Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Games (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Games verboden in 2007? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=792267)

p-chez 31-03-2004 15:41

Games verboden in 2007?
 
Tijdens 't lezen van de PCZone van april 2004 stootte ik op het volgende artikel:

Citaat:

PCZone Benelux april 2004:
Op de valreep bereikte ons het nieuws dat de Europese Commissie voor Veiligheid in 2007 eeb wet wil uitvaardigen die gamen verbiedt. Dit blijkt uit een nog geheim document, dat door een zogenaamde 'klokkenluider' is uitgelekt. In het document staat ook beschreven dat bloed in games, in navolging van de Duitse wetgeving al in 2005 in heel Europa wordt verboden.

Met het verbieden van games wil de commissie tegelijkertijd inhaken op de 'normen en waardendiscussie' en op de uitkomst van verschillende onderzoeken, die aantonen dat games tot geweldadigheden leiden.
Het gaat vooralsnog om een voorstel, maar het Europarlement zal volgens insiders met grote meerderheid instemmen met een gamesverbod. Bovendien zijn de plannen om de Duitse gameswetgeving overal in te voeren al langer onderwerp van discussie. Het gamesverbod zou overigens samengaan met de instelling van zogenaamde 'gamer-rooms', waar onder toezicht toch bepaalde games gespeeld mogen worden. Gamen in deze ruimtes wordt slechts toegestaan voor personen vanaf 18 jaar, die in het bezit zijn van een gamespasje, dat wordt verstrekt aan gamers die een verklaring van goed gedrag (wat zoveel wil zeggen als: geen strafblad hebben) kunnen overleggen.
Bij de plannen is niet beschreven welke games wel en nieuw gespeeld mogen worden in de gamer-rooms. Wel is duidelijk, dat als het Europees Parlement de wet in 2005 aanneemt, het in 2007 verboden zal zijn om nog thuis te gamen. Het voorstel betreft daarbij zowel PC als console gaming. Hoe de overheid dit gaat controleren en welke sancties er op overtreding staan is nog niet verder uitgewerkt. De Europese Commissie wilde geen commentaar geven op onze vragen en ontkende in eerste instantie zelfs het bestaan van het wetsvoorstel. Een Belgische Europarlementariër vertelde ons onder voorwaarde van anonimiteit echter dat dit wel degelijk een serieus plan is, waar op wordt gestudeerd. Volgens hem mogen we ervan uitgaan dat 'het over 3 jaar gedaan is met de lol'.

Reacties
We hebben verschillende mensen uit de game-industrie gepolst en om een reactie gevraagd. Geruchten rond de plannen blijken inderdaad al langer bekend, maar dat ze in zo'n vergevorderd stadium verkeren blijkt men niet te weten. Reacties van Nederlandse en Belgische distributeurs variëren van gelaten en 'we zien wel waar het schip strandt' tot furieus. 'Wat denken ze wel in de Europese politiek. Hebben ze enig benul hoeveel banen er op het spel komen te staan door dit soort plannen?', zo stelde een van hen. Een uitgever van games stelde zelfs voor om eenmalig als gehele industrie samen met gamers de handen ineen te slaan en een 'krachtig' protest te laten horen richting Europarlement. Wij steunen die oproep van harte. Ben je het niet eens met de plannen van de Commissie, stuur dan je protestmail naar redactie@pczone.nl. Wij zullen over een maand alle protestmails aanbieden in Brussel. Onze eigen brief is al geschreven.


Als dit echt waar is, hebben we als gamefanaten wel een probleem rond die tijd. Wat dan? Moeten we allemaal als illegale stiekumerds in een donker kamertje met de gordijnen dicht in het geniep gedownloade Amerikaanse versies van games gaan spelen?
Aan de andere kant vraag ik me af of ze zo'n plan zo makkelijk van de grond krijgen. Helemaal aangezien de gamesgiganten toch wel een redelijke invloed hebben. En er tegenwoordig meer geld omgaat in de gamesindustrie van bijvoorbeeld in de filmindustrie. Er werken erg veel mensen in de gamesindustrie, etc.

