Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Te snel praten tijdens presentaties ed (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=685953)

pixel 09-12-2003 21:22

Te snel praten tijdens presentaties ed
 
De laatste paar weken moeten er veel presentaties en spreekbeurten voor de klas gehouden worden.

Op zich heb ik daar niet echt moeite mee, zenuwachtig word ik er niet van en over het algemeen gaat het meestal ook wel goed.

Probleem: Ik praat ALTIJD te snel. Veel te snel, het is nauwelijks bij te houden voor de rest van de klas.

Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om langzamer te praten, maar als ik denk dat ik echt té langzaam praat, blijkt het nog te snel te gaan. Tijdens normale gesprekken in privé sfeer heb ik er nooit last van, m'n normale spreektempo ligt dus niet standaard heel hoog ofzo.

Het is best irritant omdat m'n spreekbeurten hierdoor slecht te volgen zijn en dat is te merken aan de punten. :(

Weet iemand iets wat ik er tegen kan doen?

NN 09-12-2003 21:26

Op je spreekschema bij elk puntje 'rustig praten' zetten? :D

pixel 09-12-2003 21:27

Citaat:

NN schreef op 09-12-2003 @ 22:26:
Op je spreekschema bij elk puntje 'rustig praten' zetten? :D
hehe :D

Nee, dat helpt ook niet, kheb het serieus geprobeerd :P

Ook geprobeerd: Mensen in de klas laten seinen als ik weer te snel ga, helpt ook niet :(

NN 09-12-2003 21:32

Citaat:

(: schreef op 09-12-2003 @ 22:27:
hehe :D

Nee, dat helpt ook niet, kheb het serieus geprobeerd :P

Ook geprobeerd: Mensen in de klas laten seinen als ik weer te snel ga, helpt ook niet :(

Ik weet niet wat voor opleiding / studie je nu doet, maar op de uni zijn er ook van die cursussen die je kunt volgen.

Andijvie 09-12-2003 21:33

Oefenen, oefenen, oefenen. Neem jezelf eens op op een bandje, als het goed is, onthoud dat tempo dan voor jezelf. Oefenen, oefenen en oefenen...

ls je voor een groep mensen moet spreken, hou dan een tempo aan dat voor jouw gevoel echt té langzaam is. Kijk goed rond en probeer signalen op te vangen; wanneer mensen níet gaan geeuwen of in slaap vallen, gaat het goed :) Daarnaast kan je beter té langzaam praten dan té snel, bij de eerste heb je nog een kans dat mensen je verstaan wanneer ze wakker blijven, bij de tweede verstaan ze je niet.

Dus: oefenen, oefenen en oefenen!

pixel 09-12-2003 21:34

Citaat:

NN schreef op 09-12-2003 @ 22:32:
Ik weet niet wat voor opleiding / studie je nu doet, maar op de uni zijn er ook van die cursussen die je kunt volgen.
Zit in V4 nu, dus de uni duurt nog even :P

pixel 09-12-2003 21:38

Citaat:

Andijvie schreef op 09-12-2003 @ 22:33:
Oefenen, oefenen, oefenen. Neem jezelf eens op op een bandje, als het goed is, onthoud dat tempo dan voor jezelf. Oefenen, oefenen en oefenen...

ls je voor een groep mensen moet spreken, hou dan een tempo aan dat voor jouw gevoel echt té langzaam is. Kijk goed rond en probeer signalen op te vangen; wanneer mensen níet gaan geeuwen of in slaap vallen, gaat het goed :) Daarnaast kan je beter té langzaam praten dan té snel, bij de eerste heb je nog een kans dat mensen je verstaan wanneer ze wakker blijven, bij de tweede verstaan ze je niet.

Dus: oefenen, oefenen en oefenen!

Op een bandje opnemen is een goed idee, zal ik eens proberen :)

En oefenen... Mjah, ik heb er al last van sinds groep 6 ofzo, dus ik weet niet of er nog vanaf te komen is :p Maar ik zal bij de volgende presentatie nóg langzamer praten dan dat ik dacht dat ik deed, misschien dat het tempo dan te volgen is :).

