Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Het Grote Piltopic #22 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1834393)

Mijke 05-07-2012 23:45

Okee, maar wat moet ik dan nou doen gewoon de pil verder slikken?

Daantje_0705 06-07-2012 11:45

Je zit in je eerste week van je strip en hebt overgegeven waarbij je mogelijk je pil kwijt geraakt bent en heb daarna niet een nieuwe ingenomen, toch? Dan moet je even in je bijsluiter lezen wat je moet doen als je een pil bent vergeten in de eerste week. Meestal geldt dan dat je zeven dagen aanvullend condooms moet gebruiken en als je in de week voor het vergeten seks hebt gehad, contact op moet nemen met je huisarts. De rest van je pillen moet je sowieso gewoon verder slikken.

xLuna. 06-07-2012 12:30

Citaat:

xLuna. schreef: (Bericht 32635635)
Hallo

Ik slik sinds ongeveer 1 jaar Mercilon. Vorige maand heb ik mijn stopweek overgeslagen en meteen aan de volgende strip begonnen (aan deze tweede strip ben ik nu nog bezig). Zondag 8 juli zou ik normaal de laatste pil nemen, gevolgd door een stopweek.
Nu zag ik gisterenochtend (dinsdagochtend) dat ik de avond ervoor (maandagavond dus) een pil was vergeten nemen, ik heb snel deze vergeten pil genomen (het was 9u45).
Normaal neem ik de pil altijd rond 22u, maar door omstandigheden heb ik ze zondagavond om 22u30 genomen, zaterdagavond om 1u 's nachts en vrijdagavond ook om 1u 's nachts)

Mijn vraag: was ik nog op tijd om de vergeten pil in te nemen?

Bedankt!

Toen ik gisterenochtend (donderdag) opstond, zag ik dat ik wat last had van 'bruin'-uitscheiding. Dit was de eerste keer dat ik mijn pil doornam zonder stopweek in te lassen, en ook de eerste keer dat ik 's avonds een pil was vergeten slikken (ik heb ze uiteindelijk wél nog genomen binnen de 12uur, zoals je in een bovenstaande post al kon lezen). Kan dit er iets mee te maken hebben? Of heeft dit een andere reden?

Ik heb ook nog 3 resterende pillen vooraleer aan de stopweek te beginnen, mag ik deze nog opnemen?

Daantje_0705 06-07-2012 12:33

Als je de pil doorslikt kan je tussendoor wel last krijgen van bruinige afscheiding of zelfs wat bloedverlies. Dat heet een doorbraakbloeding en gaat vaak weer over nadat je een stopweek gehouden hebt. Je kunt je laatste pillen gewoon nog slikken maar als je er eerder vanaf wil zijn kan je ook nu stoppen. Je moet dan wel weer op tijd beginnen met je nieuwe strip (na zeven dagen of minder stoppen).

xLuna. 06-07-2012 13:08

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 32639613)
Als je de pil doorslikt kan je tussendoor wel last krijgen van bruinige afscheiding of zelfs wat bloedverlies. Dat heet een doorbraakbloeding en gaat vaak weer over nadat je een stopweek gehouden hebt. Je kunt je laatste pillen gewoon nog slikken maar als je er eerder vanaf wil zijn kan je ook nu stoppen. Je moet dan wel weer op tijd beginnen met je nieuwe strip (na zeven dagen of minder stoppen).


Dan ga ik mijn resterende pillen opnemen (zondag 8 juli de laatste) en start met een nieuwe strip op maandag 16 juli.

Dank je, je hebt me gerust gesteld! :)

GodSaveTheQueen 06-07-2012 15:09

Ik gebruik sinds vier maanden de nuvaring na overgestapt te zijn na de pil. Maandag moet ik de nuvaring verwijderen, maar ik ontdekte dat ik nu al ongesteld ben, hiervoor werd ik pas ongesteld nadat ik de nuvaring verwijderd had. Vóór het overstappen op de nuvaring heb ik wel gewoon mijn natuurlijk menstruatie afgewacht.
Ik heb deze nuvaring wel eerder (één dag) ingebracht dan ik gebruikelijk deed.

