Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Het Grote Piltopic #22 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1834393)

Lente 24-04-2012 21:22

ik heb een vraagje aan de dokters hier ;o ik ben al best lang gestopt met de pil, iets van 8-10maanden, en ik ben in die tijd maar 3 keer ongesteld geworden. de laatste keer is 6 weken geleden. Is dit iets om mee naar de huisarts te gaan of is het normaal? Ik vind het namelijk lang duren en begin me een beetje zorgen te maken :o

Pluis 24-04-2012 21:24

Nah op zich zou je al vrij snel weer je eigen cyclus moeten hebben, maar zo lang je niet zwanger wil worden is het op zich niet écht een probleem. Maar als je je zorgen maakt en je wil weten hoe het komt dan is er niks op tegen om de huisarts eens om raad te vragen.

Lente 24-04-2012 21:29

ik snap niet goed wat je bedoelt, je zegt dat het vrij snel normaal zou moeten zijn en dat het alleen een probleem is als ik zwanger wil worden. Maar ehh ook al wil ik nu geen baby, ik zou toch graag een normale cyclus willen ;) Is het nou iets om me zorgen over te maken of niet? :confused:

Pluis 25-04-2012 09:28

Normaal gesproken, als je stopt met de pil, moet je vrij snel (lees: binnen een paar maanden) weer een regelmatige cyclus hebben. Het niet hebben van een regelmatige cyclus is niet schadelijk voor je lichaam, maar het is wel lastig als je een kindje wil (want weinig ongesteld = weinig eisprongen). Ik weet niet hoe regelmatig je ongesteld was vóór je aan de pil ging, als het voor die tijd ook al zo weinig was dan kan het dat dit gewoon 'jouw" cyclus is. Zo bedoelde ik dat. Er is natuurlijk ook een aantal aandoeningen (en dat heeft dan vooral te maken met hormonen) die ervoor zorgen dat je cyclus zo gek worden, maar dat weet je pas als je er onderzoek naar laat doen.
Als je je zorgen blijft maken is het het beste om eens naar de huisarts te gaan, want ik weet natuurlijk ook van een afstandje niet wat er aan de hand is.

Lente 25-04-2012 11:16

nu snap ik wel wat je bedoelt, dankje (y)

Mijke 13-05-2012 21:36

Hee,

Ik ga binnenkort de pil halen en ik vraag me eigenlijk af of dokters er moeilijk over doen met de leeftijd die je hebt, ik ben nu dus 14 over 3 maanden 15.
Owjaa, als je de pil hebt hoe moet je er dan mee beginnen?

Alvast bedankt :)

Pluis 13-05-2012 22:50

Citaat:

Mijke schreef: (Bericht 32535492)
Hee,

Ik ga binnenkort de pil halen en ik vraag me eigenlijk af of dokters er moeilijk over doen met de leeftijd die je hebt, ik ben nu dus 14 over 3 maanden 15.
Owjaa, als je de pil hebt hoe moet je er dan mee beginnen?

Alvast bedankt :)

Nee, daar doen ze niet moeilijk over. Dokters hebben liever dat je de pil gebruikt dan dat je zwanger wordt op je 14e. De dokter zal je als het goed is vertellen wanneer je ermee moet beginnen. Je begint op de eerste dag van je eerstvolgende menstruatie en dan slik je 21 dagen lang (dus 3 weken) elke dag 1 pil. Die pil moet je elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen (het komt niet op een uur aan, maar iig consequent 's ochtends of s'avonds). Na die 3 weken houd je 1 week pauze, en in die week ben je ook gewoon beschermd tegen zwangerschap. Daarna begin je met de volgende strip.

Mijke 13-05-2012 23:15

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32535642)
Nee, daar doen ze niet moeilijk over. Dokters hebben liever dat je de pil gebruikt dan dat je zwanger wordt op je 14e. De dokter zal je als het goed is vertellen wanneer je ermee moet beginnen. Je begint op de eerste dag van je eerstvolgende menstruatie en dan slik je 21 dagen lang (dus 3 weken) elke dag 1 pil. Die pil moet je elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen (het komt niet op een uur aan, maar iig consequent 's ochtends of s'avonds). Na die 3 weken houd je 1 week pauze, en in die week ben je ook gewoon beschermd tegen zwangerschap. Daarna begin je met de volgende strip.

En word je dan in die stopweek ongesteld?

Pluis 14-05-2012 08:51

dat klopt! Dat begint meestal op dag 2 of 3 van je stopweek. En je moet dus na 7 dagen weer beginnen met je pil, ook als je ongesteldheid dan nog niet is afgelopen. (dat stopt zodra je weer begint)

Mijke 14-05-2012 16:24

Okee dankjewel!

xVeerle 15-05-2012 19:21

Ik ben stom geweest. Ik moest afgelopen vrijdag beginnen met de pil na mijn stopweek, maar kwam er gisterochtend achter dat ik dat niet heb gedaan. Bijsluiter gelezen etc etc. Zegt: Neem je pil alsnog in, ook als het er 2 zijn en gebruik 7 dagen condoom.
Prima allemaal.

Word ik vanochtend wakker, misselijk, moet ik overgeven. Heeft dit te maken met de 3 pillen die ik heb gepakt op 1 dag? Kan het kwaad (mits ik veilige seks heb natuurlijk)?

Sarah 15-05-2012 19:25

Je kunt inderdaad goed misselijk zijn van drie pillen op een dag. Als er meer dan vier uur zat tussen het innemen en het overgeven, is dat niet erg.