Alleen als ik denk dat ik té langzaam praat, dan ga ik automatisch weer sneller en zo blijft het een vicieuze cirkel :P

Maar goed, ik zal het iig proberen (y).

NN 09-12-2003 21:45

Citaat:

(: schreef op 09-12-2003 @ 22:34:
Zit in V4 nu, dus de uni duurt nog even :P
Maar misschien kan je daar ook wel wat doen als je een beetje een actieve school hebt op dat gebied. Vraag eens aan je mentor zou ik zeggen....

pixel 09-12-2003 21:48

Citaat:

NN schreef op 09-12-2003 @ 22:45:
Maar misschien kan je daar ook wel wat doen als je een beetje een actieve school hebt op dat gebied. Vraag eens aan je mentor zou ik zeggen....
Ik zal d'r eens vragen of er wat geregeld kan worden :).
Er hebben vast wel meer mensen last hiervan, dus ik neem aan dat ze er wel iets over kan zeggen.

Girl87 09-12-2003 21:51

Ik heb hetzelfde probleem. Ben ook niet superzenuwachtig (wel zenuwachtig) en krijg ook altijd het commentaar dat ik te snel praat. Nou praat ik gewoon ook redelijk snel, bij presentaties/spreekbeurten nog sneller. Ik wil er gewoon snel van af zijn, op het laatste raffel ik het af. Maar ik merk bij mezelf wel dat als ik het goed voorbereid, ik minder zenuwachtig ben, niet op mijn blaadje hoef te kijken, en dus relaxeder kan praten...

pixel 09-12-2003 21:57

Citaat:

Girl87 schreef op 09-12-2003 @ 22:51:
Ik heb hetzelfde probleem. Ben ook niet superzenuwachtig (wel zenuwachtig) en krijg ook altijd het commentaar dat ik te snel praat. Nou praat ik gewoon ook redelijk snel, bij presentaties/spreekbeurten nog sneller. Ik wil er gewoon snel van af zijn, op het laatste raffel ik het af. Maar ik merk bij mezelf wel dat als ik het goed voorbereid, ik minder zenuwachtig ben, niet op mijn blaadje hoef te kijken, en dus relaxeder kan praten...
Mjah, ongeveer hetzelfde :)

Alleen... Bij jou klinkt het alsof je zo snel praat door de zenuwen.
Ik heb iig niet bewust last van zenuwen, k sta best relaxt voor de klas :confused:

de ijsprinses 09-12-2003 22:10

Ik praat ook vlug te snel bij een presentatie. Ik heb het dan goed voorbereid en in mijn hoofd zit precies wat ik wil vertellen, dat gaat dan makkelijk veel te snel. Wat ik er tegen doe is me er heel bewust van zijn dat ik niet te snel moet praten. Voor mijn gevoel ga ik dan te langzaam maar dat blijkt precies het goede tempo te zijn. Als je niet door zenuwen te snel praat denk ik dat je het kan veranderen.

pixel 09-12-2003 22:28

Citaat:

de ijsprinses schreef op 09-12-2003 @ 23:10:
Ik praat ook vlug te snel bij een presentatie. Ik heb het dan goed voorbereid en in mijn hoofd zit precies wat ik wil vertellen, dat gaat dan makkelijk veel te snel. Wat ik er tegen doe is me er heel bewust van zijn dat ik niet te snel moet praten. Voor mijn gevoel ga ik dan te langzaam maar dat blijkt precies het goede tempo te zijn. Als je niet door zenuwen te snel praat denk ik dat je het kan veranderen.
Dus bij jou helpt het iig om steeds eraan te denken dat je langzamer moet praten (y).
Mja, ik zal het in ieder geval proberen, maar ik denk niet dat het gaat lukken, gezien de vorige pogingen...

