Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   God(en) = Buitenaardsen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1611712)

Antoni 30-07-2007 20:34

God(en) = Buitenaardsen?
 
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde het Amerikaanse leger een vliegbasis op het Pacifische eiland Tanna. De inboorlingen waren flink onder de indruk van deze vreemde wezens die uit de lucht kwamen. De bezoekers waren niet alleen verschillend qua huidskleur, maar bezaten technologieën welke onbegrijpelijk waren voor de inboorlingen. Sindsdien verzamelt de stam zich iedereen jaar bij een door hun gefabriceerde landingsbaan, in de hoop dat de witte goden terug zullen komen.
Voor deze primitieve beschaving is hun godsbesef ontstaan door contact met de beschaving en diens technologie. Is het dan vreemd om te stellen dat onze gevestigde religies ook zo ontstaan zijn?

Waar ook ter wereld spreken overgeleverde verhalen over wezens die uit de lucht op aarde kwamen en ons schiepen, onderwezen en/of leidden.

Wat denken jullie van de theorie dat de goden uit de oudheid echt en buitenaardsen zijn?

Kazet Nagorra 30-07-2007 20:56

Tot er bewijs is voor het bestaan van buitenaardse wezens en in het bijzonder de aanwezigheid ervan op aarde is het een onzintheorie.

mepsteen 30-07-2007 21:32

Je hebt teveel stargate gekeken dunkt me.

Antoni 30-07-2007 21:45

Citaat:

mepsteen schreef op 30-07-2007 @ 22:32 :
Je hebt teveel stargate gekeken dunkt me.
Ik heb nog nooit een volledige aflevering/film van StarGate gezien, dus je zit er naast. :P Ik ben überhaupt niet echt een science-fiction-fan. Wil je zeggen dat het omdat het in fictie gebruikt is onmogelijk is?

Freyja 30-07-2007 23:10

Citaat:

Antoni schreef op 30-07-2007 @ 22:45 :
Ik heb nog nooit een volledige aflevering/film van StarGate gezien, dus je zit er naast. :P Ik ben überhaupt niet echt een science-fiction-fan. Wil je zeggen dat het omdat het in fictie gebruikt is onmogelijk is?
Nee, alleen maar dat het niet zo waarschijnlijk is als ons in sommige SF misschien voorgespiegeld wordt. Het lijkt mij onzin. Maar goed, je weet het natuurlijk nooit zeker.

T_ID 30-07-2007 23:41

Citaat:

Antoni schreef op 30-07-2007 @ 21:34 :
Wat denken jullie van de theorie dat de goden uit de oudheid echt en buitenaardsen zijn?
Ver weg is het mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Als je een hoog ontwikkelde alien ben zou het je geen ruk interesseren wat de holenmensen die religie uitvonden deden, laat staan hen richting geven door je ermee te bemoeien. Bovendien getuigd die richting eerder van inspiratie door dezelfde holenmensen dan door aliens, vrijwel alle religies schrijven grove misdaden voor als deugden en alle religies hebben zich schuldig gemaakt aan grove misdaden.

Uice 31-07-2007 00:54

Het lijkt me exteem onwaarschijnlijk dat buitenaardsen, als ze bestaan (hebben), zoveel fysieke overeenkomsten vertonen met aardse wezens als de goden uit de oudheid.

lawallan 31-07-2007 09:33

theoretisch gezien zou het natuurlijk best kunnen, maar als het zo zou zijn. Waar zijn die aliens dan nu? waarom zijn ze gestopt ons te bezoeken?

Reverend 31-07-2007 10:30

Ik vind jouw theorie wel aannemelijker dan de bijbel.

