Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Reïncarnatie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1912928)

wolf_Mnk 06-03-2016 17:00

Reïncarnatie
 
hoi
Voor levensbeschouwing zoek ik uit waarom mensen in reïncarnatie geloven, als je zelf in Reïncarnatie gelooft zou ik het fijn vinden als je zou willen reageren.
alvast bedankt

Ben Strik 19-03-2016 22:34

Ik geloof erin omdat ik denk dat je lichaam wordt gebruikt door je ziel en als dat lichaam 'op is' heeft de ziel een nieuw lichaam nodig.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Veel succes!

wolf_Mnk 20-03-2016 15:34

Bedankt voor je reactie:)

Schrödinger 20-03-2016 16:33

Citaat:

Ben Strik schreef: (Bericht 34057535)
Ik geloof erin omdat ik denk dat je lichaam wordt gebruikt door je ziel en als dat lichaam 'op is' heeft de ziel een nieuw lichaam nodig.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Veel succes!

Waarom denk je dat er een ziel is, een ziel lichaam gebruikt (als een soort van brandstof?), en waarom denk je dat uit het "nodig" hebben van een lichaam volgt dat het benodigde verkregen zal worden?

Hendrikjoell 20-03-2016 18:01

Hoi,

Stel je eens voor dat plotseling al je zintuigen uitvallen...

Je voelt, ziet, ruikt, hoort en proeft niet meer.. dus of je nou uit een vliegtuig gegooid word, onder water bent of in een brandende oven staat, je weet het niet..

Wie is dan die "jij" die opgesloten zit in dat lichaam? die elke dag zelf keuzes maakt "Ga ik links of rechts?"

Onthoud:

"Je hebt geen ziel, je bent een ziel, je hebt een lichaam"

Elin3 20-03-2016 18:03

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058321)
"Je hebt geen ziel, je bent een ziel, je hebt een lichaam"

C.S. Lewis?

Hendrikjoell 20-03-2016 18:45

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34058333)
C.S. Lewis?

Juist.

Denkerius 20-03-2016 19:33

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058321)
Hoi,

Stel je eens voor dat plotseling al je zintuigen uitvallen...

Je voelt, ziet, ruikt, hoort en proeft niet meer.. dus of je nou uit een vliegtuig gegooid word, onder water bent of in een brandende oven staat, je weet het niet..

Wie is dan die "jij" die opgesloten zit in dat lichaam? die elke dag zelf keuzes maakt "Ga ik links of rechts?"

Je brein.


Of
Onthoud:
Je hebt geen brein, je bent een brein, je hebt een lichaam.

Elin3 20-03-2016 19:56

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058363)
Juist.

Heb jij enig idee waar deze quote te vinden is toevallig, ik zie hem vooral op internet maar vraag me al lange tijd af in werk boek Lewis dit schreven heeft :o

Hendrikjoell 20-03-2016 20:25

Citaat:

Denkerius schreef: (Bericht 34058423)
Je brein.


Of
Onthoud:
Je hebt geen brein, je bent een brein, je hebt een lichaam.

Och, het brein is geen onderdeel van het lichaam natuurlijk.. Sorry, helemaal vergeten!

:facepalm:

Hendrikjoell 20-03-2016 20:28

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34058471)
Heb jij enig idee waar deze quote te vinden is toevallig, ik zie hem vooral op internet maar vraag me al lange tijd af in werk boek Lewis dit schreven heeft :o

http://thomasthurman.org/body

Dit is eigenlijk het enigste wat ik er over kan vinden, dus misschien toch geen Lewis? :D

Elin3 20-03-2016 20:40

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058573)
http://thomasthurman.org/body

Dit is eigenlijk het enigste wat ik er over kan vinden, dus misschien toch geen Lewis? :D

Het is wel redelijk in lijn met wat Lewis schrijft in één van de Narnia boeken, waarin hij opmerkt dat de sterren meer zijn dan wat je op het eerste gezicht ziet.

Spoiler

Hendrikjoell 20-03-2016 20:42

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34058579)
Het is wel redelijk in lijn met wat Lewis schrijft in één van de Narnia boeken, waarin hij opmerkt dat de sterren meer zijn dan wat je op het eerste gezicht ziet.

Ik zie het inderdaad, thanks!

Denkerius 20-03-2016 22:37

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058558)
Och, het brein is geen onderdeel van het lichaam natuurlijk.. Sorry, helemaal vergeten!

:facepalm:

Alleen als je een ziel hebt.

Hendrikjoell 20-03-2016 23:49

Citaat:

Denkerius schreef: (Bericht 34058795)
Alleen als je een ziel hebt.

"Je hebt geen ziel, je bent een ziel, je hebt een lichaam"

Dit is dus geschreven voor mensen die er van overtuigt zijn dat er een ziel is, en ze iets duidelijk wil maken.
Dus dan kleinerend reageren met "Je hebt geen brein, je bent een brein, je hebt een lichaam" heeft totaal geen meerwaarde voor iemand, Los van het feit dat een brein een fysiek iets is, en een ziel niet, waardoor je de discussie compleet uit de context trekt.

Als jij daar niet achter staat, en daar niet in geloofd, dan is dat toch oke? Je hoeft niet constant in een verdedigende houding alles aan te draaien. Ik heb veel liever dat je vanuit jou perspectief dingen onderbouwd dan dat je vanuit die van iemand anders alles afbrand.

Schrödinger 21-03-2016 07:23

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058840)
"Je hebt geen ziel, je bent een ziel, je hebt een lichaam"

Dit is dus geschreven voor mensen die er van overtuigt zijn dat er een ziel is, en ze iets duidelijk wil maken.
Dus dan kleinerend reageren met "Je hebt geen brein, je bent een brein, je hebt een lichaam" heeft totaal geen meerwaarde voor iemand, Los van het feit dat een brein een fysiek iets is, en een ziel niet, waardoor je de discussie compleet uit de context trekt.

Als jij daar niet achter staat, en daar niet in geloofd, dan is dat toch oke? Je hoeft niet constant in een verdedigende houding alles aan te draaien. Ik heb veel liever dat je vanuit jou perspectief dingen onderbouwd dan dat je vanuit die van iemand anders alles afbrand.

Waarom denk je dat er een ziel is?

Denkerius 22-03-2016 13:22

Citaat:

Hendrikjoell schreef: (Bericht 34058840)
"Je hebt geen ziel, je bent een ziel, je hebt een lichaam"

Dit is dus geschreven voor mensen die er van overtuigt zijn dat er een ziel is, en ze iets duidelijk wil maken.

Ok.

Citaat:

Dus dan kleinerend reageren met "Je hebt geen brein, je bent een brein, je hebt een lichaam" heeft totaal geen meerwaarde voor iemand,
Behalve voor atheïsten.

Citaat:

"Los van het feit dat een brein een fysiek iets is, en een ziel niet, waardoor je de discussie compleet uit de context trekt."
De Atheïstische "ziel" is dus fysiek, ook al zeggen de meeste gewoon niet in zielen te geloven omdat het zo sterk geassocieerd wordt met een non-materiëel wezen.

Citaat:

"Als jij daar niet achter staat, en daar niet in geloofd, dan is dat toch oke?"

Je hoeft niet constant in een verdedigende houding alles aan te draaien.
Ik heb veel liever dat je vanuit jou perspectief dingen onderbouwd dan dat je vanuit die van iemand anders alles afbrand.
Alles aandraaien is mijn perspectief.

Dus om Schrödinger te herhalen:
Waarom denk je dat er een ziel is?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.