Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Leren, voor je plezier? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1817132)

Se7enUp 15-10-2010 19:41

Leren, voor je plezier?
 
Yo, what's up Forum,

Ben nieuwe hieroo, omdat ik vragen heb en wat kwijt wil. Alvast bedankt voor het lezen en evt reacties. Pak je zak popcorn en geniet van mijn verhaal. Enjoy! Het wordt wel een beetje slordig aan het einde, sorry daarvoor.

Ik ga niet graag naar school, de redenen zijn dat ik niet hou van leren en lezen en ik mijn tijd liever stop in hobby’s, zoals sporten, surfen op het net, gamen en andere leuke dingen. Ik zeg niet dat school niet leuk kan zijn. Dit is op dit moment voor mij gewoon niet het geval. Maar ik weet zelf dondersgoed dat ik zo niks in mijn leven zal bereiken (over een carrière gesproken) als ik mijn tijd alleen zou besteden aan hobby’s, tenzij ik profvoetballer zou kunnen worden. Maar dit zit er waarschijnlijk niet in voor mij.
De middelbare school was voor mij ontzettend leuk in de zin van puberteit, het leren kennen van nieuwe mensen en uitdagingen, zoals het aanspreken van een onbekend, knap meisje. Tenminste dit was een uitdaging voor mij die, als ik zelf mag oordelen, inmiddels zeer geslaagd is. Mijn uiterlijk heeft mij hierbij wel ontzettend geholpen. Maar zit hier nooit mee te pronken natuurlijk. Maar de middelbare school was aan de andere kant minder leuk, omdat ik veel moest leren en goede cijfers moest halen. Het behalen van goede cijfers ging uitstekend totdat ik in de 4e (VWO) kwam.
De stap van de 3e klas naar de 4e is ontzettend moeilijk, omdat er veel meer bij kwam kijken. De verantwoordelijkheid en zelfstandigheid werd te groot voor mij waardoor ik uiteindelijk mijn ambitie om hoge cijfers te halen verloor en nu overging op het ‘zesjescultuur’. Het eerste rapport was afschuwelijk, maar dan ook echt AFSCHUWELIJK. Het was afzien bij mijn ouders, ik had het laten zien van mijn rapport zolang mogelijk uitgesteld, omdat ik wist dat ze dit niet zo leuk zouden vinden….
Maar ik ben vast besloten om mijn VWO diploma te halen, kosten wat het kost.
Onderhand in de 6e klas en het einde is in zicht, dacht ik. Jammer genoeg ben ik gezakt en zit ik nu op het VAVO en volg ik 4 vakken. Ik ga 2 dagen naar school, woensdag van 12:45 tot 15:15 en vrijdag van 09:30 tot 16:15. Verdien lekker bij en sport wat vaker. Wel heb ik wat meer ruzietjes met mijn ouders. Vaak met mijn vader over school. Hij heeft het steeds over, je doet te weinig, je sport te veel, waarom wil je alles tegelijk doen. Mijn vader is een persoon die het op school niet heeft gehaald en nu fulltime aan de lopende band werkt. En hij wilt graag dat ik het wel haal en hard studeer en later relaxt en zonder zorgen kan leven zoals hij altijd zegt. Dit begrijp ik ook.

Vandaag brak er tijdens het avondeten weer een discussie uit en ik zal deze discussie proberen te beschrijven:

(Eerst wil ik zeggen dat mijn zusje 6 Gym doet en non stop in haar kamer zit te leren en hw zit te maken en ze haalt altijd 8 en 9 en wilt geneeskunde studeren. Dus als er wordt vergeleken met mn zusje dan weetje hoe dit zit)