Freyja 31-07-2007 11:21

Citaat:

T_ID schreef op 31-07-2007 @ 00:41 :
Ver weg is het mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Als je een hoog ontwikkelde alien ben zou het je geen ruk interesseren wat de holenmensen die religie uitvonden deden, laat staan hen richting geven door je ermee te bemoeien.
Weet je dat zeker? Als ik toevallig op een planeet een zich nog ontwikkelende soort tegenkwam, zou de verleiding wel groot zijn om me er tegenaan te bemoeien. God spelen, wie wil dat nou niet?

mepsteen 31-07-2007 11:21

Citaat:

Antoni schreef op 30-07-2007 @ 22:45 :
Ik heb nog nooit een volledige aflevering/film van StarGate gezien, dus je zit er naast. :P Ik ben überhaupt niet echt een science-fiction-fan. Wil je zeggen dat het omdat het in fictie gebruikt is onmogelijk is?
Nou het is ook mogenlijk dat alle panda's in feite een groot complot aan het smeden zijn om de franse overheid omver te werpen en een koninkrijk van extremistische boeddhisten willen oprichten en uiteindelijk met het kaas arsenaal van frankrijk de hele wereld willen veroveren.

maar zeg eens, hoe waarschijnlijk is dat?

T_ID 31-07-2007 12:59

Citaat:

Morgan schreef op 31-07-2007 @ 12:21 :
Weet je dat zeker? Als ik toevallig op een planeet een zich nog ontwikkelende soort tegenkwam, zou de verleiding wel groot zijn om me er tegenaan te bemoeien. God spelen, wie wil dat nou niet?
Zou je hen bevelen hele steden uit te moorden, verkrachtingsslachtoffers met hun verkrachter te laten trouwen, en alle homoseksuelen, aanhangers van andere religies, toekomstvoorspellers etc ter dood te brengen?

Extreem onwaarschijnlijk.

Antoni 31-07-2007 13:35

Citaat:

T_ID schreef op 31-07-2007 @ 13:59 :
Zou je hen bevelen hele steden uit te moorden, verkrachtingsslachtoffers met hun verkrachter te laten trouwen, en alle homoseksuelen, aanhangers van andere religies, toekomstvoorspellers etc ter dood te brengen?

Extreem onwaarschijnlijk.

Inderdaad. Hee, spreek ik nu mezelf tegen? Nee. 'God' is vaak als vrijbrief gebruikt om misdaden te begaan, maar wil dat zeggen dat die misdaden echt door 'God' bevolen zijn? Mensen verzinnen er op los om hun gedrag te kunnen rechtvaardigen. En wat is een betere rechtvaardigheid dan een opdracht van God? (<- retorische vraag) Het is dus puur menselijk om misdaden aan woorden van 'God' te koppelen. Sterker nog, het zou vreemd zijn als dat niet gebeurd zou zijn.

T_ID 31-07-2007 13:48

Citaat:

Antoni schreef op 31-07-2007 @ 14:35 :
maar wil dat zeggen dat die misdaden echt door 'God' bevolen zijn?
Ja, dat is zo. Lees de bijbel, thorah, koran of willekeurig welk 'heilig boek' er maar op na. De goden daar vaardigen zowel de misdadige wetten als, als dat ze directe bevelen geven misdaden te plegen, als dat ze zelf misdaden begaan.

Om maar een direct voorbeeld te noemen, god vermoordde meer dan 100.000 kinderen als we de bijbel mogen geloven.

Reverend 31-07-2007 15:20

Maar misschien waren het wel kutkinderen.

Kazet Nagorra 31-07-2007 15:22

Citaat:

Reverend schreef op 31-07-2007 @ 16:20 :
Maar misschien waren het wel kutkinderen.
Ook pasgeboren baby's, die volgens de bijbel zondig waren. :')

hookee 31-07-2007 17:28

Citaat:

Mephostophilis schreef op 31-07-2007 @ 16:22 :
Ook pasgeboren baby's, die volgens de bijbel zondig waren. :')
Ja maar, God, als alwetende, wist natuurlijk dat ze zondig zouden worden ;)

Southtown 31-07-2007 17:35

Citaat:

hookee schreef op 31-07-2007 @ 18:28 :
Ja maar, God, als alwetende, wist natuurlijk dat ze zondig zouden worden ;)
Niet moeilijk, als je een concept als "de erfzonde" hebt. Dan is ieder pas geboren kind, dat nog nooit een vin veroerd heeft, zondig.

