Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Verzekeren van gsm (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1354353)

Pebbles 03-02-2006 17:57

Verzekeren van gsm
 
Ik heb altijd een prepaid telefoon gehad, maar nu ben ik van plan om een abonnement af te sluiten. Ik twijfel alleen over een verzekering erbij.

Als op mijn telefoon een jaar lang garantie zit (bij een 2-jarig abonnement), wat wordt er in dat jaar dan vergoed? Als ie stuk gaat neem ik aan, verder nog iets? En een verzekering dan ook als ie gestolen wordt?
En in dat tweede jaar, als de garantie voorbij is, wat wordt dan door de verzekering vergoed?

En als je nu geen verzekering hebt, hoe zit het dan precies bij diefstal en stuk gaan, en hoe gaat het dan verder met je abonnement?

MTpower 03-02-2006 18:37

Citaat:

Pebbles schreef op 03-02-2006 @ 17:57 :
Ik heb altijd een prepaid telefoon gehad, maar nu ben ik van plan om een abonnement af te sluiten. Ik twijfel alleen over een verzekering erbij.

Als op mijn telefoon een jaar lang garantie zit (bij een 2-jarig abonnement), wat wordt er in dat jaar dan vergoed? Als ie stuk gaat neem ik aan, verder nog iets? En een verzekering dan ook als ie gestolen wordt?
En in dat tweede jaar, als de garantie voorbij is, wat wordt dan door de verzekering vergoed?

En als je nu geen verzekering hebt, hoe zit het dan precies bij diefstal en stuk gaan, en hoe gaat het dan verder met je abonnement?

In dat jaar is hij verzekerd tegen stukgaan zonder toedoen van externe factoren (laten vallen, waterschade vallen dus niet onder de garantie).

Ik had de mogelijkheid te kiezen tussen 2 verzekeringen.
De basisverzekering, waar bij zat: Verlenging van de bestaande garantie naar 2 jaar, stukgaan door het laten vallen door de eigenaar of een gezinslid en waterschade.

De uitgebreide verzekering, waarbij hij ook was verzekerd tegen diefstal.

De verzekering zou in mijn geval de reparaties of eventueel een nieuwe telefoon vergoeden.

Als je geen verzekering hebt en hij gaat stuk door jouw schuld of hij wordt gestolen dan draai je zelf op voor de kosten.
Je abonnement blijft gewoon doorlopen.

Ik heb gekozen om geen verzekering te nemen, omdat het me best veel zou kosten (het totaal kwam dan per maand op het dubbele van de abonnementskosten alleen).

MTpower 03-02-2006 18:38

Het beste kun je gewoon informeren naar de verzekeringsmogelijkheden in de winkel waar je de telefoon gaat aanschaffen.
Als je het via internet doet kun je het beste van te voren contact opnemen met de provider van je abo.
Die kunnen je meer informatie geven :)

Pebbles 03-02-2006 18:47

Citaat:

MTpower schreef op 03-02-2006 @ 18:37 :
Als je geen verzekering hebt en hij gaat stuk door jouw schuld of hij wordt gestolen dan draai je zelf op voor de kosten.
Je abonnement blijft gewoon doorlopen.


maar stel dat ik hem kwijt zou zijn, dan kan ik wel een nieuwe telefoon kopen en het abonnement daarop verder laten gaan zeg maar?

En als ik een verzekering zou willen, kan ik die ook nog over een maand afsluiten zeker?

Ik zal ook eens gaan mailen, tnx iig :)

nare man 03-02-2006 18:55

Citaat:

MTpower schreef op 03-02-2006 @ 18:37 :
Als je geen verzekering hebt en hij gaat stuk door jouw schuld (...)
Als je wel een verzekering hebt en het is je eigen schuld dat hij stuk gaat dan lijkt het me logisch dat de verzekering natuurlijk niet uitkeert. Geen enkele verzekeraar verzekert eigen schuld.

Ontopic, je moet gewoon even in de winkel of via de mail een uitgebreid overzicht aanvragen van alles wat wel en niet gedekt is. Dat kan natuurlijk van winkel tot winkel en van verzekering tot verzekering enorm uiteenlopen.

MTpower 03-02-2006 19:13

Citaat:

Pebbles schreef op 03-02-2006 @ 18:47 :
maar stel dat ik hem kwijt zou zijn, dan kan ik wel een nieuwe telefoon kopen en het abonnement daarop verder laten gaan zeg maar?

En als ik een verzekering zou willen, kan ik die ook nog over een maand afsluiten zeker?

Ik zal ook eens gaan mailen, tnx iig :)

Abo is los van je telefoon, abo is gekoppelt aan je sim-kaart.
Als je een abo. neemt krijg je er vaak als cadeau een telefoon bij om ook daadwerkelijk te kunnen bellen :o
Voor zover ik weet kun je wel een nieuwe simkaart aanvragen, maar dat kost geloof ik wel geld.

