Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Kosten op jezelf wonen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1934363)

TheUnknown123 14-07-2017 13:20

Kosten op jezelf wonen
 
Voor de mensen met ervaring, hoeveel kost het voor jullie ongeveer om op jezelf te wonen? Zelf ben ik me namelijk aan het orienteren om op mijzelf te gaan wonen maar wil wel weten welke kosten erbij komen kijken (naast de kale huur).

Zo heb ik bijv. een nettoloon van €1500,- in de maand. Ik dacht eerst dus al gauw, dan kan ik makkelijk een woning van €700,- per maand huren, totdat ik erachter kwam dat er nog veel meer vaste lasten bij komen kijken en ik ook nog mijn auto heb waarvan ik verzekering, wegenbelasting, brandstof en onderhoud moet betalen.

Mijn doel is om volgend jaar uit huis te zijn (daar probeer ik naartoe te werken). Ik heb naast mijn fulltime baan nog een inkomen uit een bijbaantje (deze wil ik wel over een maand of 2 opzeggen) van ongeveer (variabel) €280-€400,- in de maand.

Hoeveel zijn jullie (voor 1 persoon (per maand) kwijt aan:
- De huur zelf
- Gas, water, licht
- Servicekosten
- Gemeentelijke belastingen (denk aan afvalverwerking)
- Verzkeringen?
- Hebben jullie naast het huis ook een auto? Zo ja, red je dit prima om ook nog te kunnen sparen?
- Als je wil, het maandsalaris geven zodat ik het naar mijn situatie kan berekenen.
- Eventuele andere kosten (boodschappen) die hierbij komen kijken, ik weet namelijk ook niet precies welke kosten er nog meer bij komen.

Mochten jullie ongeveer hetzelfde inkomen als ik hebben, redden jullie het dan prima om op jezelf te wonen (met een auto evt.) zodat je ook nog iedere maand genoeg kunt sparen voor jezelf, een nieuwe auto, dingen in huis of wat geld om achter de hand te houden voor evt. reparaties aan je auto, huis e.d.

Is op jezelf wonen dan haalbaar voor iemand met een dergelijk salaris (€1820,- bruto)? Ik heb het dan niet over een studentwoning waarmee je alles met elkaar moet delen maar een zelfstandige woonruimte (appartement, studio, woning) met alle voorzieningen zoals keuken, douche voor jezelf. Huurtoeslag krijg je niet meer bij een kale huurprijs boven ongeveer €420 euro per maand, dit is de nieuwe regeling van 2017 kwam ik achter.. Erg krom, want veel zelfstandige woningen onder de €400 zijn er niet, de meeste zijn al €550+

Elin3 14-07-2017 13:30

Voor gas water licht ben ik ongeveer €50 in de maand kwijt. Ik heb ook een inboedel en opstalverzekering maar hoeveel die kost weet ik niet uit mijn hoofd. Internet, bellen en TV kost al snel zo'n €40 in de maand. Je kosten van dingen als je zorgverzekering moet je ook niet over het hoofd zien. Hoeveel je kwijt bent aan boodschappen verschilt per week bij mij, soms eet ik vaak bij anderen of kan ik veel dingen gebruiken die ik eerder in grote voordeelverpakkingen kocht. Iets waar ik totaal niet bij stil stond toen ik op mezelf ging wonen is dat je dingen als shampoo, tandpasta, schoonmaakmiddel, afwasmiddel, wasmiddel en wc papier ook ineens zelf moet kopen. Thuis werd daar voor gezocht. Vergeet niet dat je ook nog wat geld moet overhouden om zo nu en dan wat kleding te kopen, je mobiele abonnement te betalen, etc.

TheUnknown123 14-07-2017 13:40

€50 in de maand voor gas water en licht valt nog wel mee dan denk ik. Op de site van de wooncorporatie staat een gemiddelde van €150 per maand bij energielabel B/C voor 1 persoon.

Elin3 14-07-2017 13:57

Citaat:

TheUnknown123 schreef: (Bericht 34376198)
€50 in de maand voor gas water en licht valt nog wel mee dan denk ik. Op de site van de wooncorporatie staat een gemiddelde van €150 per maand bij energielabel B/C voor 1 persoon.

Ik ben overdag niet zo veel thuis en heb een vrij goed ge๏soleerde woning met recent vernieuwde radiatoren, dus het kan best dat jij hoger uitkomt.

deadlock 14-07-2017 15:09

Op www.nibud.nl kan je redelijke indicaties vinden wat zoiets kost per type huis.

Erturkoetjelief 14-07-2017 15:21

Ik snap je vragen maar ik val in een totaal andere categorie dus heeft geen zin als ik alles in ga vullen. Wel was ik voor gas water licht toen ik alleen woonde meestal iets van 50 euro in de maand kwijt. Ik werk full time en woonde in een tussenappartementje, dus als de boven- en onderburen de verwarming aan hadden, hoefde ik dat eigenlijk niet (behalve als het echt -10 was) en ik ben vaak lang in de winter op vakantie, dat scheelt nogal.

Het is vooral ook de vraag waar jij belang aan hecht. Wil je ieder weekend uitgebreid op stap en geregeld uit eten? Wil je iedere avond een goed stuk vlees op tafel hebben en wil je alles van A-merken? Wil je geregeld op een leuke vakantie gaan? Wil je een relatief mooie auto? Wil je relatief veel geld uitgeven aan kleding? Wil je een ruime, goed onderhouden woning op een goede locatie? En ga zo maar door. Met 1500 euro per maand kun je best een paar van die dingen doen, maar uiteraard niet alles.