Kazet Nagorra 31-07-2007 17:45

Citaat:

Charlesworth999 schreef op 31-07-2007 @ 18:35 :
Niet moeilijk, als je een concept als "de erfzonde" hebt. Dan is ieder pas geboren kind, dat nog nooit een vin veroerd heeft, zondig.
Hoe vaak denk je dat het woord 'erfzonde' in Genesis voorkomt? ;)

Hugo Chrétien 01-08-2007 10:43

Citaat:

Antoni schreef op 30-07-2007 @ 21:34 :
Wat denken jullie van de theorie dat de goden uit de oudheid echt en buitenaardsen zijn?
Soms een fan van Erich von Däniken?

Reverend 01-08-2007 11:03

Citaat:

hookee schreef op 31-07-2007 @ 18:28 :
Ja maar, God, als alwetende, wist natuurlijk dat ze zondig zouden worden ;)
God was zijn tijd ver vooruit.

Antoni 01-08-2007 13:27

Citaat:

Hugo Chrétien schreef op 01-08-2007 @ 11:43 :
Soms een fan van Erich von Däniken?
Ik vind zijn conclusies vaak erg kort door de bocht. Hij beschouwt en beschrijft feiten op een dusdanige manier dat er de conclusie altijd helemaal aansluit op zijn hypothese.
Ik ben dus geen fan, maar heb wel ooit één van zijn boeken gelezen.

ValliantWarrior 01-08-2007 17:46

Citaat:

Antoni schreef op 30-07-2007 @ 21:34 :
Wat denken jullie van de theorie dat de goden uit de oudheid echt en buitenaardsen zijn?
Het antwoord is zeer simpel; JA
God heeft de aarde (en universum) geschapen, daarom is Hij niet van deze aarde dus...buitenaards

Joostje 01-08-2007 17:59

Erich von Daniken ftw!

Anyway, het veronderstelt net zo goed het bestaan van wezens dwaarvan het bestaan nooit bewezen is.

doe maar niet dus

T_ID 01-08-2007 18:06

Citaat:

ValliantWarrior schreef op 01-08-2007 @ 18:46 :
God heeft de aarde (en universum) geschapen
Nee hoor.
Alle veronderstelling daarop gebaseerd staan daarmee op losse schroeven.

ValliantWarrior 01-08-2007 19:59

Citaat:

T_ID schreef op 01-08-2007 @ 19:06 :
Nee hoor.
Alle veronderstelling daarop gebaseerd staan daarmee op losse schroeven.

Het gaat erover INDIEN God(en) bestaan of het misschien buitenaardse wezens zijn. En in de meeste religies heeft/hebben God(en) de aarde (en universum) geschapen.

Dan kan je wel zomaar iets uitkramen, maar dat heeft weinig met het onderwerp te maken.

Antoni 01-08-2007 20:48

Citaat:

ValliantWarrior schreef op 01-08-2007 @ 20:59 :
Het gaat erover INDIEN God(en) bestaan of het misschien buitenaardse wezens zijn. En in de meeste religies heeft/hebben God(en) de aarde (en universum) geschapen.

Dan kan je wel zomaar iets uitkramen, maar dat heeft weinig met het onderwerp te maken.

Mijn punt is meer dat de 'primitieve' mens wellicht het bovennatuurlijke niet van het technologisch geavanceerde konden onderscheiden.

lucifer-sam 01-08-2007 23:08

Het is natuurlijk leuk om er over na te denken,
maar serieus nemen lijkt me te ver gaan. De schrijver
Von Daniken heeft er een boek over geschreven ("waren de goden kosmonauten?") grappig boek, maar het is wel hét symbool geworden voor pseudo-wetenschap.

Freyja 02-08-2007 00:45

Citaat:

T_ID schreef op 31-07-2007 @ 13:59 :
Zou je hen bevelen hele steden uit te moorden, verkrachtingsslachtoffers met hun verkrachter te laten trouwen, en alle homoseksuelen, aanhangers van andere religies, toekomstvoorspellers etc ter dood te brengen?

