Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Wie wordt de winnaar van de verhalenwedsrtijd? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=623009)

Ieke 07-10-2003 19:50

Wie wordt de winnaar van de verhalenwedsrtijd?
 
Na lang wachten is hier eindelijk de poll voor de verhalenwedstrijd!
Stem op het verhaal van uw keuze en over 2 weekjes is de winnaar bekend. Dit verhaal komt dan op de frondpage van Scolieren.com!
Voor november staat er een nieuwe wedstrijd op het programma, dus kan je alvast beginnen schrijven. Sluitingsdatum: 1 November.
We staan sinds kort ook bij extra.

De verhalen:

Flshman 07-10-2003 21:57

Zo, ik heb gestemd. En wel op : "Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde."

Ik vind het een geweldig verhaal. Soms wat leguber, maar dit wordt grotendeels opgeheven door de grappige manier van vertellen. De onverschilligheid van de hoofdpersoon, de verbaasdheid van "straatveger", alles!

"Nooit meer vakantie." vind ik op zich ook wel goed, ware het niet dat ik het tegen het einde iets minder vind worden. Het doodschieten der familie vind ik een beetje te snel gaan...

De reünie is niet mijn type verhaal. Het is té leguber... Hoewel ik de opbouw van het verhaal wel mooi vind, steeds een ander persoon en daarna het samenkomen van alle personages.

Titelloos heb ik maar voor de helft gelezen :| Totáál niet mijn soort verhaal. De dialogen staan allemaal achter elkaar en het onderwerp spreekt me niet zo aan. (maar goed, dat is mijn mening..)

Zo.. Dat was mijn verhaal. :)

barkrukkie 08-10-2003 07:50

ik heb gestemd op "Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde."

eiglik staat bij Flashman ook al m'n mening, ook over de andere verhalen :)

ja ik ben lui :o

Krummeltje 08-10-2003 11:42

Ik heb gestemd op nooit meer vakantie. Ik vind het een mooi verhaal, het einde is wat zwak, maar de andere verhalen zijn totaal mijn stijl niet.

Shadowme 08-10-2003 13:14

ik heb op de reunie gestemd. ik vond het een goed verhaal, met goed uitgedachte personages. Ook vond ik het leuk dat aan het einde alle personages bij elkaar kwamen :)

Darko 08-10-2003 18:48

Ik stem voor de reunie. Precies mijn smaak, een beetje bloederig, maar ook weer niet te overdreven. (y)

Elpida 08-10-2003 18:51

Citaat:

Flashman schreef op 07-10-2003 @ 22:57:
Zo, ik heb gestemd. En wel op : "Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde."

Ik vind het een geweldig verhaal. Soms wat leguber, maar dit wordt grotendeels opgeheven door de grappige manier van vertellen. De onverschilligheid van de hoofdpersoon, de verbaasdheid van "straatveger", alles!

"Nooit meer vakantie." vind ik op zich ook wel goed, ware het niet dat ik het tegen het einde iets minder vind worden. Het doodschieten der familie vind ik een beetje te snel gaan...

De reünie is niet mijn type verhaal. Het is té leguber... Hoewel ik de opbouw van het verhaal wel mooi vind, steeds een ander persoon en daarna het samenkomen van alle personages.

Titelloos heb ik maar voor de helft gelezen :| Totáál niet mijn soort verhaal. De dialogen staan allemaal achter elkaar en het onderwerp spreekt me niet zo aan. (maar goed, dat is mijn mening..)

Zo.. Dat was mijn verhaal. :)


Fladdergeval 08-10-2003 19:06

Ik heb op de reunie gestemd.
Dit verhaal bevatte voor mij het beste een 'kort- verhaal-structuur' van inleiding - hoogtepunt - afronding.
Sorry, beetje vaag gelul, maar ik vond dit gewoon het beste verhaal als afgerond geheel.
Ik vond dat De kleine groene beetsjes en titelloos makkelijk nog verder door hadden gaan, dat was niet zo'n mooi afgerond geheel. Voor mijn gevoel zouden die twee ook nog wel een willekeurig hoofdstuk uit een lang verhaal kunnen zijn.
Nooit meer vakantie was wel een geheel maar dat vond ik gewoon een vaag verhaal met opeens al die moorden.
De klein groene beestjes en het vergaan van de aarde was wel humoristisch maar gewoon niet het soort verhaal dat ik echt zou lezen.
Titelloos dingde voor mij nog wél mee naar de nominatie - ik vond 'em goed gebracht - maar kon het niet motiveren dus heb ik voor twijfelgeval nummero twee gekozen: De Reünie !!

