Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wiskunde PO onderwerp (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1382879)

studentje_00 26-03-2006 13:28

Wiskunde PO onderwerp
 
wat zijn goede onderwerpen voor Po Wiskunde..?
makkelijk te vinden..enzovoorts misschien toevallig ook eentje gemaakt? Tips alle hulp is welkom als je een onderwerp voor mij vind..? alvast bedankt!

ditismijnnaam 26-03-2006 13:55

Geomatica of zoiets? Bergen opmeten door middel van hoeken, navigatie, gebruik kompas en driehoeksmeting en kruismeting etc. etc.?

link voor kruismeting/driehoeksmeting met kompas

Tis maar een voorbeeld...

Snees 26-03-2006 14:00

Als je functies en zo leuk vindt: complexe getallen of benaderingsmethoden bij differentiëren/integreren/rijen. Voor meetkundige dingen kan je kijken naar niet-Euclidische (bijvoorbeeld hyperbolische) meetkunde. Het hangt er ook van af wat je al geleerd het.

Supersuri 26-03-2006 14:21

Benadering pi op verschillende methodes

studentje_00 26-03-2006 17:58

daar ben ik dus totaal niet goed in..maar in ieder geval..dank jullie wel..!En ik doe havo 4 en Cultuur en Maatschppij wiskunde is niet echt iets voor mij en wil me cijfer ophalen met die PO

professor2 26-03-2006 21:09

je leraar moet een favo onderwerp hebben
kom erachter wa thet is en kies het (y) ;)

studentje_00 27-03-2006 06:22

we hebben 44 leerlingen in de klas dus er is een grote kans dat velen die onderwerp al hebben gekozen daarom wil ik er heeel veel te horen krijgen zodat ik een keuze kan maken en als het is gekozen kan ik iets anders kiezen

EvilSmiley 28-03-2006 16:43

Zijn er al mensen die het over datacompressie doen?

studentje_00 28-03-2006 19:56

makkelijkere onderwerpen?Havo 4 scholiere en niet goed in wiskunde..

Global1 28-03-2006 19:59

Citaat:

studentje_00 schreef op 28-03-2006 @ 20:56 :
makkelijkere onderwerpen?Havo 4 scholiere en niet goed in wiskunde..
doe dan maar over wiskundigen?

studentje_00 28-03-2006 20:01

er moet ook wiskunde in voorkomen

ditismijnnaam 28-03-2006 20:20

http://www.pandd.demon.nl/images/graf1.gif

Dit is een voorbeeld van een graaf waar ik het al over gehad heb.
De letters stellen bijvoorbeeld( het kan ook iets anders zijn) plaatsen voor. De lijnen van letter naar letter stellen wegen voor. Soms lopen er twee lijnen van letter A naar letter B bijvoorbeeld. Dan bestaan er tussen die steden twee wegen.

En volgens de figuur tussen A en C ook twee wegen.
Tussen A en D een weg.

Je hebt meerdere soorten grafen, maar dat kun je heel simpel nalezen: dat is niet moeilijk. Soms kun je door middel van grafen makkelijk iets uitrekenen. Dit doe je vaak met behulp van een matrix die bij de graaf hoort.

Het lijkt erop dat er heel veel over te vinden is op het internet en ik denk dat er haast niemand is die dit moeilijk vindt.

Rob 28-03-2006 21:31

Misschien té simpel voor onderwerp, maar je zou kunnen onderzoeken hoe de 5 belangrijkste wiskundige getallen pi, e, 0, 1 en i met elkaar samenhangen (je moet wel wat weten van trigonometrie, in dat geval).

Als je functies leuk vind, kun je het over de klassificatie van functies hebben en over hoe de functies worden ingedeeld en hoe de standaard functie wordt opgebouwd (bijvoorbeeld dat f(x) = xa een machtsfunctie is en dat f(x) = ax een exponentiële functie is. In beide gevallen is a een constante.).
Je zou er verder op in kunnen gaan hoe je deze moet differentiëren, integreren, spiegelen en schuiven en je zou in real life toepassingen kunnen zoeken waar dit soort functies in voorkomen.

Ik weet alleen niet wat Wiskunde A precies inhoud, dus als je zegt wat de inhoud is en wat jij leuke wiskundige onderwerpen vind, kunnen we je iets beter helpen.

Pluis 29-03-2006 11:15

Wij moesten een winnende strategie verzinnen voor het luciferspel.

Je legt zegmaar 10 lucifers op een rij, en je mag er steeds 1, 2 of 3 weghalen. Wie de laatste weghaalt heeft verloren.