Extreem onwaarschijnlijk.

Ik niet, nee, maar er zijn vast mensen die dat wel zouden doen. Daarnaast zou ik best een negatieve/agressieve gedachte kunnen uiten die vervolgens door het volk in kwestie opgepakt wordt als 'al die en die mensen moeten dood'.

Nu mogen alle toekomstvoorspellers van mij tenminste een been breken, maar goed :o

T_ID 02-08-2007 09:24

Citaat:

ValliantWarrior schreef op 01-08-2007 @ 20:59 :
Het gaat erover INDIEN God(en) bestaan of het misschien buitenaardse wezens zijn.
Nee hoor. Zoals blijkt uit het voorbeeld kunnen goden zeer rationeel verklaarbaar ontstaan, waar op geen manier iets bovennatuurlijks bij komt kijken. Zomaar alle rationaliteit en het principe van onderbouwing het raam uitsmijten zal in deze discussie dus niet nodig zijn.

Antoni 02-08-2007 13:19

Citaat:

lucifer-sam schreef op 02-08-2007 @ 00:08 :
Het is natuurlijk leuk om er over na te denken,
maar serieus nemen lijkt me te ver gaan. De schrijver
Von Daniken heeft er een boek over geschreven ("waren de goden kosmonauten?") grappig boek, maar het is wel hét symbool geworden voor pseudo-wetenschap.

Ja, het is helaas pseudo-wetenschap, want (harde) bewijzen zijn er niet. Deze theorie is voornamelijk rationeel te onderbouwen. Maar dat er geen bewijzen zijn betekent niet dat het niet waar hoeft te zijn. Gevolg daarvan is wel dat 'de wetenschap' er weinig mee kan. Het blijft tot nu toe dus vooral speculeren en fantaseren, maar wie weet vinden we ooit bewijs. :)

T_ID 02-08-2007 16:11

Citaat:

Antoni schreef op 02-08-2007 @ 14:19 :
Ja, het is helaas pseudo-wetenschap
Speculatie eerder. Die schrijver kan het uiteraard niet als een wetenschappelijke conclusie verdedigen, maar claimt hij dat niet, dan is het gewone speculatie. Pseudo-wetenschap is meer het vervalsen van bewijs en het niet volgen van bevindingen omdat de uitkomst van tevoren al bepaald is, zoals bijvoorbeeld bij creationisme.

CaptainCaveman 02-08-2007 19:43

Citaat:

Mephostophilis schreef op 31-07-2007 @ 18:45 :
Hoe vaak denk je dat het woord 'erfzonde' in Genesis voorkomt? ;)
Dus? Het woord consïentie staat ook geen enkele keer vermeld in de Bijbel, wil dat zeggen dat het daarmee niet bestaat (vanuit de christelijke beredenering)?

T_ID 02-08-2007 19:45

Citaat:

CaptainCaveman schreef op 02-08-2007 @ 20:43 :
Het woord consïentie staat ook geen enkele keer vermeld in de Bijbel
Dat is ook geen mirakel, want dat is geen Nederlands.

CaptainCaveman 02-08-2007 21:30

Citaat:

T_ID schreef op 02-08-2007 @ 20:45 :
Dat is ook geen mirakel, want dat is geen Nederlands.
De conscientie ;)

Uice 02-08-2007 21:47

Citaat:

T_ID schreef op 31-07-2007 @ 13:59 :
Zou je hen bevelen hele steden uit te moorden, verkrachtingsslachtoffers met hun verkrachter te laten trouwen, en alle homoseksuelen, aanhangers van andere religies, toekomstvoorspellers etc ter dood te brengen?

Extreem onwaarschijnlijk.

Dat valt wel mee; op andere planeten gelden, als daar leven is, natuurlijk totaal andere wetten dan hier. Onwaarschijnlijker is het dat het de buitenaardse wezens lúkt deze boodschap over te brengen.

