Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Stilteruimte in de trein: moment van rust of juist van ergernis? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1642156)

Adore 05-11-2007 22:22

Stilteruimte in de trein: moment van rust of juist van ergernis?
 
Intussen is wel bekend wat er de bedoeling van is, de stilteruimte in de IC's bij de NS. Ook zijn de nogal onduidelijke, kleine stickertjes intussen vervangen voor hele stroken die tegen het raam zijn geplakt, waar duidelijk 'stilte' en 'silence' op staan.

Zelf vind ik het een goed idee: in mijn ogen zien reizigers de trein als een plaats waar ze ongegeneerd zichzelf kunnen zijn. Luid praten, telefoneren, muziek.. in een nette wachtkamer doen ze het niet, in de trein wel. Een momentje van rust vind ik dan wel zo lekker.

De uitvoering vind ik zelf helemaal niets: op het naleven van de stilte wordt niet gecontroleerd en dat gaat ook lastig. Ook zie ik reizigers die bewust voor de stilte kiezen hun mond niet open trekken tegen een herriemaker.
Ook lijken mensen in stilte te willen bellen en als het spitstijd is, hebben aardig wat reizigers zelfs helemaal lak aan de stilteverplichting.

Ik ben deze ruimten intussen meer gaan mijden, je krijgt er voor mijn gevoel geen extra rust door.

Hoe denk jij er over? Positieve of juist negatieve ervaringen met de stilteruimte? Lopen mensen even netjes de coupé uit als ze worden gebeld, of wijs jij mensen op hun gedrag?

Kunnen we allemaal ons kop houden? :o

luchtballon 05-11-2007 23:20

Ik merk het altijd te laat asl ik in een stilte-coupé zit want het staat er nog niet echt duidelijk. Mja, ik kan me voorstellen dat mensen het fijn vinden, voor mij hoeft het niet zo.
Mijn muziekvolume pas ik aan aan de mensen om mij heen: als het stil is zet ik het heel zacht, als mensen veel lawaai maken kan het mij ook niet meer schelen en zet ik m zo hard als ik fijn vindt. Wel als ik door heb in een stilte-coupe te zitten zet ik iig mn telefoon op stil en zal ik niet gaan bellen.

Maar in de spits kun je dat neit van mensen vragen vind ik. Dan is het gewoon druk en moet iedereen met elkaar leven en iedereen wil graag naar huis en zijn de zitplaatsen hard nodig

Ik vind de ruimtes nu gewoon niet zo nuttig. Misschien zou controle helpen, maar zo werkt het iig niet.

Miracle 06-11-2007 06:24

Iemand van de NS had me een keer uitgelegd dat het meer een advies is. Volgens hem kunnen ze niemand verplichten. Kijk maar op de huisregels die in (de buurt van) de stilteruimtes hangen.

Ik ga nooit bewust in de stilteruimte zitten, maar soms kom ik er wel eens terecht en dan ga ik gewoon braaf rustig studeren.
Alleen als het spits is en ik ben met een vriendin, dan ga ik wel gewoon in de stilteruimte zitten om te kletsen. Dan valt het verder ook niet op, want iedereen praat. Als de trein vol is, dan werkt zo'n stilteruimte gewoon niet...

Voor mijn gevoel maakt het niet veel uit waar ik zit. Ik heb niet het idee dat de stilteruime veel rustiger is dan de rest van de trein, maar ik heb sowieso niet zo snel last van geluidsoverlast omdat ik altijd muziek luister.

M@rco 06-11-2007 10:23

Stilteruimtes werken helaas niet. Laatst nog een reiziger die er wél iets van zei toen twee domme dozen nogal hard zaten te praten. De reactie van één van die meisjes: "Nou ja zeg, ik vind dat als mensen stilte willen ze er maar extra voor moeten betalen!". Tja, zolang er dat soort mensen op deze aarde rondlopen wordt het denk ik niets. :n
Plus dat veel mensen er natuurlijk ook helemaal niet bewust voor kíezen om in een stilteruimte te zitten; vooral in die Koplopers is het vaak dusdanig druk dat je helemaal geen keuze hebt tussen wel of geen stilteruimte omdat er verder gewoon geen plek is.