Ik ga iig zeker ff naar PCZone mailen. For what it's worth.

Wat denken jullie van dit plan van 't Europarlement?

Obi Wan 31-03-2004 15:44

Wahaha ja ik had het ook gelezen, ze mogen plannen wat ze willen.. het is gewoon gekkenwerk wat nooit stand zou houden als het er al niet van komt

Myris 31-03-2004 15:55

Onzin! Dit plan komt nooit van de grond. Er zijn zo ontzettend veel mensen die gamen op de pc en op consoles, dat het onmogelijk is om dit tegen te gaan, laat staan te controleren.

Ook is het onmogelijk om een grens te trekken tussen schadelijke en niet schadelijke games. Tetris is bijvoorbeeld helemaal niet gevaarlijk, net als Patience of Mijneveger. En op de meeste spellen staat tegenwoordig al een soort kijkwijzer. Dat lijkt me meer dan genoeg.

superduck 31-03-2004 15:59

Dit is één van de vele ideeen die het europarlement verzint. Ik denk niet dat het veel kans maakt. Anders zal de immigratie in de VS stukken groeien.......

Morridin 31-03-2004 16:37

Er zal vast wel een mongool zijn die zoiets verzint, net zoals er vast wel een idioot is geweest die wilde dat elke Europeaan verplicht Christen moet zijn. Zulke onzin als dit zal niet snel doorkomen. De gamemaatschappijen zullen massaal iets organiseren, want dit scheelt hun miljarden.

GinnyPig 31-03-2004 16:43

1 april...

D@mien 31-03-2004 16:50

Citaat:

GinnyPig schreef op 31-03-2004 @ 17:43 :
1 april...

marlies 31-03-2004 17:04

Citaat:

GinnyPig schreef op 31-03-2004 @ 17:43 :
1 april...
ja idd. Iets TE toevallig

AJMouse 31-03-2004 17:17

Citaat:

GinnyPig schreef op 31-03-2004 @ 17:43 :
1 april...

schietgeweer 31-03-2004 17:21

Ach ja, je moet toch iets als europarlementariër he. Maar dit lijkt me idd gewoon een 1 april grap.

Sadistik_Fukk 31-03-2004 17:47

Alsof ze deze wet ooit door krijgen, ga toch weg!

Rob 31-03-2004 18:18

Citaat:

marlies schreef op 31-03-2004 @ 18:04 :
ja idd. Iets TE toevallig
Vond ik zelf ook al. Geloof er dus niets van. ;)

Smobbo 31-03-2004 18:55

duurde vrij lang voordat iemand daar aan d8:P (het 1 april gedoe dus:D)

Cloud 31-03-2004 19:24

wat een bullshit van die knakkers..laat ze zich bezig gaan houden met belangrijke dingen..

p-chez 31-03-2004 19:34

Hehe ja. 1 april grap. Dacht ik ook aan, aangezien 't net een beetje te onwaarschijnlijk is.
Alhoewel 't blad al ver voor 1 april in de winkel ligt. :)

Maar desalniettemin vond ik 't wel een leuk scenario als discussiepunt.

Want wát als zo'n wet wel ingevoerd zou worden, of al ingevoerd zou zijn? Want ik durf te wedden dat sommige politici maar wat graag zo'n regel zou willen invoeren.

Dinalfos 31-03-2004 20:03

1 april grappen in de gameswereld.....*Sigh* ik denk met weemoed terug aan de tijden van de bloedcode voor Mortal Kombat 1 op de Super Nintendo. :D (y)

Morridin 31-03-2004 20:51

Citaat:

Dinalfos schreef op 31-03-2004 @ 21:03 :
1 april grappen in de gameswereld.....*Sigh* ik denk met weemoed terug aan de tijden van de bloedcode voor Mortal Kombat 1 op de Super Nintendo. :D (y)
Voor zover ik weet was dat geen grap. Op de megadrive in elk geval niet :confused:
Ikdenk vooral aan het uitbrengen door Blizzard van de 1.10 patch op 1 april... van Starcraft wel te verstaan :P
Rechtstreeks een grap over de patch uithalen hadden ze denk ik niet gedurfd :P

Johnnie-mannuh 31-03-2004 21:33

lets own those n00bs

MazeMouse 31-03-2004 22:11

Ik denk dat als ik niet meer mag gamen ik even bij het europese parlement wat headshots ga maken....

