Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   wat is dichten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=19438)

Alopecia 08-12-2001 12:37

wat is dichten?
 
kan iemand mij uitleggen wat dichten is?

(naar aanleiding van de in mijn ogen vaak zwak onderbouwde reply's op de gedichten (ik ben gauw geneigd te denken dat anderen hier aan nepotisme doen in het beoordelen van andermans gedichten) en mijn gebrekkige kennis wat dichten betreft)


[Dit bericht is aangepast door Alopecia (09-12-2001).]

Angelleyes 08-12-2001 16:59

lees mijn reactie op jou reactie op mijn gedicht eerst maar ff...

er is geen vaststaande definitie van dichten, wat er voor mij het dichtst bij in de buurt komt is je gevoel uitdrukken in een goedlopend (niet al te lang) stukje, vaak met beeldspraak gecombineerd

of zoals ratsja dat zo goed kan zeggen: een gevoel in een mooie verpakking

ik kan niet zeggen wat zwaarder telt, het gevoel of de verpakking, verschilt per gedicht....

Angelleyes 08-12-2001 17:05

kleine edit: sommige gedichten gaan niet over gevoel, maar zijn gewoon grappig, ze hoeven nergens over te gaan, in dat geval worden ze beoordeeld op de verpakking

Alopecia 09-12-2001 05:37

in hoeverre moet ik de taal kennen om de verpakking naar waarde te kunnen schatten?

[Dit bericht is aangepast door Alopecia (09-12-2001).]

Alopecia 09-12-2001 06:33

ik lees ergens een reply dat een gedicht 'droevig' is. Is het slechts het gevoel (inhoud) wat het gedicht droevig maakt of bestaat er ook zoiets als een droevige stijl? zo ja, wat zijn de kenmerken van een droevige stijl?

[Dit bericht is aangepast door Alopecia (09-12-2001).]

Wanderlust 09-12-2001 07:01

Citaat:

Alopecia schreef:
ik lees ergens een reply dat een gedicht 'droevig' is. Is het slechts het gevoel (inhoud) wat het gedicht droevig maakt of bestaat er ook zoiets als een droevige stijl? zo ja, wat zijn de kenmerken van een droevige stijl?

[Dit bericht is aangepast door Alopecia (09-12-2001).]

90% van mijn gedichten behoren tot de droevige stijl. Zoek maar op en je ziet wat droevig is http://forum.scholieren.com/frown.gif

Alopecia 09-12-2001 08:43

Citaat:

Wanderlust schreef:
90% van mijn gedichten behoren tot de droevige stijl. Zoek maar op en je ziet wat droevig is http://forum.scholieren.com/frown.gif
wat versta jij onder stijl? wat wordt er in het algemeen in de dichterswereld verstaan onder stijl?

ik zie in dat je gedichten een droevige inhoud hebben, maar kwa stijl zie ik het niet, als ik louter de stijl (volgens de nog vast te leggen definitie; naar mijn idee is stijl o.a. ritme/beeldspraak/structuur) bekijk.
Is er dus zoiets als een droevig ritme in gedichten? Een droevige structuur? Droevige rijm?

Naar mijn idee maakt de inhoud van de beeldspraak de beeldspraak droevig. Of zijn er bepaalde droevige vormen (structureel gezien) van beeldspraken?

----

Waar ligt de scheidlijn tussen stijl en inhoud? Immers beiden maken gebruik van het medium woorden http://forum.scholieren.com/confused.gif

[Dit bericht is aangepast door Alopecia (09-12-2001).]

Anne 09-12-2001 09:51

Citaat:

Internationalist schreef:
Dichten is een vorm van schrijven waarbij de vorm, de symboliek e.d. toevoegende waarde hebben. Ook is de schrijfwijze (de vorm, in letterlijke zin) relevant.


Agree.
Sorry, heb vandaag niets zinnigs te zeggen!

Alopecia 09-12-2001 09:54

Citaat:

Internationalist schreef:
Dichten is een vorm van schrijven waarbij de vorm, de symboliek e.d. toevoegende waarde hebben. Ook is de schrijfwijze (de vorm, in letterlijke zin) relevant.


goede definitie, maar het maakt voor mij nog steeds niet duidelijk hoe men van de gebruikte vorm, symboliek e.d. komt tot een oordeel als 'mooi', 'somber'

Alopecia 09-12-2001 09:56

Citaat:

Anneee schreef:
Agree.
Sorry, heb vandaag niets zinnigs te zeggen!


dit is geen poll. post dan niks

Anne 09-12-2001 10:00

Citaat:

Alopecia schreef:
dit is geen poll. post dan niks
Ik zeg ook niet dat het een pol is. Ik zeg alleen hoe ik er over denk, en toevallig had Internationalist dat goed omschreven.

Angelleyes 09-12-2001 11:51

jij vraagt naar sterke defenities en scheidslijnen tussen de vorm en de inhoud. Met name het laatste verschilt heel erg per gedicht...

qua stijl is een droevig gedicht vaak wat rustiger geschreven, wat je vaak pas opmerkt als je het voordraagt... het heeft vaak rustpunten (extra enters, punten)

ook worden er vaak schuin-/dik gedrukte woorden gebruikt om de aandacht erop te vestigen, vaak is dat een thema of een hoofdgedachten of een herhaling.

herhalingen zijn ook weer om de aandacht er op te vestigen, om er over na te blijven denken.

Bij veel gedichten zal de inhoud het belangrijkst zijn, samen met de manier waarop dat loopt, dat kan ofwel via rijmschema's zijn, of op gevoel. Als het ritme wat erin zit lekker leest, maakt het vaak niet uit of het anders is dan anders.

Alles wat ik hier zeg heeft heel veel uitzonderingen, daarom blijft 'dichten' ook zo'n vaag begrip... Ik denk dat dat ook een van de dingen is die mij er zo van aanspreekt...
xxx

Angelleyes 09-12-2001 20:10

Citaat:

Alopecia schreef:
nepotisme


hmm.... ik dacht dat ik een aardige vocabulaire had... daar gaat m'n ilusie
wat betekend dit?


elsbizkit 09-12-2001 20:39

kenmerken van gedichten:
- een bepaalde bladindeling
- in een gedicht wordt iets groters klein weergegeven.
- het komt op ieder woord aan
- het heeft vaak een regelmaat
- het heeft vaak rijm (volrijm/halfrijm/eindrijm/middenrijm/binnenrijm)

Je kunt poëzie onderverdelen in deze categorieeën:

vormvaste poëzie:
-traditionele lyriek
- liedjes
- lihght verse

vrije poëzie:
- hermetische poëzie
- parlandopoëzie
- associatieve poëzie
- concrete poëzie
- nonsenspoëzie


Alopecia 10-12-2001 23:28

bedankt

elsbizkit 11-12-2001 19:34

Citaat:

Alopecia schreef:
bedankt

graag gedaan


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.