PV 06-11-2007 10:35

ik heb ze nog niet gezien in mijn stoptreintje. volgens mij kan je voor stilte beter in de eerste klasse gaan zitten, daar zitten naar mijn idee bijna alleen maar zakenmannetjes op hun laptop te werken en dan houden ze sowieso hun mond wel tenzij ze worden gebeld.

koekjes 06-11-2007 10:48

vind stilte in een trein altijd wel fijn maar helaas zijn er altijd idioten die denken dat de hele wereld op hun verhaal/muziek zit te wachten(N)

Nona 06-11-2007 11:13

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 26334607)
vind stilte in een trein altijd wel fijn maar helaas zijn er altijd idioten die denken dat de hele wereld op hun verhaal/muziek zit te wachten(N)

Ja, ik vind het altijd irritant als mensen onnodig hard moeten praten of muziek moeten spelen in de trein. Het maakt niet uit of het een stiltecoupé is of niet. En dan voornamelijk mensen die gaan zitten tetteren als de rest van de coupé redelijk stil is. Dat is erg storend, als je gewoon veel mensen op een normaal volume hoort praten is dat veel minder hinderlijk.

Ik loop zelf wel een stiltecoupé uit als ik telefoon krijg. Behalve tijdens de spits als het gewoon rumoerig is, dan helpt het toch niet. Maar ik zie het probleem er niet in om gewoon even weg te lopen.

Wat betreft "het is een advies": natuurlijk is het een advies. Medewerkers van de NS zullen nooit het lef of de energie hebben om mensen te vragen ergens anders te gaan zitten. Ze vinden het al moeilijk genoeg op tijd te rijden of de reizigers tijdig te informeren over wijzigingen. De helft van de conducteurs weet niet hoe je fatsoenlijk door een intercom moet praten. Van het personeel verwacht ik echt niets.

coopergirl 06-11-2007 18:46

Ik wist niet eens van het bestaan van stilte-ruimtes af?! Ik ben wel voorstander! Ik vind het ontzettend irritant dat iedereen zijn stoere weekend verhalen verteld *ik heb duisent keer gekotst hihihi trots*. Mensen die bloedirritant ringtones gaan luisteren/ uitzoeken. Bah.

Dittrich 06-11-2007 20:08

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26334753)
Ja, ik vind het altijd irritant als mensen onnodig hard moeten praten of muziek moeten spelen in de trein. Het maakt niet uit of het een stiltecoupé is of niet. En dan voornamelijk mensen die gaan zitten tetteren als de rest van de coupé redelijk stil is. Dat is erg storend, als je gewoon veel mensen op een normaal volume hoort praten is dat veel minder hinderlijk.

Ik loop zelf wel een stiltecoupé uit als ik telefoon krijg. Behalve tijdens de spits als het gewoon rumoerig is, dan helpt het toch niet. Maar ik zie het probleem er niet in om gewoon even weg te lopen.

Wat betreft "het is een advies": natuurlijk is het een advies. Medewerkers van de NS zullen nooit het lef of de energie hebben om mensen te vragen ergens anders te gaan zitten. Ze vinden het al moeilijk genoeg op tijd te rijden of de reizigers tijdig te informeren over wijzigingen. De helft van de conducteurs weet niet hoe je fatsoenlijk door een intercom moet praten. Van het personeel verwacht ik echt niets.

Dit dus.

MTpower 06-11-2007 20:38

Reizen met de trein is sowieso al 1 grote ergernis. De geluidmakers in de stilte zones vind ik een van de mindere ergernissen :o

Adore 06-11-2007 21:08

Ik heb zowaar een conductrice meegemaakt die een reiziger wees op zijn belgedrag in de stiltecoupé. Zij verzocht hem buiten de coupé te bellen en hij deed dat! Heerlijk. Maar dat was dus eenmalig.
Als het een advies is, waarom hangen er dan stickertjes met een dikke rode streep door een telefoon, ik vind dat meer op een verplichting lijken dan een advies..

Anyway, omdat ik het dus als irritant ervaar, loop ik uit mezelf de coupé uit als ik word gebeld.

Ben het wel met de meeste reacties eens, als het al rumoerig is helpt het niet als ik me er wel naar gedraag. Maar over het algemeen reis ik alleen en bel ik niet, dus zo'n geluidmaker ben ik al niet.

Vice 06-11-2007 22:29

Citaat:

PV schreef: (Bericht 26334532)
ik heb ze nog niet gezien in mijn stoptreintje. volgens mij kan je voor stilte beter in de eerste klasse gaan zitten, daar zitten naar mijn idee bijna alleen maar zakenmannetjes op hun laptop te werken en dan houden ze sowieso hun mond wel tenzij ze worden gebeld.