Moet ik me zorgen maken, of...?

zoef de haas 07-07-2012 19:31

Bij mij blijft mn nuvaring alleen constant als ik de stopweken ook heel constant aanhou en zelfs het als ik m 's ochtends al inbrengen ipv eigenlijk s avonds verschuift mn volgende menstruatie vaak een dag. E als ik mn menstruatie een paar dagen naar voren wil halen dan duurt het ook een aantal maanden voordat t weer constant is.
Volgens mijn huisarts maakt t de werking allemaal niet mindere en hebben heel veel vrouwen dr 'last' van. Waarom precies weet ik niet meer maar het heeft iets te maken met de hormonen die t afgeeft en wat ook maakt dat vrouwen die doorringen veel vaker last hebben van tussenbloedingen dan toen wanneer ze de pil doorslikte.

GodSaveTheQueen 07-07-2012 22:45

Aah, goed om te weten, thanks!

DaichiDechu 08-07-2012 18:49

Ik vroeg me af, zweet je door de pil minder? Want mannen zweten toch meer dan vrouwen dus ik d8 dat alsje die hormonen binnen krijgt je minder zweet? Of hebik het nu helemaal mis? x)
Want ik zweet namelijk behoorlijk veel entis dood irritand xP

my boy 4ever 09-07-2012 10:41

Mijn vriend en ik hebben seks gehad dit weekend en is allebei de keren klaar gekomen in mij.
we hebben het wel veilig gedaan maar de condoom is gegeurd.
Ik slik de pil maar moet er nog 2 slikken en dan heb ik een stop week.
Maar mijn vriend is toch bang dat ik zwanger ben wat is het handigste om te doen?

GodSaveTheQueen 09-07-2012 11:31

Als je gewoon netjes je pil geslikt hebt, is de kans dat je zwanger bent zeeeeeer klein.

Pluis 09-07-2012 12:57

Citaat:

DaichiDechu schreef: (Bericht 32642771)
Ik vroeg me af, zweet je door de pil minder? Want mannen zweten toch meer dan vrouwen dus ik d8 dat alsje die hormonen binnen krijgt je minder zweet? Of hebik het nu helemaal mis? x)
Want ik zweet namelijk behoorlijk veel entis dood irritand xP

Nee je gaat er niet minder van zweten. zo'n wondermiddel is de pil nou ook weer niet ;) Het verschil tussen mannen en vrouwen zit hem vooral in de aanleg van je zweetklieren en dat verandert nu niet meer. Maar zweet je echt zoveel dat je natte t-shirts hebt of valt dat nog wel mee?

DaichiDechu 09-07-2012 15:24

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32643797)
Nee je gaat er niet minder van zweten. zo'n wondermiddel is de pil nou ook weer niet ;) Het verschil tussen mannen en vrouwen zit hem vooral in de aanleg van je zweetklieren en dat verandert nu niet meer. Maar zweet je echt zoveel dat je natte t-shirts hebt of valt dat nog wel mee?

nee dat niet, maar soms wel plekken onder m'n oksels terwijl ik niks heb zitten doen ofzo ;o
en het ruikt ook niet zo fris lol xD
maar ok thnx ;P

TythorZeth 09-07-2012 15:29

Citaat:

DaichiDechu schreef: (Bericht 32644081)
nee dat niet, maar soms wel plekken onder m'n oksels terwijl ik niks heb zitten doen ofzo ;o
en het ruikt ook niet zo fris lol xD
maar ok thnx ;P

Dan zou ik Syneo 5 eens uitproberen, dat is echt een wondermiddel voor mij, en ik ken meerdere mensen die het gebruiken waarbij het supergoed werkt ;)

Lente 09-07-2012 15:36

Citaat:

DaichiDechu schreef: (Bericht 32644081)
nee dat niet, maar soms wel plekken onder m'n oksels terwijl ik niks heb zitten doen ofzo ;o
en het ruikt ook niet zo fris lol xD
maar ok thnx ;P

het hoort ook een beetje bij jouw leeftijd, dat je door hormonen enzz wat meer zweet. gebruik goeie deo, douche elke dag en doe iedere dag een schoon shirtje aan, dan stink je vast niet (y)

DaichiDechu 09-07-2012 18:39

Ow k ik zal het is proberen!

en ok zal ik doen, dankjewel ^^

xLuna. 10-07-2012 11:33

Als ik normaal altijd op woensdag ongesteld wordt (ik slik de pil), zal dit dan ook zo zijn indien ik de pil 2 strips na elkaar doorgeslikt heb (zonder stopweek)? Of kan de dag waarop ik ongesteld word verschoven zijn?

