23:46

Of je moet lichamelijke schade door te hoge bloeddruk en maagzweren omdat je wéér 173 kilo schoon aan de haak naast je hebt in het vliegtuig meerekenen. Dan wel, natuurlijk.

Holland Oates 16-07-2020 08:16

Als levenslange fatty vind ik dat de body positivity een goed iets is. Kijk, niemand (op een paar feedees na) wíl dik zijn, dus de claims die ik vaak hoor over 'glorifying obesity' zijn nonsens.
Je hele leven te horen krijgen dat dik zijn vies en minderwaardig is lost helemaal niks op en brengt een hoop problemen met zich mee. Angst, depressie, emotioneel eten, eetstoornissen...
Iemand die zich goed voelt over zichzelf is eerder geneigd om positieve keuzes te maken, dus waarom zou je niet zeggen 'yes meid, ook jij met je dikke buik mag er zijn!'

Overigens, ik krijg echt de schijt van mensen die claimen zich zorgen te maken over de gezondheid van een dik iemand. 1) Gewicht zegt niet zozeer wat over gezondheid en 2) mogen mensen met ziektes niet gewoon hun leven leiden zonder van iedereen commentaar te krijgen?

Struilhuik 16-07-2020 10:34

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774046)
Overigens, ik krijg echt de schijt van mensen die claimen zich zorgen te maken over de gezondheid van een dik iemand. 1) Gewicht zegt niet zozeer wat over gezondheid en 2) mogen mensen met ziektes niet gewoon hun leven leiden zonder van iedereen commentaar te krijgen?

Dik zijn zegt weldegelijk wat over gezondheid en risico's. Ik begrijp niet zo goed dat dit nog niet is ingedaald.

Overigens maak in ieder geval ik mij precies nul zorgen over de gezondheid van dikke mensen. Dat zeg ik vooral omdat ik ook vermoed dat "gezondheid" als argument soms wordt misbruikt om ronduit afkeer van dikke mensen anders te presenteren (en er mee weg te komen).

hppa 16-07-2020 11:40

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774046)
Iemand die zich goed voelt over zichzelf is eerder geneigd om positieve keuzes te maken, dus waarom zou je niet zeggen 'yes meid, ook jij met je dikke buik mag er zijn!'

ja dat wordt vast gewaardeerd :o :cool:

Citaat:

Overigens, ik krijg echt de schijt van mensen die claimen zich zorgen te maken over de gezondheid van een dik iemand. 1) Gewicht zegt niet zozeer wat over gezondheid en 2) mogen mensen met ziektes niet gewoon hun leven leiden zonder van iedereen commentaar te krijgen?
als mensen waar je iets om geeft zichzelf kapot maken door zich vet te vreten (of te roken of wat dan ook), mag je je daar toch best zorgen om maken :o

en natuurlijk is er wel een verband tussen overgewicht en gezondheid :confused:

hppa 16-07-2020 11:40

ik maak mij bijvoorbeeld regelmatig zorgen om ertur

Holland Oates 16-07-2020 12:58

Citaat:

hppa schreef: (Bericht 34774058)
ja dat wordt vast gewaardeerd :o :cool:

als mensen waar je iets om geeft zichzelf kapot maken door zich vet te vreten (of te roken of wat dan ook), mag je je daar toch best zorgen om maken :o

en natuurlijk is er wel een verband tussen overgewicht en gezondheid :confused:

Vaak wordt er ook commentaar gegeven op een persoon die iemand helemaal niet kent. Dat zie je veel gebeuren onder posts op IG of fb. En natuurlijk snap ik dat je iets zegt als een vriend of familielid ineens zich helemaal vol vreet, want dat is teken dat er iets aan de hand is. Als je iemand al 20 jaar kent en iemand is al 20 jaar dik, blijf je dan nog steeds commentaar geven?

En het verband tussen gewicht en gezondheid is niet zo zwart/wit als dik=ongezond. Zat dunne mensen die leven op worstenbroodjes en zware shag en geen kut doen, en dikke mensen die gezond eten en sporten. Vind het gewoon bizar dat het nog steeds okee is om dikke mensen belachelijk te maken.