MTpower 03-02-2006 19:14

Citaat:

nare man schreef op 03-02-2006 @ 18:55 :
Als je wel een verzekering hebt en het is je eigen schuld dat hij stuk gaat dan lijkt het me logisch dat de verzekering natuurlijk niet uitkeert. Geen enkele verzekeraar verzekert eigen schuld.
Niet als blijkt dat je hem tegen een muur hebt gedonderd ofzo natuurlijk.
Valschade valt wel te verzekeren, waterschade ook (regen).

Phie. 03-02-2006 23:43

Volgens mij is de telefoon ook alleen verzekerd als ie bijvoorbeeld uit je auto word gestolen en niet zichtbaar op de voorstoel lag maar bijvoorbeeld inclusief de auto gestolen wordt. Of uit huis bijvoorbeeld. Uit je zak of tas is al vaak nalatigheid, iig dat vertelden ze mij in de winkel.

nare man 04-02-2006 12:37

Ja, je hebt verschillende gradaties van schuld. Schuld in de zin van opzet (iemand voor zijn kop gooien met je GSM bijvoorbeeld) is natuurlijk nooit gedekt. Veel verzekeringen dekken inderdaad ook geen zgn. 'merkelijke schuld', een begrip dat zoveel betekent als 'zo stom geweest zijn om een dure telefoon zichtbaar op het dashboard van de auto te laten liggen'. In de regel geldt het laten zitten van de telefoon in je jaszak als je die ophangt in een kroeg ook als merkelijke schuld.

Grimmetje 04-02-2006 15:27

Lijkt me dat je gewoon even de polisvoorwaarden moet doorkijken om te zien wat er verzekerd is. In het huidige (nieuwe) verzekeringsrecht geldt dat de verzekeraar gehouden is tot betaling, behoudens opzet of roekeloosheid. Maar daar kan in de polisvoorwaarden makkelijk vanaf worden geweken.

sgaapje 04-02-2006 16:04

Citaat:

MTpower schreef op 03-02-2006 @ 19:13 :
Abo is los van je telefoon, abo is gekoppelt aan je sim-kaart.
Als je een abo. neemt krijg je er vaak als cadeau een telefoon bij om ook daadwerkelijk te kunnen bellen :o
Voor zover ik weet kun je wel een nieuwe simkaart aanvragen, maar dat kost geloof ik wel geld.

Die nieuwe simkaart krijg je gewoon, ook al wil je hem niet. En daar betaal je idd voor. Als ze jou geen nieuwe simkaart zouden sturen zou jij geen abonnement meer hebben en niet meer hoeven te betalen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling (anders zou je kunnen zeggen dat je telefoon gestolen is om van een abonnement af te komen).

Pebbles 04-02-2006 18:43

Dank je wel allemaal! Het is me al een stuk duidelijker nu :)

waaromniet? 04-02-2006 19:17

Risico's die je zonder veel moeite zelf kan dragen verzekeren kost je in de loop van tijd alleen maar geld :)

MB 04-02-2006 20:59

Citaat:

nare man schreef op 04-02-2006 @ 12:37 :
Ja, je hebt verschillende gradaties van schuld. Schuld in de zin van opzet (iemand voor zijn kop gooien met je GSM bijvoorbeeld) is natuurlijk nooit gedekt. Veel verzekeringen dekken inderdaad ook geen zgn. 'merkelijke schuld', een begrip dat zoveel betekent als 'zo stom geweest zijn om een dure telefoon zichtbaar op het dashboard van de auto te laten liggen'. In de regel geldt het laten zitten van de telefoon in je jaszak als je die ophangt in een kroeg ook als merkelijke schuld.
Je bent al een mongool als je met je telfoon zou gooien, maar je spant toch wel de kroon als je dat dan tegen de verzekering gaat zeggen, dan zeg je toch dat je hem hebt laten vallen ofzo :s

Go 04-02-2006 21:01

Citaat:

waaromniet? schreef op 04-02-2006 @ 19:17 :
Risico's die je zonder veel moeite zelf kan dragen verzekeren kost je in de loop van tijd alleen maar geld :)
Vind ik ook. Zo vaak gebeurt er ook weer niet iets met een gsm en als het al gebeurt zijn de kosten voor de meeste mensen best te dragen.

nare man 04-02-2006 22:01

Citaat:

MB schreef op 04-02-2006 @ 20:59 :
Je bent al een mongool als je met je telfoon zou gooien, maar je spant toch wel de kroon als je dat dan tegen de verzekering gaat zeggen, dan zeg je toch dat je hem hebt laten vallen ofzo :s
Met andere woorden, je bent nog erger dan een mongool als je eerlijk bent. Riight.

