Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Studiekeuze 2010! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1801933)

Boxplosive 10-05-2010 10:12

Studiekeuze 2010!
 
Ik weet niet wat ik komend jaar wil doen? (HBO)
Ik heb me ingeschreven voor FSM, Fiscaal Recht & Economie en Accountancy.
Het liefst wil ik Accountancy doen of Bedrijfseconomie, maar ik heb gehoord dat ze veel te moeilijk zijn:(

Heeft iemand ervaring(en) met een van deze opleidingen?

laat me weten

xxx

brands 10-05-2010 16:00

Hallo,

Om te beginnen wil ik dit even zeggen. Het 1ste jaar van BE (bedrijfseconomie) en AC (accountancy) zijn hetzelfde. Mocht je voor deze opleiding inschrijven dan heb je dezelfde vakken. Het 2de jaar is bij BE en AC ook nog veelal hetzelfde. Er zijn wel een aantal verschillen wat betreft 2de jaars BE en AC, maar dat zullen er slechts een stuk of 2 á 3 zijn.

In het 3de jaar zijn de programma's wat betreft BE en AC niet hetzelfde. Bij AC ga je in februari tot juni/juli op stage. Je gaat in deze periode omdat het dan voor dat accountants drukker is. Dat wil zeggen: controleren van jaarrekeningen en invullen van IB (inkomstenbelasting) en andere belastingen (denkend aan VpB (vennootschapsbelasting) en OB (omzetbelasting)). De stage in het derde jaar is een meeloop stage, dat wil zeggen dat je werkzaamheden doet die je later ook zou doen. In het 4de jaar heb je dan nog een afstudeerstage, dat is een meeloop stage of een stage dat je een onderzoek moet doen (dat weet ik niet).

Nu even terugkerend op BE. In het 3de jaar van BE loop je ook stage. Dit is een stage waarin je ergens onderzoek naar doet. Kan heel simpel zijn, maar kan ook moeilijk zijn. Dit kan bij allerlei soorten bedrijven. Deze stage zal van september tot ongeveer februari zijn.

Tja, of het moeilijk is. Dat is voor mij een moeilijke vraag om voor iemand anders te kunnen beantwoorden. Maar wat ik je wel kan vertellen is wat ik er tot nu toe van vind. Weet niet of je er wat aan hebt, maar je kunt het in je keuze altijd meenemen.

De opleiding vind ik niet echt moeilijk, je moet gewoon goede motivatie hebben. Als je echt iets wilt kun je er wel komen. Ik weet niet wat je vooropleiding is, maar denk iets van Havo of iets dergelijks. En je moet echt niet denken dat ze je alles voor schotelen, je zult veel thuis moeten doen. Thuis de theorie lezen, opgaven maken, tentamens leren etc. Met een motivatie van "doe ik later wel" of "komt nog wel" of "ik doe niks" dan kom je er niet. Het is ook persoon afhankelijk, maar je moet naast je college-uren, toch meestal nog wel 1 of 2 of misschien wel meer bezig met school. Bij mij is het meestal een uurtje of 3, omdat het gewoon veel leeswerk is waar je tegen aan loopt.

Nog even dit: ik vind het een leuke studie, maar ik heb dan ook al een vooropleiding gehad die ook al wat van dit er in had, namelijk MBO.

Neem aan dat je met FSM (financial service management) bedoelt en niet Fiscaal Recht & Economie en Accountancy. Al moet zeggen dat met Fiscaal Recht & Economie en Accountancy geen ervaring heb, maar het klinkt wel erg interessant.

Tot slot wil ik je dit nog even vertellen: succes met je keuze, mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag. Je mag me ook altijd PM-en.

Vr.Gr. Brands

Boxplosive 10-05-2010 16:13

hoi,

Ten eerste bedankt voor je reactie,
Met fsm bedoel ik Financial Services Management, maar ik heb mijn ook ingeschreven voor Fiscaal Recht en Economie. Nu weet ik dat AC, BE en Fiscaal Recht en Eco in de 1e jaar hetzelfde zijn, maar ik kan geen keuze maken tussen FSM of een van deze 3 moeilijke opleidingen (AC,BE,Fiscaal recht economie)
WOW 3 uurtjes per dag studeren naast je college vind ik best veel::$
maar jah elke opleiding zal ongeveer zo zijn.

Je doet be tog? Moet je elke dag naar school?:$
(misschien wel een domme vraag, maar het is fijn om 3-4 dagen naar school te gaan i.p.v 5:P)

NaamInGebruik 10-05-2010 16:52

Ik doe AC op de Avans Hogeschool in Breda.

Elke week is je lesrooster anders. Elk kwartaal bestaat uit 7 schoolweken + wat tentamen weken en herkansingsweken/projectverdedigingen ed. En zo maak je het schooljaar vol. Je rooster is dus wel elke week anders. Soms ben ik 3 dagen vrij, soms moet ik 4 dagen voor maar 1 uur naar school toe. Aantal contact uren zit zo +-14, en voor een HBO instelling is dat erg veel.