Ik heb wel eens tussen Schiphol en Leiden Centraal eerste klas gezeten, maar die zakenmannetjes waren continu aan het bellen.

T_ID 06-11-2007 22:48

Citaat:

coopergirl schreef: (Bericht 26338414)
Ik wist niet eens van het bestaan van stilte-ruimtes af

Second that.
Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 26334457)
De reactie van één van die meisjes: "Nou ja zeg, ik vind dat als mensen stilte willen ze er maar extra voor moeten betalen!".

Lol. Gewoon prompt overheen intimideren met "Dat is niet erg, je mag altijd van mening veranderen. Nu zul je echter stil zijn voor de mensen die dat wel hebben genoten." als je snel genoeg reageerd hebben ze nooit meer een woord terug.

nare man 06-11-2007 23:54

Ik reis sowieso altijd eerste klas en daar zijn mensen over het algemeen wat beter aanspreekbaar dan in de tweede klas, waar al het tuig zit. Als je in de eerste klas mensen vraagt of ze stil willen zijn dan doen ze dat meestal wel.

Louis Armstrong 07-11-2007 08:42

Ik snap nooit zo goed waarom mensen met de trein gaan als ze zo graag in doodse stilte willen reizen. Ga dan lekker in de file staan kniezen. Bovendien zijn met name in de spits de treinen veel te kort om onderscheid te kunnen maken.

Hoewel ik me ook wel gruwelijk kan ergeren aan mensen die hun muziek hard hebben staan, of hun hele (mislukte) leven door de telefoon en de coupé moeten bleren.

Ik vind dat je op normaal niveau best kan praten, bellen of muziek kan luisteren, zolang je er anderen maar niet mee stoort.

Poggy 07-11-2007 09:54

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26342004)
Ik snap nooit zo goed waarom mensen met de trein gaan als ze zo graag in doodse stilte willen reizen. Ga dan lekker in de file staan kniezen. Bovendien zijn met name in de spits de treinen veel te kort om onderscheid te kunnen maken.

Niet iedereen heeft een rijbewijs/auto of daar geld voor :o.
Maargoed, stilteruimtes werken pas als het echt verplicht is en er constant controle is. Gaat niet gebeuren dus. Meestal heb ik zelf ook pas na een tijdje door dat ik in een stilteruimte zit, niet dat ik herrie maak, maar dat zullen andere mensen ook hebben, echt duidelijk aangegeven is het niet.

Hakuna 07-11-2007 14:10

Een of twee keer per jaar dat ik eens met de trein reis, zet ik mijn verstand gewoon op nul en accepteer ik nikszeggende luidruchtige mobiele telefoongesprekken (hoor eens hoe belangrijk ik ben denk de eigenaar van zijn mobieltje :n) en laat ik mijn oren geselen met fucking R&B en Nederpop muziek uit homo geile Ipod Mp3 spelers. -O-

deadlock 07-11-2007 22:42

ik erger me kapot aan mensen die hun bek moedwillig niet in de stilteruimte kunnen houden.
De eerste drie keer dat ik er iets van heb gezegd kreeg ik een grote bek, de vierde keer moest ik maar even mee uitstappen om zijn knipmes te bekijken... Ik blijf er verre van.

Miracle 08-11-2007 07:52

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26342004)
Ik snap nooit zo goed waarom mensen met de trein gaan als ze zo graag in doodse stilte willen reizen. Ga dan lekker in de file staan kniezen. Bovendien zijn met name in de spits de treinen veel te kort om onderscheid te kunnen maken.

Student --> gratis OV-kaart --> studeren in de trein

Louis Armstrong 08-11-2007 09:09

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 26348592)
Student --> gratis OV-kaart --> studeren in de trein

En?

Kijk ik heb zowiezo nooit veel te bepraten in de trein, want meestal lig ik te slapen. Maar als ik samenreis, dan vind ik er niks verkeerds aan om gewoon, zij het zachtjes, te praten. Of te bellen mocht dat voorkomen, hoewel ik die gesprekken liefst zo kort mogelijk hou.

Maar je kunt onmogelijk eisen dat mensen krampachtig hun bek gaan houden, omdat jij wil studeren. Dat kun je ook thuis doen. Ja ook als het om een zogeheten stiltecoupe gaat. Zeker met het huidige gebrek aan materieel, in de spits. Dan moet de NS gewoon meer en langere treinen inzetten. Zodat dergelijke plaatsen ook echt inzetbaar zijn.