Ik: pff wat een lange dag (vrijdag, schooldag)…
Moeder: hahaha, aah dat bedoelde ik nou van dat je het leren gaat verleren…
Ik: (hoezo moet je weer over leren/school beginnen als pa hierbij zit, dit gaat sowieso fout, dacht ik meteen) haha, nou niet echt. Ik heb het over het zitten op de stoel deze lange dag. Dat ben ik niet meer gewend, haha… Wel deed ik vandaag goed mee in de les, was wel interessant. We hadden het over de zonnestelsel en wat er met de zon zal gebeuren als deze uitgeput raakt. Hij gaat namelijk eerst imploderen, door de druk zal deze exploderen en vervolgens weer imploderen en het afval en gassen ofzo wordt weer een witte dwerg (een klein planeetje)
Ma: huh, je doet toch E&M
Ik: ja, maar volg ook ANW!?
Ma; Oohjah
Balabalblablalab over school etc en succesvolle mensen….
Pa: succesvolle mensen houden van leren en zitten graag in de boeken. En houden zich niet bezig met het kopen van nieuwe tv, ps3 het behalen van rijbewijs… dat komt later pas allemaal, dat is niet belangrijk voor hun. (dit doet mijn vader expres, hij heeft het over mij natuurlijk, ben namelijk ook bezig met het zoeken van een nieuwe tv, ik volg rij lessen en wil een ps3, Deze dingen ga ik ook kopen zodra mijn loon binnenkomt volgende week., maar toch)
Ik: (hier ga ik niet op in, denk ik en eet lekker verder)
Ma: Ga je zo mee naar circus in Den Haag op het malieveld? Ik ga met je broertje en zusje..
Ik; Nee, dankje ik moet om 22:00 uur zaal voetballen.
Ma: Dan ga je een keertje niet.
Ik: haha, ik laat voetbal niet links liggen voor een circusuitje. Nee, bedankt..Gaat pa niet met jullie mee dan.
Ma: Nee hij moet zo beetje trainen (doet hij met zn vrienden een keer per weer op vrijdag, lekker voetballen)
Ik: Hey pa ik moet morgen tegen Magreb ’90 A1 voetballen, Jij kijkt tog elke zondag bij het eerste van Magreb 90?
Pa: ja
Ik: kom morgen dan kijken.
Pa: ik kijk wel… Moet je vandaag en morgen voetballen?
Ik: Ja (hier gaan we dan, dacht ik)
Pa: Wrm zo veel? Wrm ga je zaalvoetballen en veldvoetbal, heb je geen hw?
Ik: Het is herfstvakantie…
Pa: Ja dus, blablabab je doet te weinig, je gaat nooit naar de bieb, kijk je zusje die zit hard te leren en ze heeft me zojuist laten weten dat ze een busweekkaart nodig heeft voor deze vakantie omdat ze elke dag naar de bieb wil, je moet van school houden om iets te bereiken..blabla

Op dit moment dacht ik van ik ga even goed in discussie.

Ik: Ik heb je nooit verteld dat ik van school houd, en ik doe school ook niet voor mijn plezier.
Pa; Maar zo ga je het niet halen.. als je iets niet leuk vind dan kan je het nooit halen. Dan kan je beter gaan schoonmaken.
Ik: Nee natuurlijk niet, ik heb wel als doel om een goede carrière te maken later. Maar de school (middelbare school) doe ik op dit moment niet voor mijn plezier. En dat is ook de reden dat ik zo weinig doe. Ik deed vorig jaar het minimale om mijn diploma te halen. Maar dit is niet gelukt en nu doe ik VAVO en dit jaar zal ik zeker mijn diploma halen omdat ik van de 4 vakken die ik volg maar 1 met een voldoende moet afsluiten om mijn diploma te halen. Maar als ik ga studeren dan veranderd de zaak, en ga ik wel van school houden omdat ik voor een studie heb gekozen dat ik leuk vind. Het zijn dan mijn keuzes en dan doe ik niet wat ik moet doen zoals alle andere middelbare scholieren.
Pa: Zie je wat voor karakter hij heeft, ik begrijp hem niet (tegen m’n ma)
Ik; Wat begrijp je niet!!
Pa; Jouw Karakter!!

Toen floot mijn moeder af als het ware. En mijn vader was ook klaar met eten en verliet de keuken.

ANW (dat loopt tot januari (geen examen)) volg ik, omdat ik het in de 5e had afgesloten met een 5 en als ik nu het vak afsluit met een 6 heb ik voor mijn combinatiecijfer een 7. Voor maatschappijleer en PWS had ik allebei een 7 (7+7+5) / 3 = minder dan een 6,5. En dan hoef ik maar één vak met een 6 af te ronden van die andere 3 vakken en heb ik zo mijn vwo diploma.

