Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Econometrie studeren in Tilburg of in Maastricht? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1944555)

vwo6-leerling 04-06-2018 12:52

Econometrie studeren in Tilburg of in Maastricht?
 
Hallo,

Ik ben een leerling uit vwo 6 (profiel NT, keuzevak: wiskunde D en vrije deel: economie) en heb me ingeschreven voor Econometrie en OR in Tilburg ën in Maastricht, omdat ik een affiniteit heb voor wiskunde. Ik vind vooral de toepassing van wiskunde leuk, met name op het vak economie. Ik sta een 9,5 voor wiskunde B, 9 voor wiskunde D en een 8 voor economie. Bovendien vind ik het leuk om met wiskundige vraagstukken te puzzelen, dat is datgene waarmee ik me in mijn profielwerkstuk heb beziggehouden.
Voor het profielwerkstuk heb ik uiteindelijk een 10 ontvangen.

Ik ben iemand die graag zelfstandig leer: ik heb veel zelfdiscipline. Op de middelbare school heb ik altijd geleerd door zo efficiënt mogelijk te werken en planningen te maken. Ik ben iemand die weet van aanpakken en ik probeer altijd het maximale uit mezelf te halen, ook al sta ik ruim voldoende voor een vak. Op de middelbare school liep ik vaak tegen het probleem aan dat ik sommige lessen niet zinvol vond. In de lessen werd dan niet veel nieuws behandeld of zaken die net zo goed thuis had kunnen doornemen. Ook waren lessen soms niet zo productief omdat veel leerlingen niets deden en daarmee mijn concentratie verpestten. Omdat ik toch verplicht naar school moest verloor ik alleen maar tijd, want ik had net zo goed thuis met een betere concentratie kunnen leren. Het liefste zie ik de mogelijkheid dat ik gewoon bijvoorbeeld de hele examenstof zelfstandig kan doornemen en als ik vragen heb dan meld ik me wel. Dit was mijn grootste frustratie aan de middelbare school.

​Alle exacte vakken liggen me wel, ik vind ze leuk omdat er wiskundig rekenwerk in zit en ze motiveren me. Aan de andere kant heb ik absoluut geen talenknobbel. Ondanks dat ik er héél hard aan werk lukt het maar niet om me aanzienlijk te verbeteren in de talen. Duits valt me gelukkig nog wel mee, daar heb ik ook redelijke cijfers voor gehaald, maar Engels en Nederlands haalde ik vaak maar net voldoende of onvoldoende. Ik ben dus wel bereid om er hard voor te werken (ook al zie ik daarvoor niet direct resultaat).

Zoals ik al eerder heb verteld heb ik me dus voor eenzelfde studie aan twee universiteiten ingeschreven (één daarvan voor 1 september nog annuleren). Ik heb in het verleden een aantal opendagen en meeloopdagen gevolgd aan diverse universiteiten (ook nog voor andere studies waaronder (toegepaste) wiskunde). Een pure wiskundige studie is voor mij uiteindelijk afgevallen, omdat een studie wiskunde zich te zeer met wiskunde zelf bezighoudt. Ik zie wiskunde liever in een toepassing dan dat wiskunde op abstracte manier wordt benaderd. Nu sta ik nog voor de keus tussen de universiteit in Maastricht en in Tilburg voor eenzelfde studie. In deze keus spelen de verschillen tussen beide universiteiten en in mindere mate reisafstand een rol.

Maastricht:
· Ik woon in Limburg (20 km af van de uni), hetgeen betekent dat ik niet op kamers hoeft te gaan. Dat bespaart weer rompslomp en tijd aan het huishouden. Maastricht heeft dus meer gemak.
· In Maastricht hebben ze een speciale manier van lesgeven, het zogeheten Problem Based Learning (PBL). Een oud-student van Maastricht heeft me laten vertellen dat alle (werk)colleges daar verplicht zijn. Hij stuitte daarbij op het probleem niet alle (werk)colleges voor hem niet even zinvol waren. Maar toch moest hij er heen en alles voorbereiden. Ook kon hij in zo'n werkcollege niet gewoon op zijn tempo door de stof heen gaan. Dat koste dus allemaal tijd.
· In Maastricht heb je minder colleges en daarvoor in de plaats meer werkcolleges. Dat betekent dat meer stof in dat (ene) college wordt gestopt.
· Maastricht wordt toch wel gezien als de (een van) de meest internationale universiteit van
Nederland. Dat betekent veel nationaliteiten en buitenlandse docenten. Dat dwingt me om op de universiteit en in mijn vrije tijd Engels te praten. Nu is Engels mijn slechtste vak. Ik realiseer me hartstikke goed dat Engels onmiskenbaar belangrijk is en zeker later op de arbeidsmarkt. Maar ik denk dat het in Maastricht een beetje te ver gaat wat betreft de voertaal Engels. Ik weet ook niet of ik me wel thuis zal voelen tussen zoveel nationaliteiten.
Ik heb er geen problemen dat de boeken en colleges in het Engels zijn (waar ik ook niet omheen kom), maar dat ik in mijn vrije tijd ook met buitenlandse studenten omga en daarmee Engels moet spreken dat gaat me toch wat ver.
Bovendien is het zo dat je in Maastricht al je vragen ook in het Engels moet stellen, ik weet niet in hoeverre dat het geval is in Tilburg.



