Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Het grote Spiektopic (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1822732)

Scholier 18-12-2010 12:59

Het grote Spiektopic
 
Heb jij wel eens gespiekt?
Heb je spiektips?
Wat vind je van spieken?
Wat gebeurd er als je spiekt?

Post dat alles in: "Het grote Spiektopic"

Scholier 18-12-2010 13:00

In deze reactie komt een overzicht van (jullie) spiektips! Open de spoiler.

Spoiler


Spiektips van de week:
Spoiler


BELANGRIJK! Gebruik deze reactie niet als Quote, aangezien dit dan een extreem groot Topic wordt.
Je mag wel 1 of 2 zinnen uit deze reactie Quoten.

Binnenkort nòg meer tips!

Scholier 18-12-2010 13:04

Wanneer je niet goed geleerd hebt voor een repetitie of een s.o. dan is spieken soms een geweldige oplossing... Tenminste, als je het goed doet. Begrijp goed dat ik geen reclame maak om te spieken, de beste manier om een goed cijfer te halen is en blijft natuurlijk goed leren.

Ik heb zelf geen enkele spiektip uitgeprobeerd, jij hopelijk ook niet.
Als er iets instaat van:
"Dit werkte bij mij heel goed", is dat een mening van de bedenker en heb ik dat (waarschijnlijk) niet zelf bedacht.

Em. 18-12-2010 13:40

Ik heb nooit gespiekt, eigenlijk.

Scholier 18-12-2010 13:53

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 31183228)
Ik heb nooit gespiekt, eigenlijk.

Goed zo, ik ook niet!

Associated 21-12-2010 09:02

Spiek bijna altijd.
Meestal leer ik wel, maar ik kijk toch altijd ff snel naar mijn buurman voor de zekerheid.
Willen Jullie tips?

-Voor wiskunde zet alles in je GR, als je die nog niet hebt, heb je vast een casio met een uitschuifbaar deksel. plak het briefje ter grootte van het klepje in je rekenmachine. schuif hem dicht als de leraar langskomt.
-Briefje in je etui stoppen.
-schrijf op je hand ( niet een heel verhaal maar hooguit 5 woorden)
-Vraag je buurman om groot te schrijven.
-Ga achterin de klas zitten.
- enz.enz.enz

Scholier 21-12-2010 13:55

Citaat:

Associated schreef: (Bericht 31191004)
Spiek bijna altijd.
Meestal leer ik wel, maar ik kijk toch altijd ff snel naar mijn buurman voor de zekerheid.
Willen Jullie tips?

-Voor wiskunde zet alles in je GR, als je die nog niet hebt, heb je vast een casio met een uitschuifbaar deksel. plak het briefje ter grootte van het klepje in je rekenmachine. schuif hem dicht als de leraar langskomt.
-Briefje in je etui stoppen.
-schrijf op je hand ( niet een heel verhaal maar hooguit 5 woorden)
-Vraag je buurman om groot te schrijven.
-Ga achterin de klas zitten.
- enz.enz.enz

Ik zal ze erbij zetten.
En afkijken is niet heel slim...

Thinus 21-12-2010 14:00

Ik heb welleens afgekeken of spiekbriefjes gebruikt op de middelbare, niet zo heel vaak. Op mijn theorieexamens heb ik ook gespiekt.

Mr.Mark 21-12-2010 14:12

Lees dit maar eens ;) de leraar hier zegt dat je juist voorin moet zitten.

http://www.scholieren.com/artikel/73...te%20betrappen'

Scholier 21-12-2010 15:08

Citaat:

Mr.Mark schreef: (Bericht 31191649)
Lees dit maar eens ;) de leraar hier zegt dat je juist voorin moet zitten.

http://www.scholieren.com/artikel/73...te%20betrappen'

Zoiets staat in de 'Spoiler'.

