Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Eindeloos inspreken is voorbij (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=257123)

eztah 23-10-2002 21:56

Eindeloos inspreken is voorbij
 
Eindeloos inspreken is voorbij


AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam maakt een einde aan de ongebreidelde inspraak van burgers. Alleen direct betrokkenen zullen nog mogen inspreken over plannen van de gemeente. Ook het aantal inspraakonderwerpen wordt beperkt. De beklagcommissie voor inspraak wordt opgeheven

Bron http://www.parool.nl/1035351174776.html


Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Is het niet gewoon je burgerrecht om inspraak te hebben bij zaken die zich in je stad afspelen? Of mag je alleen -op uitnodeging- wat zeggen bij zaken die jou wijk aangaan?

eztah 23-10-2002 22:25

Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat ik het recht heb om inspraak te hebben, of de mogelijkheid te hebben vragen te stellen over onderwerpen die mij ook aangaan.

Vincent Vega 24-10-2002 00:03

Goed plan. Ik weet uit eigen ervaring dat besluitvorming enorm traag kan verlopen als iedereen zich in een buurt met de meest triviale dingen gaat bemoeien.

dystopia 24-10-2002 00:58

Is dit wel democratisch besloten dan? Ik kan het me niet voorstellen eigelijk....

Rollo Tomasi 24-10-2002 14:50

Zoals het in dat artikel wordt voorgesteld wordt lijkt me dat een goed plan. Ik heb echter niet zoveel verstand van de dagelijkse gang van zaken in Amsterdam.

Sommetje 24-10-2002 15:42

Citaat:

Vincent Vega schreef:
Goed plan. Ik weet uit eigen ervaring dat besluitvorming enorm traag kan verlopen als iedereen zich in een buurt met de meest triviale dingen gaat bemoeien.
Maar zo voelen de mensen zich er wel bij betrokken.

Vincent Vega 24-10-2002 16:48

Citaat:

Sommetje schreef:
Maar zo voelen de mensen zich er wel bij betrokken.
Ja, wellicht. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een trage besluitvorming. Bovendien kan iedereen zich gewoon verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.

eztah 24-10-2002 17:01

Citaat:

Vincent Vega schreef:
Ja, wellicht. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een trage besluitvorming. Bovendien kan iedereen zich gewoon verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
Ja, maar dan moeten mensen die af en toe iets willen vragen/klagen zich dus meteen verkiesbaar stellen
Dat is imho al helemaal niet effectief:confused:

EvilSmiley 24-10-2002 18:20

wil je af en toe wilt klagen kan je eens een keer een gemeenteraads vergadering bezoeken, en je plannen voor leggen aan de raad.

Chimera 25-10-2002 23:28

Citaat:

eztah schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat ik het recht heb om inspraak te hebben, of de mogelijkheid te hebben vragen te stellen over onderwerpen die mij ook aangaan.
Als het jou aangaat, krijg je ook echt wel inspraak. Het gaat er juist om dat een hoop mensen dingen als bouwvergunningen gaat zitten vertragen alleen maar omdat ze een appeltje met iemand (of de godganse wereld) te schillen hebben.

nare man 25-10-2002 23:32

Prima plan. De Algemene Wet Bestuursrecht biedt IMO al veel te veel mogelijkheden om het besluitvormingsproces te traineren. De enige sanctie die daar (eventueel) op staat is in een later stadium, wanneer het al tot een procedure is gekomen, het betreffende individu te veroordelen tot het betalen van de proceskosten vanwege misbruik van procesrecht...ik vind dat het inderdaad maar eens afgelopen moet zijn met de eeuwige inspraakregelingen.

Dit past overigens ook helemaal in de huidige lijn van deformalisering en dejuridisering, waar ik een groot voorstander van ben. Proceduren moeten (niet alleen in het burgerlijk recht) duidelijk, efficiënter en vooral sneller worden.

Yamyam 26-10-2002 10:11

Nah jaaaah zeg, als je daar woont mag je toch gewoon meedenken. Is dit nog een democratie of niet, welke idioot heeft dit bedacht?

perseus 26-10-2002 10:36

Goed idee, zo kunnen besluiten sneller worden genomen, en plannen sneller worden uitgevoerd :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.