Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Werken om te leven, leven om te werken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=437394)

Martin 04-04-2003 15:03

Werken om te leven, leven om te werken?
 
Voor 1 november werkte ik 26 uur per week als bijbaantje in een supermarkt, mijn werkzaamheden waren daar bestellen, voorraden bijhouden en vullen.

Op 1 november ben ik gevallen op mijn werk en heb ik 5 maanden in de ziektewet gezeten, heerlijk zo`n periode rust. Maar toch aangepast werk gedaan (achter de kassa).

Nu ben ik weer een paar weken aan het werk en doe alles weer, werk nu nog maar 16 uur, maar het werk begint mij steeds meer tegen te staan.

Elke zaterdag maken wij de AGF-afdeling schoon. Officieel mag dit pas ná sluitingstijd, wij beginnen echter al een uur vóór sluitingstijd om alles op tijd af te hebben (wat in de praktijk dan nog niet lukt, dan werken we door tot half zeven). Nu komt probleem 1, wij krijgen maar betaald tot 6 uur terwijl we gedwongen worden door de hoeveelheid werk om tot half 7 te werken. We werken dus meer terwijl we niet zoveel betaald krijgen.

Vroeger werkten elke zaterdag een andere jongen en ik op de afdelingen kruidenierswaren, groente/fruit en zuivel. Dit konden we allemaal wel redden. We konden het niet rustig aan doen, maar moesten wel gewoon doorwerken.
Nu moet ik al die afdelingen zaterdagochtend in mijn eentje runnen, ik ren me verloren, werk zo hard als ik kan en doe mijn uiterste best om alle afdelingen netjes te houde, goed aangevuld en moet ondertussen ook nog naar de kassa RENNEN om prijzen van producten op te zoeken als het artikel niet goed gescand wordt. Maar elke zaterdagochtend is de bedrijfsleider ook een tijdje weg om extra producten op te halen bij het distributiecentrum en moet ik dus nog meer doen. Klanten te woord staan, telefoon aannemen etc.

Vroeger werkten we met 3 mensen elke zaterdagmiddag, nu is dat ook teruggebracht naar 2. Met 3 mensen konden we alles al amper redden, laat staan nu met 2 mensen. Als persoon 1 er een middag niet is moet ik: in mijn eentje balansen, doen we normaal met z`n tweeën; zuivel afvullen; vers vullen; voorraden van kaas en vers opnemen; bestelling panklare maaltijden maken; nabestelling AGF doen. Dit zijn dan werkzaamheden die ik BOVENOP mijn normale werkzaamheden moet doen. Als persoon 2 er een middag niet is moet ik dit extra doen: frisdrank vullen; flessenband leeghalen; balansen; schoonmaken; kassa-lopen.

Alsof dit nog niet genoeg is, bij de kassa werken ze tegenwoordig op zaterdag met nog maar 3 mensen, normaal gesproken met 4 mensen. Het gevolg is dat ik bij grote drukte óók nog eens moet bijspringen om kassa te draaien.

Het werkrooster voor bijvoorbeeld volgende week is pas zaterdag klaar, dan weten we pas wanneer we moeten werken. érg laat, ik kan al mijn afspraken gaan verzetten omdat hun het rooster zo laat klaar hebben. Maar aan het rooster heb ik nog niet veel omdat ze dan nog bellen of je nog extra kan werken. Neem nou eens een vrijdag, laat ik als voorbeeld eens 3 weken geleden nemen, ik fiets naar school en mijn GSM gaat af, Sanders aan de telefoon. Met de vraag of ik `s middags kom werken, ik kom uit school, fiets als een gek naar huis, trek mijn werkkleren aan en vlieg naar de Sanders toe.

Het zit in mijn karakter om geen "nee" te kunnen en/of durven zeggen. Ook durf ik niet zomaar om over dit soort dingen met de bedrijfsleider te praten, ik wil namelijk geen ruzie.

Wat moet ik nu doen? Kan ik beter ander, minder belastend werk zoeken en ontslag nemen? Wat moet ik dan gaan doen? (MAVO afgerond, doe nu opleiding "commercieel medewerker bank- en verzekeringswezen", 1e-jaars.

Ik weet het allemaal niet meer :(

Enlightenment 04-04-2003 15:36

Zonder inhoudelijk in te gaan op de problemen en frustraties die jij noemde, stel ik de volgende vraag:

Wat zou je wél willen? Hoe zou je wél willen werken?

Martin 04-04-2003 15:40

Citaat:

Enlightenment schreef op 04-04-2003 @ 15:36:
Zonder inhoudelijk in te gaan op de problemen en frustraties die jij noemde, stel ik de volgende vraag:

Wat zou je wél willen? Hoe zou je wél willen werken?

Ik wil wel gewoon werken, heb ik totaal geen problemen mee. Maar ik wil dus niet dat mij weer zoveel druk wordt opgelegd, die druk verpest aan het einde van de dag mijn complete humeur.