Caviamax 21-12-2010 15:10

Afkijken is zielig... -_-'

Apate 21-12-2010 16:05

:O wij deden wel altijd met luistertoetsen spieken. Gezamelijk, met de hele klas. Meestal (bij die luistertoetsen van Cito) heb je 3 versies. En deze versies liggen meestal allemaal achter elkaar. Dus degene die heel goed is in luistertoetsen zit vooraan. Als het antwoord A is, trekt hij bijvoorbeeld zijn mouw een stukje op (die telkens afzakt natuurlijk;)). Als het antwoord B is kan hij bijvoorbeeld ergens krabben ofzo. Als het antwoord C is doet hij bijvoorbeeld helemaal niets.

Ik heb nog geen enkele leraar meegemaakt die dit kon snappen. Soms hadden ze wel het idee dat er echt iets raars aan de hand was, maar ze konden er simpelweg niet achter komen. Wat je wel moet doen is een aantal antwoorden anders doen, anders is het natuurlijk wel héél toevallig.

Megamandy 21-12-2010 16:12

ik heb ooit 1 keertje gespiekt!
maar dat was niet zo moeilijk haha
we kregen voor biologie een toets en achterop stonden perongelijk de antwoorden.. toen heb ik vlug alles overgeschreven en de antwoorden stiekem weggegooid...

Megamandy 21-12-2010 16:12

Citaat:

Caviamax schreef: (Bericht 31191924)
Afkijken is zielig... -_-'

maar wel handig

Scholier 21-12-2010 17:11

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 31192182)
:O wij deden wel altijd met luistertoetsen spieken. Gezamelijk, met de hele klas. Meestal (bij die luistertoetsen van Cito) heb je 3 versies. En deze versies liggen meestal allemaal achter elkaar. Dus degene die heel goed is in luistertoetsen zit vooraan. Als het antwoord A is, trekt hij bijvoorbeeld zijn mouw een stukje op (die telkens afzakt natuurlijk;)). Als het antwoord B is kan hij bijvoorbeeld ergens krabben ofzo. Als het antwoord C is doet hij bijvoorbeeld helemaal niets.

Ik heb nog geen enkele leraar meegemaakt die dit kon snappen. Soms hadden ze wel het idee dat er echt iets raars aan de hand was, maar ze konden er simpelweg niet achter komen. Wat je wel moet doen is een aantal antwoorden anders doen, anders is het natuurlijk wel héél toevallig.

Hij staat erin...

Duckdoggy 24-12-2010 11:45

op een wat duurdere rekenmachine kun je ook de letters A t/m E zetten. als je de antwoorden vantevoren al hebt dan kun je die letters er gewoon inzetten(al het tenminste meerkeuzevragen zijn)

Scholier 24-12-2010 13:30

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31199958)
op een wat duurdere rekenmachine kun je ook de letters A t/m E zetten. als je de antwoorden vantevoren al hebt dan kun je die letters er gewoon inzetten(al het tenminste meerkeuzevragen zijn)

Hij staat erin...

Stff 24-12-2010 20:16

met luister toetsen deden wij het altijd met een hand / elleboog... verschillende versies, maar wel zelfde antwoorden en die gaven we dan door obv tekst lengte... hand / elleboog bovenaan de tafel leggen was langste antwoord, en helemaal onderaan het kortste

Scholier 25-12-2010 08:19

Citaat:

Stff schreef: (Bericht 31201238)
met luister toetsen deden wij het altijd met een hand / elleboog... verschillende versies, maar wel zelfde antwoorden en die gaven we dan door obv tekst lengte... hand / elleboog bovenaan de tafel leggen was langste antwoord, en helemaal onderaan het kortste

Dit is redelijk vergelijkbaar met de reactie van Interglot:

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 31192182)
:O wij deden wel altijd met luistertoetsen spieken. Gezamelijk, met de hele klas. Meestal (bij die luistertoetsen van Cito) heb je 3 versies. En deze versies liggen meestal allemaal achter elkaar. Dus degene die heel goed is in luistertoetsen zit vooraan. Als het antwoord A is, trekt hij bijvoorbeeld zijn mouw een stukje op (die telkens afzakt natuurlijk;)). Als het antwoord B is kan hij bijvoorbeeld ergens krabben ofzo. Als het antwoord C is doet hij bijvoorbeeld helemaal niets.