Koekje 16-07-2020 13:59

Wat mij betreft mag maatje 34/36 als de schoonheidsnorm voor vrouwen best veranderen. Om nog maar niet te spreken van al die zwaar bewerkte foto's, een dikke laag plamuur, wimperextensions en extreem lange nepnagels etc.

Ik zou het een goede zaak vinden als je meer vrouwen met verschillende lichaamstypen in de mainstream media en op webshops (en dan niet alleen bij de plus size categorie) enzo ziet. En ik vind het prima als vrouwen met 'een maatje meer' sociaal acceptabel worden, maar je moet toch ergens een grens trekken. Het is namelijk niet ok om zwaar overgewicht/obesitas te bagatelliseren of promoten.

Struilhuik 16-07-2020 14:15

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774076)
En het verband tussen gewicht en gezondheid is niet zo zwart/wit als dik=ongezond. Zat dunne mensen die leven op worstenbroodjes en zware shag en geen kut doen, en dikke mensen die gezond eten en sporten. Vind het gewoon bizar dat het nog steeds okee is om dikke mensen belachelijk te maken.

Je hebt met overgewicht domweg significant meer kans op (gezondheids)problemen ten opzichte van een gezond gewicht. Misschien zou je dat 'ns serieus kunnen nemen in plaats van terugvallen op drogredeneringen zoals beginnen over dunne mensen en rokers.

Straatmeid 16-07-2020 14:27

Ja en in die zin kosten dikke mensen ons heus wel meer, anders dan roken, maar dikke mensen kosten ons dus geld en zijn vooral nadelig voor de ziektekosten. Dit is niet een mening, dit is gewoon een feit.

Straatmeid 16-07-2020 14:32

Citaat:

Koekje schreef: (Bericht 34774079)
Wat mij betreft mag maatje 34/36 als de schoonheidsnorm voor vrouwen best veranderen. Om nog maar niet te spreken van al die zwaar bewerkte foto's, een dikke laag plamuur, wimperextensions en extreem lange nepnagels etc.

Ik zou het een goede zaak vinden als je meer vrouwen met verschillende lichaamstypen in de mainstream media en op webshops (en dan niet alleen bij de plus size categorie) enzo ziet. En ik vind het prima als vrouwen met 'een maatje meer' sociaal acceptabel worden, maar je moet toch ergens een grens trekken. Het is namelijk niet ok om zwaar overgewicht/obesitas te bagatelliseren of promoten.

Waarom accepteer je vrouwen met maatje 34/36, "die zwaar bewerkte foto's, een dikke laag plamuur, wimperextensions en extreem lange nepnagels" gewoon niet? Net als die dikke mensen?

DAT is dus het probleem: vrouwen kraken elkaar alleen maar af in plaats van dat men elkaar complimenteert. Als dat het geval was, dan was die hele body positivity beweging niet eens nodig geweest. Ik vind het goed voor personen met littekens, huidaandoeningen, striae, de normale veroudering van het lichaam, of het gehavend worden van een lichaam door sport of trauma. Niet voor dikke mensen.

Koekje 16-07-2020 15:15

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774094)
Waarom accepteer je vrouwen met maatje 34/36, "die zwaar bewerkte foto's, een dikke laag plamuur, wimperextensions en extreem lange nepnagels" gewoon niet? Net als die dikke mensen?

DAT is dus het probleem: vrouwen kraken elkaar alleen maar af in plaats van dat men elkaar complimenteert. Als dat het geval was, dan was die hele body positivity beweging niet eens nodig geweest. Ik vind het goed voor personen met littekens, huidaandoeningen, striae, de normale veroudering van het lichaam, of het gehavend worden van een lichaam door sport of trauma. Niet voor dikke mensen.

Dat wil ik daar absoluut niet mee zeggen. Hoe individuele mensen er voor kiezen hoe ze eruit willen zien moeten ze lekker zelf weten, dat kan ik alleen maar toejuichen. Of ik dat mooi vind staat daar los van en is niet relevant. Maar ik heb moeite met dat plaatje als de norm. Daarbij maken photoshop en filters het een onrealistisch ideaal.