Tilburg:
· Tilburg betekent 1,5 uur reizen met de trein: ik ben dan genoodzaakt om op kamers te gaan. Op zich sta ik hier wel open voor, maar het betekent dat ik wel aanzienlijk meer geld moet gaan lenen. Ik heb geen recht op een aanvullende beurs.
· In Tilburg heb je meer colleges die niet verplicht zijn. Dat zou meer vrijheid bieden. Van een oud-docent uit Tilburg heb ik gehoord dat hij de colleges daar over algemeen wel als zeer duidelijk en zinvol ervaren heeft. De colleges zal ik dan gewoon allemaal bijwonen.
· Tilburg is volgens mij minder internationaal. Bovendien zijn niet alle professoren van oorsprong buitenlands, hetgeen betekent dat ik mijn vragen gewoon in het Nederlands kan stellen.
Ik weet niet in hoeverre dit klopt. Ik zou graag willen weten in hoeverre dit klopt.

Ik zit dus met een dilemma. Tussen Maastricht en Tilburg bestaat dus een verschil in onderwijsmethode. Het is de vraag welk bij mij het beste past gezien de hierboven beschreven persoonlijke situatie. Kan iemand voor mij advies geven over deze keuze, op basis van mijn persoonlijke situatie? Ik zit al maanden met deze keuze. Ook na de meeloopdagen kan ik nog geen doorslaggevende keuze maken. Verder ben ik wel van overtuigd dat econometrie een universitaire opleiding is dat bij mij past.

Alvast bedankt! Eigen ervaren zijn ook welkom!!

Elin3 04-06-2018 13:08

Als ik zo lees wat je zegt dan merk ik dat je neigt naar Tilburg. Wat je ook doet, een cursus Engels lijkt me geen overbodige luxe, als WO student zal je je thesis vaak ook in het Engels moet schrijven en wordt eigenlijk gewoon wel van je verwacht dat je in het Engels kunt spreken, schrijven en presenteren.

Jan Marijnissen 04-06-2018 13:44

Wij hebben veel econometristen in dienst. Goede studie die een hoge baankans heeft en ook een hoog salaris op zal leveren.

Bij ons in het bedrijf is de voertaal in principe Engels en alle literatuur et cetera op ons vakgebied is in het Engels. Als je liever naar Tilburg gaat moet je dat doen, maar dat verhaal over Engels vind ik echt niet relevant voor je keuze. Dat zou juist een reden zijn om wél naar Maastricht te gaan, zodat je gedwongen wordt aan je Engels te werken. In Maastricht zijn nog meer dan genoeg Nederlands(talige) studenten. Die zoeken elkaar ook op, je bent echt niet verplicht om in je vrije tijd met Duitsers, Chinezen, Spanjaarden et cetera om te gaan. Bij de studie Econometrie is die groep sowieso te verwaarlozen, volgens deze site hadden zowel Maastricht als Tilburg precies één buitenlandse student in het eerste jaar van Econometrie afgelopen schooljaar.

Persoonlijk raad ik je sowieso aan om op kamers te gaan, of het nou Maastricht of Tilburg wordt.

Over de colleges: of het nu PBL of anderszins is, tempo van individuele studenten verschilt en dus ook of ze een college als wel of niet nuttig ervaren. Bij econometrie zit juist een relatief homogene groep van Nederlandse studenten die allemaal intelligent zijn en enige discipline hebben, anders ga je de studie niet eens doen. De verschillen zullen dus minder groot zijn dan bij andere studies. In mijn ervaring waren veel colleges, ook PBL-colleges, overigens niet verplicht.

Als je daadwerkelijk zo intelligent bent als je zegt, ga je trouwens de rest van je leven er tegenaan lopen dat mensen langzamer gaan dan jij en dat je voor jou gevoel nutteloze lessen/vergaderingen et cetera bij moet wonen. Dat maakt het niet leuker, maar realiseer je dat op de universiteit, of het nu Maastricht of Tilburg is, er zelfs bij Econometrie niet opeens alleen maar mensen zitten die even gemotiveerd zijn als jij en die hetzelfde denkniveau hebben.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.