Freddy Godskind 03-08-2007 00:22

Citaat:

Antoni schreef op 01-08-2007 @ 21:48 :
Mijn punt is meer dat de 'primitieve' mens wellicht het bovennatuurlijke niet van het technologisch geavanceerde konden onderscheiden.
Als je daarvan uitgaat, lijkt het me best mogelijk dat onbeschaafde volken hun godsdienst daarop baseren.

Maar als je er ook van uitgaat dat de oude godsdiensten zo ontstaan zijn, dan lijkt mij dat minder aannemelijk, omdat de wereld-religies van vandaag beschrijvingen geven van hogere beschavingen van die tijd zoals het Romeinse Rijk, het Perzische Rijk, het Babylonische Rijk, enz. En deze beschrijvingen komen in sommige heilige boeken voor en er wordt beschreven dat al die beschavingen goden hadden die zij vereerden. En ook dat het voor de lezer van het betreffende heilige boek niet nodig is om zich te keren tot de goden van andere volken.

Antoni 03-08-2007 07:51

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 03-08-2007 @ 01:22 :
Als je daarvan uitgaat, lijkt het me best mogelijk dat onbeschaafde volken hun godsdienst daarop baseren.

Maar als je er ook van uitgaat dat de oude godsdiensten zo ontstaan zijn, dan lijkt mij dat minder aannemelijk, omdat de wereld-religies van vandaag beschrijvingen geven van hogere beschavingen van die tijd zoals het Romeinse Rijk, het Perzische Rijk, het Babylonische Rijk, enz. En deze beschrijvingen komen in sommige heilige boeken voor en er wordt beschreven dat al die beschavingen goden hadden die zij vereerden. En ook dat het voor de lezer van het betreffende heilige boek niet nodig is om zich te keren tot de goden van andere volken.

Hogere beschavingen van die tijd zijn nog altijd vele malen minder ontwikkeld dan een beschaving die in staat is door de ruimte te reizen. Wat probeer je precies te zeggen?

Typerend en aansluitend op dit onderwerp vind ik ook het UFO-fenomeen. Tegenwoordig hebben mensen het over buitenaardsen als ze iets onbekends in de lucht zien. Vroeger had men het over tekens van God. Zet me toch aan het denken.

T_ID 03-08-2007 11:46

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 03-08-2007 @ 01:22 :
Maar als je er ook van uitgaat dat de oude godsdiensten zo ontstaan zijn, dan lijkt mij dat minder aannemelijk, omdat de wereld-religies van vandaag beschrijvingen geven van hogere beschavingen van die tijd zoals het Romeinse Rijk, het Perzische Rijk, het Babylonische Rijk, enz.
Zo extra geavanceerd waren die niet. Zodra er een technisch verschil is dat echt significant is komt er wel mystiek bij kijken. Cortez werd bijvoorbeeld gezien als incarnatie van Quetzalcoatl toen hij landde in Zuid-Amerika.

Maar goed, stel je ook even voor vanuit de Azteken. Wapens die op afstand doden met een enorme knal zonder dat je een pijl kunt zien vliegen, enorme hopen metaal die ze zelfs dragen op hun lichaam terwijl metaal extreem zeldzaam is.

Wisten zij veel dat die 'god' kwam om mensen uit te moorden en tot slaaf te maken, al het goud te roven en met geweld het christendom op te dringen..

Freddy Godskind 03-08-2007 12:45

Citaat:

Antoni schreef op 03-08-2007 @ 08:51 :
Hogere beschavingen van die tijd zijn nog altijd vele malen minder ontwikkeld dan een beschaving die in staat is door de ruimte te reizen. Wat probeer je precies te zeggen?

Typerend en aansluitend op dit onderwerp vind ik ook het UFO-fenomeen. Tegenwoordig hebben mensen het over buitenaardsen als ze iets onbekends in de lucht zien. Vroeger had men het over tekens van God. Zet me toch aan het denken.