Bij mij op school is vrijwel niemand die AC in 4 jaar doet. Gemiddeld doen mensen er 5 - 7 jaar over. Maar hierin is Avans ook een masterlijk idioot met het opzetten van tentamens met gemiddelde slaginspercentages van 8 tot 10%. Dit wordt voor sommige blokken als normaal beschouwd. Gemiddeld voor tentamens is het wel 30% though. Komt ook omdat je bijv 4 vakken krijgt, en stel dat je 3x een mooie 6.5 haalt, en 1 keer een 1, dan moet je alle vakken opnieuw gaan doen omdat je gemiddeld onder de 5,5 uitkomt. Bij sommige tentamen is het ook zo dat als 1 vak onder de 4,5 komt je alles opnieuw moet doen, ook als je voor al het andere een 10 haalt. Let wel op, bij Avans Den Bosch is dit weer anders (omdat consistent zijn niet bij HBO scholen past)

Of je wat moet doen; tja.. dat hangt van jezelf af. Ik leer per kwartaal ongeveer 2 uur uit de theorie, en ik heb tot dusver nog maar 3 kwartalen achterstand, wat voor mijn opleiding dus niet ongebruikelijk is. Terwijl mensen die soms 30 uur leren én gewoon hun huiswerk gemaakt hebben hun propedeuse niet eens halen.

Voor AC is het in ieder geval wel veel in de school banken zitten en naar de docent luisteren en mee schrijven. Dit in tegenstelling tot de pabo, waar een serieuze les bestaat uit het zingen van hoofd schouders knie en teen, of bij fysiotherapie waar ze bijv de botten op elkaars lichaam moeten tekenen.
Het mooie van AC vind ik zelf wel is dat je opgeleid wordt voor een bepaald beroep, de kans dat je niét aan de slag kan na je AC opleiding is vrijwel nihiel. Zelfs stage betaald snel 600 euro per maand. Structuur is verder hetzelfde als twee posts hierboven ^^.

Boxplosive 10-05-2010 17:00

hmmmm:D dus avans in breda valt weg......, waarschijnlijk wordt het den bosch of eindhoven....
nu nog de opleiding...... AC spreekt me wel aan, alleen heb geen zin om 5-7 jaar studeren:(
wa ben ik lui

Boxplosive 10-05-2010 17:01

en heeft iemand enig ervaring over mondzorgkunder in utrecht?

Boxplosive 10-05-2010 17:02

natuurlijk wil ik ook wat over FSM horen en Fiscaal Recht Economie

NaamInGebruik 10-05-2010 17:16

Ik weet niet of het bij alle scholen zo is hoor, op avans den bosch is het bijv zo dat als je een 5,5 of hoger hebt voor een vak dat je dat vak niet opnieuw hoeft te doen. Andersom is het natuurlijk wel zo, als je bij Breda nou 8, 8, 8, 4 haalt, dat die 4 gecompenseerd wordt door die 8, en dat is in den bosch weer niet zo. Maar het halen van een 7 voor een vak is na het propedeuse jaar hoog uitzonderlijk. 6,4 het hoogste wat ik ooit gezien heb.

Maar ze geven ook AC op andere hogescholen dan Avans. FSM, FRE en mondzorgkunde ken ik allemaal niet. Persoonlijk hou ik niet zo heel erg van fiscaal recht, het is wel interessant, maar die lessen zijn niet om te harden.

brands 10-05-2010 17:33

Om even verder te gaan op wat naamingebruik zei. Voor elke school is het anders, dat blijkt maar weer uit jouw post. Zal een aantal duidelijk verschillen proberen te verwoorden.

In dit verhaal spreek ik over de NHL hogeschool in Leeuwarden.

Citaat:

Elke week is je lesrooster anders. Elk kwartaal bestaat uit 7 schoolweken + wat tentamen weken en herkansingsweken/projectverdedigingen ed. En zo maak je het schooljaar vol. Je rooster is dus wel elke week anders. Soms ben ik 3 dagen vrij, soms moet ik 4 dagen voor maar 1 uur naar school toe. Aantal contact uren zit zo +-14, en voor een HBO instelling is dat erg veel.
Dit is bij mij ook zo. Bij ons worden de kwartaal een periode genoemd, maar iedere school noemt toch anders. Aantal contact uren zal bij ons ook zo zijn. Wel moet je er rekening mee houden, dat je naast je les uren ook nog moet werken aan projecten etc. Dat neemt meestal ook heel wat tijd in beslag.

Bij ons is het rooster ook elke week anders. Bij ons heb je meestal wel 1 of 2 dagen vrij in de week.