Waarom maak je een uitzondering voor dikke mensen?

Struilhuik 16-07-2020 15:31

Overigens was ik ooit in Rome op vakantie. We stonden in de rij voor 't Colosseum. Voor ons stonden vier meisjes, vermoedelijk tussen de 14 en 18 jaar. De meisjes waren druk doende met foto's. Vóór de foto's online gingen, werden ze driftig bewerkt. Gezicht, armen, benen. Heel surealistisch om dat zo "in het eckt" onder je neus te zien gebeuren.

edit: Oh, daar moet ik aan toevoegen dat de meisjes prima in shape waren. Ze waren niet dik. Er waren geen brandwonden of littekens.

Straatmeid 16-07-2020 17:24

Citaat:

Koekje schreef: (Bericht 34774109)
Dat wil ik daar absoluut niet mee zeggen. Hoe individuele mensen er voor kiezen hoe ze eruit willen zien moeten ze lekker zelf weten, dat kan ik alleen maar toejuichen. Of ik dat mooi vind staat daar los van en is niet relevant. Maar ik heb moeite met dat plaatje als de norm. Daarbij maken photoshop en filters het een onrealistisch ideaal.

Waarom maak je een uitzondering voor dikke mensen?

Omdat dikke ongezonde (is dubbel) mensen nooit de standaard mag worden.

Straatmeid 16-07-2020 17:25

Daarnaast heb ik maatje 36 en voel ik me gedemoniseerd. :bob:

Straatmeid 16-07-2020 17:26

Ik ben gewoon wel een lekker wijf. Accepteer het gewoon ofzo. Dikke wijven moeten niet zeiken.

Straatmeid 16-07-2020 17:27

Oke ik had geen zin om ontopic te gaan.

Dakduif 16-07-2020 17:31

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774133)
Daarnaast voel ik me gedemoniseerd. :bob:

En terecht. Lillik wijf.

Destruct! 16-07-2020 18:02

Ik heb moobs

Destruct! 16-07-2020 18:02

(jk)

Positive mind 16-07-2020 18:31

Ik ben op zich voor body positivity, maar dan tot zekere hoogte. Ja: ik ben voor het promoten van realistisch/gezond lichaamsbeeld en ben ook van mening dat er geen shame hoort te liggen om te dik zijn. Nee: ik vind niet dat dik zijn in de spotlight hoeft te staan. Het is ongezond en dat weten we allemaal.

Dakduif 16-07-2020 18:32

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34774157)
Ik ben op zich voor body positivity, maar dan tot zekere hoogte. Ja: ik ben voor het promoten van realistisch/gezond lichaamsbeeld en ben ook van mening dat er geen shame hoort te liggen om te dik zijn. Nee: ik vind niet dat dik zijn in de spotlight hoeft te staan. Het is ongezond en dat weten we allemaal.

Dit, denk ik. Ik vind het maar ingewikkelde materie.

Koekje 16-07-2020 18:51

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774130)
Omdat dikke ongezonde (is dubbel) mensen nooit de standaard mag worden.

Daar ben ik het in principe mee eens. Overgewicht is ongezond en dat zou niet de standaard moeten worden. Maar de stigmatisering van dikke mensen en het beeld dat ze per definite minder mooi of minderwaardig zijn vind ik wel problematisch. En wanneer is iemand dik? Dat is vrij subjectief. Iemand met een vetrolletje heeft niet altijd overgewicht.

Struilhuik 16-07-2020 19:02

Nou ja, als ik geregeld dikke mensen de risico's van overgewicht hoor bagatelliseren, stoort mij dat enorm. Dat doet de zaak tegen stigmatisering geen goed.

En iemand is dik wanneer een professional dat vaststelt met gedegen metingen. Iemand die begint over BMI, is écht af.

Straatmeid 16-07-2020 21:22

Mensen met overgewicht lopen hoger risico op hart en vaatziekten en diabetes etc. Zou daar niet graag mee te koop lopen.