LUH-3417 08-10-2003 22:43

De reunie:
Best een aardig verhaal wat volgens mij erg boeiend had kunnen worden, als het niet zo afliep zoals het afliep. Het stuk voor stuk afknallen van alle personages door iemand die vroeger onder hen geleden heeft vind ik een nogal flauw iets en wanneer deze afgeknalden dan nog, tot tweemaal toe, naar hun buik grijpen terwijl ze vastgebonden waren met hun armen omhoog, trek ik een bedenkelijke wenkbrouw omhoog. De opzet met de vier verschillende ontvangsten van de brief vond ik trouwens erg leuk en ik denk dat daar ook veel mee gedaan zou kunnen worden. Ik hoopte dat de karakters wat meer uitgewerkt werden (ze waren bij de brief nogal stereotype en plat), maar in plaats daarvan werden ze neegeschoten.

Nooit meer vakantie:
Ik denk dat dit verhaal in het midden lijdt aan het syndroom van de-drieduizend-woorden. Het is een lengte die ongemakkelijk lang kan worden als je al weet wat voor einde het verhaal heeft. Het wordt deels gebruikt om de karakters uit te bouwen, voornamelijk de vader. Ik vond hem dan ook een sympathieke kerel, juist omdat hij zo negatieve zeikerd was.
Het einde deed mij denken aan Nabokovs Lolita, hoewel Nabokovs stijl natuurlijk onmogelijk te evenaren is. Het grote mankement van dit verhaal is echter dat het, in tegenstelling tot Nabokov, ons volop laat walgen van de hoofdpersoon. In Lolita worden we door de geweldige stijl en de beschrijvingen verleidt om medelijden te hebben met Humbert Humbert, die een langdurige relatie aangaat met een meisje van twaalf, maar hier wordt Thom gedegradeerd tot een beest die een duidelijke fout maakte, maar niet weet waar het om gaat. Het wringt. Als hij echt zo wereldvreemd was dat hij niet wist dat incest niet algemeen geaccepteerd was, hoe kan hij dan ooit politieman zijn? Ik reken verhalen niet graag af op dingen die 'niet kunnen', maar zulke onwaarschijnlijke inconsitenties als clou van het verhaal, daar struikel ik over.

Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde:
Ook dit verhaal heeft duidelijk last van de drieduizend-woorden, maar probeert het niet te verbloemen. In plaats van zogenaamd semi-interessante ontwikkelingen te presenteren, wordt de tekst gevuld met nonsensicale overpeinzingen, herinneringen en gedachten. Het is grappig, maar wordt snel saai. Het masker zo duidelijk weglaten is op zichzelf ook weer een masker, wat ook weer kan vallen, waarna we recht in de ogen van de bange schrijver kijken, die nog duizend woorden moet, om het aantal te behalen.
Het presenteren van het vergaan van de aarde als een 'achtergrond' voor het verhaal is ietwat een cliché en bemoeilijkt het geheel ook. Omdat dit, samen met de kleine, groene beestjes, constant terugkomt, weet de lezer dat hij of zij moet kiezen tussen een clou die iets te maken heeft met de beestjes of het vergaan van de aarde. Gezien de eerdere non-invulling, is het voor velen denk al duidelijk dat uit zal gaan draaien op iets met de beestjes en dat het vergaan van de aarde totaal genegeerd wordt.
Het komt van nergens en het gaat nergens heen, dit verhaal. Bij tijd en wijlen is het een aangenaam verpozen, maar daar houdt het ook bij op.

Titelloos:
Moeilijk. Aan de ene kant is het een nogal flauw sprookje waar wat nieuwerwets (ach, nieuwerwets... het is veelal nog pre-jaren zestig) gedachtengoed in geinplanteerd is, maar aan de andere kant is het tekst waar een zeer subtiele en fijne ironie in te lezen is. Ik volg momenteel de colleges Beroemde Middeleeuwse Liefdesparen en Geschiedenis van de gender en seksualiteit in de letteren en dit verhaal is precies het knooppunt tussen die twee. Daarom is het voor mij erg lastig om dit goed te kunnen beoordelen.
Aan de ene kant valt te zien hoe geprobeerd is om van Konraad een problematische homoseksueel te maken, maar aan de andere kant sijpelen er flink wat clichés door. Ik denk dat deze tekst meer politiek lading heeft dan de schrijver zelf denkt en dat dit weer grappig is, omdat het als een sprookje geschreven is.
Het wat flauwe einde en de zwakke karakters van Dennis en Andrea zijn minpunten.