Volgens mij hebben jullie nu wel zo’n beetje een beeld van wat er gaande is. Ik wil jullie vragen: Wat doe ik fout, Wie heeft gelijk, wat moet ik verbeteren in mijn schoolgedrag? Wat, wie, hoe wanneer etc? Waar ben ik mee bezig? Want nu doe ik echt bijna niks. Ik volg ANW, Frans, geschiedenis & Nederlands

Woensdag: Nederlands
Vrijdag: Frans, Geschiedenis, Anw

Ik moet nu gaan, zoals je heb gelezen ga ik zaal voetballen....
Ciao, en allemaal alvast bedankt voor het lezen en antwoorden en hopelijk mij helpen met mijn openstaande vragen en twijfel in mijn huidige gedrag.

Wel ik nog wel even zeggen dat ik het niet echt heel erg vind, en dit jaar beschouw als een rust jaar. Ik loop bijvoorbeeld heerlijk rond zonder stress en ben tijdens het (bijvoorbeeld) winkelen in de supermarkt van op de hoogte.. Loop echt met een lekker gevoel rond. GEEN STRESS. "mijn schouders voelen licht aan" En dan een heerlijke, positieve zucht :D

Nu ga ik echt, xx :D

JustADreamer 16-10-2010 00:02

Volgens mij heb jij véél beter begrepen hoe het leven zou moeten zijn als je vader en je zusje. Je middelbare schooltijd hoort ook een leuke tijd te zijn, niet een tijd die je alleen maar met je neus in de boeken zit te verdoen. Je sociale leven is ook belangrijk. En zoals je aangeeft: geen stress, heerlijk toch?

Ons allemaal wordt geleerd dat je hard moet werken als je iets wilt bereiken, maar daarbij vergeten ze dat lol in wat je doet een heel belangrijk ding is. Er zijn miljonairs die beweren dat ze nog nooit een dag in hun leven gewerkt hebben, simpelweg omdat ze altijd datgene hebben gedaan wat ze leuk vinden.

Als antwoord op je vraag: Je zegt dat je nu bijna niets doet. Je geeft ook aan dat je niet veel hoeft te doen om je diploma te halen. Prima, dus heb je tijd over om dingen te leren die je wél interessant vindt. Waarom kijk je niet of er een cursus of iets dergelijks is? In de richting die je hierna op wilt, of misschien gewoon iets anders wat je interessant vind, juist omdat je er straks als je echt serieus aan de studie gaat er de tijd niet meer voor hebt.

Op school was ik ook niet bepaald motivated, maar ik merk dat ik nu engelse boeken verslindt, psychologieboeken lees omdat ik het wil, niet omdat het voor mijn opleiding moet, en ik soms zelfs er boeken bij pak die helemaal niets te maken hebben met mijn studie, gewoon om mijn kennis te verbreden. Leren is leuk geworden, en niet slechts een must.

Em. 16-10-2010 00:27

Ik vrees bijna meer voor je zusje dan voor jou. Kijk, jij komt er wel, zolang je dat zelf maar wilt. En misschien is dat niet nu, dan is het wel morgen of over twintig jaar.

Weetje, ik heb zeg maar twee ouders. Mijn moeder komt uit een gezin waar heel veel druk stond op goed presteren, een hoge functie, veel geld verdienen, aanzien. Vooral door mijn oma (moeders moeder) die zelf bijster weinig had geleerd en ongeveer het huis schoonhield, die vond dat je universiteit moest doen, want anders tel je niet mee en blabla. Mijn moeder ontwikkelde daardoor (en door haar eigen aanleg) faalangst, bleef te lang op om woordjes te stampen, stond heel vroeg weer op, ect. Als ze een zeven haalde moest het een acht zijn, zeg maar. Anyway, ze is in de derde van gymnasium naar atheneum overgestapt, in de vierde van een bèta-profiel naar een alfa-profiel en uiteindelijk haar vwo gehaald in zes jaar. Daarna heeft ze twee jaar universiteit gedaan, maar dat heeft ze niet gehaald. Nu is ze verpleegkundige (hbo niveau en zo) en heeft ze ruzie met haar halve familie en wordt ze boos als ze over haar verleden praat.