Pluis 10-07-2012 13:45

Technisch gezien zou je dan op woensdag weer ongesteld worden ja, maar ieder lijf is verschillend dus het kan ook wat langer duren.

xLuna. 10-07-2012 14:21

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32645820)
Technisch gezien zou je dan op woensdag weer ongesteld worden ja, maar ieder lijf is verschillend dus het kan ook wat langer duren.


De laatste dagen heb ik ook al wat last van bruinafscheiding (niet veel, een inlegkruisje is meer dan voldoende). Vandaar mijn twijfel..

Dank u, Pluis!

Stefenootje 10-07-2012 16:45

In december of januari ben ik gestopt met de pil. Was het zat, en m'n stemming was er kut door.
M'n gewone cyclus is toen eigenlijk vrijwel meteen weer normaal op gang gekomen. Ben toen 3 keer ofzo ongesteld geweest, redelijk op tijd steeds. Het werd alleen steeds minder, tot het nog maar 1 dag was. En nu ben ik al zo'n 2 maanden helemaal niet meer ongesteld geworden.

Ik weet wel dat het na het stoppen met de pil even op gang moet komen allemaal, maar het vreemde is dat er eerst niks aan de hand was en het nu ineens wegblijft. Is dit toch normaal?
(Kan overigens 100% zeker niet zwanger zijn ;))

Martiño 10-07-2012 17:01

Verder ook geen stress, ziekte, gewichtsverlies enzo?

Stefenootje 10-07-2012 17:07

Nee, nee en nee.

Sarah 10-07-2012 17:55

Zou ik dan toch mee naar de huisarts gaan. Het is niet de bedoeling dat je menstruatie 5 maanden na het stoppen nog niet normaal is.

Stefenootje 10-07-2012 18:10

Hm oke. Ik lees namelijk overal op internet (op van die zwangerschapsfora e.d.) dat het best normaal is als je menstruatie een jaar niet normaal is of niet op gang komt.

Waar het mij om gaat is dat het eerst normaal was, en nu ineens niet meer.

Martiño 10-07-2012 18:20

Ja, maar dat is na een zwangerschap, niet na de pil. Borstvoeding kan daar ook nog een rol bij spelen trouwens.
En jij bent nu al weer een paar keer ongesteld geweest, alleen stopt het nu weer/wordt het onregelmatig.

Als het lang aanhoudt is het geen raar idee om even de huisarts te bellen, die kan dan wel inschatten of het nodig is of je even langs moet komen of het nog even moet aankijken.Eventueel kan hij/zij ook een kuur voorschrijven om de menstruatie weer op gang te brengen, als het echt lang duurt.

Stefenootje 10-07-2012 19:52

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32646385)
Ja, maar dat is na een zwangerschap, niet na de pil.

Nee, ik bedoel echt na stoppen met de pil. Want al die vrouwen willen dan zwanger worden, maar dat gaat dan moeilijk omdat ze hun cyclus niet weten.

Maar goed, als het nog een tijdje duurt ga ik wel naar de huisarts ja, wil sowieso nieuwe anticonceptie bespreken misschien.

Ben nu wel een beetje bang, dacht dat het wel redelijk normaal was dat zoiets even kan duren:o

Martiño 10-07-2012 20:02

Oh sorry, dat had ik dan verkeerd geïnterpreteerd. Maar het is alsnog anders in jouw geval, want je cyclus was al weer begonnen en regelmatig, en als ik het goed begrijp heb je nu twee periodes gemist, en bent nu al bijna drie maanden niet ongesteld geweest.

Reden voor angst is dat ook weer niet hoor. Grote kans dat de huisarts je een kuurtje voorschrijft waarmee je de menstruatie weer op gang brengt.

