Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Tegemoetkoming (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1833747)

Woyt_oud 14-05-2011 17:24

Tegemoetkoming
 
Hey,

Ik hoorde laatst dat je op je 18 op het voorgezet onderwijs ook een tegemoetkoming kan krijgen. Deze zou 103,77 euro bedragen.

Heb dat even nagelopen, en dat klopt volgens mij. Ik zit ook nog op 't voorgezet onderwijs wanneer ik 18 ben (een heel schooljaar om precies te zijn)

Nu is mijn vraag dus: Is het eigenlijk wel echt zo, zit er geen addertje onder het gras?

Bron: http://www.ib-groep.nl/particulieren...oorwaarden.asp

Sarah 14-05-2011 19:24

Citaat:

Wyot schreef: (Bericht 31601000)
Hey,

Ik hoorde laatst dat je op je 18 op het voorgezet onderwijs ook een tegemoetkoming kan krijgen. Deze zou 103,77 euro bedragen.

Heb dat even nagelopen, en dat klopt volgens mij. Ik zit ook nog op 't voorgezet onderwijs wanneer ik 18 ben (een heel schooljaar om precies te zijn)

Nu is mijn vraag dus: Is het eigenlijk wel echt zo, zit er geen addertje onder het gras?

Bron: http://www.ib-groep.nl/particulieren...oorwaarden.asp

Ja, dat is echt zo. Het addertje is dat je ouders geen kinderbijslag meer krijgen als je 18 bent ;)

Woyt_oud 15-05-2011 10:25

Ja, maar dat is geen adder, want dat is ook zonder die tegemoetkoming. :)

Lilith 15-05-2011 11:10

De DUO gaat er vanuit dat nu je 18 bent, jij zélf de kosten gaat betalen voor de boeken, schoolgeld, reisjes, reiskosten, schriften, alles wat erbij komt kijken.
Tot je 18e betaalden je ouders dit, en daarvoor (en voor ál die andere kosten die kinderen met zich mee brengen) kregen zij kinderbijslag.

De adder is dus dat zij er vanuit gaan dat jij kosten hebt voor je school, omdat na je 18e die niet meer door je ouders betaald hoeven te worden en daarvoor is die tegemoetkoming.

Als je ouders dit allemaal voor je blijven betalen, kun je je dus afvragen of je 'recht' hebt op deze tegemoetkoming.
Ik heb om die reden de tegemoetkoming dus niet aangevraagd.

Apate 15-05-2011 11:39

Mijn ouders gingen door met alles betalen, maar ze stopten ook met mijn zakgeld en kleedgeld. Ik gebruikte het dus daarvoor, in plaats voor school.

Maar ja: als je die tegemoetkoming aanvraagt dan krijg je hem gewoon, en er zit verder niet een adder onder het gras. Die heb ik in ieder geval vorig jaar niet opgemerkt.

Lilith 15-05-2011 11:54

Daarvoor is die tegemoetkoming dus niet bedoeld, dat staat ook duidelijk op de site.

Infidel 15-05-2011 12:21

Voor mijn achttiende kreeg ik zakgeld en betaalden mijn ouders mijn kleding, verzorging, etc. Nu ben ik achttien, krijg ik tegemoetkoming voor scholieren en that's it. Ik krijg geen enkele bijdrage meer van mijn ouders (behalve de zorgverzekering, die betalen zij, maar ik sta mijn zorgtoeslag dan ook af) en ik moet alles zelf betalen. Ik betaal mijn eigen kleding, eigen shampoo, eigen zeep, eigen make-up, eigen ID-kaart, alles. Mijn ouders betalen wel mijn lenzen nog voor me, maar reservelenzen moet ik ook zelf betalen.

Dat is ook de bedoeling van die tegemoetkoming. Dat je je financieel onafhankelijk leert op te stellen.