Als je eruit bent hoe je dat wint (dus als jij mag beginnen of als de ander begint) kun je variëren met n lucifers en dat je er x weg mag nemen...

Is goed te doen, en het is wiskunde.

(dit was btw voor wiskunde b1 in 6VWO)

ditismijnnaam 29-03-2006 11:25

Uh, dat over die grafen was eigenlijk ook voor WB1... :rolleyes:

Wat heb je dan nodig voor wiskunde A? Wat is het verschil?

Misschien kunnen die grafen ook voor wiskunde A?

Rob 29-03-2006 14:16

Citaat:

Pluiske schreef op 29-03-2006 @ 12:15 :
Wij moesten een winnende strategie verzinnen voor het luciferspel.

Je legt zegmaar 10 lucifers op een rij, en je mag er steeds 1, 2 of 3 weghalen. Wie de laatste weghaalt heeft verloren.

Als je eruit bent hoe je dat wint (dus als jij mag beginnen of als de ander begint) kun je variëren met n lucifers en dat je er x weg mag nemen...

Is goed te doen, en het is wiskunde.

(dit was btw voor wiskunde b1 in 6VWO)

Je kunt het natuurlijk ook omkeren: Degene die de laatste pakt, wint.
Maar Nim ontleent zich inderdaad erg goed aan mathematische analyses.

Je kunt 't nog leuker maken: Rijen met lucifers en je mag er net zoveel uit iedere rij pakken als dat je wilt. Is ietsje ingewikkelder dan standaard Nim, maar het is voor alle rijen op te lossen, zolang je de truc weet.

Steefjuh 29-03-2006 15:46

Wij hadden het over de driehoek van pascal gedaan... In ons boek stonden 12 onderwerpen waar we uit moesten kiezen...

ditismijnnaam 29-03-2006 17:13

1 Bereken hoeveel kentekens je met het Nederlandse systeem kunt maken.
Geef een schatting van het aantal jaren dat Nederland met het huidige systeem nog toe
kan, eventueel met een variatie op dit systeem (groepjes van twee cijfers of letters)
2 Zoek uit hoeveel inwoners de landen van de Europese Unie hebben, en hoeveel
personenauto’s er in ieder land zijn.
Schat aan de hand van die gegevens hoeveel auto’s er de komende jaren in ieder land bijkomen.
3 Bedenk een systeem voor de kentekenplaten van alle EU-landen tegelijk.
Op de borden mag je, net als in Nederland, op zijn hoogst zes symbolen plaatsen, onderbroken door maximaal twee streepjes.
Voor de symbolen hoef je niet noodzakelijk gebruik te maken van letters en cijfers.
Je moet het systeem zó maken dat je aan het bord kunt zien uit welk land de auto
afkomstig is. Verder moet het een makkelijk afleesbare kentekenplaat zijn, zodat een
agent het kenteken in één oogopslag kan lezen en noteren.
Teken een paar voorbeelden om duidelijk te maken hoe jullie systeem werkt.
4 Reken het door jullie bedachte systeem door en ga daarbij na of jullie voldoende kentekenplaten kunnen maken voor de komende tien jaar voor het te verwachten aantal auto’s.


Uh? is dit wat? En wat je nog meer bij kentekenplaten kunt verzinnen als het niet genoeg is.

Supersuri 30-03-2006 18:52

Wiskunde A is veel statestiek en kansberekening toch?

Een leraar vertelde mij iets over de verhouding 80:20. Dat het vrij vaak voorkomt. Bijvoorbeeld bij een groep van 100 mensen zullen 80 zich gelukkig voelen en 20 ongelukkig.

Mischien moet je maar is kijken of je daar iets van kan vinden. De achtergrond ervan en bij welke dingen het klopt enzo.

jan pielelotje 14-05-2008 08:07

Citaat:

studentje_00 schreef: (Bericht 20965431)
wat zijn goede onderwerpen voor Po Wiskunde..?
makkelijk te vinden..enzovoorts misschien toevallig ook eentje gemaakt? Tips alle hulp is welkom als je een onderwerp voor mij vind..? alvast bedankt!

ik zal het over poep doen,
informatie: bruin en t stinkt

jan poepelotje 14-05-2008 08:09

Citaat:

jan pielelotje schreef: (Bericht 27531552)
ik zal het over poep doen,
informatie: bruin en t stinkt

doe niet zo bijdehand kut aap.
denk je dat het hier een speeltuin is ofzo??
laat me jou 1x tegenkomen!!!!

Swlabr 14-05-2008 11:32

Haha. :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.