Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Theorie leren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1924311)

basters 09-11-2016 10:55

Theorie leren
 
Hallo mensen,

Mijn naam bas, ik ben 19 jaar en zit in het examen jaar mbo game Developer. Nu is het al een aantal jaar geleden sinds ik van de middelbare school ben gegaan en sinds die tijd heb ik geen huiswerk meer gehad. Nu komt er ook nog bij dat ik ADD heb. Dit resulteert in het feit dat ik niet meer kan leren. Sinds ik achttien was ben ik al bezig met mijn rijbewijs en mijn praktijk lessen staan al een maand of 5 stil. Dit komt omdat ik mijn theorie maar niet kan halen. Hoeveel ik ook leer, lees en doe het lukt maar niet. Als ik een bladzijde klaar heb met lezen ben ik de vorige bladzijde alweer compleet vergeten. Ik gebruik nog wel eens Ritalin maar volgensmij helpt het voor geen meter. Het enige dat er gebeurd is dat ik aan het eind van de dag doodmoe ben en depressief. Meestal als ik dan een joint rook gaat de stress wel weer weg. Ook heb ik geprobeerd om stoned te leren en er veranderde niets. Ook heb ik zo'n hele ochtend les gehad en dat heeft wel geholpen. Sinds dien zak ik met steeds 1 of 2 te veel fout. Maar ik voel mijn kennis zo langzamerhand weer weg zakken. Ook wil ik nog een motorrijbewijs halen dus dat word ook nog een hel. Heeft iemand misschien tips? Ik geef bijna de hoop op en dat moet niet want ze willen de examens weer moeilijker gaan maken en voor die tijd wil ik hem wel hebben eigenlijk. Ook ben ik bang dat die 30 praktijk lessen voor niets zijn geweest. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Alvast bedankt

Daantje_0705 09-11-2016 12:02

Theorielessen volgen? Of veel oefenexamens maken.

brands 09-11-2016 13:08

Hallo Bas,

Ik heb dan wel geen ADD, maar ik zat toen ik 19 jaar was met hetzelfde probleem als jouw dat ik tijdens mijn theorie examen voor het autorijbewijs ook te veel fouten had. Dat was ook 1 of 2 en soms 3. In het verleden had ik 2x mijn theorie examen gedaan. Afgelopen oktober (7 jaar later) heb ik mijn theorie examen nog eens gedaan en in 1x gehaald.

Die keer had ik het als volgt aangepakt, ik had een nieuw boek aangeschaft maar ook een markeerstift om de belangrijke dingen goed te onthouden. Daarnaast heb ik via deze site een pakket gekocht waar ik 1 week onbeperkt kon oefenen met relevante theorievragen. In het begin van deze week zakte ik voor elk examen dat ik maakte, maar hoe sneller het examen kwam heb ik slaagde ik voor deze oefenexamens. Met dat vertrouwen ben ik het examen ook ingegaan.

Wat mij ook enorm heeft geholpen is dat ik gewoon een examen had geboekt en dan komt er bij mij echt druk op en dan ga ik ook pas echt leren. Overigens moet ik wel aangeven dat ik goed met deze druk om kan gaan, maar kan me voorstellen dat het met ADD wat moeilijker is.

Voorheen waren de theorie examens klassikaal dus met een grote groep, maar tegenwoordig is het individueel, waardoor iedereen een ander examen heeft en je dus geen afleiding hebt van anderen. Tegenwoordig kun je er voor kiezen om een theorie examen aan te vragen met extra tijd (zelf ook gedaan, was echt een uitkomst). Als je dit examen aanvraagt krijg je extra tijd, maar worden ook de vragen en de antwoord mogelijkheden voorgelezen. Dan hoef jij je alleen te concentreren op welk antwoord past bij deze vraag en hoef je hem niet meer zelf te lezen en te antwoorden binnen 8 seconden (volgens mij krijg je dan 12/15 seconde per vraag).

In dit tijd heb ik ook praktijklessen gehad, maar er blijft altijd wel wat hangen. Mijn rij-instructeur heeft aangegeven dat ik nog 35-40 lessen nodig had, maar denk dat deze doelstelling wel omlaag kan aangezien het zo goed en ook makkelijk gaat. Dus denk dat ik met 20-25 lessen wel klaar ben, maar dat is nog even afwachten.

Hoop dat ik je hiermee wat vertrouwen heb ingesproken. Ik wens je veel succes met het leren van de theorie.

