Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Hebben games een goede of slechte invloed op jongeren? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=809832)

Mirne 15-04-2004 17:11

Hebben games een goede of slechte invloed op jongeren?
 
De titel zegt het al :)
Deze keer weer niet de stelling van mij, maar het is wel belangrijk.
Voor levensbeschouwing weer.
Enkele pro's zijn dat je sociaal bent met andere mensen, contra dat het geestdodend is en ga zo maar door. Hoe denken jullie daarover?

Ja ok, en nu is de vraag ook gelijk geworden...wáárom zou je gamen?

Ghost 15-04-2004 18:19

goede
je leert er vooral heel erg goed engels door (y)

Maryk 15-04-2004 20:35

Hoezo sociaal? De meeste games doe je toch in je uppie achter je pc? Het ligt ook volledig aan het spel, maar het kan goed zijn voor strategisch inzicht. Sommige mensen zeggen dat het agressiviteit opwekt, dat weet ik eigenlijk niet, maar je zou het als argument kunnen gebruiken.

Blackwater_park 15-04-2004 20:40

Online games zijn wel een vorm van sociale bezigheid. Het is niet meer of minder sociaal dan met zn allen ergens zitten en praten. Verder zijn dingen als met zn 4en achter de gamecube mario party spelen zeker ook sociale bezigheden.



En vind niet dat games op zich slechte invloed hebben. Dat ze aggressiviteit opwekken bij sommige kinderen komt niet door de games maar omdat ze uberhaupt aggressief ingesteld zijn of slecht tegen hun verlies kunnen o.i.d. Als games echt slecht waren liepen er in Nederland duizenden gestoorden rond op straat en voor zover ik weet valt dat best mee.

Gigli 15-04-2004 21:15

K heb helaas de link niet anders zou k m hier wel posten maar hier een artikel voor je stelling

