Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Diabetes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1510986)

VelvetDreams 04-12-2006 14:50

Diabetes
 
Hallo,
Wij zijn twee meiden uit havo 4 en doen een onderzoek naar suikerziekte voor school. Hierbij moeten we ênquetes houden en andere proeven doen.

We hebben daarom een aantal vragen voor jullie;

1) Heb je diabetes?
2) Welk type diabetes heb je?
3) Hoe vaak moet je insuline spuiten?
4) Hoelang heb je al diabetes?
5) Wat is de oorzaak?
6) Volg je een speciaal dieet?
7) Is er iemand in de familie die het ook heeft?

Natuurlijk kunt u ook andere tips e.d. geven om ons te begeleiden.
Bij voorbaard dank. .

Sarah 04-12-2006 14:57

1) nee
2 t/m 7: niet van toepassing

Ik raad je aan om je vragen ook op bijvoorbeeld het viva forum oid te zetten. Dan krijg je wat meer verschillende reacties ipv alles van jongeren. En vragen naar leeftijd en geslacht moet eigenlijk ook altijd.

Andijvie 04-12-2006 15:25

Ik ben 21 en V, en heb geen diabetes.

Misschien moet je sowieso alleen vragen of mensen die diabetes hebben de enquete willen maken en vraag 1 dus achterwege laten, anders krijg je allemaal reacties van mensen die het niet hebben :)

~VliereFluiter~ 04-12-2006 18:52

(1)Ja
(2)type 2
(3)nooit
(4)sinds 2 jaar bekent
(5)niet bekent (waarschijnlijk overgewicht + andere oorzaak)
(6)nee
(7)vader heeft het , oma had het

geen tips want ik leef zoals ik wil en niet zoals ik zou moeten :)

Emperor 07-12-2006 23:27

mijn zusje heeft het, ik dacht dat het juist slecht is om voor diabeteci een speciaal dieet op te stellen...

Ze kunnen alles eten, alleen niet op elke tijd.. Een grote fout is dat er veel van de suikervrije producten worden gehaald voor diabetici.. Het gaat juist om de koolhydraten (dacht ik)

Sarah 07-12-2006 23:32

Citaat:

Emperor schreef op 07-12-2006 @ 23:27 :
mijn zusje heeft het, ik dacht dat het juist slecht is om voor diabeteci een speciaal dieet op te stellen...

Ze kunnen alles eten, alleen niet op elke tijd.. Een grote fout is dat er veel van de suikervrije producten worden gehaald voor diabetici.. Het gaat juist om de koolhydraten (dacht ik)

Vroeger moesten diabeten wel een koolhydraatarm dieet volgen, maar tegenwoordig is de medicatie veel beter en is dat dus overbodig, alleen moet je wel de dosis van tabletten of insuline aanpassen op wat je eet. Als je dan met je medicijndosis rekent op een normale maaltijd en mensen geven je een koolhydraatarme maaltijd, klopt het inderdaad niet meer, dus dan is het juist slecht. Wel is het voor mensen met diabetes extra belangrijk om zich een beetje te houden aan de 'richtlijnen voor gezonde voeding' zoals die voor iedereen gelden :).

Alicia Silverstone 07-12-2006 23:48

Citaat:

Emperor schreef op 07-12-2006 @ 23:27 :
Een grote fout is dat er veel van de suikervrije producten worden gehaald voor diabetici..
Wat Sarah zegt, plus dat het natuurlijk zo is dat als je toch enorm houdt van zoetigheid en lekkers en je kunt daarvan niet de hoeveelheden eten die je zou willen eten als diabeet, je wel wat kunt hebben aan suikervrij snoepgoed.
Maar dan moet je alsnog oppassen, want dat suikervrije snoepgoed (bijv. gebak, weetikveelwat) is nog steeds geen gezond eten en kan vetten bevatten etc, wat niet goed is voor een diabeet met verhoogd cholesterol, verhoogd risico op hart & vaatziekten, etc.

Al Murphy 08-12-2006 01:14

1) ja
2) type 1
3) bij elke maaltijd + rond 23u
4) sinds ik 14 ben, of zoiets
5) euh, autoimmuunreactie van mij lichaam zeker? onbekend
6) neen
7) beide grootmoeders en een tante hebben op volwassen leeftijd type 2 gekregen

Mephisto 08-12-2006 10:33

Citaat:

VelvetDreams schreef op 04-12-2006 @ 14:50 :
Natuurlijk kunt u ook andere tips e.d. geven om ons te begeleiden.
Bij voorbaard dank. .

Hier zitten wel een heel aantal geneeskundestudenten dus als je informatie wilt valt hier meer dan genoeg te halen

Ieke 08-12-2006 21:45

Citaat:

Alicia Silverstone schreef op 07-12-2006 @ 23:48 :
Wat Sarah zegt, plus dat het natuurlijk zo is dat als je toch enorm houdt van zoetigheid en lekkers en je kunt daarvan niet de hoeveelheden eten die je zou willen eten als diabeet, je wel wat kunt hebben aan suikervrij snoepgoed.
Maar dan moet je alsnog oppassen, want dat suikervrije snoepgoed (bijv. gebak, weetikveelwat) is nog steeds geen gezond eten en kan vetten bevatten etc, wat niet goed is voor een diabeet met verhoogd cholesterol, verhoogd risico op hart & vaatziekten, etc.

In van die speciale suikervrije dropjes etc zitten meer koolhydraten dan in de gewone versie's. Ofwel je kan beter de gewone versies eten, aangezien het om de koolhydraten gaat en niet om de suikers (suikers zijn koolhydraten)

Alicia Silverstone 08-12-2006 21:59

Citaat:

Ieke schreef op 08-12-2006 @ 21:45 :
aangezien het om de koolhydraten gaat en niet om de suikers (suikers zijn koolhydraten)
Hoe bedoel je? Het gaat om de koolhydraten, waaronder suikers. Dus ook suikers. Lijkt me niet dat je bijv tijdens een hyper dextro moet
gaan eten.

Of je bedoelde waarschijnlijk: niet alleen om de suikers. :)

Ieke 09-12-2006 11:37

Citaat:

Alicia Silverstone schreef op 08-12-2006 @ 21:59 :
Hoe bedoel je? Het gaat om de koolhydraten, waaronder suikers. Dus ook suikers. Lijkt me niet dat je bijv tijdens een hyper dextro moet
gaan eten.

Of je bedoelde waarschijnlijk: niet alleen om de suikers. :)

Als je op de verpakingen kijkt ga je niet kijken naar de hoeveelheid suikers die erin zitten, maar de hoeveelheid koolhydraten. Naar de suikers kijken is zinloos, je moet naar de koolhydraten kijken (en suikers vallen daar weer onder)

Alicia Silverstone 10-12-2006 13:00

Citaat:

Ieke schreef op 09-12-2006 @ 11:37 :
Als je op de verpakingen kijkt ga je niet kijken naar de hoeveelheid suikers die erin zitten, maar de hoeveelheid koolhydraten. Naar de suikers kijken is zinloos, je moet naar de koolhydraten kijken (en suikers vallen daar weer onder)
Oh okee, je bedoelde met 'het gaat om de koolhydraten' dat je daarnaar kijkt op de verpakking.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.