Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Alg] Ontwerp van centrale linux topics. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1299523)

freyk 08-11-2005 20:02

[Alg] Ontwerp van centrale linux topics
 
Aangezien het aantal linux topics, lijkt het me verstandig om een centrale topic over het gebruik linux van te maken.

Ik had in de gedachte om twee centrale topics te maken, een beginner en een gevorderde centrale linux topic.
Als we al onze linuxproblemen en technische oplossingen in één topic zouden stoppen, zou het de beginners afschrikken.

Ik had het volgende voor de beginners topic in de gedachten
  • Welke distro te gebruiken
  • Hoe deze distro's te gebruiken (i.r.l, live cd, emulator, cygwin)
  • Hoe ze te installeren (http, ftp, offline installatie, enz)
  • Paar links naar bv tlpd, online manpages, distrowatch.com, enz.
  • enz

Voor de gevorde topic, kan ik helaas zelf nóg geen onderwerpen bedenken.

Ik vraag hierbij jullie kennis en hulp. :)

T_om 08-11-2005 21:09

Lijkt mij een goed plan. Heb alvast een klein beetje info voor de beginner.


Algemeen
Van Linux zijn een hoop verschillende distrubuties, ook wel distro's genoemd.
Op distrowatch.com worden alle distro's bijgehouden.

Al tijden staat Ubuntu op de eerste plaats. Ubuntu is makkelijk te installeren, en heeft een grote communitie. Veel distro's beschikken over een Live CD. Met zo'n CD kan je linux opstarten en verkennen zonder het te installeren. Ideaal natuurlijk om bekend te raken met Linux, en om te kijken of het je wat lijkt. De Live CD voor Ubuntu is hier te downloaden.
Stop de CD in je PC, start opnieuw op en je gaat automatisch naar Linux.

Verschillende distro's
Enkele distro's voor beginnende linux gebruikers:
- Ubuntu
- Kubuntu (Ubuntu met andere desktop manager)
- Knoppix
en vele andere...

Desktop Manager
Onder Linux kan je verschillende Desktop Mangers gebruiken. Dit is de grafische schil waar je alle programma's draait. De twee bekendste zijn:
- Gnome (Gnome@Google Images)
- KDE (KDE@Google Images)

Met welke Desktop Manager je het liefst werkt hangt van je smaak af. Het is dus makkelijk om ze allebei te proberen. Ubuntu wordt standaard geleverd met Gnome, Kubuntu met KDE. Kijk eens rond bij beide, en zoek uit welke je het best vind werken.

Programma's onder Linux
Standaard windows programma's draaien niet onder Linux. Er zijn echter wel veel (vooral ook gratis) alternatieven op de markt.

Als vervanging van MS Office kun je de volgende programma's gebruiken:
- OpenOffice
- GNOME office
- Koffice

Als alternatief voor MSN:
- Gaim
- Kopete

Alternatief voor Winamp:
- XMMS

En zo zijn er nog veel meer. Heb jij nog meer handige programma's? Post ze gerust.


Nou, toch wat leuke info over Linux, als je er iets mee kan, veel plezier ermee!

12Trix 09-11-2005 14:15

Een leuke Linux distributie voor de beginner:
Mandriva Linux (voorheen Mandrake Linux)

Die gebruik ik :)

Nog een alternatief voor MSN:
aMSN

Vanaf in ieder geval Mandriva Linux 2005 kun je aMSN in de pakketmanager installeren.

Een handige site waarmee je je pakkettenlijst kunt uitbreiden:
http://easyurpmi.zarb.org

Je vult wat in, en dan krijg je een aantal commando's die je in je console moet intikken.

Gustav 09-11-2005 22:07

Algemeen linux vraagje
Ik heb twinview!
Tv aangesloten, maar nu opent ubuntu steeds alles rechts, op mijn tv scherm (die bijna altijd uitstaat)
Iemand enig idee of dit te veranderen valt?

12Trix 10-11-2005 13:48

Citaat:

Gustav schreef op 09-11-2005 @ 22:07 :
Algemeen linux vraagje
Ik heb twinview!
Tv aangesloten, maar nu opent ubuntu steeds alles rechts, op mijn tv scherm (die bijna altijd uitstaat)
Iemand enig idee of dit te veranderen valt?

Dat kun je wel instellen in xorg.conf (geloof ik). Oude configuratiebestand was XF86Config.

