Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Freelancer -> loonheffingskorting? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1671085)

Lieveheersbeest 19-02-2008 14:42

Freelancer -> loonheffingskorting?
 
Ik werk sinds een maand als freelancer bij een bedrijf. Daarnaast ben ik gewoon student en krijg ik stufi enzo.
Kan iemand me vertellen of ik dan in aanmerking kom voor loonheffingskorting? Ik heb het geprobeerd uit te zoeken via de site van de belastingdienst, maar daar snap ik niet veel van (ben echt een leek op dit gebied...).
Heel erg bedankt alvast!

Dittrich 19-02-2008 17:48

Bel gewoon de BelastingTelefoon en kies voor de optie Ondernemers (want dat ben je als freelancer) en leg daar je probleem uit.

thegoodlife 19-02-2008 23:31

Je werkt als freelancer bij een bedrijf.
Dan neem ik aan dat je geen eigen bedrijf hebt maar bij dat bedrijf op de loonlijst staat zonder aanspraak te maken op voorzieningen van dat bedrijf?

Want als freelancer heb je 2 vormen; eigen bedrijf waaraan de belastingdienst een groot aantal eisen stelt en de optie om via een payroll (verloningsbedrijf) te werken. En als je bij de klant op de loonlijst staat, dat kan natuurlijk ook.

Maar aangezien je er niet duidelijk over bent kan je misschien inderdaad beter onze vrienden bij de belastingdienst bellen, want dat zijn natuurlijk de guru's die jou kunnen vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.

In alle gevallen kan je in aanmerking komen voor loonheffingskorting;

- Omdat je inkomsten uit eenmanszaak worden gerekend als inkomstenbelasting
- En dit is dan ook het geval bij een payroll, als je direct op de loonlijst staat of een BV hebt en loon uit deze BV ontvangt

Lieveheersbeest 20-02-2008 08:42

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb inderdaad geen eigen bedrijf.

Ik zal de BelastingTelefoon vandaag maar even bellen, dan zal het allemaal wel duidelijk worden.