Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Titratie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=720752)

Daantje_0705 14-01-2004 15:23

Titratie
 
Ik heb in de toetsweek een toets over scheikunde met ook een gedeelte practicum. Omdat het onder andere over zuren en basen gaat denk ik dat de kans groot is dat we een titratie meoten doen maar ik weet nog steeds niet goed hoe dat moet. Is er iemand die hier zou kunnen uitleggen hoe ik nou een titratie uitvoer?

Alvast bedankt,
Groetjes Dana

Sherco 14-01-2004 16:45

Ik heb ook een titratiepracticum als toets, maar wij oefenen er al weken voor omdat het heel ingewikkeld is, ik denk niet dat je zomaar zonder ooit geoefend te hebben een titratie moet uitvoeren.

sdekivit 14-01-2004 20:29

eenvoudig:

je hebt een buret waarin een bekende concentratie zuur of base in zit.

je hebt in de erlenmeyer een oplossing van een zuur of een base van onbekende molariteit. Wel weet je het volume en hoeveel de opossing eventueel is verdund met water.

--> schrijf het volume van je oplossing waarvan je de concentratie moet bepalen.

--> voeg nu een pH-indicator toe, meestal fenolftaleine en ga na met binas welke kleurverandering je moet waarnemen.

--> houdt nu de erlenmeyer onder de buret en voeg de base/zuur toe. Schrijf voor het titreren de beginstand van de buret op. Je moet de oplossing uit de buret toevoegen terwijl je de erlenmeyer zwenkt !

--> als de kleurverandering blijvend is, doe je de buret dicht en noteer je de eindstand van de buret. Je weet nu hoeveel volume je hebt toegevoegd en dus hoeveel mol zuur/base heeft gereageerd.

--> stel nu met de theorie de opgetreden reactievergelijking op, bijvoorbeel zoutzuur met natronloog:

H3O+ + OH - --> 2H2O

--> je weet nu de verhouding waarin het zuur en de base met elkaar reageren en dus weet je hoeveel mol onbekende stof heeft gereageerd

--> je kan nu de concentratie van de onbekende stof uitrekene (let op eventuele verdunningen!)

gr, sander

Daantje_0705 14-01-2004 20:51

Citaat:

Sherco schreef op 14-01-2004 @ 17:45:
Ik heb ook een titratiepracticum als toets, maar wij oefenen er al weken voor omdat het heel ingewikkeld is, ik denk niet dat je zomaar zonder ooit geoefend te hebben een titratie moet uitvoeren.
Het is ook niet zo dat ik nog nooit een titratie uitgevoerd heb maar het is al zeker een jaar geleden dat ik het gedaan heb en het is al een heel eind weggezakt dus ik wil gewoon een beetje mijn geheugen ophelderen. Ik ben ook van plan om nog een keer te oefenen voor de toets maar ook dan is het makkelijk als ik weet hoe het precies moet. :)

Daantje_0705 14-01-2004 20:52

Citaat:

sdekivit schreef op 14-01-2004 @ 21:29:
*verhaal*

gr, sander

Heel erg bedankt! (Y) het is me nu al een heel stuk duidelijker :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.