Even serieus, ik denk dat dan helemaal de hel losbreek want ik weet 100% zeker dat er hele volksstammen gamers zijn die het doen om te ontstressen en af te reageren en ik moet er niet aan denken als die ineens IRL allemaal gaan schieten.
Maar ja, daar denken de 'kop in het zand en roepen wat de grootste massa en ouders willen horen'-politici natuurlijk niet bij na.

overigens hoop ik nu verder maar gewoon dat dit een enorme hoax is...

superduck 31-03-2004 23:30

Citaat:

MazeMouse schreef op 31-03-2004 @ 23:11 :
...en ik moet er niet aan denken als die ineens IRL allemaal gaan schieten....

Doen ze al. Lineage I (in Azie) zorgde voor duizenden RL-kills, afpersingen etc.

Lionheart 01-04-2004 06:37

Wat een onzin.

superduck 01-04-2004 07:32

Nee hoor kijk maar

Dr. Aep 01-04-2004 10:50

ik dacht ik trek het even snel na...en alle hits hebben als bron de pc-zone... het zou toch ook best krantnieuws moeten zijn dus ik denk dat we in het ootje zijn genomen :P

ThePinkFlamingo 01-04-2004 11:45

Hmmm, dit is brak hopen dat het een 1 april grap is, alleen tis een maandblad :|
Krijgen ze er nooit door, smerige pennelikkers (n)

Shai-Hulud 01-04-2004 12:36

Ja, laten we hopen dat het een 1 april grap is, anders hebben we een probleem. Dan zal de import van illegale games waarschijnlijk groter worden dan de import van 'illegale' drugs (duh). Het schept natuurlijk wel veel werkgelegenheid bij de politie, dus er zitten toch goede kanten aan.

metallicpatrick 01-04-2004 13:44

hahahaha grappig om te zien waar mensen zich druk om maken zeg


denk je echt dat er ook maar the slighttest chance is dat ze dat door kunnen voeren? hahaha

robbzooi 01-04-2004 14:21

als dit doorkomt ga ik met een m42 uit mohaa die lui overhoop knallen om vervolges de overlevende met een kick uit streetfighter af te maken :o :rolleyes:

Dukko 01-04-2004 15:35

Citaat:

space master X schreef op 01-04-2004 @ 15:21 :
als dit doorkomt ga ik met een m42 uit mohaa die lui overhoop knallen om vervolges de overlevende met een kick uit streetfighter af te maken :o :rolleyes:
mijn splinter cell versie bevat al een redeemer :cool:
edit: en met mafia heb ik mijn NFSU skyline geimporteerd :cool:

Smobbo 01-04-2004 16:12

Citaat:

superduck schreef op 01-04-2004 @ 08:32 :
Nee hoor kijk maar
Euh ik zie het bewijs nog nie? jij beweert in die thread gewoon het zelfde...
en ja er wordt gezegd dat er dooien vallen, maar geen duizenden... dat zetten we maar ff in het hoekje MEGA OVERDREVEN!
er zullen vast wel een aantal doden zijn gevallen maar het zullen dr mss een tiental zijn...

Below_Zero 01-04-2004 17:07

Er gamen té veel mensen om deze wet goedgekeurd te laten worden. Als het op de een of andere manier toch doorgaat, zal dat niet zonder slag of stoot gaan, denk ik...

ABrules 01-04-2004 19:12

Ik hoop dat ze het er door gaan krijgen!!(y)

superduck 01-04-2004 22:35

Citaat:

Alfred J. Kwak! schreef op 01-04-2004 @ 17:12 :
Euh ik zie het bewijs nog nie? jij beweert in die thread gewoon het zelfde...
en ja er wordt gezegd dat er dooien vallen, maar geen duizenden... dat zetten we maar ff in het hoekje MEGA OVERDREVEN!
er zullen vast wel een aantal doden zijn gevallen maar het zullen dr mss een tiental zijn...