Onderzoek Vakgroep Psychologie
Computerspelletjes minder schadelijk dan gedacht
Deskundigen beweren vaak dat al dan niet gewelddadige computerspelletjes schadelijke effecten hebben op de tere kinderziel. Kinderen die veel tijd achter hun 'Nintendo' doorbrengen zouden andere hobby's verwaarlozen, slechter presteren op school, minder sociaal of zelfs agressief worden. Een deze week verschenen rapport van de WMW-vakgroep Psychologie wijst echter uit dat dit allemaal best meevalt. Afgelopen woensdag haalden de uitkomsten van het Twentse onderzoek het IKON-programma 'Fast forward'.
De UT-psychologen prof.dr. O. Wiegman en drs. E. van Schie (WMW) onderzochten het gebruik van computerspelletjes onder een groep van 346 Enschedese schoolkinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar (klassen 7 en 8). In het bijzonder werd gekeken naar het verband tussen het spelen met computerspelletjes en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Ook werd nagegaan wat de relatie is tussen spelen met computerspelletjes en agressief en prosociaal (hulpvaardig) gedrag, sociaal isolement en schoolprestaties.
De conclusies zijn tamelijk bemoedigend voor bezorgde ouders en leerkrachten: fervent spelen met computerspelletjes lijkt niet ten koste te gaan van andere vormen van vrijetijdsbesteding, sociale vaardigheden en relaties en schoolprestaties. Minder gunstig is het oordeel over 'agressieve computerspelletjes': een voorkeur voor deze games, die veelal uitblinken in competitief geweld, blijkt gepaard te gaan met agressief gedrag en een 'minder positief-sociale instelling ten opzichte van de medemens'.
De game-computer is populair: ruim 85 procent van de ondervraagde kinderen bleek wel eens met computerspelletjes te spelen. Deze spelactiviteit stond in rangorde op de achtste plaats, na onder meer tv-kijken, buiten spelen en muziek luisteren. Jongens spelen meer dan meisjes, en hebben bovendien een voorkeur voor de meer agressieve spellen. Volgens Van Schie komt dat doordat meisjes afgeschrikt worden door de 'mannencultuur' die het computerspel vertegenwoordigt, en door de vaak agressieve lading ervan.
Het onderzoek wijst er op dat computerspelletjes, tegen de gangbare opvatting in, niet ten koste gaan van andere vrijetijdsbesteding. Wel ontdekten de psychologen dat het verzot zijn op de meer agressieve games gepaard gaat met het minder lezen van boeken. Het veelvuldig bespelen van de spelcomputer blijkt voorts vaak samen te gaan met veel tv-kijken: dit kan mogelijk wijzen op de aanwezigheid van een 'constant television houshold'.
Aan computerspelletjes verslaafde kinderen blijken in het algemeen niet agressiever dan kinderen die weinig spelen. Wel lijken kinderen (veelal jongens) die heavy users van gewelddadige spellen zijn, agressiever te zijn en minder geneigd tot hulpvaardig gedrag. Volgens het onderzoek zijn computerspelende kinderen niet eenzamer, meer sociaal geïsoleerd of minder populair dan andere kinderen. Dit ontkracht de in de VS geventileerde opvatting dat de electronic friend sociale relaties verstoort.
Kinderen die verkikkerd zijn op de meer gewelddadige en agressieve computer- en videospelletjes vormen hierop een uitzondering. Zij zijn sociaal wel degelijk meer geïsoleerd dan andere kinderen. Daarnaast bezitten zij een opmerkelijk lager IQ; vooral op het gebied van verbale intelligentie scoren ze lager dan hun leeftijdgenoten. Volgens de onderzoekers wordt dit fenomeen verklaard door het feit dat agressieve spelletjes nauwelijks beroep doen op verbale vermogens; kinderen met een lager IQ en minder verbale capaciteiten komen er daardoor al gauw bij terecht.
Verrassend noemen de onderzoekers tot slot dat er geen verband lijkt tezijn tussen het spelen van computerspelletjes en de schoolprestaties van kinderen. De Nintendo staat dus schoolcarrières niet in de weg.
'Een aantal opvattingen die kritici jarenlang hebben volgehouden over de slechte invloed op kinderen van het spelen met computerspelletjes, wordt door ons onderzoek min of meer ontkracht', concludeert Van Schie. 'Tegelijkertijd willen we wel met enige nadruk waarschuwen voor de mogelijk negatieve effecten van de inhoud van de spelletjes. We hebben bij de meer gewelddadige spelletjes toch wat negatieve correlaties gevonden.'
Het rapport 'Kind en computerspelletjes. Relaties met vrijetijdsbesteding, agressie, sociale integratie en schoolvaardigheden' bepleit longitudinaal (lange-termijn-) onderzoek naar de invloed van computerspelletjes op de sociale, cognitieve en psychologische ontwikkeling van kinderen. Ook moet de inhoud van computerspelletjes nader worden onderzocht in relatie tot agressief en prosociaal gedrag, sociale integratie en schoolvaardigheden. Aangezien het UT-onderzoek aanknoopte bij de schoolsituatie van kinderen, moet het beeld verder worden ingevuld door ook de gezinssituatie en de omgang met kinderen in de eigen buurt nader te onderzoeken.

Eleanor Rigby 15-04-2004 22:52

op mij een slechte want ik word er ontzettend agressief van (kan niet tegen mn verlies :o )

en volgens mij is het voor kinderen veel beter om gewoon lekker buiten te spelen.

voor jongeren.. een game op z'n tijd, oke, maar pak ook eens een goed boek ofzo

Anneka 15-04-2004 23:10

een slechte

-huiswerk leidt eronder
-geen sociale contacten
-eerder epileptie
-gewelddadig

bla bla bla

maar het is wel erg leuk :d

PV 15-04-2004 23:12

Citaat:

Mirne schreef op 15-04-2004 @ 17:11 :
De titel zegt het al :)
Deze keer weer niet de stelling van mij, maar het is wel belangrijk.
Voor levensbeschouwing weer.
Enkele pro's zijn dat je sociaal bent met andere mensen, contra dat het geestdodend is en ga zo maar door. Hoe denken jullie daarover?

Ja ok, en nu is de vraag ook gelijk geworden...wáárom zou je gamen?