Ik kies voor geen enkel verhaal, omdat ik meegedaan heb aan de wedstrijd. Waarom ik dan wel kritiek geef? Ik heb geen flauw idee. Er ging debiel veel tijd in zitten, tijd die ik ook wel beter had kunnen besteden, denk ik. Maar goed. Een mens doet nu eenmaal dingen.

LUH-3417

Machiavelli 09-10-2003 16:55

Citaat:

Krummeltje schreef op 08-10-2003 @ 12:42:
Ik heb gestemd op nooit meer vakantie. Ik vind het een mooi verhaal, het einde is wat zwak, maar de andere verhalen zijn totaal mijn stijl niet.

Psychopath 09-10-2003 18:35

Citaat:

Flashman schreef op 08-10-2003 @ 07:27:
Zo, ik heb gestemd. En wel op : "Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde."

Ik vind het een geweldig verhaal. Soms wat leguber, maar dit wordt grotendeels opgeheven door de grappige manier van vertellen. De onverschilligheid van de hoofdpersoon, de verbaasdheid van "straatveger", alles!

Plus de titel spreekt me aan.

rozijntje 10-10-2003 21:11

Ik heb gestemd op "Nooit meer vakantie", vond dat gewoon het leukste verhaal. De rest was ook wel ok, ook dat met het vergaan van de aarde, maar Nooit meer vakantie vond ik toch net iets beter.

Quiana 11-10-2003 17:52

Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde trok me het meeste aan, heb ik dus ook gestemd.

Little Phoebe 15-10-2003 12:09

De Reunie = super geschreven en Nooit meer vakantie begreep ik niet zoveel van...

Mushu 16-10-2003 16:03

Ik vind De Reunie wel een leuk verhaal eigenlijk, een beetje luguber, maar ik kan de haat ergens ontzettend goed begrijpen.

Nooit meer vakantie vind ik ook een mooi verhaal. Ik vind het goed geschreven, vanuit een goed perspectief.

Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde vind ik erg luguber.

Titelloos vind ik niet echt een soort verhaal dat mij aanspreekt op de een of andere manier.

Ik heb op Nooit meer vakantie gestemd.

oeski 16-10-2003 18:46

Ik twijfelde tussen Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde en Nooit meer vakantie.

Het titelloze verhaal vond ik slecht geschreven en geen fijne opmaak hebben. Over de inhoud kan ik niet veel zeggen, aangezien ik het niet heb uitgelezen.

De reünie vond ik ook niet zo geweldig. De personages gingen voor mijn gevoel niet echt leven; het geheel deed wat onwerkelijk aan. Ook vond ik dat er wat tegenstrijdigheden in het verhaal zaten. Verder vond ik het een te lange opbouw voor zo'n einde.

Nooit meer vakantie vond ik een goed verhaal hebben, maar wat minder geschreven dan mijn uiteindelijk winnaar:

Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde
Dit verhaal vond ik in vergelijking met de rest duidelijk het best geschreven en nog de meeste humor hebben al zou je dat niet verwachten met dit onderwerp.
Daarom dus. :)

Paranoide 17-10-2003 13:17

Wij gaan voor de groene beestjes. (y) Briljant.

Mushu 22-10-2003 14:33

Wanneer komt eigenlijk de definitieve uitslag? Of heb ik die gemist?

Ieke 22-10-2003 15:15

Citaat:

Mushu schreef op 22-10-2003 @ 15:33:
Wanneer komt eigenlijk de definitieve uitslag? Of heb ik die gemist?
De poll is dicht, dus is de winnaar bekent. Als het goed is spreek ik Katja vanavond, dan kan ik nog even wat met haar overleggen :)

Psychopath 23-10-2003 14:34

En de winnaaar is.....................

Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde. met 9 stemmen en een totaal van 34.62% val ale stemmen.

Gefeliciteeerd.

Wil nu de schrijver van dit verhaal zich bekent maken?

clubje 24-10-2003 12:36

Hoezo, er staat toch: sluitingsdatum=1 november.

Nu heb ik niet kunnen stemmen op mijn eigen verhaal :D (hopelijk heeft geen andere auteur dit gedaan).
'K vind wel dat er weinig respons is gekomen op de poll en de wedstrijd.

Ieke 24-10-2003 13:56

Citaat:

clubje schreef op 24-10-2003 @ 13:36:
Hoezo, er staat toch: sluitingsdatum=1 november.

Dat is voor de volgende wedstrijd, maar ik denk dat dat 1 december gaat worden.
Volgens mij hebben de schrijvers zelf niet gestemt.

Quiana 24-10-2003 14:06

Wie waren de schrijvers? :)

LUH-3417 24-10-2003 17:48

Ik was één van de schrijvers en heb ook niet gestemd, zoals ik hierboven ook al zei. Ik denk ook dat de jury stemmen van schrijvers zelf wel verwijdert heeft of zou verwijderen.

