Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   studiefinanciering bij vervolgstudie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1160592)

jw1985 21-04-2005 09:45

studiefinanciering bij vervolgstudie
 
Hallo allemaal,

op dit moment ben ik bezig met het laatste jaar van mijn MBO-opleiding, ik wil hierna graag verder studeren op het HBO of de universiteit.
Nu is het met studiefinanciering zo geregeld dat je twee opeenvolgende studies mag doen waarvoor je allebei studiefinanciering krijgt, bijvoorbeeld MBO-HBO of HBO-Universiteit.

Mijn vraag is de volgende: Hoe zit dit als je na het MBO naar het HBO gaat en daar in het eerste jaar je propedeuse haalt en dan die propedeuse gebruikt om door te stromen naar een universitaire opleiding?

Krijg je dan alleen nog studiefinanciering voor het eerste jaar dat je HBO doet of heb je daar dan op de Universiteit ook nog recht op?

( Waarschijnlijk krijg ik van jullie ondermeer het advies om dit aan de IB-groep te vragen, maar voordat je daar een bevredigend antwoord krijgt is het al wel Sint-Juttemis)

(Oh ja, dat MBO en WO qua moelijkheidsgraad ver uit elkaar liggen weet ik zelf ook dus daar hoeven jullie me niet op te wijzen ;) )

Neiu 21-04-2005 09:50

Ik dacht dat je zodra je aan een HBO/WO-opleiding begint je recht hebt op 4 jaar stufi (of langer als je opleiding/studie langer is, zoals KI).
Het recht op stufi begint volgens mij niet opnieuw zodra je op het WO verdergaat na een HBO-propedeuse. Dat is alleen zo tussen MBO en HBO.

Balance 21-04-2005 10:10

Je krijgt idd alleen van het MBO naar het HBO nog een keer studiefinanciering.
Als je na het HBO naar het WO gaat, dan moet je die 4 extra jaren zelf betalen.

Krummeltje 21-04-2005 10:15

Als je met je propedeuse van het HBO naar de universiteit gaat, is het gewoon zo dat je je eerste jaar studiefinanciering hebt op het HBO en dan nog drie jaar op de universiteit.

ganralph 21-04-2005 13:26

oftewel: als jij in 1 jaar je hbo-propedeuse haalt, en dan in 3 jaar netjes je WO-bachelor, dan kost het je geen cent uit eigen zak.

Chloe Siere 21-04-2005 14:40

Was het maar zo'n feest dat je extra studiefinanciering daarvoor kreeg...

stefano 21-04-2005 19:34

Citaat:

ganralph schreef op 21-04-2005 @ 13:26 :
oftewel: als jij in 1 jaar je hbo-propedeuse haalt, en dan in 3 jaar netjes je WO-bachelor, dan kost het je geen cent uit eigen zak.
Niet dat je met een basisbeurs je studiekosten kan betalen, maar je studiefinanciering hoef je niet terug te betalen nee.

Balance 21-04-2005 19:35

Citaat:

ganralph schreef op 21-04-2005 @ 13:26 :
oftewel: als jij in 1 jaar je hbo-propedeuse haalt, en dan in 3 jaar netjes je WO-bachelor, dan kost het je geen cent uit eigen zak.
maar het is wel erg zonde als je je WO-bachelor hebt en niet je WO-master gaat halen.

jw1985 22-04-2005 15:30

Dus als ik het goed begrijp krijg ik in het geval van mijn overstap van een MBO naar een HBO-opleiding nog 4 jaar studiefinanciering.

Stroom ik echter na 1 jaar (propedeuse) vanuit het HBO door naar de universiteit dan krijg ik alleen studiefinanciering voor dat ene jaartje HBO.

Heb ik het zo goed begrepen? Zo niet wijs me terecht! ;)

(eigenlijk wel jammer, ik had liever gehad dat ik na mijn MBO gewoon nog 4 jaar recht had op financiering ongeacht het opleidingsniveau, maarja we willen allemaal wel is wat :) )

Neiu 22-04-2005 15:45

Citaat:

jw1985 schreef op 22-04-2005 @ 15:30 :
Dus als ik het goed begrijp krijg ik in het geval van mijn overstap van een MBO naar een HBO-opleiding nog 4 jaar studiefinanciering.

Stroom ik echter na 1 jaar (propedeuse) vanuit het HBO door naar de universiteit dan krijg ik alleen studiefinanciering voor dat ene jaartje HBO.

Heb ik het zo goed begrepen? Zo niet wijs me terecht! ;)

(eigenlijk wel jammer, ik had liever gehad dat ik na mijn MBO gewoon nog 4 jaar recht had op financiering ongeacht het opleidingsniveau, maarja we willen allemaal wel is wat :) )

Eh, nee. Na je overstap van MBO naar HBO krijg je nog 4 jaar studiefinanciering, ook als je daarna nog naar de universiteit overstapt.

Kortom: het onderste gedeelte van je bericht is wel degelijk het geval

Balance 22-04-2005 16:03

Citaat:

jw1985 schreef op 22-04-2005 @ 15:30 :
Dus als ik het goed begrijp krijg ik in het geval van mijn overstap van een MBO naar een HBO-opleiding nog 4 jaar studiefinanciering.

Stroom ik echter na 1 jaar (propedeuse) vanuit het HBO door naar de universiteit dan krijg ik alleen studiefinanciering voor dat ene jaartje HBO.

Heb ik het zo goed begrepen? Zo niet wijs me terecht! ;)

(eigenlijk wel jammer, ik had liever gehad dat ik na mijn MBO gewoon nog 4 jaar recht had op financiering ongeacht het opleidingsniveau, maarja we willen allemaal wel is wat :) )

Nee dat laatste klopt. Je krijgt na je mbo nog 4 jaar studiefinanciering, ongeacht het opleidingsniveau.

Maar waar wij op reageerden was het stuk dat je, als je 4 jaar hbo hebt gedaan, ook nog 4 jaar stufi krijgt voor het WO. Dat is namelijk niet zo. Die regeling (nog 4 jaar extra stufi) is er namelijk alleen voor MBO'ers.

jw1985 22-04-2005 16:04

Mooi!

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! (y)

Angeles 24-04-2005 16:41

Volgens mij moet je op dit moment in principe nog je WO-master halen om van je prestatiebeurs een gift te maken. Er is wel een regeling dat je prestatiebeurs al na het behalen van je WO-bachelor een gift wordt, dat kun je om laten zetten als je na je WO-bachelor niet verder wil studeren, maar dat houdt dus ook in dat je maar 3 jaar studiefinanciëring krijgt inplaats van 4. Ik denk niet dat dat anders is als je via je HBO-propedeuse naar de universiteit gaat.

Je krijgt alleen langer studiefinanciëring als je een studie doet die langer duurt dan 4 jaar, als je na een jaar studeren overstapt op een andere opleiding (wat je in principe doet als je met je HBO-propedeuse naar de universiteit gaat) dan is dat ene extra jaar volgens mij voor je eigen rekening.

Als je het écht zeker wil weten moet je even bellen met de IB-groep. Of op hun site kijken, er staan daar heel erg veel 'vaak gestelde vragen' met een antwoord.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.