Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Vrije tijd (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Paragliding (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1376198)

ekki 14-03-2006 20:06

Paragliding
 
Zondag was het eindelijk weer eens vliegweer. Na een paar weken (laatste keer was 11-02) vanwege slecht weer niet gevlogen te hebben, kon het zondag eindelijk weer! En goed ook!

M'n eerste vlucht was een 'normale' vlucht. Niks bijzonders, gewoon een beetje de lucht in en weer naar beneden, binnen 5 minuten weer op de grond.

De tweede vlucht: ik stond klaar, beetje zenuwachtig zoals altijd. De kabel trok strak, ik zette het scherm op, dat ging prima. Scherm stond boven me en binnen een paar stappen was ik van de grond. Op ongeveer 150 meter voelde ik dat er heel hard aan mij getrokken werd. Vervolgens voelde ik dat de kabel brak en zag ik dat het scherm naar voren kwam gependeld. Dat was de eerste keer voor mij dat ik een kabelbreuk had. De linkerkant van het scherm klapte in. Toen het scherm voor me stond was de enige kant die ik zag de linkerkant, dus ik had het idee dat het hele scherm 'weg' was. Gelukkig was dat niet zo (hoorde ik achteraf). Ik schrok en bedacht ineens dat ik m'n handen omhoog moest doen. Anders zou die inklapper niet weg gaan.

Toen het scherm wat gestabiliseerd was (na wat geschommel door de kracht die ineens wegviel) probeerde ik zo snel mogelijk de kabel binnen te halen. Ik vloog namelijk boven de bomen en had geen idee hoe lang de kabel nog was. Als die te lang was zou hij in de bomen vast kunnen gaan zitten en zou ik 'neerstorten'. Doordat ik mijn handen uit de tokkels (waarmee je stuurt) had gehaald, vloog ik van het veld vandaan (normaal moet je er altijd boven blijven). Ik zat links van het veld en hoorde dat ik naar rechts moest sturen. Dat eerst maar snel gedaan, toen verder gezocht naar de kabel. Toen ik die eenmaal ontkoppeld had, had ik eindelijk tijd om na te denken en te kijken waar ik was en dergelijke.

Via de radio hoorde ik ondertussen de reden dat de kabel was gebroken: door de plotselinge thermiek op het veld hield de kabel het niet en brak. Ze raadden mij aan van de thermiek proberen gebruik te gaan maken. Daar had ik wat over gelezen in de boekjes: als je voelt dat je omhoog wordt getild nog 5 seconden rechtdoor vliegen en dan insturen. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen no-time zat ik geweldig hoog! Van 150 meter was ik gestegen naar 800 meter of misschien wel meer. En dat zonder hoogtemeter!

Alle mensen op het veld waren ontzettend klein. Ik kon erg ver kijken, veel verder dan normaal. En ik zat hoog! Ik vloog allang niet meer boven het veld, omdat ik probeerde gebruik te maken van de thermiek.

Langzamerhand kwam er steeds meer schaduw over het veld. Helaas pindakaas. De thermiek 'verdween' weer. Ik voelde nog wel wat 'gehobbel', maar kon geen bel meer vinden die me omhoog kon meenemen. Ineens zat ik wel heel laag en moest snel terug naar het veld om daar te kunnen landen.

Na zo'n 20 minuten in de lucht (misschien wel meer, ik weet niet precies) landde ik op het veld.

Wat een geweldige ervaring! Zo hoog, zo'n eind stijgen, zo lang vliegen en dat in Nederland, begin maart! Geweldig! Ik heb ontzettend genoten en heb ongelooflijk veel zin in vliegen in de bergen!

De derde vlucht was een 'gewone' glijvlucht. Eigenlijk best wel saai na die supervlucht. Binnen 5 minuten stond ik weer op de grond.

De vierde vlucht ging bijzonder. Eerst moest ik vroeg afkoppelen omdat er iets mis was met de lier. De keer daarna dat ik opsteeg brak op 10 meter hoogte de kabel. Ik raakte een beetje in paniek, wist niet wat ik moest doen. Gelukkig had ik een radio en kreeg te horen dat ik volledig moest remmen. Zo gezegd zo gedaan en ik kwam redelijk veilig weer op de grond. Ik ben er wel ontzettend van geschrokken, van beide kabelbreuken, en besef wel hoe kwetsbaar ik eigenlijk ben. Maar het is allemaal wel goed gegaan gelukkig.

Maar ik hou voornamelijk de geweldige ervaring in gedachten!

Wie doet er nog meer aan paragliding of parapente? Vooral in Nederland of vooral in de bergen? Wie heeft er wel eens een tandemvlucht gemaakt?