Je TV staat dan waarschijnlijk als eerste aangegeven of zo.

Gustav 10-11-2005 15:12

Kep t al gefixed, gisteravond
zal vanavond wel even posten wat ik in de config heb gezet,
for future reference.

Gustav 11-11-2005 07:17

O, dat had ik niet gefixed, wel twinview:
Handig om eerst ff backup te maken:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

vervogens editen:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

en dan bij section "Device", onder BusID "PCI:1:0:0":

Option "NoLogo"
Option "TwinView"
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-100"
Option "SecondMonitorVertRefresh" "50-60"
Option "MetaModes" "1280x1024, 800x600;"
Option "TwinViewOrientation" "RightOf"


Ik heb dus links een beeldscherm staan en rechts een tv die niet hoger kan dan 800*600. Je moet ook goed kijken naar de refresh, als dat bv 5 te hoog staat, dan werkt t niet.
Nologo is om dat logo weg te halen :P


Maar hij opent nu nog alles rechts
behalve als je er 2 van opent, dan opent die de 2e links.
Maar goed, ik ga weer formaten, want windows werkt niet rlx.
paar errors gehad tijdens install van dingen.

Triloxigen 11-11-2005 09:33

Centrale topics zuigen
Daarnaast zijn er helemaal niet zoveel Linux topics dat het uberhaupt nuttig is.

dafelix 11-11-2005 19:45

Citaat:

********** schreef op 11-11-2005 @ 09:33 :
(...) zijn er helemaal niet zoveel Linux topics dat het uberhaupt nuttig is.(...)
true


dat de centrale topics niet werken zoals ik had gehoopt, ben ik met je eens, maar of ze 'totaal niet werken' weet ik zo net nog niet

Gustav 16-11-2005 12:31

Citaat:

T_om schreef op 08-11-2005 @ 21:09 :
Alternatief voor Winamp:
- XMMS

De geluids kwaliteit bij mij met xmms is echt bagger te noemen.
Hebben meer mensen hier last van?

[edit]
Ik zal thuis hier eens naar kijken:
Since you didn't mention it, I'm going to assume that you didn't configure your output plugin. Go to Options-Preferences. The 1st tab is Audio I/O Plugins. Click Configure in the Output Plugin area.The default, at least in my case, is PCM and not hardware. PCM is crap and will sound crackly. Select your hardware under Audio Device. You'll probably want to select 'Use software volume control', too. You should be able to find some combination that works. Good luck.

bongo

dragonstorm 16-11-2005 16:17

ja, ctrl-p en dan even experimenteren met andere output plugins.

Oh ja, gezien je tog bezig bent: je hebt tog ubuntu? Dan kun je ook rhythmbox gebruiken, een hele fijne mediaspeler :)

disclaimer: ik heb zelf korte tijd aan rhythmbox gewerkt :)

freyk 01-07-2006 20:35

Omdat er tegenwoordig vraag is naar informatie, heb ik het ontwerp nog ff verbeterd:

===

Algemeen

Wat is linux
Linux is een erg op Unix lijkend besturingssysteem. Linux is vrije software en wordt onder de GPL verspreid: alle onderliggende broncode is door het publiek vrij te verkrijgen, en iedereen kan het vrij gebruiken, aanpassen, verbeteren, kopiëren of verspreiden. Linux-distributies zijn zowel gratis te verkrijgen als bij meerdere bedrijven te koop, dat laatste vaak met extra's zoals ondersteuning, handleidingen en extra (soms niet-vrije) software.
Met de naam Linux wordt vaak het systeem bedoeld dat door sommigen GNU/Linux genoemd wordt, vanwege de wortels die het systeem heeft in het GNU-project.
Degenen die GNU/Linux zeggen, reserveren de naam Linux alleen voor de Linuxkernel. De meerderheid van de gebruikers noemt het volledige systeem echter simpelweg Linux.