LUH-3417

barkrukkie 27-10-2003 12:09

Citaat:

Quiana schreef op 24-10-2003 @ 15:06:
Wie waren de schrijvers? :)
misschien ook leuk om een poll te maken met de vier schrijvers en dat mensen dan moeten gokken wie welk verhaal heeft geschreven :p

Krummeltje 27-10-2003 14:09

Citaat:

LUH-3417 schreef op 24-10-2003 @ 18:48:
Ik was één van de schrijvers en heb ook niet gestemd, zoals ik hierboven ook al zei. Ik denk ook dat de jury stemmen van schrijvers zelf wel verwijdert heeft of zou verwijderen.

LUH-3417

Oh, ik ben ook één van de schrijvers, ik heb wél gestemd, maar niet op mn eigen verhaal, zoals je kunt zien :)

LUH-3417 27-10-2003 16:13

Edelmoedig. :)

LUH-3417

Krummeltje 27-10-2003 17:18

Citaat:

LUH-3417 schreef op 27-10-2003 @ 17:13:
Edelmoedig. :)

LUH-3417

Nou... het had wel wat uitgemaakt, het ligt allemaal best dicht bij elkaar, zie ik zo.

Ja, best edelmoedig :P

Flowtje 30-10-2003 21:02

Wordt de schrijver van het winnende verhaal nog bekendgemaakt?

Ieke 30-10-2003 22:55

Citaat:

flowergurl schreef op 30-10-2003 @ 22:02:
Wordt de schrijver van het winnende verhaal nog bekendgemaakt?
Ja. We zitten alleen te wachten op reactie van Simon.

Simon 01-11-2003 16:42

Ik kan niet meer stemmen zie ik, maar voor de uitslag had het ook niet meer uitgemaakt. Mijn stem was gegaan naar de groene beestjes.

Ik zet het verhaal graag online, maar dan wil ik er ook bij kunnen zetten wie het geschreven heeft..

Ieke 01-11-2003 17:46

Citaat:

Simon schreef op 01-11-2003 @ 17:42:
Ik kan niet meer stemmen zie ik, maar voor de uitslag had het ook niet meer uitgemaakt. Mijn stem was gegaan naar de groene beestjes.

Ik zet het verhaal graag online, maar dan wil ik er ook bij kunnen zetten wie het geschreven heeft..

Heeft Katja je dan geen PM of mailtje gestuurt?

Simon 01-11-2003 20:56

Nee.

alpha 02-11-2003 14:21

Citaat:

Krummeltje schreef op 08-10-2003 @ 12:42:
Ik heb gestemd op nooit meer vakantie. Ik vind het een mooi verhaal, het einde is wat zwak, maar de andere verhalen zijn totaal mijn stijl niet.
Citaat:

Krummeltje schreef op 27-10-2003 @ 15:09:
Oh, ik ben ook één van de schrijvers, ik heb wél gestemd, maar niet op mn eigen verhaal, zoals je kunt zien :)
hoe logisch dan..

light fighter 02-11-2003 18:09

Maar van wie is welk verhaal??????? Nu eigenlijk

Krummeltje 03-11-2003 13:15

Citaat:

alpha schreef op 02-11-2003 @ 15:21:
hoe logisch dan..
nooit meer vakantie is iig niet van mij, en ik kan moeilijk op mn eigen verhaal stemmen, dus een leugentje om de bestwil :)

Simon 07-11-2003 19:12

Inmiddels staat het winnende verhaal in de Extra:
http://www.scholieren.com/extra/inde...halenwedstrijd

Gefeliciteerd LUH-3417!

LUH-3417 07-11-2003 19:48

*Buigt*

Dank u, dank u! Teveel eer! Teveel! :)

LUH-3417

Krummeltje 08-11-2003 02:36

Citaat:

LUH-3417 schreef op 07-11-2003 @ 20:48:
*Buigt*

Dank u, dank u! Teveel eer! Teveel! :)

LUH-3417

van harte :)

clubje 08-11-2003 14:23

Dus dan is "de reünie" van Krummeltje en "nooit meer vakantie" van mij ;)

Krummeltje 08-11-2003 17:10

Citaat:

clubje schreef op 08-11-2003 @ 15:23:
Dus dan is "de reünie" van Krummeltje en "nooit meer vakantie" van mij ;)
klopt als een bus! :)

en dat laatste verhaal dan?

Flowtje 10-11-2003 16:17

Ik wil ook wel weten wie het 4e verhaaltje heeft geschreven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.