Straatmeid 16-07-2020 21:25

Ook is de vergelijking met maatje 34/36 ook nogal vreemd. Ik heb serieus maat 36, maar wel gespierd en mijn lichaamsvet zit gewoon op de goede plekken. Niet bij mijn buik en daar gaat het meer om. Buikvet is gewoon hartstikke ongezond. Punt.

Straatmeid 16-07-2020 21:26

Elin3 naamzoek kijk eens hoe deze mazekeen zichzelf geiler vindt dan de rest

Straatmeid 16-07-2020 21:27

Heh verdomme ben ik weer geil omdat ik aan tieten denk houdt het dan nooit op

Destruct! 16-07-2020 21:38

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774211)
Heh verdomme ben ik weer geil omdat ik aan tieten denk houdt het dan nooit op

bust a nut

Holland Oates 16-07-2020 22:19

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774130)
Omdat dikke ongezonde (is dubbel) mensen nooit de standaard mag worden.

Dit zal ook nooit gebeuren, maar mensen die niet de standaard zijn mogen ook wel gewoon behandeld worden als mens. Serieus, dit soort shit zorgt ervoor dat er kleine kinderen zijn die al een fucking eetstoornis hebben.

Deze fatty is iig kerngezond en kent zat andere fatties die regelmatig sporten en normaal eten. Wees niet zo bekrompen.

Haller 16-07-2020 22:32

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34774211)
Heh verdomme ben ik weer geil omdat ik aan tieten denk houdt het dan nooit op

Ik denk ook vaak aan tieten :(

Macrador 16-07-2020 23:00

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774313)

Deze fatty is iig kerngezond en kent zat andere fatties die regelmatig sporten en normaal eten. Wees niet zo bekrompen.

Of je doet zelf niet zo bekrompen en erkent dat het ongezond is :p

Het is een risicofactor voor tig van aandoeningen. Het is niet omdat er fitte dikke mensen zijn dat het niet ongezond is. Of verdedig je roken ook met rokers die geen ademhalingsproblemen hebben?

Het is geen persoonlijke aanval, maar een, met genoeg bewijs, onderbouwd feit.

Struilhuik 16-07-2020 23:25

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774313)
Deze fatty is iig kerngezond en kent zat andere fatties die regelmatig sporten en normaal eten. Wees niet zo bekrompen.

Dit is niet heel anders dan een roker die aanvoert dat zijn of haar opa 95 is geworden ondanks roken.

Maar goed, blijf mij maar negeren, evenals FUCKING SCIENCE.

Holland Oates 17-07-2020 00:44

Ik zeg alleen dat je er niet vanuit moet gaan dat iemand (on)gezond is vanwege hoe ze eruit zien. Why the fuck is dat ineens aanstootgevend?

Struilhuik 17-07-2020 08:38

Wat jij doet is hetzelfde als bijvoorbeeld Asha ten Broeke: de redelijk objectieve negatieve kanten van dik zijn negeren en het vooral hebben over hoe vervelend mensen onderling zijn en benadrukken hoe gezond je zelf wel niet bent en geleuter over vrijheid-blijheid-trots zijn, en impliceren dat andere mensen nodig zijn om jouw problemen op te lossen (door middel van positieve incentives afgeven).

Als je écht geestelijk en lichamelijk gezond bent, heb je ook geen problemen met controle over je gewicht. Daaruit volgt dat je gaat afvallen, want je zei het zelf al: bijna niemand wil dik zijn (uit primair sociaalmaatschappelijk oogpunt). Maar zo simpel is het blijkbaar niet, of wel? Dan heb ik zo mijn vraagtekens en irritatie bij de claim dat mensen met overgewicht zo "gezond" zijn.

edit: Uiteraard zijn er sommige mensen die wél moeite hebben met gewichtsbeheersing. Daar is dan vaak een heel specifieke oorzaak voor te benoemen, denk aan medicatie/hormonaal/etcetera.

deadlock 17-07-2020 08:44

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774046)
Als levenslange fatty vind ik dat de body positivity een goed iets is. Kijk, niemand (op een paar feedees na) wíl dik zijn, dus de claims die ik vaak hoor over 'glorifying obesity' zijn nonsens.