Enlightenment 04-04-2003 15:42

Citaat:

Martin schreef op 04-04-2003 @ 15:40:
Ik wil wel gewoon werken, heb ik totaal geen problemen mee. Maar ik wil dus niet dat mij weer zoveel druk wordt opgelegd, die druk verpest aan het einde van de dag mijn complete humeur.
Oke, en wat zou er moeten veranderen bij de supermarkt waar je nu werkt, om de druk te verminderen zodat je wel leuk kan werken?

Martin 04-04-2003 15:46

Citaat:

Enlightenment schreef op 04-04-2003 @ 15:42:
Oke, en wat zou er moeten veranderen bij de supermarkt waar je nu werkt, om de druk te verminderen zodat je wel leuk kan werken?
Gewoon 1 iemand meer op zaterdagochtend en middag, maar dat kan weer niet want dan worden de loonkosten te hoog en dat is nou net het probleem bij Sanders Supermarkten, alles moet zo goedkoop mogelijk.

Enlightenment 04-04-2003 15:57

Citaat:

Martin schreef op 04-04-2003 @ 15:46:
Gewoon 1 iemand meer op zaterdagochtend en middag, maar dat kan weer niet want dan worden de loonkosten te hoog en dat is nou net het probleem bij Sanders Supermarkten, alles moet zo goedkoop mogelijk.
Ja en dus gebruiken (misbruiken) ze werkkrachten die geen nee kunnen zeggen.

Je kunt naar je baas stappen, en het heel simpel voor hem maken, of er komt iemand bij, of er gaat iemand weg; jij. Je hoeft echt niet boos te worden, maar wel alles rustig en helder uit te leggen. En daarna stel je de eis dat er iemand bij komt.

Wijger hij, dan wens je hem succes met de vrijgekomen vacature (echt zo zeggen!) en heb je even rust, om daarna ander werk te zoeken.

Als hij toestemt, vraag je wanneer deze nieuwe werkkracht er komt, en vraag je nog wat door totdat jij er zeker van bent dat het de goede kant uit gaat, en jij er wel met plezier kan werken. Dit moet je goed in de gaten houden, want ik denk dat hij zijn uitspraken wilt afsnoepen. Maak duidelijke afspraken met hem en als hij er zich niet aan houdt wijs je hem daarop. Als je niet tevreden bent met hoe het gaat, ga je alsnog weg.

Je moet eerlijk naar jezelf zijn, en durven na te denken voor je iets zegt. Als je niet direkt wilt antwoorden, zeg je dat je er nog overna wilt denken.

Ik weet niet watvoor baas je hebt, maar er zijn er genoeg die hun werknemers emotioneel bespelen en op die manier uitbuiten. Dus; kom op voor jezelf, en zorg ervoor dat je in een leuke sfeer kunt werken!

iamcj 04-04-2003 19:13

Dit is heel herkenbaar en maken velen een keer mee. Ten eerste moet je je realiseren dat zij, jouw nodig hebben en jij niet hun.
Met dit soort werkervaring willen ze je namelijk graag hebben bij een andere supermarkt.

Een gesprek voeren is heel moeilijk, anders had je dat allang gedaan. Maar die angst is ongegrond, je staat in je recht.

Ik zou wel een iets genuanceerder gesprek voeren. Jouw baas zit waarschijnlijk ook in een benarde situatie omdat hij de zaak draaiende moet houden. En daar heb jij nu precies niets mee te maken. Dat is zijn probleem en niet het jouwe. Hij wordt daar voor betaald, jij krijgt waarschijnlijk een standaard loon.

Ik zou al m'n moed bij elkaar rapen en tegen hem zeggen dat je even apart met hem wilt praten. Vertel hem het niet meer trekt, dat het werk je tegen gaat staan, dat de sfeer minder is, dat je daar graaf wilt blijven werken maar niet op deze manier. Volgens jouw is de oplossing een extra personeelslid.

1. Hij is meegaand, vertelt dat hij zelf ook onder druk staat is het met je eens enz, maar het is wel lastig.
2. Hij zegt dat, dat niet mogelijk is en hangt hetzelfde verhaal op.
3. Hij vindt het ook en gaat er direct wat aan doen.
4. Hij zal wel even kijken.

Het aller belangrijkste is dat jij met een termijn uit die kamer stapt. Werknemers genoeg iig. Dus binnen een maand een paar extra personeelsleden.

En dan komt het moelijkste, als hij z'n afspraken niet nakomt, resoluut je ontslag indienen. Wil hij je graag hebben, bespreek dan opnieuw je loon en vaste werktijden en vaste werkzaamheden. De rest mag hij zelf doen.

Je moet het zo zien, hier kan je heel veel van leren, je hebt niets te verliezen, je kan er alleen maar beter van worden. Het is goed om voor jezelf op te komen. Als je gewoon normaal doet, niet gaat lopen schreeuwen krijg je geen ruzie, tenzij het een driftkikker is, maar dan was ik allang weg.

Sanders supermarkten draait ook door zonder jou.

Je zal merken dat wat je ook doet, je er achteraf beter bij voelt, maar je moet wel iets doen.