Ik heb nog geen enkele leraar meegemaakt die dit kon snappen. Soms hadden ze wel het idee dat er echt iets raars aan de hand was, maar ze konden er simpelweg niet achter komen. Wat je wel moet doen is een aantal antwoorden anders doen, anders is het natuurlijk wel héél toevallig.

Als jij anders van mening bent hoor ik het graag.

Duckdoggy 26-12-2010 10:15

op je onderarm schrijven, lange mouwen aandoen, en doen alsof je jeuk hebt dus krabben en ondertussen spieken:D
werkt altijd!!

Scholier 26-12-2010 18:49

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31202895)
op je onderarm schrijven, lange mouwen aandoen, en doen alsof je jeuk hebt dus krabben en ondertussen spieken:D
werkt altijd!!

Hij staat erbij hoor!

Tatiana_x 08-01-2011 20:07

hahaa, ik leer goed ens.. ma alst nodig is doe 'k da wel ;d
altijd handig, mah kschrijf het niet fso, ik kijk dan naar de medeleerlinge
soms werken we samen xd
maar k ben niet zo'n spiekmens bij elke toets hoor xd

Rivka 09-01-2011 16:28

Briefje in het klepje van je rekenmachine doen. Als je je rekenmachine een beetje uitschuift kan je dat lezen. Komt de leraar eraan, hop, rekenmachine terug in het klepje.

Scholier 09-01-2011 18:38

Citaat:

Rivka schreef: (Bericht 31251298)
Briefje in het klepje van je rekenmachine doen. Als je je rekenmachine een beetje uitschuift kan je dat lezen. Komt de leraar eraan, hop, rekenmachine terug in het klepje.

Bedankt voor de tip, maar hij stond er al in!

Duckdoggy 10-01-2011 05:59

@topnieuws, dan zullen er niet veel nieuwe tips meer komen aangezien alles ''al in die lijst staat''

SketchyKo 13-01-2011 19:23

Lettertype 4 is nog goed te lezen.
Alle nodige info op een klein papiertje zette..max. 3cmx2cm
dan met plakband geheel om je pen plakken op de plek waar je vingers zitten, je kan dan gemakkelijk je pen draaien en alles lezen.
let wel op dat je het niet opsekop plakt, als je links ben moet je hem dus andersom plakke dan een rechtshandige

the economist 19-01-2011 12:52

Spieken werkt alleen bij zaken die je domweg uit je hoofd moet leren, formules en zo.
Eigenlijk zou de toets (havo/vwo) meer over het begrip moeten gaan, en je zou de formules er op een formuleblad bij moeten krijgen. Op het examen is dit ook heel vaak zo. Dus in die zin is spieken nog niet eens zo zielig.
(Ik heb het niet over woordjes leren, daar is het logisch dat je moet stampen of spieken)

Balance 19-01-2011 18:41

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 31192182)
:O wij deden wel altijd met luistertoetsen spieken. Gezamelijk, met de hele klas. Meestal (bij die luistertoetsen van Cito) heb je 3 versies. En deze versies liggen meestal allemaal achter elkaar. Dus degene die heel goed is in luistertoetsen zit vooraan. Als het antwoord A is, trekt hij bijvoorbeeld zijn mouw een stukje op (die telkens afzakt natuurlijk;)). Als het antwoord B is kan hij bijvoorbeeld ergens krabben ofzo. Als het antwoord C is doet hij bijvoorbeeld helemaal niets.

Ik heb nog geen enkele leraar meegemaakt die dit kon snappen. Soms hadden ze wel het idee dat er echt iets raars aan de hand was, maar ze konden er simpelweg niet achter komen. Wat je wel moet doen is een aantal antwoorden anders doen, anders is het natuurlijk wel héél toevallig.

Zoiets deden wij ook, alleen zoals iemand anders al zegt: we werkten niet met A, B en C maar met 'kortste antwoord', 'middellange antwoord' en 'langste antwoord'.
En wij werkten niet met mouwen of krabben, maar met de benen. Bij het kortste antwoord deed iemand zijn benen naar achter gevouwen, dus onder zijn stoel. Bij het middelste antwoord gingen de bene gewoon loodrecht naar beneden. En bij het langste antwoord strekte de antwoordgever de benen naar voren.