Dittrich 08-11-2007 13:15

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26348786)
En?

Kijk ik heb zowiezo nooit veel te bepraten in de trein, want meestal lig ik te slapen. Maar als ik samenreis, dan vind ik er niks verkeerds aan om gewoon, zij het zachtjes, te praten. Of te bellen mocht dat voorkomen, hoewel ik die gesprekken liefst zo kort mogelijk hou.

Maar je kunt onmogelijk eisen dat mensen krampachtig hun bek gaan houden, omdat jij wil studeren. Dat kun je ook thuis doen. Ja ook als het om een zogeheten stiltecoupe gaat. Zeker met het huidige gebrek aan materieel, in de spits. Dan moet de NS gewoon meer en langere treinen inzetten. Zodat dergelijke plaatsen ook echt inzetbaar zijn.

Dat is geheel je eigen keuze en als je de rest van de reacties had gelezen, had je al gezien dat iedereen het over dat laatste punt eens is.
Er is geen reden om stil te zijn in een stiltecoupé in de spits als iedereen toch niet stil is. Als iedereen wel stil is, is er echter geen reden om niet stil te zijn in een stiltecoupé. Wil je graag bellen of met elkaar praten dan moet je gewoon niet in een stiltecoupé gaan zitten.

Poggy 08-11-2007 15:45

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26348786)
En?

En dan weet je dus waarom mensen ook met de trein gaan als ze graag in doodse stilte willen rijden :|.

Buiten de spits werkt het trouwens wel aardig kwam ik vandaag achter, zelfs een paar mensen die opstonden en wegliepen om te bellen. Alleen toen kwamen de conducteurs en die gingen zitten en op vol volume van alles bespreken -O-.

Louis Armstrong 08-11-2007 17:49

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 26350028)
Dat is geheel je eigen keuze en als je de rest van de reacties had gelezen, had je al gezien dat iedereen het over dat laatste punt eens is.
Er is geen reden om stil te zijn in een stiltecoupé in de spits als iedereen toch niet stil is. Als iedereen wel stil is, is er echter geen reden om niet stil te zijn in een stiltecoupé. Wil je graag bellen of met elkaar praten dan moet je gewoon niet in een stiltecoupé gaan zitten.

Ja dat zal best, maar ik kies ook niet het moment uit dat mensen mij gaan bellen.

Dittrich 08-11-2007 18:10

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26352013)
Ja dat zal best, maar ik kies ook niet het moment uit dat mensen mij gaan bellen.

Klopt maar dat is geen vrijbrief je asociaal te gedragen en in een stille stiltecoupé te gaan zitten bellen in plaats van even opstaan en buiten de stiltecoupé te bellen.

Louis Armstrong 08-11-2007 18:29

Naja, ik vind het nogal overdreven om, als ik door te telefoon zeg dat men me later terug moet bellen, dat asociaal te vinden. En weglopen vind ik niet praktisch gezien het feit dat ik meestal nogal wat instrumenten bij me heb.

Dittrich 08-11-2007 18:36

"En?"

Het meenemen van de instrumenten is een eigen keuze. Je kunt ze ook thuis of whereever laten. Stilteruimtes zijn er niet voor niets en zeker niet bedoeld om fijn te converseren over de telefoon.

Louis Armstrong 08-11-2007 18:45

En?

het meenemen van instrumenten is voor mijn werk. Anders had ik ze inderdaad wel thuisgelaten.
En als jij vind dat bovenstaande, een fijne conversatie is, dan is er iets goed mis met je ;)

Miracle 08-11-2007 18:53

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26348786)
En?

Studenten hebben over het algemeen geen geld om een auto te nemen en daarmee te reizen. Daarnaast kun je in een auto al helemaal niet studeren.

Citaat:

Maar je kunt onmogelijk eisen dat mensen krampachtig hun bek gaan houden, omdat jij wil studeren. Dat kun je ook thuis doen. Ja ook als het om een zogeheten stiltecoupe gaat. Zeker met het huidige gebrek aan materieel, in de spits. Dan moet de NS gewoon meer en langere treinen inzetten. Zodat dergelijke plaatsen ook echt inzetbaar zijn.
Dat zeg ik toch helemaal niet? :confused: Je trekt allerlei conclusies die helemaal niet kloppen. Dat had je kunnen voorkomen door mijn eerste post te lezen, daar zeg ik precies hoe ik me werkelijk gedraag in de trein.