Maar goed :)
Zouden er nog meer dingen zijn wat zou kunnen helpen?

nare man 09-12-2003 22:34

Er is eigenlijk maar één ding dat echt goed helpt en dat is oefenen. Het klinkt misschien nogal oubollig, maar wat goed helpt is het opnemen van jezelf op een cassetterecorder en dat beluisteren. Dan komt te snel praten meteen aan het licht. Let goed op woorden die je inslikt, te snel of onnauwkeurig uitspreekt en oefen die. Doe het desnoods een paar keer overnieuw, en dan bij voorkeur op een plek waar je alleen bent, dan hoef je je niet te generen . :)

pixel 09-12-2003 22:39

Citaat:

nare man schreef op 09-12-2003 @ 23:34:
Er is eigenlijk maar één ding dat echt goed helpt en dat is oefenen. Het klinkt misschien nogal oubollig, maar wat goed helpt is het opnemen van jezelf op een cassetterecorder en dat beluisteren. Dan komt te snel praten meteen aan het licht. Let goed op woorden die je inslikt, te snel of onnauwkeurig uitspreekt en oefen die. Doe het desnoods een paar keer overnieuw, en dan bij voorkeur op een plek waar je alleen bent, dan hoef je je niet te generen . :)
Zoals andijvie al zei dus :)

Okee, morgen 2 dingen doen:

-Naar mentor
-Opnemen

Hopen dat dit werkt dan, volgende week levo spreekbeurt :(
Zal voor de zekerheid ook maar op elk blaadje even "LANGZAAM PRATEN" zetten en wat ,mensen in de klas vragen te seinen :P

Moonshine 09-12-2003 22:41

Ik praat ook altijd te snel tijdens presentaties. Maar ik ben erachter dat het een reden heeft. Ik word heel erg snel rood, vroeger veel erger dan nu :o Ik wil dus onbewust zo snel mogelijk van m'n verhaal af zijn, daarom praat ik vaak snel :| Misschien dat dit bij jou ook zo is?
Wat bij mij wel helpt, is er gewoon voor zorgen dat ik iemand vooraan zet (een vriend(in)) die gebaart als ik te snel ga. Je moet dan alleen niet de hele tijd op diegene gaan letten. Het een aantal keren op je spiekblaadje schrijven helpt ook wel: dan word ik wel gedwongen het iedere keer te zien en dan ga ik vanzelf langzamer praten.
En bekende mensen aankijken helpt ook bij mij: dan voel ik me zekerder, omdat ik dan niet het gevoel heb dat ik voor onbekenden sta, maar voor m'n vrienden.

Sithan 09-12-2003 22:56

Nou las ik laatst in een lesboek dat de mens gemiddeld 300 woorden per minuut kan verwerken, wij praten echter met 100 woorden per minuut, vandaar dat de aandacht ook snel ergens anders op overgaat... :cool:

Als iedereen dus theoretisch zijn aandacht erbij zou houden, praat je perfect :cool: ...nou zullen mensen al snel afhaken als ze horen hoe snel het gaat, omdat ze dan weten dat ze hun aandacht erbij moeten houden :p

Maar goed ff ontopic, dit probleem had ik ook eerst, maar des te vaker ik zo'n presentatie hield, des te meer ik er gewend aan raakte en des te langzamer ik ging praten...dus inderdaad zoals nare man al zei gewoon oefenen...

Multilot 10-12-2003 10:58

Ik heb er zelf ook last van. Of eigenlijk gehad, want het gaat nu eigenlijk wel heel goed. Ik ben begonnen met hele simpele kinderboeken en teksten. De teksten zijn niet moeilijk, dus hoef je je er ook niet goed op te concentreren. Dat opnemen en weer afluisteren. En zo telkens door. Heel veel oefenen. Uiteindelijk moet het lukken!!
Succes ermee!!