Het klinkt alsof een docent dat meteen door heeft, maar dat was totaal niet het geval. Tijdens een toets wisselt iedereen nou eenmaal veel van houding. We hebben zelfs een keer klassikaal dit benensysteem gehanteerd: dus íedereen deed zijn benen op hetzelfde moment naar voren of naar achter. En zelfs dat had de leraar niet door, omdat je het vrij subtiel kan doen.
Uiteindelijk hebben we toch maar gekozen om 1 iemand (die heel goed was) de antwoorden te laten doorgeven. En halverwege de klas zaten nog twee mensen die diegene kopieerden, om ook de achterste mensen te kunnen laten meegenieten.

Goldlocks 22-01-2011 18:31

Heb jij wel eens gespiekt? Ja, maar niet bij anderen
Heb je spiektips? Briefje in je etui, op je benen schrijven doen alsof je iets laat vallen en dan je broekspijpen optillen, briefje in balpen
Wat vind je van spieken? Errug handig
Wat gebeurd er als je spiekt? Dan haal ik betere punten

GOLD 22-01-2011 21:56

Ja paar keren maar meestal niet.

-Je kan alle antwoorden op een grote gum (alleen de achterkant) schrijven. - Dit was bij mij gelukt :D
-En ik had een blaadje van 5 cm bij 4 cm helemaal volgeschreven op beiden kanten.
En voordat de toets begint hou je de blaadje in je hand en als je die toetsblaadje krijgt dan zet je die spiekbriefje eronder en als je wilt spieken dan schuif je je toetsblaadje gewoon een stukje opzij.- Is bij mij ook gelukt :D.

Unravel 22-01-2011 23:32

lang niet meer gedaan. Ik heb me er de eerste 3 jaar van vwo mee doorgesleept, maar eigenlijk is het helemaal niet logisch.

Inderdaad, vooraan zitten en normaal doen. Niet stiekem dus. Hetzelfde geld voor pingen en eten onder de les, je moet je natuurlijk blijven gedragen; anders val je op.

Mr. Goodlife 23-01-2011 17:58

Ik spiek eigenlijk bijna nooit, ik zit nou bijna vooraan en dat valt ook zo op.
Maar ook al zat ik achteraan, ik spiek meestal alleen bij echt nutteloze dingen of als het echt niet anders kan.

studentuser 26-01-2011 22:20

Ik doe altijd mijn vest aan, het briefje doe ik in een groot a4 plastic hoes. Die plak ik met plakband in mijn vest zodat het geen geluid maakt als ik beweeg. Tijdens examen doe ik mijn rits open van mijn vest. Ik zeg gewoon: ik heb het warm. Na paar seconden ga naar mijn linkerkant kijken waar het briefje geplakt is in mijn binnenzijde van mijn vest hahaha:D

Duckdoggy 27-01-2011 15:04

@studentuser, dus jij neemt het risico te spieken bij een examen??:eek:

the economist 27-01-2011 15:06

Citaat:

GOLD schreef: (Bericht 31296969)
Ja paar keren maar meestal niet.

-Je kan alle antwoorden op een grote gum (alleen de achterkant) schrijven. - Dit was bij mij gelukt :D
-En ik had een blaadje van 5 cm bij 4 cm helemaal volgeschreven op beiden kanten.
En voordat de toets begint hou je de blaadje in je hand en als je die toetsblaadje krijgt dan zet je die spiekbriefje eronder en als je wilt spieken dan schuif je je toetsblaadje gewoon een stukje opzij.- Is bij mij ook gelukt :D.

Maar een klein blaadje valt meer op dan een grote. En als iemand het opmerkt hang je zeker, bij een groot blad valt het nauwelijks op tussen je proefwerkpapier.