T_ID 08-11-2007 19:13

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26352342)
Naja, ik vind het nogal overdreven om, als ik door te telefoon zeg dat men me later terug moet bellen, dat asociaal te vinden. En weglopen vind ik niet praktisch gezien het feit dat ik meestal nogal wat instrumenten bij me heb.

Dan lijkt het erop dat je mobiel gedurende de reis uit zal staan.

Louis Armstrong 08-11-2007 19:27

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26352839)
Dan lijkt het erop dat je mobiel gedurende de reis uit zal staan.


Daar komt het vaak op neer, want hij staat zowiezo op stil, en het trillen voel ik vaak niet eens. Voel ik het echter wel, dan neem ik op, en zeg ik dat ze later moeten terugbellen, niks asociaals aan. (y)

Louis Armstrong 08-11-2007 19:29

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 26352603)
Studenten hebben over het algemeen geen geld om een auto te nemen en daarmee te reizen. Daarnaast kun je in een auto al helemaal niet studeren.

Dat zeg ik toch helemaal niet? :confused: Je trekt allerlei conclusies die helemaal niet kloppen. Dat had je kunnen voorkomen door mijn eerste post te lezen, daar zeg ik precies hoe ik me werkelijk gedraag in de trein.

Ik trek dan ook geen conclusies, ik geef aan waar de schoen wringt in met name de inzet van materieel in de spits.

Dat studenten geen auto hebben, neem ik grif van je aan, en was ook inderdaad een beetje ongelukkige uitspatting mijnerzijds

Dittrich 08-11-2007 20:14

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26352496)
En?

het meenemen van instrumenten is voor mijn werk. Anders had ik ze inderdaad wel thuisgelaten.
En als jij vind dat bovenstaande, een fijne conversatie is, dan is er iets goed mis met je ;)

Ook in dat geval kun je nog steeds wel je (telefoon)gesprek ergens anders voeren.
Dat zeg ik nergens. Enkel dat fijn converseren over de telefoon in een stiltecoupé niet is waar zo'n coupé voor bedoelt is.
Daarnaast is er in de spits volgens mij helemaal geen enkele coupé waar het stil is, iedereen is al blij zat om überhaupt in de trein te zitten :p

Louis Armstrong 08-11-2007 20:16

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 26353385)
Ook in dat geval kun je nog steeds wel je (telefoon)gesprek ergens anders voeren.
Dat zeg ik nergens. Enkel dat fijn converseren over de telefoon in een stiltecoupé niet is waar zo'n coupé voor bedoelt is.
Daarnaast is er in de spits volgens mij helemaal geen enkele coupé waar het stil is, iedereen is al blij zat om überhaupt in de trein te zitten :p


zitten in een spitstrein, is wel een utopie ja:p

Dittrich 08-11-2007 20:18

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 26353410)
zitten in een spitstrein, is wel een utopie ja:p

Als je het enigszins slim aanpakt is het best te doen :p

TRA 08-11-2007 20:29

Je dient je sowieso gewoon te gedragen - dus ook niet al te luid - in een openbare ruimte.

De stilteruimtes worden overigens nu wel beter aangegeven dan voorheen, door een deel van het raam te bestickeren met folie. Het liefst zie ik stilteruimtes digitaal aangeven, zodat je deze in drukke perioden op kan heffen.
Echter wordt het niet gehandhaafd, de NS zou er meer op moeten controleren, dat is al een eerste stap.

Voor de stoptreinen: stilteruimtes zijn daar niet aanwezig, alleen in het materieel wat wordt ingezet voor IC diensten.

In een stiltecoupé probeer ik altijd 'bibiotheekniveau' aan te houden en als ik word gebeld, bel ik later wel terug. Bellen in een trein is sowieso irritant.

Overigens reis ik regelmatig eerste klasse en is deze niet altijd stiller, vooral van en naar Den Haag, Schiphol en Amsterdam is deze vol.

Poggy 08-11-2007 20:30

Zitten in een spitstrein is best makkelijk, aangezien veel mensen bang zijn om ergens te gaan zitten waar ze voor moeten vragen of ze er mogen zitten (vaak bij zo'n 2 persoonsbank waar alleen nog plek is bij het raam).