Jadis 04-04-2003 20:13

Citaat:

Martin schreef op 04-04-2003 @ 15:03:

1. Het zit in mijn karakter om geen "nee" te kunnen en/of durven zeggen. Ook durf ik niet zomaar om over dit soort dingen met de bedrijfsleider te praten, ik wil namelijk geen ruzie.

2.Wat moet ik nu doen? Kan ik beter ander, minder belastend werk zoeken en ontslag nemen? (MAVO afgerond, doe nu opleiding "commercieel medewerker bank- en verzekeringswezen", 1e-jaars.

1. Nee zeggen kan je leren. Neem een assertiviteitscursus. Het lijkt me niet logisch dat je ruzie krijgt met de bedrijsleider want je mag best aangeven dat je teveel werk hebt.

2. Ja en nee. Als je ontslag neemt, ontloop je het probleem en leer je niet met conflicten om te gaan. Aan de andere kant kan je ook niet zo doorblijven gaan. Ik stel voor dat je eerst probeert om de problemen op te lossen op je werk, en als dat niet lukt kan je altijd nog wat anders gaan zoeken.
Citaat:

Wat moet ik dan gaan doen?
Dat weet ik niet. Jij bent de baas over je leven.
Doe aub een assertiviteitscursus. Het zal je werk een stuk aangenamer maken. En misschien je priveleven ook.

Martin 04-04-2003 22:16

Over een assertiviteitscursus heb ik het al eens gehad met Enlightenment, maar ik zie dat (nog) niet echt zitten. Ik los graag mijn eigen zaakjes op en wil anderen niet teveel belasten om mij te helpen.

Ik ben misschien een beetje een vage persoonlijkheid, maar ik wil mensen niet graag tot last zijn en hebben dat anderen mij moeten helpen.... :(

ikbenschipper1 05-04-2003 01:01

Ik zou gewoon een gesprek aangaan met je bedrijfleider. Het is momenteel dan wel krap op de arbeidsmarkt maar mensen met ervaring willen de meeste toch wel hebben. De kans is echter groot dat je baas instemd omdat hij niet iemand met ervaring wil kwijt raken (want dat kost weer opleidings tijd etcetc.)
Je moet gewoon naar je baas gaanen het er over hebben als hij normaal doet dan zal hij niet boos zijn en je begrijpen. Wil hij echt niet luisteren zou ik ontslag nemen (let daarbij wel op dat je alles krijgt waar je recht op heb, even te noemen evt ADV-, Vakantieuren en Vakantiegeld. Dit is erg belangrijk, zo niet zou ik mijn vakbond inschakelen (als je geen lid bent CNV en FNV onderhandelen over de supermarkt CAO dus moet je effe lid worden en zei kunnen je dan wel helpen). Verder kan je als je vragen hebt altijd even mij een PM sturen want ik heb de CAO hier thuis liggen en zo te horen zal je ook niet bijsterend verdienen dus ook een idee om dat meteen ter spraken te brengen (maar vraag niet teveel in 1 keer). En als je loonsverhoging wil ga altijd boven het bedrag zitten cdat je eigelijk wil hebben :) want dan kan het wat naar beneden bij worden gesteld :)

geen punt. 06-04-2003 17:56

Op dit moment is het zeker niet verstandig om ontslag te nemen, want er is een zeer ruime (geen krappe, krap is als er te weinig personeel is, toch?) arbeidsmarkt en niemand heeft behoefte aan nieuw personeel op dit moment, behalve de politie misschien :cool:

Verder moet je dan misschien toch maar eens je mond open trekken. Je kunt, maar dat is wel een hele verregaande oplossing een psycholoog bezoeken die je daarbij heel goed kan helpen. Als je een vast contract hebt bij je baas, kan jou niets gebeuren. Zo niet, dan kan er wel wat gebeuren, want dan zetten ze je er uit als je contract afloopt. Dat is zuur, maar je kunt er ook eens over praten met je collega's en dan samen naar de baas stappen....

Ik zie er ook weleens tegenop, maar dat zijn slechts periodes, het wordt vanzelf wel weer leuker (bij Jan :D )

Jadis 06-04-2003 21:07

Citaat:

Martin schreef op 04-04-2003 @ 22:16:
Over een assertiviteitscursus heb ik het al eens gehad met Enlightenment, maar ik zie dat (nog) niet echt zitten. Ik los graag mijn eigen zaakjes op en wil anderen niet teveel belasten om mij te helpen.

Ik ben misschien een beetje een vage persoonlijkheid, maar ik wil mensen niet graag tot last zijn en hebben dat anderen mij moeten helpen.... :(

Een assertiviteitscursus helpt je juist om je problemen op te lossen. En tot zover lijk jij je problemen niet echt op te lossen.

Waarom zouden mensen jou niet mogen helpen?
Als je het druk hebt, zal een ander vast wel begrijpen dat jij dat niet allemaal tegelijk kan..

aznrijstkorrel 15-04-2003 20:40

pak een ak47..


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.