Daar beweert ©ha0$ het, en ik herriner me weer een of ander artikel. Die duizenden is niet het aantal doden alleen, maar alle serieuze illegale activiteiten eromheen.

Enlightenment 02-04-2004 03:53

Hm, als ze dat al zouden doen, zou ook de speelfilms met bloed verboden moeten worden, dat valt namelijk onder dezelfde categorie meen ik.

Ik zou vooral aandacht richten op ouders, hoe zij om moeten gaan met hun gamende zoon of dochter. Wat zijn verstandige afspraken om te maken, en waarin kun je ze vrij laten? Dat zijn nog steeds maatschappelijke kwesties waar veel over gediscussieerd is waar men een handje geholpen kan worden.

Er zijn veel onderzoeken, maar niet alle onderzoeken zijn even objectief en breed genomen; ook daar dient rekening mee gehouden te worden. De maatschappelijk-negatieve effekten van gamen met mate door een redelijk evenwichtig persoon lijken mij te verwaarlozen.

AJMouse 02-04-2004 10:26

Ik denk dat er mensen van rls groups bij dat soort cafés gaan werken, die games rippen en verspreiden over internet.

Logisch toch?

Kdenk alleen wel dat de game industrie er niet zoveel voor voelt nog nieuwe games te maken.

Then again, het is 1 april geweest. :)

Stevill 02-04-2004 12:28

Het zou wel c00l zijn als gamen echt een onderwereld zou meebrengen waar gamen die nieuwe soort dope zou zijn :D

Maareuhm nee dit lukt ze niet.

Havock 02-04-2004 14:50

krijgen ze er niet door.

the spongeman 02-04-2004 15:04

neej kdenk niet dat het verboden word

freakinaround 02-04-2004 15:54

lukt ze niet.
downloaden van kazaa en cd's branden wouden ze ook al verbieden en is ze ook niet gelukt :)

faan 02-04-2004 17:32

mja als ze games zouden verbieden dan was er veel meer ruimte nodig omdat je dan veel meer buiten moet gaan doen om je tijd te dooien

Blackwater_park 02-04-2004 22:50

hehe, zou wel grappig zijn als ze het echt zouden doen. Krijg je meteen véél meer hangjongeren die overlast plegen, je moet toch wat doen tenslotte. Dus denk dat ze er dan snel weer vanaf stappen :P

ThePinkFlamingo 03-04-2004 09:44

Citaat:

~(S-|-)2v!lL~ schreef op 02-04-2004 @ 13:28 :
Het zou wel c00l zijn als gamen echt een onderwereld zou meebrengen waar gamen die nieuwe soort dope zou zijn :D

Maareuhm nee dit lukt ze niet.

Haha, games underground, zie het al voor me

Donker steegje, man loopt onzeker om zich heen te kijken
Staat een nerd , met een zwarte jas en zonnebril op, man vraagt aan nerd
"U bent .:[BSE]:.>>4p0CaLyP$3<<?"
"Yeah Whats the password"
"Ken sent me"
-nerd overhandigt sleazy leasure suit larry 1 op diskette, voor €500-

Morridin 03-04-2004 18:05

Citaat:

ThePinkFlamingo schreef op 03-04-2004 @ 10:44 :
Haha, games underground, zie het al voor me

Donker steegje, man loopt onzeker om zich heen te kijken
Staat een nerd , met een zwarte jas en zonnebril op, man vraagt aan nerd
"U bent .:[BSE]:.>>4p0CaLyP$3<<?"
"Yeah Whats the password"
"Ken sent me "
-nerd overhandigt sleazy leasure suit larry 1 op diskette, voor €500-
Schitterend :D (y)

Doc Holliday 03-04-2004 21:50

Yup

Tis gewoon een 1 april grap. Trouwens dan zullen ook films moeten worden verbannen. Daar is ook bijzonder veel grafische geweld in. Iemand Hannibal gezien gister? :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.