Het is echt een geweldige sport! Spannend en ontspannend tegelijk. Ik kan het iedereen aanraden. Het duurt ongeveer 2 dagen grondtraining voor je je eerste vlucht kunt maken. Sommigen kunnen na 1 dag grondtraining al hun eerste vlucht maken, anderen doen er weer iets langer over, maar heel lang duurt het niet.
Als je denkt dat je er geen conditie voor nodig hebt: dan moet je even een dag grondtraining gaan doen. Ik heb eigenlijk elke keer dat ik heb gevlogen wel spierpijn. Ook het constant sturen in een thermiekbel is vrij vermoeiend. Dat mag de pret overigens niet drukken natuurlijk!

Wel lastig is dat je eigenlijk een auto nodig hebt of iemand waarmee je mee kunt rijden als je deze sport beoefend. Alle velden in NL liggen namelijk ruim buiten bereik van het OV (een uur lopen enzo en heel lang met het OV reizen). In het buitenland kun je wel gewoon met reizen mee van de scholen zonder dat je een auto hebt, maar lastig is het wel.

Dionysus 14-03-2006 21:03

Snap best wat je bedoeld. Heb paar jaar geleden in Ancy (frankrijk) geparapent. Heb een virus te pakken. Vraag me af hoeveel tijd je steekt in je hobby? En hoeveel kost het per jaar?

Gimme more beer 14-03-2006 21:15

Ik heb een paar keer de eer gehad te mogen tandemmen, zowel gliding als één keer parapente. Fantastisch, ook nog met een heel ervaren kerel mee en zo heb ik dus één keer meer dan drie kwartier in de lucht gehangen. Dat is allemaal wel al lang geleden.

Ik wil het graag vaker doen en als ik er later het geld voor heb, zal ik ook absoluut proberen er bijvoorbeeld een maandelijkse bezigheid van te maken en dus ook zelf de lucht in gaan (ik was toen nog te jong). Het is echt één van de heerlijkste dingen die ik ooit gedaan heb.

Parachutespringen uit een vliegtuig wil ik ook erg graag nog een keer doen, maar dat komt allemaal later nog wel.

ekki 14-03-2006 22:37

Ik vlieg elk weekend als het weer het toestaat en ik niets anders heb. Meestal heb ik niks anders ;). Verder ga ik dit jaar waarschijnlijk 3x in de bergen vliegen (1x Vogezen als het weer het toestaat en 2x in Italië).

De kosten zijn vrij hoog als je zelf alles koopt (1200 euro voor een tweedehands scherm, 700 euro voor een harnas, 150 euro voor een helm), maar als je eenmaal alles hebt valt het best mee. Ik ben nog niet gebrevetteerd en dan zijn de kosten voor een 'trekje' (een vlucht aan de lier in Nederland dus) 10 euro (dus als ik 8 vluchten maak op een dag kost het 80 euro). Dat is dus exclusief huur materiaal, als je dat wilt. Als ik wel een brevet heb, gaat het 7 oeri per trekje kosten.
Bergcursussen zijn iets van 260 euro geloof ik zonder materiaalkosten.

Het hangt er dus vanaf hoeveel tijd je er in steekt. Als je eens per maand gaat vliegen en je doet 5 vluchten per dag, dan ben je 50 euro per maand kwijt. Valt wel mee denk ik. Ik vlieg belachelijk veel (ben echt verslaafd, ja), dus het kost ook veel. Daarbij vlieg ik samen met mijn vriend, dus heb ik dubbele kosten :s.

@Gimme more beer: Wat is het verschil tussen gliding en parapente? Wat is gliding? Bedoel je paragliding? Zoja, paragliding en parapente is hetzelfde. Of bedoel je hanggliding, aan zo'n 'driehoekig' scherm? Dat gaat een stuk sneller en is intensiever, lijkt me ook wel gaaf om een keer te doen.

Maar het is geweldig, ja. Drie kwartier in de lucht is ook echt wat ik wil. En meer natuurlijk. Maar dat gaat in de bergen vast wel lukken. Ik heb daar echt enorm veel zin in! Ik wil het liefst 'overlandvluchten' (dus van een aantal (tientallen) kilometers) maken, dat lijkt me geweldig.

Een maandelijkse bezigheid kun je er zeker van maken, is leuk om eens in de maand te vliegen. Ik ben alleen zo verslaafd dat ik dat eigenlijk te weinig vind ;).