Ja, dat gaat over tegenwoordig. En als je daar nu van uitgaat lijkt het me logisch. Maar vroeger had men zo 'n technologie niet. Het Romeinse Rijk bijvoorbeeld was een wereld Rijk. Zij hadden zo een grote macht dat geen ander rijk van die tijd hun kon overtreffen. Ze hadden zo 'n beetje heel Europa, een deel van West-Azië en ook veel gebied uit Noord-Afrika viel onder hun hoede. En zo zijn er voor de Romeinen nog andere wereld Rijken geweest. Voor zover we weten, zijn er 5 wereld Rijken geweest.

Toch zijn het Jodendom, het Christendom en de Islam daar niet uit ontstaan. Sterker nog... in de heilige Schriften van betreffende religies staan bevelen vermeld, van bekering tot God, naar alle volken. Als die God dan een verschijning zou zijn uit een hogere beschaving, dan toch niet uit een wereldse beschaving. Dan zou alleen nog de mogelijkheid resten dat er aliëns van een andere dimensie uit het heelal zijn verschenen.

Antoni 03-08-2007 14:13

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 03-08-2007 @ 13:45 :
Ja, dat gaat over tegenwoordig. En als je daar nu van uitgaat lijkt het me logisch. Maar vroeger had men zo 'n technologie niet. Het Romeinse Rijk bijvoorbeeld was een wereld Rijk. Zij hadden zo een grote macht dat geen ander rijk van die tijd hun kon overtreffen. Ze hadden zo 'n beetje heel Europa, een deel van West-Azië en ook veel gebied uit Noord-Afrika viel onder hun hoede. En zo zijn er voor de Romeinen nog andere wereld Rijken geweest. Voor zover we weten, zijn er 5 wereld Rijken geweest.

Toch zijn het Jodendom, het Christendom en de Islam daar niet uit ontstaan. Sterker nog... in de heilige Schriften van betreffende religies staan bevelen vermeld, van bekering tot God, naar alle volken. Als die God dan een verschijning zou zijn uit een hogere beschaving, dan toch niet uit een wereldse beschaving. Dan zou alleen nog de mogelijkheid resten dat er aliëns van een andere dimensie uit het heelal zijn verschenen.

Het joden- en christendom heeft het niet voor niets over een hogere macht die uit de hemel kwam. De aardse technologie van die tijd was helemaal niet zo vreemd of bovennatuurlijk voor de primitievere volkeren. Vandaar dat ik dus stel dat het buitenaardsen geweest kunnen zijn.
En waarom aliens uit een andere dimensie? Waarom niet uit gewoon uit ons heelal?

Freddy Godskind 03-08-2007 16:07

Ja kan ook net zo goed uit ons heelal.
En je zou inderdaad kunnen stellen dat het buitenaardse aliens zijn geweest die uit de hemel kwamen. Maar dan zou je ook moeten stellen dat die aliens dan de komst van Jezus hebben aangekondigd als een belofte. En al de profeten hadden direct contact met Die wat zij God noemen. Als het dan een alien zou zijn, dan zou die buiten zijn macht om tekenen, krachten en voorzeggingen te doen, ook nog de hemel en de aarde geschapen moeten hebben. Althans mijn God zegt dat Hij de Schepper is en ik geloof in de God van Abraham, Isaak en Jakob. De God van de voorvaderen van Israël. En de God die al de profeten uit het volk Israël heeft aangesteld. Als je onze God dan als een alien ziet, dan is Hij wel een liefdevolle alien, omdat Hij voor onze zonden wilde lijden en sterven.

Antoni 03-08-2007 16:25

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 03-08-2007 @ 17:07 :
Ja kan ook net zo goed uit ons heelal.
En je zou inderdaad kunnen stellen dat het buitenaardse aliens zijn geweest die uit de hemel kwamen. Maar dan zou je ook moeten stellen dat die aliens dan de komst van Jezus hebben aangekondigd als een belofte. En al de profeten hadden direct contact met Die wat zij God noemen. Als het dan een alien zou zijn, dan zou die buiten zijn macht om tekenen, krachten en voorzeggingen te doen, ook nog de hemel en de aarde geschapen moeten hebben. Althans mijn God zegt dat Hij de Schepper is en ik geloof in de God van Abraham, Isaak en Jakob. De God van de voorvaderen van Israël. En de God die al de profeten uit het volk Israël heeft aangesteld. Als je onze God dan als een alien ziet, dan is Hij wel een liefdevolle alien, omdat Hij voor onze zonden wilde lijden en sterven.