Lilith 15-05-2011 12:27

Is het zo raar dat je voor die dingen gaat werken dan?
Er staat vrij duidelijk op de website omschreven waarvoor de tegemoetkoming bedoeld is; voor kosten die te maken hebben met je school. Niet voor make-up en shampoo.

Infidel 15-05-2011 12:36

Welke kosten heb ik voor school, dan? Niets, want het schoolgeld was al betaald toen ik achttien werd en de boeken uit het boekenfonds krijg je tegenwoordig van de regering. Ik had nog kaftpapier en schriften, maar dat had ik ook zelf moeten betalen als ik dat nodig had gehad. Iedereen die denkt dat je 100 euro per maand nodig hebt voor de middelbare school is geflipt.
Bovendien is de kinderbijslag niet alleen bedoeld voor schoolkosten, en de tegemoetkoming is een vervanging van de kinderbijslag. Er staat op de site trouwens ook duidelijk bijvoorbeeld voor boeken, lesgeld, etc.

Daarbij, wat maakt het uit waaraan ik het besteed? Punt is dat de kosten wel eerlijk verdeeld zijn tussen mij en mijn ouders, het is geen 'extraatje' ofzo. Ik heb het nodig en het is net voldoende voor alle basisbenodigdheden. Daarom werk ik inderdaad ook, om alle extraatjes te bekostigen. Of ik er nu schoolgeld van zou betalen en mijn ouders persoonlijke kosten zouden financieren of andersom, punt is dat de kosten eerlijk(er) verdeeld worden.

Woyt_oud 15-05-2011 12:49

Maar Lilith, mijn ouders blijven dit gewoon voor mij betalen. Maar toch vraag ik hem aan, dan kan ik sparen voor de jaren daarna. ;)

Iedere kans om aan geld te komen moet je grijpen, of niet soms?

Apate 15-05-2011 14:12

Met alle respect, maar ik ga niet als ik 18 ben en op de middelbare school zit elke maand lekker zonder geld zitten. Mijn ouders betaalden mijn school, en daar ben ik blij om. Ik ga straks studeren, en mijn ouders betalen mijn kamerhuur, collegegeld, boeken en zorgverzekering. En dat doen ze ook voor mijn zus. Betekent dat ik ook geen stufi aan mag vragen? Ik vind het eigenlijk hetzelfde. Ik gebruik mijn stufi straks alleen voor verenigingen en voor eten. Dat zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn, maar anders wil ik best weer zakgeld aan mijn ouders gaan vragen. Daar leer ik ook zo veel van :O.

Lotte^^ 15-05-2011 16:30

@ hierboven: jij krijgt wel heel veel van je ouders. en daar leer je zo weinig van??? neem een bijbaantje anders.

OT: Ik betaal sinds m'n 18e alles zelf. Ik krijg wel de maximale financiering, omdat me ouders een laag inkomen hebben, ik vind het wel normaal dat als je geen aanvullende beurs krijgt, je ouders dat deel vervangen, maar dat je ouders echt alles betalen vind ik na de middelbare school niet echt normaal.

Apate 15-05-2011 17:10

Wat ik bedoelde is dat als mijn ouders alles gaan betalen, en me alleen zakgeld geven voor leuke dingen ik daar veel minder van ga leren.

Overigens heb ik al sinds mijn 16de een bijbaantje. Ik heb nooit problemen gehad met geld, maar omdat ik wel een hele lange tijd ziek ben geweest had ik dat geld van de ib-groep in feite gewoon "nodig". En mijn ouders betalen "alleen maar" mijn studie. Ik noem het zo, omdat ik wel gewoon de kapper moet betalen, mijn eigen jassen/ondergoed etc. Mijn ouders doen niet aan kleedgeld voor alleen t-shirtjes.

En ik kan er niets aan doen dat mijn ouders liever mijn collegegeld and all betalen dan mij te laten lenen. Wij vallen toevallig boven die grens, en van het geld wat je dan krijgt kun je niet eens normaal rond komen. Als ik daar alles van zou moeten betalen dan zou ik wel heel veel moeten gaan lenen. En als mijn ouders het kunnen betalen, waarom dan niet?