Stefenootje 10-07-2012 20:18

Als ik het goed bijgehouden heb ben ik 7 mei voor het laatst 'ongesteld' geweest (stelde toen al helemaal niks voor). Dus als ik het een dezer dagen niet word ben ik het twee keer niet geweest.

Daarvoor waren het trouwens ook cycli van 35 dagen ofzo, dus ook wel vrij lang.

luna-23 11-07-2012 23:16

Is het wel echt waar dat je aankomt van zozeer de pil zelf? Ik vroeg het aan me moeder toen we het erover hadden en die zei dat dat niet waar is maar dat de meeste meisjes rond de leeftijd dat ze beginnen met de pil gewoon zijn uitgegroeid en een tragere stofwisseling krijgen en daardoor dikker worden. Ik vroeg me zwaar of wat nou klopt, iemand die weet wat nou waar is?

Martiño 12-07-2012 12:31

Ik weet niet wanneer je moeder denkt dat de meeste vrouwen/meisjes beginnen met de pil, maar je groeit tot ongeveer je 20e levensjaar (weliswaar niet meer zo veel, maar je groeit nog steeds).

Sarah 12-07-2012 17:37

Alsnog kom je van de pil zelf niet aan, hooguit 1 of 2 kilo in het begin doordat je vocht vast houdt, maar sommige meisjes krijgen er wel meer eetlust door en als je meer gaat eten kom je natuurlijk wel aan. Dat is een kwestie van uitproberen.

Cucumber. 13-07-2012 21:37

Hoi allemaal!

Dit weekend ga ik naar het zuiden van Frankrijk en ik las daarnet mijn bijsluiter van mijn pil (Stediril 30). Daar stond in dat je de pil moet bewaren beneden de 25 graden. Nu vroeg ik me af hoe ik dat moet doen, aangezien we met de tent gaan. Waar zou ik hem dan het beste kunnen neerleggen? :)

Alvast bedankt!

Pluis 13-07-2012 22:49

gewoon zorgen dat je hem in de schaduw houdt. Met pilletjes kan verder weinig gebeuren.

Martiño 14-07-2012 01:54

Stop hem tussen je schone ondergoed en sokken. Daar is het donker en de laagjes stof isoleren.

Cucumber. 14-07-2012 11:00

Dank u! :)

Daantje_0705 14-07-2012 13:47

En zolang je geen zes strips meeneemt en er nog een half jaar mee doet maakt het ook niet zoveel uit als die ene strip eventjes iets warmer wordt. Je moet hem dan alleen niet meer heel lang willen bewaren.

Mijke 18-07-2012 16:14

Kan je doordat je de pil slikt minder gestoken worden door een mug??

Want voordat ik de pil slikte werd ik altijd gestoken door een mug, nou slik ik de pil en de muggen komen helemaal niet aan me. Handig natuurlijk! Maar dat vraag ik me af. Bij mijn zus ook, die slikt ook de pil helemaal geen last van muggen maar nou heeft ze een stopweek en is helemaal lek gestoken. Dus kan het zijn dat door je de pil slikt muggen je niet meer zo "lekker" vinden?

Daantje_0705 18-07-2012 16:43

Kan het me niet voorstellen. Denk dat het toeval is.

Pluis 18-07-2012 17:40

Het is niet een vaak genoemde bijwerking van de pil ofzo, dus meest waarschijnlijk is het toeval.
wat natuurlijk wel zo is, is dat de pil wat doet met je hormonen, en dat het daarmee (puur hypothetisch gezien) ook wat zou kunnen doen met je lichaamsgeur.

Mijke 18-07-2012 18:02

Okee thanks :)

Femina 20-07-2012 19:58

Asjeblieft help mij,
ik ben 15 jaar en heb op zich een mooi gewicht, wel stevig, maar gewoon tevreden. tot nu.
nu ben ik sinds 2/3 maanden begonnen met de mycrogynon 30 begonnen en er is al 4 kilo aangekomen!
ik drink nooit frisdrank, veel water, geen snacks, ik snap het echt niet! geen saus helemaal nada!
komt het door die pil? en gaat het weg als ik ermee stop?
ik mag er niet mee stoppen want dan krijg ik er volgens de huisarts bloedarmoede,
wat nu?