Breakdown 27-01-2011 15:09

Je hebt van die pennen waarin een papiertje zit gewikkeld die je uit kan schuiven.
Aan de ene kant staat reclame van dat en dat bedrijf.
De andere kant van het blaadje is dan wit en daar ken je met potlood al je spiekwoorden neerzetten.
Althans dat heb ik ooit gedaan xD

Fowl36 02-02-2011 20:28

Ik heb eigenlijk nog nooit gespiekt, ben te schijterig T_T
1 keer probeerde ik het en toen werd ik betrapt, strafwerk, een 0 en alles..

ImTheWolf 12-02-2011 22:26

Haha
eigenlijk spiek ik wel eens... Soms... "bloos"

Spiektips:

- Druk een mini-samenvatting / tabel / lijst met woordjes die je maar niet in je kop krijgt en druk het af op Arial 4/5. Uitknippen en dan aan elkaar plakken. Voor mij is dit super handig!

- Zorg dat je zelf een lijstje hebt met belangrijke dingen. Leg deze in je tas, zo dat je ze kan zien als de tas naast je staat. Loopt de docent langs? dan haak je snel met je voet in de schouderband en schuif je de tas naar je toe. Zo gaat ie vanzelf dicht. Je moet dan wel met je voet blijven draaien, alsof het een zenuwachtig trekje is.

- Met biologie hebben wij van die aangesloten tafels. Je moet dus met z'n 2tjes naast elkaar. Ieder krijgt dezelfde vragen, maar in een andere volgorde (20 van de 25 vragen zijn meerkeuze) dus dan is het lastig om af te kijken. Je moet gewoon je opdrachtenblad wisselen met degene diagonaal achter je. LET OP! Bij ons is dit een keer fout gegaan. De jongen naast mij en de jongen achter mij hadden gewisseld zodat we konden afkijken, maar ze leken er dus strenger op te letten. De nummers klopten niet, we dachten dat hij hier niet zo op zou letten. helaas. Ik had geen 1, de jongen naast en degene achter me wel. Best lullig.

Heb er nog wel meer maar moet nu gaan.

ImTheWolf 14-02-2011 16:44

Citaat:

the economist schreef: (Bericht 31312263)
Maar een klein blaadje valt meer op dan een grote. En als iemand het opmerkt hang je zeker, bij een groot blad valt het nauwelijks op tussen je proefwerkpapier.

Ligt eraan. Hoe goed ben je in spieken? Je moet wel uitkijken bij welke docentt. ik ben een keer gesnapt bij frans :D

de abt van sion 14-02-2011 23:50

Spieken is stelen.

Niet meer en niet minder.

GOLD 15-02-2011 23:15

Citaat:

the economist schreef: (Bericht 31312263)
Maar een klein blaadje valt meer op dan een grote. En als iemand het opmerkt hang je zeker, bij een groot blad valt het nauwelijks op tussen je proefwerkpapier.


Nou een groot blaadje valt juist meer op hoor, denk je niet dat de docent heen en weer loopt en tijdens het ophalen,wat doe je dan met die reuzenblaadje.
een klein blaadje kan je zo na de toets verscheuren.

ImTheWolf 17-02-2011 06:09

Citaat:

GOLD schreef: (Bericht 31370622)
Nou een groot blaadje valt juist meer op hoor, denk je niet dat de docent heen en weer loopt en tijdens het ophalen,wat doe je dan met die reuzenblaadje.
een klein blaadje kan je zo na de toets verscheuren.

Of opeten :D

Nee best wel niet.
Gewoon in je zak proppen en weggooien wanneer je langs een prullenbak in de aula komt.