Miracle 08-11-2007 20:35

Citaat:

Poggy schreef: (Bericht 26353542)
Zitten in een spitstrein is best makkelijk, aangezien veel mensen bang zijn om ergens te gaan zitten waar ze voor moeten vragen of ze er mogen zitten (vaak bij zo'n 2 persoonsbank waar alleen nog plek is bij het raam).

Nou, daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Ik word vrij vaak gevraagd om m´n tas aan de kant te zetten hoor. Volgens mij zijn de mensen daar tegenwoordig wel makkelijker in geworden.

Trouwens niet alleen in de spits is het druk in de trein. :p Er zijn gewoon rustige tijden en rustige treinen. Dus het is meer een combinatie van die twee.
Als je weet waar het rustig is (voorin of achterin bijvoorbeeld), maak je al veel meer kans. ;)

Louis Armstrong 08-11-2007 20:45

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 26353537)
Je dient je sowieso gewoon te gedragen - dus ook niet al te luid - in een openbare ruimte.

dat(y)

Poggy 08-11-2007 21:37

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 26353597)
Nou, daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Ik word vrij vaak gevraagd om m´n tas aan de kant te zetten hoor. Volgens mij zijn de mensen daar tegenwoordig wel makkelijker in geworden.

Trouwens niet alleen in de spits is het druk in de trein. :p Er zijn gewoon rustige tijden en rustige treinen. Dus het is meer een combinatie van die twee.
Als je weet waar het rustig is (voorin of achterin bijvoorbeeld), maak je al veel meer kans. ;)

Dan zal het wel alleen op mijn trajecten zijn. Zie het zo vaak, dat mensen gewoon doorlopen terwijl er plek is en je al mensen van de andere kant ziet komen waardoor je weet dat het daar ook vol is. Dat mensen het vaak aan je vragen betekend natuurlijk niet dat er niet al tig mensen voorbij zijn gelopen die het niet durfden te vragen oid ;).

Maar dat laatste is sowieso waar, alhoewel dat in de echte spits ook niet meer uitmaakt.

Nona 08-11-2007 22:17

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 26352404)
"En?"

Het meenemen van de instrumenten is een eigen keuze. Je kunt ze ook thuis of whereever laten. Stilteruimtes zijn er niet voor niets en zeker niet bedoeld om fijn te converseren over de telefoon.

"Ik bel je later terug" = "fijn converseren over de telefoon"? Je kunt ook elke mier die je tegenkomt anaal nemen.

Dittrich 08-11-2007 23:42

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26354516)
"Ik bel je later terug" = "fijn converseren over de telefoon"? Je kunt ook elke mier die je tegenkomt anaal nemen.

Iets verder door lezen is soms wel handig. :rolleyes:

Adore 09-11-2007 00:24

Citaat:

Poggy schreef: (Bericht 26353542)
Zitten in een spitstrein is best makkelijk, aangezien veel mensen bang zijn om ergens te gaan zitten waar ze voor moeten vragen of ze er mogen zitten (vaak bij zo'n 2 persoonsbank waar alleen nog plek is bij het raam).

Misschien praat je nu over reizen buiten de Randstad? :) Soms moet ik in een IC om 6.52u echt al zoeken naar een plekje. En dan mijd ik de laatste plaats in bij het raam niet, dan schuifel ik er met een vriendelijke blik gewoon tussendoor. Eerste rang zelfs: in een volle coupé binnen wandelen en dan aan het raam zitten! (y)

Ik vind TRA een goede opmerking hebben: maak stilteruimtes digitaal, dan kun je het uitschakelen als dat nodig is.
Maar toch: ik vind dat mensen zich (in ieder geval) buiten de spits gewoon horen te gedragen..

Poggy 09-11-2007 09:49

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 26355559)
Misschien praat je nu over reizen buiten de Randstad? :) .

Nee, over een van de drukste trajecten, Den Haag - Utrecht. Je moet er maar eens op letten, mensen lopen daar vaak echt gewoon voorbij. Ik weet niet of het te maken heeft met durven, hopen dat er ergens anders meer plek is of het te laat zien, maar het gebeurd wel.

Triloxigen 09-11-2007 10:15

Ik vind het bullshit.
Als je stilte wilt met je niet met het openbaar vervoer gaan, dan moet je gewoon lekker in je eentje gaan reizen.