Miekje* 20-07-2012 20:23

Volgens mij is het bullshit dat je bloedarmoede krijgt als je met de pil stopt? :confused:

Daantje_0705 20-07-2012 20:28

Als je de pil bent gaan slikken omdat je hele heftige menstruaties hebt/had dan kan het wel zijn dat je bloedarmoede krijgt als je stopt met de pil omdat de kans dan bestaat dat die heftige menstruaties weer terug komen.

@ Femina: overleg eens met je huisarts over je gewichttoename. Wellicht is het alleen in het begin of heb je het niet bij een andere pil.

Femina 20-07-2012 21:12

@Daantje, dankjewel.. ik vind het heel stressvol want ik let erg goed op mijn eetpatroon, maar toch blijft het eraan komen.
ik zal nog eens naar de huisarts gaan (maar die is een maand op vakantie, dus nog ff wachten) ik heb al 2 andere pillen geprobeerd maar die hielpen niet voor de menstruaties, en dat is de hoofdreden, een sterkere mag niet omdat ik nog maar 15 ben. dus of dat een optie is... anders moet ik een spiraal (dat was dus ook een optie, maar daar had ik niet zoveel zin in)

Sarah 20-07-2012 22:31

Citaat:

Miekje* schreef: (Bericht 32667895)
Volgens mij is het bullshit dat je bloedarmoede krijgt als je met de pil stopt? :confused:

niet als je de pil gebruikt tegen hevige menstruaties.

ST*R 21-07-2012 13:19

Een vraagje, ik slik microgynon 30. Ik ben vorige week donderdag begonnen met een nieuwe strip, en afgelopen donderdag de pil vergeten. Dat is dus de 8e dag, is dat dan gewoon week 2? Als het in de 2e week is is er namelijk niks aan de hand, maar als het de eerste week is moet ik dus komende 7 dagen condoom gebruiken en omdat ik seks heb gehad contact opnemen met de dokter. Nogal een verschil dus. Omdat het zo op het randje is tussen 1e en 2e week, vroeg ik me af of ik voor de zekerheid gewoon toch condoom zal gebruiken voor de komende dagen? Of is dat echt niet nodig omdat ik officieel de pil in week 2 ben vergeten?

Martiño 21-07-2012 13:31

In de bijsluiter (die zit er gewoon bij) staat dit:

Citaat:

1 tablet vergeten in week 1
Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de gebruikelijke tijd in, maar u moet tevens gedurende 7 dagen extra voorbehoedmiddelen gebruiken. Als u in de week vóór het overslaan gemeenschap heeft gehad moet u rekening houden met een kans op zwangerschap. Neem in dat geval daarom meteen contact op met uw arts.
Dus: nog zeven dagen met condoom.

Martiño 21-07-2012 13:34

Oh sorry, verkeerd gelezen :facepalm: Ja, je zit in principe in de tweede week (een week heeft zeven dagen :p).

Heb je de instructies van de bijsluiter (vergeten pil alsnog slikken, en de pil van vrijdag ook op vrijdag innemen) gevolgd? Dan ben je in principe beschermd. Maar als jij je er prettiger bij voelt is het voor je gemoedsrust misschien fijner om het nog een paar dagen met condoom te doen. ;)

ST*R 21-07-2012 13:44

Haha ja ik weet dat een week zeven dagen heeft :P Maar omdat het echt nét de 2e week is, de de regels van vergeten in de eerste week best wel 'heftig' zijn, zeker in vergelijking met de 2e week, vroeg ik me af wat ik het beste kon doen.
Maar je hebt gelijk, in principe ben ik gewoon beschermd, de instructies heb ik verder gewoon gevolgd. Bedankt iig :)

Little Phoebe 28-07-2012 14:00

Het is vast niks, maar ik heb toch even bevestiging nodig: mijn pil is anders. Andere verpakking, andere grootte, andere kleur, andere textuur en het zoete, gladde laagje is eraf, waardoor het lastiger is om zonder water door te slikken (en het smaakt niet meer lekker). Het is wel dezelfde onuitspreekbare naam. Moet ik even langs de apotheek of is het wel goed zo?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.