Mijn vader was zegmaar lui. Begonnen op havo, afgezakt naar mavo, scheepsvaartschool, op z'n 17e gaan varen. Ondertussen heeft hij zijn hbo gehaald (op z'n 40ste) en verdient meer (niet heel veel meer, maar wel meer) dan mijn moeder als projectmanager-iets.

Alle twee mijn ouders zijn bovengemiddeld intelligent, hebben hbo gedaan, maar op een heel andere manier. Je zusje lijkt meer op mijn moeder, ze klinkt me net iets te perfect. Heeft ze, naast school, nog wel een leven? Want ze klinkt ook heel veel als mij en sociaal ben ik vrij zwak. En volgens mij heb je at the end toch meer aan levenservaring en lol in je leven dan hoge cijfers.

En jij, ach, al haal je het niet. Natuurlijk moet je ergens je er wel voor in gaan zetten, je kan niet tot je dertigste blijven feesten, maar het is onzin dat de miljonairs degenen waren die uren bleven blokken. Ik denk dat juist de mensen die op school meer lol maakten dan woordjes stampten, het verst komen als ze ergens voor gaan. En die hersenen houd je wel, ook al is het misschien moeilijker om het later alsnog te leren.

Je vader kan ik, aan de andere kant, ook heel goed begrijpen. Ik geef 'm geen gelijk, maar jee, als jij elke dag je verrot voelt om je baan en je vergooide kansen (of zoiets) en dan zie je je zoon, goed stel hersenen, perfecte opleiding, een beetje lopen feesten. Ja, daar zou ik ook pist om worden. Redelijk is misschien anders, maar ik kan het me wel voorstellen. Hij zou eigenlijk zelf een opleiding moeten volgen of zo, kan ie z'n frustratie eens omzetten in daden voor zichzelf. Maar daar zullen wel weer honderdduizend obstakels en andere smoesjes voor zijn. En ook niet per se de oplossing voor jou.

Nou ja, het enige wat ik kan verzinnen is, 'zorg dat je het toch haalt'. Niet met tienen, maar het is toch wel (ondanks alles ;p) handig om een middelbaar schooldiploma te halen. En daarná kun je iets zoeken wat jij echt leuk vindt en je daar op richten en het huis uitgaan. Dan ontloop je zowel de ruzies als dat (als je iets echt leuk vindt) het waarschijnlijk ook leuker vindt om te leren en beter je best gaat doen.

(Ach, da's dan weer mijn talent, heel verhaal en je schiet er nog niet veel mee op. :cool:)

Se7enUp 16-10-2010 00:49

Hartelijk bedankt voor jullie berichten, heb echt het gevoel dat jullie precies begrijpen wat ik bedoel en hoe ik me voel..Meer reacties zijn welkom!

Thanx, dit helpt.. OOk jouw lange verhaal Em.:P (zeker die van jou)
xx

AzN 16-10-2010 00:51

Typisch verhaal, zo'n vader heb ik ook :D. Mijn inzet is dan wel voldoende in zijn ogen, maar ik mag absoluut niet twijfelen over m'n studierichting (terwijl ik die toch echt steeds minder zie zitten :O).

Naja, in ieder geval: misschien moet je proberen geen discussies meer aan te gaan met je vader. Daarvan in de plaats kun je 'm duidelijk maken dat jullie ieder 'n eigen kijk op 't leven hebben en dat 't beter zou zijn om die van elkaar te accepteren. Dat heb ik namelijk ook met mijn vader afgesproken en sindsdien kibbelen we aanzienlijk minder over m'n studierichting. Hij wilt nog steeds niets horen over 'n eventuele switch, maar zijn commentaar houd ie tegenwoordig ook mooi voor zich ;).