Gimme more beer 14-03-2006 23:40

Citaat:

ekki schreef op 14-03-2006 @ 22:37 :
@Gimme more beer: Wat is het verschil tussen gliding en parapente? Wat is gliding? Bedoel je paragliding? Zoja, paragliding en parapente is hetzelfde. Of bedoel je hanggliding, aan zo'n 'driehoekig' scherm? Dat gaat een stuk sneller en is intensiever, lijkt me ook wel gaaf om een keer te doen.

Maar het is geweldig, ja. Drie kwartier in de lucht is ook echt wat ik wil. En meer natuurlijk. Maar dat gaat in de bergen vast wel lukken. Ik heb daar echt enorm veel zin in! Ik wil het liefst 'overlandvluchten' (dus van een aantal (tientallen) kilometers) maken, dat lijkt me geweldig.

Een maandelijkse bezigheid kun je er zeker van maken, is leuk om eens in de maand te vliegen. Ik ben alleen zo verslaafd dat ik dat eigenlijk te weinig vind ;).

Sorry, ik bedoel dus inderdaad hanggliding :)

Toen ik voor het eerst had geparaglide ben ik uitgenodigd door degene waarmee ik getandemd had (die toevallig in de buurt van Nijmegen woonde, wij waren toen in Frankrijk) om een keer mee te gaan hanggliden. Zo geschiedde. Ik ben nog wat vaker meegeweest, maar zoals gezegd, omdat ik te jong was, mocht ik zelf niet vliegen. Nu kan ik het gewoon niet betalen, maar later wil ik het absoluut ook echt zelf gaan doen.

Hanggliden vond ik persoonlijk het gaafst, maar de rust die je af en toe voelt bij het paragliden (zeker als je de eerste paar keer hangglide is het enorm spannend en absoluut niet rustgevend) is ook echt heerlijk. Ik zou niet kunnen kiezen :)

Met mijn ene oom ga ik het nog een keer samen doen, want hij heeft ook wel wat ervaring, maar te weinig tijd en geld om het vaak te doen. Mijn andere oom wil me altijd nog eens meenemen bij een parachutesprong, maar het kan nog heel lang voordat dat eindelijk een keer gebeurt.

ekki 15-03-2006 11:06

De rust is inderdaad geweldig.

Zondag kwam er ook een gast die met een motor achter zich vloog (op een parapentscherm). Dat lijkt me nou echt niet leuk. Zit je zo rustig in de lucht, hoor je constant gebrom :s.

Ik maak nog wel een keer een tandemvlucht met een hangglider denk ik. Kan ik het verschil eens zien. Als we nou uitwisselen, maakt hij een vlucht met mij (moet ik nog wel even oefenen ;)) en maak ik een vlucht met hem (of haar natuurlijk).

Parachutespringen wil ik ook nog een keer doen, maar lijkt me wel wat enger. Wel gaaf natuurlijk.

Gimme more beer 15-03-2006 11:40

Vooral een keer proberen, hanggliden. Als je goed wordt, kun je ook écht lange tochten maken en dat lijkt me echt fantastisch. En parachutespringen lijkt me echt fantastisch. Die kick :cool:

ekki 15-03-2006 12:52

Citaat:

Gimme more beer schreef op 15-03-2006 @ 11:40 :
Vooral een keer proberen, hanggliden. Als je goed wordt, kun je ook écht lange tochten maken en dat lijkt me echt fantastisch. En parachutespringen lijkt me echt fantastisch. Die kick :cool:
Lange tochten kun je in principe ook met parapenten maken. Ik weet niet of het heel veel verschild. De langste is 200 zoveel kilometer geloof ik. Lijkt me echt geweldig!
Maar beide sporten beoefenen lijkt me niet zo handig ;). Om het een keer te proberen natuurlijk wel.

En de kick van parachutespringen lijkt me ook geweldig! Adrenaline alom. Valt dat trouwens ook onder sporten, dat parachutespringen?

Gimme more beer 15-03-2006 13:41

Citaat:

ekki schreef op 15-03-2006 @ 12:52 :
Lange tochten kun je in principe ook met parapenten maken. Ik weet niet of het heel veel verschild. De langste is 200 zoveel kilometer geloof ik. Lijkt me echt geweldig!
Ja, absoluut, lijkt mij ook fantastisch!
Citaat:

Maar beide sporten beoefenen lijkt me niet zo handig ;). Om het een keer te proberen natuurlijk wel.
Nee, maar kiezen is zo moeilijk :P

Citaat:

En de kick van parachutespringen lijkt me ook geweldig! Adrenaline alom. Valt dat trouwens ook onder sporten, dat parachutespringen?
Geen idee, je moet wel in goede lichamelijke conditie zijn en het is ook best wel zwaar. Je kunt het natuurlijk als sport beoefenen, maar écht sport zou ik het niet noemen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.