Adore 16-05-2011 10:26

Het lijkt mij niet dat DUO gaat controleren waar je het geld exact aan hebt uitgegeven. Het is de bedoeling dat je er school van betaalt, maar omdat het een gift is heeft DUO er alleen basisvereisten voor opgesteld.
Het lijkt mij het gunstigst om het geld te gebruiken als spaargeld voor vervolgopleidingen, of te gebruiken als je ouders stoppen met jou in geld te voorzien als de kinderbijslag stopt.

Ik zou dat trouwens echt niet willen, dat mijn ouders mijn studie, inwoning én zorgverzekering zouden betalen. :| Ik was zó blij dat ik zelf wist hoe ik om moest gaan met stufi, zorgtoeslag, huur e.d. Dat was pittig, waardoor ik uiteindelijk erbij ben gaan werken, maar dat heeft me wel werkervaring opgeleverd voor mijn huidige vaste baan. Ik vraag me af of je de drive hebt om vlot in je toekomst te investeren als je alles van papa en mama krijgt. Al zouden ze het doen, ik zou het hebben geweigerd. Help me maar als ik niet rondkom, alleen dan.
Toen ik een huurwoning vond kon ik vooruitdenken en budgetteren. Ik wist wat vaste lasten zijn en dat ik niet op iemand kan terugvallen behalve mezelf. Vind ik een absolute meerwaarde.

Woyt_oud 16-05-2011 20:43

Maar ik vraag hem dus gewoon aan, inderdaad, als spaarpotje voor de toekomst. Verder is het dus echt niet zo dat ik daarna niet minder studiefinanciering krijg ofzo, omdat ik al iets heb gehad op de middelbare school?

Apate 16-05-2011 20:44

@ Adore. Ik kan sowieso niet rondkomen van de stufi die ik ga krijgen. Mijn zus kon dat ook niet, en daarom hebben mijn ouders besloten om meer te gaan betalen.

@ Wout: Volgens kun je zelfs overbrugging aanvragen, voor tussen je middelbare school en universiteit.
(Als je dat trouwens alleen aan school mag uitgeven, waar moet je dat geld dan aan uitgeven? Van die overbrugging bedoel ik?)

Woyt_oud 16-05-2011 20:47

Ik weet sowieso nog niet wat ik ga doen, maar ik wil zeker geen jaar verspillen, dus ik denk dat ik naar de middelbare school gelijk door ga naar hbo/universiteit, dus dan heb ik geen overbrugging nodig?

Adore 16-05-2011 22:53

Citaat:

Wout schreef: (Bericht 31606802)
Maar ik vraag hem dus gewoon aan, inderdaad, als spaarpotje voor de toekomst. Verder is het dus echt niet zo dat ik daarna niet minder studiefinanciering krijg ofzo, omdat ik al iets heb gehad op de middelbare school?

Nee, zo werkt het absoluut niet. :)

De tegemoetkoming scholieren is een heel andere regeling dan stufi, die dus totaal niet met elkaar verbonden zijn. Omdat je ouders kinderbijslag hebben gehad gaat DUO nu toch ook niet zeggen dat je tegemoetkoming scholieren wel op je buik kunt schrijven? ;)

Als je gaat studeren, vervalt je recht op de tegemoetkoming. Dan vraag je dus stufi aan, deze twee volgen elkaar logischerwijs op. De overheid wil tegenwoordig de jeugd meer bewust maken van sparen, dus ze zullen echt geen wijzend vingertje opsteken als jij je tegemoetkoming spaart voor later.

Let wel: stufi is geen gift en heeft andere, veel strengere voorwaarden. Maar ook met je stufi ben je vrij zelf te bepalen waar je het aan uitgeeft.