Volgens mij hebben games niet echt invloed op jongeren. Tuurlijk, bepaalde jongeren die toch al half ontspoord zijn kunnen zeggen dat dat aan computerspelletjes ligt. Maar da's in mijn ogen onzin :) je reactievermogen gaat misschien wel wat vooruit, dat kan weer handig zijn in bijv. het verkeer. Ik weet niet of dat onderzocht is..

En tja, waarom zou je internetten, waarom zou je gaan voetballen, waarom zou je uberhaupt iets doen :confused: het is gewoon leuk tijdverdrijf :) en d'r zit een verslavende kant aan, steeds willen winnen en verder komen in 't spel enzo.

Blackwater_park 16-04-2004 01:18

inderdaad, zeggen dat je geweldadig wordt van computerspelletjes is hetzelfde als zeggen dat je iemand neersteekt "omdat marilyn manson dat wil" of zulke onzin.


En dat het slecht is voor je sociale contacten. Denk eerder dat degenen die veel computeren dat doen omdat ze weinig behoefte hebben aan sociaal doen.

Sabien500 17-04-2004 16:52

Ligt eraan wat voor soort games het zijn sommige games zijn gewoon leuk om te spelen en leer je ook wat van bv: rekenen
actie enzo en zulke games hebben best een slechte invloed.. :|

Blackwater_park 17-04-2004 17:13

Citaat:

Sabien500 schreef op 17-04-2004 @ 16:52 :
Ligt eraan wat voor soort games het zijn sommige games zijn gewoon leuk om te spelen en leer je ook wat van bv: rekenen
actie enzo en zulke games hebben best een slechte invloed.. :|

Waarom? als iemand niet het verschil tussen een paar pixels en de werkelijkheid uit elkaar kan halen heeft hij wel meer problemen dan dat hij zogenaamd aggressie opwekkende spellen speelt. Zo'n persoon moet dan naar het riagg of een psychiator en niet de schuld leggen bij de makers van het spel.

SuperSanne 17-04-2004 17:34

Goed! Ik kan er m;n aggresieve buien (vooral "een keer per maand" als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel :p). Verder leer je er goed engels van en stimuleert het je creativiteit (iedereen die zegt dat het geestdodend is moet eens z'n ogen goed openen. Tegenwoordig is het zelfs zo dat bejaarden aangemoedigd worden om te gamen om hun geest een beetje actief te houden. Het is verder (netwerkgamen dan) goed voor je sociale ontwikkeling omdat je veel mensen uit verschillende landen leert kennen :)

Sir_Cramlek 17-04-2004 21:48

Gamen is imo een leuk tijdverdrijf net zoals internetten, sporten or whatever. Natuurlijk zijn er agressieve games op de markt en misschien dat men daar ook eens naar zou moeten kijken. Echter, naar mijn mening ligt het toch echt aan de persoon zelf als hij een game op 'de echte wereld' wil gaan projecteren en bovendien: zonder agressieve games zal dit blijven gebeuren via andere kanalen als je het mij vraagt. Er lopen nu eenmaal genoeg mensen op de wereld rond met een zieke geest. Gelukkig heb ik er geen last van :D

SuperSanne 17-04-2004 22:04

Citaat:

Sir_Cramlek schreef op 17-04-2004 @ 21:48 :
Gamen is imo een leuk tijdverdrijf net zoals internetten, sporten or whatever. Natuurlijk zijn er agressieve games op de markt en misschien dat men daar ook eens naar zou moeten kijken. Echter, naar mijn mening ligt het toch echt aan de persoon zelf als hij een game op 'de echte wereld' wil gaan projecteren en bovendien: zonder agressieve games zal dit blijven gebeuren via andere kanalen als je het mij vraagt. Er lopen nu eenmaal genoeg mensen op de wereld rond met een zieke geest. Gelukkig heb ik er geen last van :D
Mee eens:) Ik vind wel dat het huidige kijkwijzer systeem wat te soepel is, maar verder ligt het toch echt aan de gamer zelf als hij/zij "beinvloed" word. ik speel ook dingen als Tekken en DBZ budokai (zeg maar niets, dat is veel te makkelijk :bloos: ) maar je ziet mij echt niet overal mensen in elkaar meppen.