Citaat:

Bij mij op school is vrijwel niemand die AC in 4 jaar doet. Gemiddeld doen mensen er 5 - 7 jaar over.
De meesten bij mij op de hoge school ronden de opleiding af in ongeveer 4 jaar. Het kan zijn dat het een half jaar meer is. Maar heb weinig mensen gezien nog van de 5 of 6 of misschien wel 7de jaars. Maar die zullen er toch wel zijn.

Citaat:

Gemiddeld voor tentamens is het wel 30% though. Komt ook omdat je bijv 4 vakken krijgt, en stel dat je 3x een mooie 6.5 haalt, en 1 keer een 1, dan moet je alle vakken opnieuw gaan doen omdat je gemiddeld onder de 5,5 uitkomt. Bij sommige tentamen is het ook zo dat als 1 vak onder de 4,5 komt je alles opnieuw moet doen, ook als je voor al het andere een 10 haalt. Let wel op, bij Avans Den Bosch is dit weer anders (omdat consistent zijn niet bij HBO scholen past)
Dit slagingspercentage is inderdaad wel erg laag. Bij ons is het zo. Als je een vak haalt bv. Statistiek of bedrijfseconomie of marketing of weet ik wat wel niet. Je haalt een vak wanneer je een 5,5 hebt op je tentamen. Dus als je een 7 hebt krijg je bij ons studiepunten. Haal je het vak niet, dan kun je in de HT (hertentamenweek) het vak nog is proberen om te zien of je het dan wel haalt. Haal je het niet, dan dien je het in het 2de jaar nog te doen. Gemiddelde telt bij ons niet, gehaald is gehaald en je hebt het vak niet meer. Wel is het zo dat je van de gevolgde vakken tentamens doet, maar als je 1x een 1 haalt en de overige 4 vakken een 6,9 ofzo hebt. Dan hoef je alleen dat ene vak maar te herkansen.

Citaat:

Het mooie van AC vind ik zelf wel is dat je opgeleid wordt voor een bepaald beroep, de kans dat je niét aan de slag kan na je AC opleiding is vrijwel nihiel. Zelfs stage betaald snel 600 euro per maand. Structuur is verder hetzelfde als twee posts hierboven ^^.
Klopt helemaal, wat hier nog aan toe zou willen voegen is het volgende. Laatst heb ik is gesproken met een accountant, en die zei: "Crisis of niet een accountant heeft altijd werk". Dit ten aanzien van dat de bedrijven altijd doorgaan wat betreft.

Voordat je bij ons op stage mag moet je de propedeuse en 30 studiepunten hebben gehaald van jaar 2 voordat je op stage mag. Weet niet of dit ook overal hetzelfde is. Er is ook nog eens kans dat je bij een stagebedrijf zit wat je wil aannemen als je de opleiding hebt afgerond. Dit hangt natuurlijk wel af van hoe jij functioneert tijdens jouw stage.

FSM
Nu nog even een klein stukje over FSM, ik weet er niet zoveel vanaf, maar wat ik wel weet zal ik even met je delen.

Bij ons is het zo, dat jaar 1 van FSM gelijk staat aan het 1ste jaar van BE en AC. Wel zijn er aantal modules anders, maar dat zijn er volgens mij maar een stuk of 2.

FSM is bij ons een duale opleiding dus dat wil zeggen, werken en leren. In het 2de jaar gaat met een half jaar werken (september - februari). Daarna gaat met een half jaar naar school om weer wat meer kennis op te doen etc. In het 3de jaar gaat met eerst een half jaar naar school en gaat met van februari tot juni aan het werk. Dit kan zijn bij een bank / verzekeringsmaatschappij of iets dergelijks. Dit is overigens ook voor het 4de jaar.

Af en toe zit ik wel eens bij een klas van FSM en die zijn enthousiast over de het half jaar werken. Meestal is dit gewoon een werkweek van ongeveer 30 uur. Tijdens deze periode ga je overigens niet naar school. Het kan wel zijn dat je een terugkom dag hebt om te bespreken met elkaar hoe het gaat.

Overigens krijg je tijdens dit werk gewoon een uurloon naar rato je leeftijd. Dus als jij daar 40 uur werkt krijg je ook voor 40 uur uitbetaald. Hoe het met vrije dagen enzo zit weet ik niet, maar volgens mij heb je daar ook gewoon recht op.

Zo ik heb je weer een hele hoop informatie gegeven, succes met je keuze en ik hoor graag wat je uiteindelijk hebt gekozen.

Voor meer vragen hoor ik het graag.

Vr. Gr. Brands

Boxplosive 11-05-2010 11:10

Bedankt voor juliie reacties, maar het zal een tijdje duren voordat ik een definitieve keuze heb gemaakt. Ik ga is ook info opzoeken over mondzorgkunde......:P
hele andere richting maja:P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.