Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   [Latijn] Profielwerkstuk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1284696)

Sanctus 14-10-2005 15:21

[Latijn] Profielwerkstuk
 
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik mijn pws voor het vak Latijn mag doen. Ik doe zelf C&M met Latijn als profieldeel, maar diegene met wie ik ga samenwerken doet E&M. Op zich geen probleem, maar onder één voorwaarde: in het pws moeten ook vakken van iemand met E&M betrokken worden. Dat kan bv. Geschiedenis of Aardrijkskunde zijn. Zelf wil ik graag iets puur taalkundigs doen, maar het moet dus ook historische en/of aardrijksundige aspecten bevatten.

Heeft iemand een idee voor een onderwerp?

Sylver-Myst 14-10-2005 21:06

de Etrusken :)

en dan kijken in hoeverre de Grieken hun cultuur hebben beinvloed en welke invloed de Etruskische cultuur heeft gehad op de Romeinen en latere culturen.

Je kan vergelijken op een aantal punten:
* godsdienst
* kunst
* stadsinrichting
* taal en alfabet
* herkomst van de Etrusken

tigertje 15-10-2005 10:08

ikzelf heb ook E&M en mijn pws heeft de vakken Grieks/Latijn/geschiedenis/Kcv
Kan je vertellen iets met het vak latijn heeft bijna altijd wel een historische invloed.

paar ideeen
vergelijk verschillende bronnen op een onderwerp bijv de val van het rijk
Nederland en de Romeinen
etc
etc

gewoon een keer van iemand een kcv boek lenen of surfen op livius.org dan kom je op onderwerpen waar je anders niet opkomt

Belgarath 15-10-2005 21:19

Maar als je graag iets taalkundigs wilt doen, waarom doe je het dan niet alleen?

Sanctus 16-10-2005 12:13

Tsja.

lise_smiles 17-10-2005 00:06

Heb je ook Grieks of niet?
Met grieks zou je bijvoorbeeld het ontstaan van het Grieks uit lineair B enzo kunnen doen (= ook geschiedenisachtig en heel taalkundig).

Met Latijn kan je heel veel doen; één bepaalde schrijver en zijn werk uitdiepen (ook geschiedenis van de schrijver), hierbij kan je ook zijn eigenaardige taalkundige dingen bespreken, zijn stijl, enz.

Ik wou dat ik nog zo'n leuk profielwerkstuk mocht maken :D

have fun!

:o

**SoMeOne 19-10-2005 00:05

Hebben jullie niet alletwee Engels en/of Frans? Kun je kijken welke overeenkomsten er zijn met het Latijn.

Of je kunt grote Romeinse redenaars als Cicero vergelijken met andere grote redenaars in de historie, en dan kijken welke overeenkomsten of verschillen er zijn, en of ze dingen van elkaar overgenomen hebben.

ashwin2 19-10-2005 16:56

misschien iets over de oudheid van gropekenland (Mythe?)

Lilium 19-10-2005 17:45

Ik had vorig jaar Geschiedenis & Latijn gekozen als vakken. Mijn onderwerp was 'de Feniks'. Je weet wel, die mythologische vogel uit de Harry Potter-boeken.

Keith 20-10-2005 19:48

Citaat:

Lilium schreef op 19-10-2005 @ 18:45 :
Ik had vorig jaar Geschiedenis & Latijn gekozen als vakken. Mijn onderwerp was 'de Feniks'. Je weet wel, die mythologische vogel uit de Harry Potter-boeken.
Jij hebt een pws gedaan over de feniks en beschouwt het nog steeds als "die mythologische vogel uit Harry Potter". Interessant.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.