Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   geld vinden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=820685)

duifeltje 26-04-2004 11:47

geld vinden
 
'k heb net 120 euro gevonden in de school en heb het afgegeven bij de portiersloge. Ze leken niet echt blij met mijn eerlijkheid te zijn. :|
Maar wat gaat er nu mee gebeuren? En als niemand het op komt halen, wat gebeurd er dan mee?

aap777 26-04-2004 12:19

de portiersloge heeft er dan een aardig zakcentje bij...

Liss 26-04-2004 12:28

Dan houden ze het inderdaad zelf. Bij ons is dit ook wel eens gebeurt op school, een vriendin van mij had geld gevonden en ook afgegeven voor als iemand het op zou komen halen (het zat wel in een portomonnee dus niet gewoon los ofzo) maar toen vroeg ze ook wat ermee gebeurde als er niemand kwam, nou dan hield de concierge het mooi zelf zei hij, want wat moest hij er anders mee en hij zei dat hij het zelf nooit afgegeven zou hebben :/ Dus toen ontstond er een discussie en mocht ze het geld op komen halen als er binnen twee weken niet naar gevraagd was omdat zij het had gevonden en niet de concierge en twee weken later was ze dus 10 euro rijker.
Zou het dus even vragen daar :p

Go 26-04-2004 14:37

Ik weet niet hoe dat op school is geregeld. Maar als jij een bedrag vindt en dat bij de politie inlevert, en er is naar één jaar nog niemand komen opdagen, krijg jij het. Als wel iemand het komt ophalen is die persoon niet verplicht jou een bepaald bedrag of percentage te betalen.

Dukko 26-04-2004 15:10

Ik dacht ook dat je minstens reht had op 10% van het gevonden geldbedrag.

nare man 26-04-2004 16:42

Dat pikken ze vast in. Als je iets vindt, nooit afgeven, altijd onder je houden maar het wel melden. Dan dek je je in elk geval een beetje in tegen onbeschofte hufters die niet dankbaar zijn.

S 26-04-2004 17:05

Citaat:

Dukko schreef op 26-04-2004 @ 16:10 :
Ik dacht ook dat je minstens reht had op 10% van het gevonden geldbedrag.
Dat bepaalt de eigenaar.

duifeltje 26-04-2004 20:32

die 10 procent is een soort ongeschreven regel volgensmij.
Maargoed, 'k ga morgen wel ff vragen wat er mee gaat gebeuren, misschein zijn ze het allang vergeten (waarschijnlijk wel, ik denk dat het envelopje nu bij gevonden voorwerpen ligt).

merijn 28-04-2004 07:51

Als je iets vindt, zou ik daar altijd melding van maken, maar nooit datgene afgeven. Vertel wat je ongeveer gevonden hebt, maar niet te gedetailleerd. Als zich dan iemand meldt, dan kan diegenen in detail vertellen wat hij of zij verloren is en heb je zelf de controle of het echt van diegene is.

Als er na twee weken niemand om geweest is, zou ik het gewoon houden.

Gimme more beer 29-04-2004 10:15

Citaat:

duifeltje schreef op 26-04-2004 @ 21:32 :
die 10 procent is een soort ongeschreven regel volgensmij.
Maargoed, 'k ga morgen wel ff vragen wat er mee gaat gebeuren, misschein zijn ze het allang vergeten (waarschijnlijk wel, ik denk dat het envelopje nu bij gevonden voorwerpen ligt).

Het envelopje is opengemaakt en zit nu in de kassa van de meest nabije kroeg, denk ik. Nooit geld afgeven, gewoon zeggen wat je ongeveer gevonden hebt (een aardig bedrag in een enveloppe bijvoorbeeld) en je nummer afgeven. Als je dan maanden niks hoort, hou je het lekker zelf en als er iemand belt vraag je hoeveel geld het was. Klopt het, dan ga je het terugbrengen!

StijnSpoortNiet 01-05-2004 19:27

Citaat:

Gimme more beer schreef op 29-04-2004 @ 11:15 :
Het envelopje is opengemaakt en zit nu in de kassa van de meest nabije kroeg, denk ik.
En als ze het geld nu los in haar zak had en die concierge zijn jongste kind nog moest voeden?

Gimme more beer 01-05-2004 20:27

Citaat:

StijnSpoortNiet schreef op 01-05-2004 @ 20:27 :
En als ze het geld nu los in haar zak had en die concierge zijn jongste kind nog moest voeden?
Ten eerste denk ik dat hij genoeg verdient om dat jongste kind te voeden, maar het is verder ook gewoon haar eigen schuld. Ze geeft het af en geeft zo de verantwoordelijkheid over aan deze concierge. Of hij dan eerlijk of oneerlijk is, is zijn probleem...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.