Het is de afgelopen tijd inderdaad minder maar in de VS is het echt een extreem breed uitgemeten ding geweest en nog steeds zijn er veel celebs van formaat (ha. ha. ha.) die het met enige regelmaat aanhalen.

deadlock 17-07-2020 08:45

Citaat:

Struilhuik schreef: (Bericht 34774361)
Wat jij doet is hetzelfde als bijvoorbeeld Asha ten Broeke: de redelijk objectieve negatieve kanten van dik zijn negeren en het vooral hebben over hoe vervelend mensen onderling zijn en benadrukken hoe gezond je zelf wel niet bent en geleuter over vrijheid-blijheid-trots zijn, en impliceren dat andere mensen nodig zijn om jouw problemen op te lossen (door middel van positieve incentives afgeven).

Als je écht geestelijk en lichamelijk gezond bent, heb je ook geen problemen met controle over je gewicht. Daaruit volgt dat je gaat afvallen, want je zei het zelf al: bijna niemand wil dik zijn (uit primair sociaalmaatschappelijk oogpunt). Maar zo simpel is het blijkbaar niet, of wel? Dan heb ik zo mijn vraagtekens en irritatie bij de claim dat mensen met overgewicht zo "gezond" zijn.

Precies. Gezonde mensen roken niet, zijn niet te dik, et cetera. Dat is geen raketwetenschap.

Straatmeid 17-07-2020 09:18

Citaat:

Holland Oates schreef: (Bericht 34774313)
Dit zal ook nooit gebeuren, maar mensen die niet de standaard zijn mogen ook wel gewoon behandeld worden als mens. Serieus, dit soort shit zorgt ervoor dat er kleine kinderen zijn die al een fucking eetstoornis hebben.

Deze fatty is iig kerngezond en kent zat andere fatties die regelmatig sporten en normaal eten. Wees niet zo bekrompen.

Oh, nou ik zal dan nog maar even wat meer gaan studeren.

Struilhuik 17-07-2020 09:22

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34774367)
Precies. Gezonde mensen roken niet, zijn niet te dik, et cetera. Dat is geen raketwetenschap.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe grimmiger ik neig te worden: de claim van mensen met overgewicht dat ze "gezond" zijn impliceert automatisch óf een enorm gebrek aan discipline óf een psychische stoornis. Ik zie geen andere uitleg. Als er namelijk geen (indirecte) lichamelijke beperking is waardoor controle over lichaamsgewicht niet of moeizaam is, blijft alleen de geestelijke kant over.

Wat men dus eigenlijk zegt is dat "de maatschappij" vooral positief moet zijn over de visuele manifestatie van 1) gebrek aan discipline of 2) een psychische aandoening. What's next? Kritiekloos melanomen bejubelen van mensen die niet voldoende discipline hadden zich in te smeren met zonnebrand op 't strand? Of enthousiast zijn over size zero uitgedragen door meisjes die vrijwel allemaal anorexia opliepen in hun carrière? Laten we nou net met de laatste gestopt zijn.

En serieus: zijn er mensen die graag zouden zien dat hun kroost dik zou worden (of zijn)? Dat is dezelfde vraag die rokers met kinderen voorgeschoteld krijgen en dat is hier niet anders. Als je zo "gezond" bent, wil je dit vast ook voor je kinderen, nietwaar? Of ligt het toch niet zo simpel? En als het hoofdargument "pesten" is, om dit níet te willen, heb ik slecht nieuws. Godallemachtig.

Overigens besef ik dat ik hier vast geen vrienden mee maak maar soit.

Jan Marijnissen 17-07-2020 11:48

Citaat:

hppa schreef: (Bericht 34774061)
ik maak mij bijvoorbeeld regelmatig zorgen om ertur

Is 200kg al dik tegenwoordig? :bob:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.