NN 10-12-2003 12:06

Citaat:

Sithan schreef op 09-12-2003 @ 23:56:
Nou las ik laatst in een lesboek dat de mens gemiddeld 300 woorden per minuut kan verwerken, wij praten echter met 100 woorden per minuut, vandaar dat de aandacht ook snel ergens anders op overgaat... :cool:

Als iedereen dus theoretisch zijn aandacht erbij zou houden, praat je perfect :cool: ...nou zullen mensen al snel afhaken als ze horen hoe snel het gaat, omdat ze dan weten dat ze hun aandacht erbij moeten houden :p

Maar goed ff ontopic, dit probleem had ik ook eerst, maar des te vaker ik zo'n presentatie hield, des te meer ik er gewend aan raakte en des te langzamer ik ging praten...dus inderdaad zoals nare man al zei gewoon oefenen...

Dat heb ik laatst ook van een hoogleraar bij ons gehoord. Maar hij voegde toe dat mensen hun aandacht maar een bepaalde tijd op iets kunnen vestigen en dat dan de aandacht weg zakt. Die moet dan weer worden teruggetrokken met iets aansprekends, bijvoorbeeld een grap, een vraag, of iets dergelijks.

pixel 10-12-2003 15:05

Citaat:

Moonshine schreef op 09-12-2003 @ 23:41:
Ik praat ook altijd te snel tijdens presentaties. Maar ik ben erachter dat het een reden heeft. Ik word heel erg snel rood, vroeger veel erger dan nu :o Ik wil dus onbewust zo snel mogelijk van m'n verhaal af zijn, daarom praat ik vaak snel :| Misschien dat dit bij jou ook zo is?

Ik wil in ieder geval niet -bewust- snel m'n verhaal afhebben. Onbewust mss wel, hoewel ik er relaxt sta, me niet druk maak enzo en niet rood word of wat dan ook :confused:

Wat bij mij wel helpt, is er gewoon voor zorgen dat ik iemand vooraan zet (een vriend(in)) die gebaart als ik te snel ga. Je moet dan alleen niet de hele tijd op diegene gaan letten. Het een aantal keren op je spiekblaadje schrijven helpt ook wel: dan word ik wel gedwongen het iedere keer te zien en dan ga ik vanzelf langzamer praten.
En bekende mensen aankijken helpt ook bij mij: dan voel ik me zekerder, omdat ik dan niet het gevoel heb dat ik voor onbekenden sta, maar voor m'n vrienden.


hehe, da's bij mij beter van niet :P Als ik de mensen waarmee ik veel omga aan ga kijken, dan moet k gelijk lachen, dus dat is niet echt een goed idee bij mij :)

pixel 10-12-2003 15:06

Citaat:

Sithan schreef op 09-12-2003 @ 23:56:
Nou las ik laatst in een lesboek dat de mens gemiddeld 300 woorden per minuut kan verwerken, wij praten echter met 100 woorden per minuut, vandaar dat de aandacht ook snel ergens anders op overgaat... :cool:

Als iedereen dus theoretisch zijn aandacht erbij zou houden, praat je perfect :cool: ...nou zullen mensen al snel afhaken als ze horen hoe snel het gaat, omdat ze dan weten dat ze hun aandacht erbij moeten houden :p

Maar goed ff ontopic, dit probleem had ik ook eerst, maar des te vaker ik zo'n presentatie hield, des te meer ik er gewend aan raakte en des te langzamer ik ging praten...dus inderdaad zoals nare man al zei gewoon oefenen...

Dus het komt er eigenlijk op neer dat als het verhaal wat verteld wordt maar interessant genoeg is, het bijna niet te snel kan zijn?
Als je de aandacht maar vast kan houden door het onderwerp is een hoog tempo dan niet zo'n punt? :)

pixel 10-12-2003 15:08

T is duidelijk dus dat er meer mensen last hebben hiervan...
Goed, dan ga ik maar extra oefenen met bandrecorder erbij

Bedankt voor de tips enzo (y)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.