Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Freelancer -> loonheffingskorting? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1671085)

Lieveheersbeest 19-02-2008 14:42

Freelancer -> loonheffingskorting?
 
Ik werk sinds een maand als freelancer bij een bedrijf. Daarnaast ben ik gewoon student en krijg ik stufi enzo.
Kan iemand me vertellen of ik dan in aanmerking kom voor loonheffingskorting? Ik heb het geprobeerd uit te zoeken via de site van de belastingdienst, maar daar snap ik niet veel van (ben echt een leek op dit gebied...).
Heel erg bedankt alvast!

Dittrich 19-02-2008 17:48

Bel gewoon de BelastingTelefoon en kies voor de optie Ondernemers (want dat ben je als freelancer) en leg daar je probleem uit.

thegoodlife 19-02-2008 23:31

Je werkt als freelancer bij een bedrijf.
Dan neem ik aan dat je geen eigen bedrijf hebt maar bij dat bedrijf op de loonlijst staat zonder aanspraak te maken op voorzieningen van dat bedrijf?

Want als freelancer heb je 2 vormen; eigen bedrijf waaraan de belastingdienst een groot aantal eisen stelt en de optie om via een payroll (verloningsbedrijf) te werken. En als je bij de klant op de loonlijst staat, dat kan natuurlijk ook.

Maar aangezien je er niet duidelijk over bent kan je misschien inderdaad beter onze vrienden bij de belastingdienst bellen, want dat zijn natuurlijk de guru's die jou kunnen vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.

In alle gevallen kan je in aanmerking komen voor loonheffingskorting;

- Omdat je inkomsten uit eenmanszaak worden gerekend als inkomstenbelasting
- En dit is dan ook het geval bij een payroll, als je direct op de loonlijst staat of een BV hebt en loon uit deze BV ontvangt

Lieveheersbeest 20-02-2008 08:42

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb inderdaad geen eigen bedrijf.

Ik zal de BelastingTelefoon vandaag maar even bellen, dan zal het allemaal wel duidelijk worden.

Katje 20-02-2008 09:07

Citaat:

thegoodlife schreef: (Bericht 27065377)
In alle gevallen kan je in aanmerking komen voor loonheffingskorting;

- Omdat je inkomsten uit eenmanszaak worden gerekend als inkomstenbelasting

LOONheffingskorting krijg je als je LOONbelasting betaalt.

Lieveheersbeest 20-02-2008 12:38

Ik heb de Belastingtelefoon gebeld. Het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk, moet nu een Verklaring Arbeidsrelatie inleveren, en dan zou het wat duidelijker moeten worden...

Vind het wel echt erg van mezelf dat ik hier zo ontzettend weinig vanaf weet :S

LisanneOUD 23-02-2008 13:11

Nou, je bent niet de enige hoor. Ik werk als freelance vertaler voor een mediagroep in Barcelona en ik heb ook geen flauw idee wat ik aan belasting moet afdragen.

thegoodlife 23-02-2008 17:46

Als je een eenmanszaak hebt kan je of loonbelasting of omzetbelasting moeten betalen, ligt aan je situatie.

Een VAR moet je inderdaad sowieso altijd inleveren als freelancer. Of je moet gaan werken via een payroll organisatie/loondienst verband, dan heb je die onzin niet

Katje 23-02-2008 18:34

Citaat:

thegoodlife schreef: (Bericht 27088205)
Als je een eenmanszaak hebt kan je of loonbelasting of omzetbelasting moeten betalen, ligt aan je situatie.

Ik weet niet waar jij je fiscale kennis hebt opgedaan, maar ook dit is klinkklare onzin :s

thegoodlife 24-02-2008 10:41

Dan zal de belastinginspecteur in kwestie wel geen gelijk hebben..

Lieveheersbeest 24-02-2008 15:22

Maar als ik die VAR ingeleverd heb, is die loonheffingskorting dan automatisch geregeld?

Axel11 25-02-2008 22:05

Citaat:

Lieveheersbeest schreef: (Bericht 27092929)
Maar als ik die VAR ingeleverd heb, is die loonheffingskorting dan automatisch geregeld?

Je hebt natuurlijk alleen wat aan de loonheffingskorting als je eerst met de opdrachtgever hebt afgesproken dat hij loonbelasting inhoudt! Dat hoeft niet. Je kunt de opdrachtgever gewoon een tarief in rekening brengen en dan zelf (zonder bemoeienis van de opdrachtgever) daarover belasting betalen door aangifte te doen.

Overigens is een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) niet verplicht. Een VAR biedt zowel de freelancer als de opdrachtgever geen zekerheid over de fiscale regels die van toepassing zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.