Sir_Cramlek 17-04-2004 22:27

Doe mij maar Perfect Dark (soms vrij grof), Golden Eye (vrij soft) en Red Alert ;) Ach, het kan allemaal nog veel bloediger en agressiever dan deze spellen. Misschien dat ik dan wel ga flippen :o Maar dan ga ik gewoon meer Fifa spelen :D

sexylexy 18-04-2004 13:24

goede, ik heb er al veel engels mee geleerd. voor sommige jongeren (uitzonderingen) geeft het wél een aggresieve invloed.

DrunkenMagician 18-04-2004 13:58

Ik speel tegenwoordig zelden spelletjes, vroeger was dat wel anders... van mn 6e tot ongeveer mn 14e deed ik haast niks anders.... :P

Heb er wel veel van geleerd, ik geloof dat ik haast al mijn engels geleerd heb uit games (en TV natuurlijk, en later rond mn 12e engelstalige fantasy boeken)... kan me iig niet herinneren dat ik ooit iets heb moeten leren voor engels. Ik speelde vooral veel RPG's, veel lezen en begrijpen....

Citaat:

Kinderen die verkikkerd zijn op de meer gewelddadige en agressieve computer- en videospelletjes vormen hierop een uitzondering. Zij zijn sociaal wel degelijk meer geïsoleerd dan andere kinderen. Daarnaast bezitten zij een opmerkelijk lager IQ; vooral op het gebied van verbale intelligentie scoren ze lager dan hun leeftijdgenoten. Volgens de onderzoekers wordt dit fenomeen verklaard door het feit dat agressieve spelletjes nauwelijks beroep doen op verbale vermogens; kinderen met een lager IQ en minder verbale capaciteiten komen er daardoor al gauw bij terecht.
Veel van mijn studiegenoten spelen Unreal Tournament 2004 geloof ik, zou dit eigenlijk uit moeten printen.... (y) :P

Joren Vissers 12-10-2021 19:01

Maakt gamen kinderen agressiever??
Pro: er is geen concreet bewijs dat gamen je langdurig agressief wordt. Voordat de wetenschapper Thomas Ferguson liet zien dat gewelddadige games spelen geen agressie opwekken, dachten veel personen dat mediageweld de kans op agressie en gewelddadig gedrag zowel op korte als op lange termijn verhoogt. Dit kwam vooral door het onderzoek van Anderson in 2003. Sommigen zeggen dan weer dat er geen verband bestaat tussen het spelen van gewelddadige games en de mate waarin je zelf agressief gedrag vertoont.
Contra: Veel mensen denken tot nu toe nog steeds dat gamen een persoon agressief en/of gewelddadig kan maken. Bij het proces van Hans Van Temsche bijvoorbeeld zijn er bepaalde gelijkenissen gevonden tussen de games die hij speelde en het gedrag die hij vertoonde en de moorden die hij heeft gepleegd. Maar de oorsprong van zijn agressie kwam niet door het gamen, zijn daden hadden eerder een racistisch motief. Anderen beweren dat wie vecht- en schietspelletjes speelt minder gevoelig wordt voor geweld en het als een doodnormale zaak begint te zien.
Conclusie: Voor elke studie die het ene beweert, is er wel een onderzoek dat iets helemaal anders zegt. Bovendien is er de vraag hoe je een mogelijk verband moet interpreteren. Leiden spellen met geweld tot een agressieve persoonlijkheid, of spelen mensen met zo’n persoonlijkheid gewoon graag gewelddadige games? Wanneer er effectief een verband wordt vastgesteld, gaat het vaak om een klein aantal mensen. Of jouw kind tot die risicogroep behoort, kan geen enkel onderzoek je vertellen. Je houdt dit best gewoon goed in de gaten door te observeren tot welk gedrag het gamen leidt, zodat je tijdig kan ingrijpen als het toch de verkeerde richting uitgaat.
Voor mij persoonlijk maakt gamen niemand agressiever tot het tegendeel met hard bewijs bewezen is

Haller 12-10-2021 21:08

Ok


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.