Toen ik mijn eerste fulltime baan kreeg, moest ik meteen voor dat werk verhuizen en hield ik niet veel geld per maand over na de vaste lasten. Dat duurde gelukkig maar anderhalf jaar of zo en zelfs tijdens die anderhalf jaar hoefde echt niemand medelijden met me te hebben, maar in die periode moest ik nadrukkelijk keuzes maken. Ik ben de eerste twee jaren voor mijn doen weinig op vakantie/stedentripjes geweest - twee keer ้้n week in twee jaar tijd. Ik gaf enkel het hoogst noodzakelijke uit aan kleding. Gevolg daarvan was wel dat toen ik na anderhalf/twee jaar wat meer ging verdienen, ik wat "achterstallig onderhoud" had en meteen nieuwe schoenen, broeken et cetera moest kopen. Ik lette op aanbiedingen bij boodschappen doen en probeerde alvast de week vooruit te plannen qua eten. Geen ramp, maar drie dagen achter elkaar macaroni is toch best saai (en niet per s้ gezond). Maar ik ging wel geregeld op stap in het weekend, dat was zo'n keuze.

Kortom, alles komt neer op keuzes maken. Om goed keuzes te kunnen maken, is het handig om een overzicht bij te houden van je uitgaven. Eigenlijk probeer je dat nu al vooraf te maken, om te bepalen hoeveel je aan huishuur kan uitgeven. Goed bezig! (y) Het nadeel is dat je veel dingen pas doorhebt als je er ervaring mee hebt, als je de kosten echt maakt. Maar dan moet je eerst in je eigen huisje zitten...

Ik weet niet of je hier echt veel aan hebt, want ik denk dat je de belangrijkste stap - alles onder elkaar zetten - al aan het zetten bent. Succes. Wellicht is het verstandig om qua woning goedkoop te beginnen, als je vindt dat je te klein woont of zo, kun je dan na een half jaar kijken of je wat meer wilt uitgeven voor een grotere woning.

Daantje_0705 14-07-2017 16:25

Ik betaal 90 euro voor gas en elektriciteit per maand en iets van 30 euro per kwartaal voor water.

Toen ik op mezelf ging wonen verdiende ik 1250 euro netto per maand en dat redde ik. Kan later nog wel een overzicht maken.

Anna_Nibud 14-07-2017 16:32

Beste TheUnknown123,

Zoals deadlock al aangeeft hebben we hier bij Nibud best wel wat informatie over :) Om het meeste inzicht te krijgen in hoe anderen met jouw inkomen het allemaal doen, kun je het Persoonlijk Budgetadvies invullen: https://www.nibud.nl/consumenten/per...-budgetadvies/

Dan krijg je niet alleen inzicht in je eigen inkomsten en uitgaven, maar kun je je ook vergelijken met anderen.

Succes!

Daantje_0705 14-07-2017 21:35

Lijstje grofweg:

Huur: 400 euro
Gas en elektra: 90 euro
Water: 10 euro
Gemeentelijke belastingen/waterschap: 50 euro
Tv, telefoon en internet: 45 euro
Mobiele telefoon: 10 euro
Boodschappen: 200 euro
Zorgverzekering: 130 euro
Eigen risico zorg: 35 euro
Overige verzekering (wa, inboedel, auto beperkt casco, reis- en annuleringsverzekering) 80 euro
Wegenbelasting: 40 euro
Parkeervergunning: 5 euro
Benzine: 75 euro
Sporten: 70 euro
Kleding: 50 euro (?)
Overig (kapper/fietsenmaker/cadeautjes/reiskosten/etc) 50-100 euro

Je ziet dan dat een huis van 700 euro er echt niet inzit.

Jari_van_Wijk 07-12-2017 11:21

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 34376369)
Lijstje grofweg:

Huur: 400 euro
Gas en elektra: 90 euro
Water: 10 euro
Gemeentelijke belastingen/waterschap: 50 euro
Tv, telefoon en internet: 45 euro
Mobiele telefoon: 10 euro
Boodschappen: 200 euro
Zorgverzekering: 130 euro
Eigen risico zorg: 35 euro
Overige verzekering (wa, inboedel, auto beperkt casco, reis- en annuleringsverzekering) 80 euro
Wegenbelasting: 40 euro
Parkeervergunning: 5 euro
Benzine: 75 euro
Sporten: 70 euro
Kleding: 50 euro (?)
Overig (kapper/fietsenmaker/cadeautjes/reiskosten/etc) 50-100 euro

Je ziet dan dat een huis van 700 euro er echt niet inzit.

130 euro voor een zorgverzekering kan volgens mij wel een stuk goedkoper. Ik zal laatste dat er premies zijn al vanaf 98 euro, met het verplichte eigen risico. Ik zou dus even vergelijken op een goede vergelijkingssite. Toevallig ben ik laatst zelf overgestapt.

Daantje_0705 07-12-2017 13:44

Alleen een basisverzekering is lang niet altijd goedkoper als je bijvoorbeeld veel tandartskosten hebt of veel fysiotherapie gebruikt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.