Groetjes.

basters 09-11-2016 13:18

Citaat:

brands schreef: (Bericht 34256565)
Hallo Bas,

Ik heb dan wel geen ADD, maar ik zat toen ik 19 jaar was met hetzelfde probleem als jouw dat ik tijdens mijn theorie examen voor het autorijbewijs ook te veel fouten had. Dat was ook 1 of 2 en soms 3. In het verleden had ik 2x mijn theorie examen gedaan. Afgelopen oktober (7 jaar later) heb ik mijn theorie examen nog eens gedaan en in 1x gehaald.

Die keer had ik het als volgt aangepakt, ik had een nieuw boek aangeschaft maar ook een markeerstift om de belangrijke dingen goed te onthouden. Daarnaast heb ik via deze site een pakket gekocht waar ik 1 week onbeperkt kon oefenen met relevante theorievragen. In het begin van deze week zakte ik voor elk examen dat ik maakte, maar hoe sneller het examen kwam heb ik slaagde ik voor deze oefenexamens. Met dat vertrouwen ben ik het examen ook ingegaan.

Wat mij ook enorm heeft geholpen is dat ik gewoon een examen had geboekt en dan komt er bij mij echt druk op en dan ga ik ook pas echt leren. Overigens moet ik wel aangeven dat ik goed met deze druk om kan gaan, maar kan me voorstellen dat het met ADD wat moeilijker is.

Voorheen waren de theorie examens klassikaal dus met een grote groep, maar tegenwoordig is het individueel, waardoor iedereen een ander examen heeft en je dus geen afleiding hebt van anderen. Tegenwoordig kun je er voor kiezen om een theorie examen aan te vragen met extra tijd (zelf ook gedaan, was echt een uitkomst). Als je dit examen aanvraagt krijg je extra tijd, maar worden ook de vragen en de antwoord mogelijkheden voorgelezen. Dan hoef jij je alleen te concentreren op welk antwoord past bij deze vraag en hoef je hem niet meer zelf te lezen en te antwoorden binnen 8 seconden (volgens mij krijg je dan 12/15 seconde per vraag).

In dit tijd heb ik ook praktijklessen gehad, maar er blijft altijd wel wat hangen. Mijn rij-instructeur heeft aangegeven dat ik nog 35-40 lessen nodig had, maar denk dat deze doelstelling wel omlaag kan aangezien het zo goed en ook makkelijk gaat. Dus denk dat ik met 20-25 lessen wel klaar ben, maar dat is nog even afwachten.

Hoop dat ik je hiermee wat vertrouwen heb ingesproken. Ik wens je veel succes met het leren van de theorie.

Groetjes.

Beste Brands,

Bedankt voor je reactie. Jij hebt me ook zeker wel wat meer vertrouwen gegeven. Vooral het idee met dat boek lijkt me wel handig. In denk ook dat ik lessen ga nemen en dan maar hopen dat het goed komt. Hoelang heb jij van tevoren geleerd voordat het echte examen was? Een maand of twee week? Alvast bedankt :)


Mvg,

Bas

brands 09-11-2016 18:19

Citaat:

basters schreef: (Bericht 34256574)
Hoelang heb jij van tevoren geleerd voordat het echte examen was? Een maand of twee week? Alvast bedankt :)

Eigenlijk maar 1,5 week, maar daarvoor had ik het boek wel in huis en bladerde ik er wel eens in. Voor mij werkte de druk echt goed van het gewoon hebben van een datum, anders had ik het echt nog verder vooruit geschoven.

Maar het is lastig om in te schatten hoe jij daarmee om gaat.

Daantje_0705 09-11-2016 20:13

Ik verplaats je topic naar Verkeer en vervoer, daar hoort ie thuis.

TurkishCrescent 09-11-2016 22:30

Wat mij erg geholpen heeft is het ANWB Rijbewijs B - Auto - Theorieboek & CD-Rom Examentraining, als je bekend bent met torrent kan je het gratis vinden.

Daantje_0705 09-11-2016 22:33

Of lenen in de bibliotheek!

Richaar 29-10-2018 22:58

Beste Bas,

Er zijn opties voor je om beter ondersteuning te krijgen bij het examen. Zelf ben ik erg geholpen door de informatie in dit blog: https://cbrtheorieexamenoefenen.org/...-met-dyslexie/

Wist je bijvoorbeeld dat je een individueel examen kan aanvragen>=?

Arrow 31-10-2018 20:34

Citaat:

Richaar schreef: (Bericht 34532370)
Beste Bas,

Er zijn opties voor je om beter ondersteuning te krijgen bij het examen. Zelf ben ik erg geholpen door de informatie in dit blog: https://cbrtheorieexamenoefenen.org/...-met-dyslexie/

Wist je bijvoorbeeld dat je een individueel examen kan aanvragen>=?

Ik denk dat bas inmiddels zijn examen al wel heeft gemaakt....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.