Adore 16-05-2011 23:01

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 31606811)
@ Adore. Ik kan sowieso niet rondkomen van de stufi die ik ga krijgen. Mijn zus kon dat ook niet, en daarom hebben mijn ouders besloten om meer te gaan betalen.

Dat kon ik ook niet, hoor. Daarom heb ik de keus gemaakt de eerste jaren van mijn studie thuis te blijven wonen. Pas toen ik (meer) ging werken heb ik het restant van mijn studie op kamers gewoond. Ik vind een kamer of een vereniging geen eis, dus het is ook maar net waar je je prioriteiten legt.

Nu heb ik een kleine studieschuld, maar die is met mijn inkomen best terug te betalen. Ik leefde ook niet in 'armoe' en was net zo goed in het café te vinden en ik ging ook op vakantie.

Van mijn ouders heb ik geen financiële bijdrage verlangd. Zij hoeven niet te werken voor mijn toekomst, dat doe ik zelf wel. Ze gaven me (gratis) onderdak en eten, die deal was ok. Toen ik wegging hebben ze geholpen met verhuizen, me een tas vol boodschappen gegeven en altijd een open deur als ik even naar huis wilde komen.
Ik zou nooit uit gemak geld van mijn ouders aannemen, 'want anders kan ik niet leuk leven'. Ik keur het niet af ofzo, maar het is niet mijn ding, ik vind het geen verantwoordelijke houding voor je eigen toekomst.

Apate 17-05-2011 13:27

Ik snap je houding. Helaas is thuisblijven voor mij geen optie, anders had ik dat waarschijnlijk wel gedaan :O. Maar goed, anders had ik 3,5 heen moeten reizen en 3.5 terug. Maar als het goed is had ik dan trouwens ook geen geld aan mijn ouders voor mijn kamer hoeven te betalen, wat ik nu dan weer wel doe.

En overigens is het niet een, 'anders kan ik niet leuk leven' houding hoor :). Mijn zus heeft er genoeg moeite mee gehad, en mijn ouders zijn ook absoluut niet van het soort dat vakanties gaat betalen. Mijn zus heeft gewoonweg bijgeleend om alles te betalen, en heeft ondertussen bij mijn ouders geld geleend om haar tweede studie te gaan betalen. Daar passen mijn ouders dan wel weer voor :P.

Woyt_oud 20-05-2011 18:47

Trouwens, m'n leraar zei dat je dan minder lang studiefinanciering kon krijgen, maar ik denk dat dat niet klopt?

Apate 21-05-2011 22:52

Ik heb er nog nooit van gehoord. Overigens denk ik dat dat er dan ook wel duidelijk bij zou moeten staan tijdens te aanvraag als dat wel zo was, maar ik kan er niets over terug vinden op de website van de ib groep.

Woyt_oud 21-05-2011 23:37

Nee, ik helaas ook niet. Daarom vroeg ik het hier. Iemand die dat wel weet / zelf gebruik heeft gemaakt van deze regeling?

Lotte^^ 21-05-2011 23:49

De tegemoetkoming heeft geen invloed op de studiefinanciering.

x-spekkie-x 22-05-2011 08:48

Tegemoetkoming scholieren is alleen voor scholieren die op hun 18e nog op de middelbare school zitten. Op dit moment vervalt de kinderbijslag en gaat de tegemoetkoming scholieren in. De meeste scholieren zijn voor hun 18e al klaar op de middelbare school. Ik heb zelf bijvoorbeeld wél een jaar de tegemoetkoming scholieren gekregen, maar ik heb 7 jaar over het vwo gedaan i.p.v. 6 jaar.

De tegemoetkoming scholieren is een gift en heeft geen invloed op de studiefinanciering.

Ik heb hierna nog vier jaar studiefinanciering gekregen en omdat ik mijn opleiding heb afgesloten met een diploma, was de vier jaar studiefinanciering en ov-kaart een gift.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.