nerdychickaa 05-11-2011 16:08

nou ik spiek wel eens zo nu en dan en ik heb hier een paar (khb ze ng niet allemaal gebruikt)
-een horloge aandoen en op een plakpapiertje de antwoorden schrijven en dan aan de binnenkant van je horloge plakken & horloge op d bank lege want je kaan daar toch niet goe mee schrijven éh ;)
-(voor meisjes gaat dit beter) antwoorden inspreken in je gsm en dan met een orrtje in je oor en je haar erover
-(dit is bij ons zo) de andere klas krijgt die ene toets eerder dan onze klas, dan vraag ik altijd effe of ik die mag zien ;p
-gewoon in potlood in je agenda schrijven en dan agenda open op de bank ,werk altijd bij mij, ga dan beter vanachter zitte eh
-natuurlijk op je hand legen,een klein briefje in je pennenzak
-ik plaak ook soms de antworden in men rekenmachine of ik schrijf iin potlood ze op men geodriehoek
-

imadisaster. 09-11-2011 19:10

Gewoon niet spieken. Deed het vorig jaar ook wel eens, maar je komt alleen jezelf tegen. Als je dan een 8 haalt heb je het niet eerlijk gedaan. Als je met spieken nog maar een 6 haalt betekend dat dus dat je eigenlijk niet eens op het niveau waar je zit thuishoort, want je schrijft ook de foute antwoorden over van je buurman en je weet er dus zelf helemaal niks van.

xx-roosie 10-11-2011 15:54

Who, wat zijn jullie allemaal Heilig!!
Ik spiek vrij vaak, gwn omdat het kan!! Op de onderkant van je schen plakken (en dan net doen alsof je jeuk hebt!)
Als je een rokje aan hebt het daar onder en die een k;lein stukje omhoordoen!
tussen je vinger zetten
spiekbriefjes doe ik of in mn etui of onder een elastiekje vest erover klaar!
code taal met je buurman; 2 tikken met pen mag ik kijken 1x ja kijk maar 3x mag ik inleveren antwopord daarop 1x ja 2x nee wil nog zien! En dan met je vingers aangeven welk vraag je nog mist! Zo simpel is dat!
En het gwn op je tafel schrijven van te voren! wordt je btrapt zeg je; 'het stond er al op!!'
En als je vriendin hem al gehad jheeft gwn alles vragen! En pw blaadjes achter over drukken!!

UnlimitedUAV 10-11-2011 20:06

Citaat:

xx-roosie schreef: (Bericht 32085295)
Who, wat zijn jullie allemaal Heilig!!
Ik spiek vrij vaak, gwn omdat het kan!! Op de onderkant van je schen plakken (en dan net doen alsof je jeuk hebt!)
Als je een rokje aan hebt het daar onder en die een k;lein stukje omhoordoen!
tussen je vinger zetten
spiekbriefjes doe ik of in mn etui of onder een elastiekje vest erover klaar!
code taal met je buurman; 2 tikken met pen mag ik kijken 1x ja kijk maar 3x mag ik inleveren antwopord daarop 1x ja 2x nee wil nog zien! En dan met je vingers aangeven welk vraag je nog mist! Zo simpel is dat!
En het gwn op je tafel schrijven van te voren! wordt je btrapt zeg je; 'het stond er al op!!'
En als je vriendin hem al gehad jheeft gwn alles vragen! En pw blaadjes achter over drukken!!

tsk.... TUUUUUUURRRRLLLLLIIIIIJJJJJKKKK!!!!!!

CuwleMandarijn 11-11-2011 08:10

spieken is slecht, je hebt jezelf er alleen maar mee

PallasAthene 17-11-2011 18:28

Ik ben meestal eigenlijk de gene die antwoorden voorzegt. Heeeeeel slecht natuurlijk, maar als iemand echt niet had kunnen leren mag je best helpen vind ik.
In de brugklas heb ik één keer afgekeken, ik had het antwoord al ingevuld, maar ik wist het niet zeker dus ik keek even bij de gene naast mij, die gelukkig hetzelfde antwoord had. Maar achteraf bleek dat mijn buurvrouw bij die zelfde vraag al eerder bij mij had afkeken, dus in feite heb ik gewoon bij mezelf gespiekt... niet zo heel slim:o

Amnesia16 17-11-2011 18:30

Heb jij wel eens gespiekt? Nee!
Heb je spiektips? Nee!
Wat vind je van spieken? Ontzettend dom, want dan leer je er niks van.
Wat gebeurd er als je spiekt? Dan leer je niks, en dat komt terug bij het examen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.