MightyMarcel 05-02-2006 00:17

Citaat:

MTpower schreef op 03-02-2006 @ 18:37 :
In dat jaar is hij verzekerd tegen stukgaan zonder toedoen van externe factoren (laten vallen, waterschade vallen dus niet onder de garantie).
verzekering of garantie, wat bedoel je nou ? 'stukgaan buiten externe factoren' valt sowieso onder de fabrieksgarantie, en een telefoon mag sowieso niet binnen korte termijn stukgaan. (dat is gewoon wettelijke consumentenbescherming).

SimplyABoy19 05-02-2006 17:44

Ik heb gewoon een volledige verzekering op mijn mobiel voor 7 euro ofzoiets. This niet nix maargoed 7 euro van wat ik heb qua inkomsten stelt nix voor.

Ik ben vrij gesteld op mijn/afhankelijk van mijn mobiel, dus tsjah doe het gewoon puur voor de zekerheid

Eva 05-02-2006 18:11

Citaat:

Pebbles schreef op 03-02-2006 @ 17:57 :
Ik heb altijd een prepaid telefoon gehad, maar nu ben ik van plan om een abonnement af te sluiten. Ik twijfel alleen over een verzekering erbij.

Als op mijn telefoon een jaar lang garantie zit (bij een 2-jarig abonnement), wat wordt er in dat jaar dan vergoed? Als ie stuk gaat neem ik aan, verder nog iets? En een verzekering dan ook als ie gestolen wordt?
En in dat tweede jaar, als de garantie voorbij is, wat wordt dan door de verzekering vergoed?

En als je nu geen verzekering hebt, hoe zit het dan precies bij diefstal en stuk gaan, en hoe gaat het dan verder met je abonnement?

offtopic en waarschijnlijk weet je het wel

als je een abonnement neemt puur omdat je veel belt (en prepaid dus duurder is dan abonnement) kun je beter sim-only nemen. betaal je maar de helft van het bedrag wat je normaal zou betalen. je krijgt dan geen superhippe telefoon met camera en mp3 speler

(ikzelf heb een goedkope prepaid telefoon gekocht en daar een simonly abonnement mee afgesloten)

hola 12-02-2006 13:42

Ik was toevallig laatst met een vriend mee die ook een abonement af sloot, en daar werd ook gevraagd of hij de telefoon wilde verzekeren.
Er werd door de verkoper gezegd dat inderdaad schade enzo vergoed werd, maar bij diefstal werd het lastig, omdat je moet bewijzen dat je telefoon is gestolen. Dat is nogal moeilijk te bewijzen, dus daar zou ik het niet voor doen.

Alex 14-02-2006 03:45

Citaat:

waaromniet? schreef op 04-02-2006 @ 19:17 :
Risico's die je zonder veel moeite zelf kan dragen verzekeren kost je in de loop van tijd alleen maar geld :)
Precies :)


Je moet zo rekenen: 7 euro per maand*24=168+50 euro eigen risico (soms meer) = 218 euro. Voor 218 euro koop je al een leuke telefoon en heb je niet het gezeik van de verzekeringsmaatschappij.

Ik heb zelf bij een telefoonwinkel gewerkt en ik zou iedereen een verzekering afraden. De enige reden waarom je in sommige winkel (t for telecom, belcompany) zoiets aangeraden krijgt is om dat die verkopers er een bonus voor krijgen.

Martine1986 14-02-2006 12:20

Citaat:

hola schreef op 12-02-2006 @ 13:42 :
Ik was toevallig laatst met een vriend mee die ook een abonement af sloot, en daar werd ook gevraagd of hij de telefoon wilde verzekeren.
Er werd door de verkoper gezegd dat inderdaad schade enzo vergoed werd, maar bij diefstal werd het lastig, omdat je moet bewijzen dat je telefoon is gestolen. Dat is nogal moeilijk te bewijzen, dus daar zou ik het niet voor doen.

meestal moet je als bewijs voor de verzekeringsmaatschappij dat iets echt gestolen is, toch gewoon aangifte doen? Lijkt me niet heel lastig..

G-Lo 14-02-2006 17:44

Mij is ooit (door een medewerker van zo'n toko) verteld dat je als je tel gestolen werd en in aanmerking wilt komen voor de verzekering 'je gewoon maar even aan de gestelde eisen moet gaan voldoen'. Lees: zelf een blauwe plek veroorzaken en aangifte doen van beroving.

Ik wil best wel eens ergens m'n voordeel uit halen maar dit verhaal ging me echt te ver.

Maargoed, je moet dus blijkbaar beroofd/overvallen zijn wil diefstal van een tel. vergoed worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.