Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   werk zoeken tijdens ziekte (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1105635)

Parrhasis 16-02-2005 19:40

werk zoeken tijdens ziekte
 
Dit jaar doe ik eindexamen en na de zomervakantie wil ik gaan studeren, en dan meteen op kamers. Daar is natuurlijk geld voor nodig en daarom wil ik in de periode na mijn examens en in de zomer graag gaan werken.
Ik heb alleen één probleem: ik heb op dit moment Pfeiffer. Die diagnose is in oktober gesteld, maar in juli had ik ook al klachten. Inmiddels is het dus februari en het is vrij aannemelijk dat het de komende tijd beter met me gaat. Ik kan alleen niet garanderen dat ik in mei beter ben, dat valt bij Pfeiffer gewoon niet te zeggen. Zoals ik me op dit moment voel, zou ik niet kunnen werken.
Mijn vraag is: mag ik nu al wel werk zoeken/me daarvoor inschrijven, en zo ja, ben ik dan verplicht te noemen dat ik op dit moment ziek ben en niet 100% zeker weet of ik tegen die tijd beter ben? Alvast bedankt :)

Sasz 16-02-2005 20:20

ik denk dat je wel gewoon werk kunt zoeken. Als je solliciteerd hoef je niet te zeggen dat je die ziekte hebt. Als het tegen die tijd niet over is, zeg je het gewoon weer af.

Sarah 16-02-2005 20:39

bij uitzendbureau's kun je je in elk geval inschrijven, want dan kun je als die je bellen altijd nog weigeren :P

Wes 17-02-2005 21:29

Misschien kweek je er wel goodwill me als je het verteld en dat je het dus niet zeker weet. Alles dus gewoon onder voorbehoud.

nare man 18-02-2005 00:01

Je kunt er in elk geval wel van uitgaan dat als je zoiets verzwijgt en de werkgever komt er later achter, de verhoudingen flink op scherp zullen worden gezet. Daarmee maak je geen vrienden.

FF4-Ever 19-02-2005 23:58

Je hoeft het niet te vertellen maar als je aangenomen wordt en je blijkt ziek te zijn op het moment dat je moet werken zit het er dik in dat je mag vertrekken.

nare man 20-02-2005 00:05

Citaat:

FF4-Ever schreef op 20-02-2005 @ 00:58 :
Je hoeft het niet te vertellen maar als je aangenomen wordt en je blijkt ziek te zijn op het moment dat je moet werken zit het er dik in dat je mag vertrekken.
Dat kan er hooguit opgezegd of ontbonden worden door de kantonrechter.

FF4-Ever 20-02-2005 11:57

Citaat:

nare man schreef op 20-02-2005 @ 01:05 :
Dat kan er hooguit opgezegd of ontbonden worden door de kantonrechter.
Kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet ontbinden op grond van art. 7:677 BW? Als ik "Schets van het Nederlandse arbeidsrecht" door Bakels goed lees is komt de kantonrechter niet (voorafgaand aan de ontbinding) in beeld bij een ontbinding op grond van 7:677. Nu moeten de colleges aangaande de dringende redenen van 7:677 en 7:678 nog komen, maar is het niet mogelijk dat een bewust verzwegen "verborgen gebrek" als hier het geval een dringende reden voor de werkgever tot eenzijdige ontbinding oplevert?

nare man 20-02-2005 12:06

De werkgever kan nooit zelf ontbinden, alleen opzeggen. Hij kan de arbeidsovereenkomst wel doen ontbinden door de kantonrechter, daar is de procedure van 7:685 voor in het leven geroepen. Het woordje 'ontbinden' komt in 7:677 dan ook niet voor, behalve waar verwezen wordt naar de procedure van 7:685.

De opsomming van dringende redenen voor de werkgever in 7:678 is niet limitatief, maar algemeen wordt aangenomen dat het niet vermelden van een ziekte bij de sollicitatie wanneer de werkgever daar niet uitdrukkelijk naar heeft gevraagd niet een dringende reden oplevert. De werkgever zal dan gewoon moeten opzeggen of een ontbinding vorderen op grond van gewijzigde omstandigheden.

FF4-Ever 20-02-2005 12:23

Ik kom hier over een weekje of wat misschien nog wel op terug. Eerst maar eens wat kennis op doen :-).

nare man 20-02-2005 12:26

Het verbaast me sowieso dat je in de lagere jaren al arbeidsovereenkomstenrecht krijgt, maar dat zal per faculteit verschillen blijkbaar :)

FF4-Ever 20-02-2005 16:42

Mwah, 2e / 3e jaars bachelor keuzevak en toevallig het eerste keuzevak dat ik volg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.