TRA 09-11-2007 11:08

Citaat:

Poggy schreef: (Bericht 26353542)
Zitten in een spitstrein is best makkelijk, aangezien veel mensen bang zijn om ergens te gaan zitten waar ze voor moeten vragen of ze er mogen zitten (vaak bij zo'n 2 persoonsbank waar alleen nog plek is bij het raam).

Dat is echt niet waar, zelfs op een relatief onbelangrijke route als Den Haag Centraal - Venlo zit de trein op piekmomenten ook bij de voorste en achterste rijtuigen helemaal vol. En dat zijn dan - planmatig - elf rijtuigen.

Poggy 09-11-2007 11:20

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 26356622)
Dat is echt niet waar, zelfs op een relatief onbelangrijke route als Den Haag Centraal - Venlo zit de trein op piekmomenten ook bij de voorste en achterste rijtuigen helemaal vol. En dat zijn dan - planmatig - elf rijtuigen.

Nou, dan is het alleen op Den Haag - Utrecht :rolleyes:. Kijk, als je een coupe binnenkomt die al helemaal vol is werkt mijn aanpak inderdaad niet, maar ik heb gemerkt dat wanneer je niet met de meute meeloopt maar gewoon om je heen kijkt er meestal wel plekken bij het raam zijn waar iedereen voorbij loopt. Op een gegeven moment zitten die dan inderdaad ook vol en heb je pech, maar dat overkomt mij bijna nooit. Zelfs niet als ik vlak voor het fluitsignaal naar binnen spring.

Balance 10-11-2007 11:09

Ik erger me doorgaans dood aan stilteruimtes. Want als ik daar ga zitten, is dat met het idee dat het er stil zal zijn. Vaak wil ik dan lezen ofzo (en dat kan ik niet als iemand vlak bij me zit te kletsen) en dan erger ik me nog extra aan het gepraat wat ik dan hoor. Ik durf alleen nooit wat tegen die mensen te zeggen.
In sommige stiltecoupés is het erg onduidelijk aangegeven, dan snap ik dat mensen het niet door hebben. Maar soms staat er groot 'stilte' op het raam en praten mensen nog hardop. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat vrouwen zeiden 'Oh, dit is een stilte coupé' en dat de volgende zei: 'Nou ja, niemand houdt zich daar toch aan' en toen gingen ze vrolijk verder babbelen. Ik heb zelf ook wel eens zitten kletsen in een stilte coupe toen ik het niet door had. Maar toen ik na 5 minuten toch zag dat het een stilte coupe was ben ik vertrokken met de vriendin waar ik mee was en zijn we ergens anders gaan zitten.

En in de drukte vraag ik echt wel of iemand zijn tas even weg wil halen hoor :D
Dat doet overigens ook iedereen bij mij. In de spits zitten gewoon alle bankjes netjes vol.

Commendatore 12-11-2007 12:23

Ik ga juist vaak in een eersteklas stiltecoupé zitten om even wat te lezen of om aan opdrachten te werken. In eersteklas stiltecoupé's is het meestal ook wel redelijk stil, alleen zijn ze bij VIRM (voor de niet-treinenkenners: dat zijn die 'nieuwere dubbeldekkers') zo slim geweest om tussen de eerste- en tweedeklas stilteruimte alleen een glazen wand te plaatsen. En laat nou juist in de tweede klas geen hond zich iets van zo'n stiltezone aantrekken.

Als ik zelf moet bellen of word gebeld in een stiltecoupé hangt het er even vanaf, als ik er helemaal alleen zit - wat geregeld voorkomt, vooral in de kleine 6-persoonscoupé'tjes van Plan V en soms koplopers - dan loop ik natuurlijk niet naar het balkon, maar als er meer mensen zitten wel.

REIE 13-11-2007 13:54

Citaat:

********** schreef: (Bericht 26356280)
Ik vind het bullshit.
Als je stilte wilt met je niet met het openbaar vervoer gaan, dan moet je gewoon lekker in je eentje gaan reizen.

Dus jij vind het vanzelfsprekend te dat men lijdzaam het egocentrisme van enkele individuen moet ondergaan, bij het reizen met OV? Spijtig.

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 26353537)
Je dient je sowieso gewoon te gedragen - dus ook niet al te luid - in een openbare ruimte.

Wat heerlijk, er zijn nog mensen die de aloude deugden van gematigdheid en bescheidenheid aanhangen. Zeer beleefd!

Quantes 13-11-2007 17:42

Stilteruimtes vermijdt ik, want ik erger me er alleen maar aan dat 't er juist niet stil is.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.