Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Downloaden: Illegaal of legaal!? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1707521)

DBZ 05-08-2008 18:06

Downloaden: Illegaal of legaal!?
 
Ik begrijp er nou echt niks meer van. Is het nou legaal of niet? Stel:
Ik download van Limewire een nummer(is Limewire p2p, ofnie? want dat was toch wel illegaal?). Ik brand het niet op een cd en verkoop hem ofzo, ik houd het alleen voor mezelf. Is dat illegaal? en trouwens, als Limewire wel p2p is, wat is dan niet p2p(wat gratis is?:P)

botulismf 05-08-2008 18:13

Het is allemaal illegaal, maar moeilijk te traceren. Wel zul je branden in de hel als je muziek downloadt.

Carn 05-08-2008 18:25

doorgaans is downloaden is legaal, verspreiden niet. Maar met de komst van de Creative Commons licenties verandert dat ook enigszins.

botulismf 05-08-2008 18:31

Downloaden is voor zover ik weet ook niet legaal, maar een stuk lastiger aan te pakken.

Frank 05-08-2008 20:43

Het is legaal, als je het binnen 24 uur oid weer van je computer tieft. Anyway. who cares? Zolang je geen ftp's runt met shitloads aan muziek data hoef je je geen zorgen te maken.

En limewire zuigt!

DBZ 05-08-2008 21:33

Citaat:

botulismf schreef: (Bericht 27971431)
Het is allemaal illegaal, maar moeilijk te traceren. Wel zul je branden in de hel als je muziek downloadt.

Gezellig:)

Ennuh, dank jullie gasten.

Carn 05-08-2008 21:45

Citaat:

botulismf schreef: (Bericht 27971473)
Downloaden is voor zover ik weet ook niet legaal, maar een stuk lastiger aan te pakken.

ohja, zal wel komen omdat het uit niet legale bron is. ach ja.

Garfield. 05-08-2008 22:16

Het is heel simpel: neem de coffeeshops in NL, ze mogen niet bevoorraad worden, maar ze mogen wél verkopen. Zo ongeveer is het met downloaden: verspreiden mag niet, en downloaden mag wel, mits de verspreider er niet illegaal aan is gekomen.

Simpel toch?

Broeder 05-08-2008 22:44

Zenuwslopend topic.

secho 06-08-2008 20:24

De vergelijking met coffeeshops slaat nergens op.

Het is heel simpel. Muziek is niet gratis. Elk nummer op je computer, waar je niet voor betaald hebt, staat daar illegaal. Elke cd die je van een vriend of vriendin hebt gekopieerd, is ook illegaal. Enkel thuiskopieën zijn toegelaten (al omvat men met die term soms ook de vriendenkring).

Uitzonderingen zijn er natuurlijk als de auteur vb. zelf beslist zijn muziek gratis te verspreiden. Maar vergeet niet dat ook de uitvoerder, moest die verschillen van de auteur, 'rechten' heeft. Al die rechten zijn dan wel eindig in de tijd, maar voor de eenvoud geldt het onderlijnde.

Ik bedenk net dat Nederlands auteursrecht mogelijk wat verschilt van dat in België, maar ik vermoed dat de kernidee wel dezelfde is.

DBZ 07-08-2008 11:42

Citaat:

Frank schreef: (Bericht 27972001)
Het is legaal, als je het binnen 24 uur oid weer van je computer tieft. Anyway. who cares? Zolang je geen ftp's runt met shitloads aan muziek data hoef je je geen zorgen te maken.

En limewire zuigt!

Downloaden>bestand op je telefoon/mp3 zetten en van je comp afgooien:D:p

Carn 07-08-2008 11:58

dat maakt natuurlijk niet uit he. en je kan geen mp3 op een mp3 zetten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.