Linux distributies
Een Linuxdistributie is een compilatie van software die op elkaar is afgestemd rondom de Linuxkernel.
Er zijn zeer veel distributies die ieder hun eigen doel nastreven; zo zijn er distributies specifiek voor het gebruik als server, als werkstation, als multimediastation, enz.
Enkele distributies voor de beginnende linux gebruikers:
Met welke Distributie je het lieft werkt, hangt van je smaak af.
Om verschillende distributies uit wil proberen, raden we aan om te werken met:
  • een Live cd:
    Voor verschillende distributies zijn livecd verkrijgbaar.
    Een LiveCD is een besturingssysteem opgeslagen op een zelf opstartende CD of DVD.
    Het besturingssysteem kan worden gebruikt zonder installatie op een harddisk en na opnieuw opstarten
    (en het eruithalen van de CD) start de computer weer op met het op de harddisk aanwezige systeem.
  • een Virtuele machine:
    een programma dat de werking van een computer simuleert.
    Qemu for windows [Grafischeschil][/size], Vmware, Virtual PC
    Maar je kan het ook altijd nog in het echt gaan installeren.

Desktop- en window Managers
Onder Linux kan je verschillende Desktop & Window Managers gebruiken, zodat je niet steeds met de commandline hoeft te werken.
Programma's onder Linux
Standaard windows programma's draaien niet onder Linux.
Er zijn echter wel veel (vooral ook gratis) alternatieven op de markt.
  • Internet explorer: Firefox, opera, Konqueror, Epiphany
  • MSN: Gaim, Kopete, aMSN, enz
  • Mediaspelers (wmp, winamp, enz): XMMS, mplayer, xine, amarok, enz
  • MS Office: OpenOffice, GNOME office, Koffice, enz
  • Photoshop: Gimp
  • Dreamweaver: NVU
  • Flash: Flash for Linux

Hoe deze te installeren?
Je kan deze software via verschillende manieren installeren:
  • Via een packagemanager: bestanden worden vanaf een locatie gedownload en geinstalleerd
  • via Installatiepakketjes (zoals msi): rpm, apt, deb, autopackage
  • ingepakte bestanden eruit uitpakken en deze draaien
  • ingepakte Ongecompileerde bestanden ergens uitpakken, deze compileren dan dan draaien

Informatie en Handleidingen
Er bestaat veel documentatie voor linux
==

Verder nog tips?

M@rco 01-07-2006 21:47

Ik zie op de eerste pagina precies nul Linux-topics. Op de tweede pagina één, maar dat gaat over het verwijderen ervan. ;) Daarbij komt dat maar weinig onderwerpen zich blijken te lenen voor centrale topics; in het geval van het spyware-topic werkt het redelijk, met dank aan een paar vaste posters die daar goed bezig zijn, maar bijvoorbeeld het centrale audio/video-topic liep echt voor geen meter, die heb ik dan ook maar weggehaald.

Gezien de geringe belangstelling voor Linux en de nadelen die er aan centrale topics kleven lijkt een centraal Linux topic mij dus eigenlijk geen geweldig idee (laat staan twéé van die dingen). Maar misschien houden nare man en/of Piloff er een andere mening op na?

Piloff 01-07-2006 22:08

Citaat:

M@rco schreef op 01-07-2006 @ 21:47 :
Gezien de geringe belangstelling voor Linux en de nadelen die er aan centrale topics kleven lijkt een centraal Linux topic mij dus eigenlijk geen geweldig idee (laat staan twéé van die dingen). Maar misschien houden nare man en/of Piloff er een andere mening op na?
Ik ben zwaar fan van linux en dus totaal niet objectief. :o
Ergens zou het best een goed idee zijn, je hebt dan een centraal punt waar gebruikers kunnen kijken, maar om hem hiervoor sticky te maken of centraal te maken? Misschien is het makkelijker om gewoon een uitgebreide "howto" te schrijven en daar in het announcement naar te linken. Nu bedoel ik uiteraard niet dat je alle standaard linux howto's moet gaan herschrijven, maar dar je ze noemt, er naar linkt.
En wat advies geeft over de meest gangbare distro's, etc.

Een centraal topic lijkt me geen goed idee, maar wel een gejat idee daarvan: hou een weekje een topic sticky waarin mensen tips kunnen geven voor die "howto". Zo heb je een redelijk uitgebreide mogelijkheid om de meest voorkomende, basic problemen aan te pakken, zonder dat je dat elke keer moet copy/pasten.

En voor diegenen die er vragen over hebben, er is dan al een punt waar ze gewoon kunnen kijken. Wellicht dat dit de meeste vragen uitsluit?

M@rco 06-07-2006 21:18

Ik heb de discussie over het al dan niet toevoegen van subfora afgesplitst en verplaatst naar Beleidszaken:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1440699


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.