Waarom zou elke Goddelijke daad uit de bijbel op aliens moeten slaan? Een groot gedeelte van het Boek kan net zo goed verzonnen zijn. Ik heb het vooral over passages waarin bijvoorbeeld beschreven staat dat een 'wolk' met luid gedonder en lichtflitsen neerdaalde op een berg, de atoombomachtige vernietiging van Sodom en Gamorra, de mysterieuze Vimana's uit de Hindoestaanse mythologie, de vele overeenkomsten tussen godsdiensten (alleen hebben ze het over hemelse entiteiten).
Je ziet de bijbel nog altijd te absoluut. Dat ik in sommige verhalen duidelijk verwezen zie worden naar buitenaardse bezoekers, betekent voor mij niet dat alle passages over God over aliens gaan. De Bijbel is een verzameling eeuwenoude, doorvertelde verhalen. Daar zit van alles en nog wat tussen!

Freddy Godskind 03-08-2007 17:16

Maar wat denk je dan zelf van de theorie dat een godsdienst van buitenaardse bezoekers afkomstig kan zijn? Even afgezien van wat er in de bijbel staat.

Antoni 03-08-2007 17:30

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 03-08-2007 @ 18:16 :
Maar wat denk je dan zelf van de theorie dat een godsdienst van buitenaardse bezoekers afkomstig kan zijn? Even afgezien van wat er in de bijbel staat.
Ik acht het niet onmogelijk. Als je ziet dat natuurvolkeren (die dus geen technologie kennen) vreemde westerlingen als goden zien, vanwege hun 'bovennatuurlijkheid' dan is het geheel logisch om te veronderstellen dat dat altijd al zo geweest is.
Wat maakt deze theorie onmogelijk? Oké, zonder bewijzen blijft het speculatie, maar ik houd deze optie open.

Freddy Godskind 05-08-2007 09:32

Ik vind het ook niet onlogisch van jou, dat je deze optie open houdt.

Als God echt God zou zijn en geen alien (zoals ik dat geloof), wat zou er dan nodig zijn om jou te overtuigen dat Hij Schepper is?
...wat neemt het om jou van die UFO-theorieën (over God) af te krijgen?

Antoni 05-08-2007 10:16

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 05-08-2007 @ 10:32 :
Ik vind het ook niet onlogisch van jou, dat je deze optie open houdt.

Als God echt God zou zijn en geen alien (zoals ik dat geloof), wat zou er dan nodig zijn om jou te overtuigen dat Hij Schepper is?
...wat neemt het om jou van die UFO-theorieën (over God) af te krijgen?

Dat weet God het beste. Als je de Bijbel moet geloven dan wil Hij dat ik tot Hem kom. Hij weet precies hoe ik in elkaar zit, en Hij weet ook precies wat Hij moet doen om mij 'het licht' te laten zien. Het feit dat Hij wat dat betreft geen actie onderneemt is voor mij bewijs genoeg dat Hij niet bestaat.

Freddy Godskind 05-08-2007 10:35

Maar volgens mij geloof jij toch wel dat er een "schepper" is? Niet?

Antoni 05-08-2007 13:07

Citaat:

Freddy Godskind schreef op 05-08-2007 @ 11:35 :
Maar volgens mij geloof jij toch wel dat er een "schepper" is? Niet?
Nee, hoe kom je daar bij? En houd maar op met evangeliseren. Steek die moeite maar in mensen die daar wel zwak voor zijn.

Freddy Godskind 05-08-2007 14:43

Ow, dan heb ik de motivatie van jouw topic verkeerd begrepen:)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.