Duckdoggy 16-10-2010 19:14

ik geef jou gelijk, je bent een mens geen schoolmonster.
wel is het natuurlijk belangrijk dat je goede resultaten blijft behalen maar het nut van elke dag leren zie ik niet.
als je zelf al aangeeft maar 2 dagen per week naar school te gaan, zou ik er voor kiezen die dagen te besteden aan school, eventueel n kwartier per dag in de rest van de week voor proefwerken en de rest gewoon genieten van je leven.
je ouders en zeker je vader zullen ook moeten inzien dat jij niet hetzelfde bent als je zusje en dat het jou leven is, je ouders zullen toch ook niet zijn geworden wat hun ouders ze aanbevolen?
als jij gelukkig wordt van voetbal moet je dat lekker doen.
ga anders voetbaltraining geven ofzo aan kleinere kinderen, dan zullen je ouders ook meer waardering voor je krijgen, vrijwilligerswerk doet t goed bij iedere volwassene:P maar alleen doen als je er zin in hebt!

Thinus 16-10-2010 20:04

hehe wat een herkenbaar verhaal, en zo'n vader en zusje heb ik ook. Ik heb ook de vwo niet gehaald en zit daardoor nu in het laatste halfjaar van mijn mbo. Ik heb me deze hele studie door ook minimaal ingezet en regelmatig verzuimd en dat krijg ik nu ook vaak aan te horen van mijn vader en leraren.

Maar over een half jaar heb ik mijn diploma wel gewoon, en dat weten zij ook. Ik was toch nooit van plan er iets mee te doen behalve aangenomen worden op een hbo.

Daardoor lig ik dus ook vaak in de clinch met vooral mijn vader. Ik weet dat hij gelijk heeft en dat ik mijn vwo verprutst heb. Maar ik was (ben) jong en ik kon wel betere dingen verzinnen dan constant te leren. Ik had ook geen idee waarvoor ik het deed omdat ik meer in het nu denk dan in waar wil ik over 10 jaar zijn.

speelgoedgitaar 19-10-2010 23:39

Ik herken dit verhaal ook wel. Ik ben dus ook gezakt voor mijn vwo en doe nu VAVO (3 vakken). Ik wil alleen maar leuke dingen doen en vind school maar saai. Mijn ouders willen graag dat ik een fatsoenlijke opleiding ga volgen en later veel geld kan verdienen. Maar dan denk ik: een goede opleiding en veel geld, daar gaat het leven toch niet om? Als je later op je sterfbed ligt denk je niet: 'goh, had ik maar meer gewerkt.' Nee, dan denk je: 'had ik maar meer leuke dingen gedaan.' Ik denk dat ik na mijn vwo dan ook een studie ga volgen die ik zelf heel leuk vind. Ik zit er dan ook aan te denken om kunstacademie te doen. Ik weet dat het later een stuk minder gaat verdienen dan dat als ik rechten ga studeren. Maar dit is toch mijn leven....?

Hanneke 20-10-2010 02:08

Citaat:

Se7enUp schreef: (Bericht 30958941)
Maar als ik ga studeren dan veranderd de zaak, en ga ik wel van school houden omdat ik voor een studie heb gekozen dat ik leuk vind. Het zijn dan mijn keuzes en dan doe ik niet wat ik moet doen zoals alle andere middelbare scholieren.

Zou ik niet teveel op hopen. :o Tuurlijk, het wordt interessanter (en dus makkelijker), maar er blijven altijd wel vakken die vervelend zijn. En als je altijd gewend bent alles met minimale inzet te halen, dan kan het nog wel eens heel moeilijk worden als er meer inzet gevraagd wordt. ;x

:ervaring:

GOLD 07-06-2012 22:00

Ik lees je verhaal nu pas, en hoe is het nu afgelopen? Heb je je diploma uiteindelijk gehaald?

Spencer 07-06-2012 22:24

Citaat:

GOLD schreef: (Bericht 32589968)
Ik lees je verhaal nu pas, en hoe is het nu afgelopen? Heb je je diploma uiteindelijk gehaald?

"Laatste activiteit: 16-10-2010 00:54"
kleine kans dat hij/zij reageert:D

GOLD 08-06-2012 14:36

Citaat:

Spencer schreef: (Bericht 32590010)
"Laatste activiteit: 16-10-2010 00:54"
kleine kans dat hij/zij reageert:D

oh, niet opgelet ;o

brocoliboy 21-06-2012 17:28

je vader lijkt op mn opa


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.