Heb je seks gehad in je stopweek? Want de 7 dagen voorafgaand aan het vergeten van een pil, zijn met terugwerkende kracht ook niet veilig.

Daantje_0705 15-05-2012 19:57

Ik werd al heel misselijk (en overgeven) als ik twee pillen genomen had dus het kan heel goed idd!

xVeerle 16-05-2012 08:00

Ja, ik heb wel seks gehad, maar met een condoom (schouderklopje). En ik heb de laatste pil rond 10 uur genomen en heb pas om 6 uur moeten overgeven, dus dat valt dan allemaal wel mee:)

In ieder geval is het dus niet raar. Thanks !

Pluis 16-05-2012 12:03

Nou, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga over 3 weken een spiraal laten plaatsen. Hoe zijn jullie ervaringen met de mirena?

matera 16-05-2012 13:10

Citaat:

coockietje schreef: (Bericht 984067)
Hey de dokter heeft mij de diane-35 voorgeschreven (die helpt goed tegen puistjes), maar natuurlijk is er wel één nadeel: jou zou er sterk van kunnen verzwaren...is er iemand van jullie die deze pil heeft genomen en ben je dan verdikt?
Alvast hartstikke bedankt

Ik hoop ten zeerste dat je der niet van verdikt. Ik ga alleszins op mijn eetgewoonten letten. Maar ik pak Diane nu bijna 4 weken en ik merk zelfs nu al dat mijn borsten ervan vergroten. Ze zijn erg gevoelig geworden en ik zie wat een vooruitgang ze geboekt hebben in de spiegel :D. Mijn puisten zijn nu wel al verminderd. Echt snel, na 4 weken. Ze zijn natuurlijk nog niet volledig verdwenen. De eerste 2 weken werd het precies alleen maar erger, maar dan opeens leek het te verbeteren. Ik kan die pil aan iedereen aanraden en over wat ik allemaal gelezen heb, zou ik Roaccutane helemaal afraden. Dat heeft de meest erge bijwerkingen die ik ooit gelezen heb. Het is gewoon goor om het te lezen.

xVeerle 16-05-2012 13:34

Citaat:

matera schreef: (Bericht 32542186)
Ik hoop ten zeerste dat je der niet van verdikt. Ik ga alleszins op mijn eetgewoonten letten. Maar ik pak Diane nu bijna 4 weken en ik merk zelfs nu al dat mijn borsten ervan vergroten. Ze zijn erg gevoelig geworden en ik zie wat een vooruitgang ze geboekt hebben in de spiegel :D. Mijn puisten zijn nu wel al verminderd. Echt snel, na 4 weken. Ze zijn natuurlijk nog niet volledig verdwenen. De eerste 2 weken werd het precies alleen maar erger, maar dan opeens leek het te verbeteren. Ik kan die pil aan iedereen aanraden en over wat ik allemaal gelezen heb, zou ik Roaccutane helemaal afraden. Dat heeft de meest erge bijwerkingen die ik ooit gelezen heb. Het is gewoon goor om het te lezen.

Ik heb Roaccutane gebruikt omdat de pil én antibiotica niet werkt.
Buiten droge huid, droge lippen en last van mijn rug geen last van gehad. Klinkt allemaal erg eng, maar het viel reuze mee.

Heb ook diane gebruikt, maar die hielp niet en werd er wel dikker van haha.

Trouwens, het is al 10 jaar geleden na de laatste post, dus lijkt me niet logisch om hier nog op te reageren. Ik wilde even op jouw opmerking over Roaccutane reageren.

GodSaveTheQueen 18-05-2012 10:22

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32541878)
Nou, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga over 3 weken een spiraal laten plaatsen. Hoe zijn jullie ervaringen met de mirena?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Apate 18-05-2012 10:46

Ik wil nu eigenlijk weer aan de pil beginnen, maar ik ben een maand niet ongesteld geweest. Is het verder geen probleem als ik gewoon begin? Of kan ik misschien toch beter wachten tot ik wel ongesteld word en dan gewoon beginnen? Ik weet dat ze altijd roepen dat je op de eerste dag van je ongesteld moet beginnen met de pil nemen, maar ik weet nu alleen niet meer zeker of het zo is omdat je dan direct beschermd bent of omdat het gewoon überhaupt beter is.

Pluis 18-05-2012 11:11

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 32547488)
Ik wil nu eigenlijk weer aan de pil beginnen, maar ik ben een maand niet ongesteld geweest. Is het verder geen probleem als ik gewoon begin? Of kan ik misschien toch beter wachten tot ik wel ongesteld word en dan gewoon beginnen? Ik weet dat ze altijd roepen dat je op de eerste dag van je ongesteld moet beginnen met de pil nemen, maar ik weet nu alleen niet meer zeker of het zo is omdat je dan direct beschermd bent of omdat het gewoon überhaupt beter is.

het advies om op de eerste dag van de menstruatie te beginnen is alleen zodat je dan inderdaad direct beschermd bent tegen zwangerschap. Als dat voor jou niet relevant is mag je ook op een ander moment beginnen.

Diamera 19-05-2012 23:32

Ik heb net een pil door het putje van de wastafel laten vallen toen ik hem wilde innemen. Voor nu heb ik er maar gewoon eentje van een zaterdag uit de volgende strip genomen, om niet met de dagenvolgorde te gaan knoeien. Het is een eenfasepil van 21x per strip.

Kan ik er nog wat aan doen om het normaal af te maken? Ik twijfel tussen 1: Volgende keer een stopweek van een dagje minder, of 2: Er vier keer bijv. 30 uur tussen te laten zitten in plaats van vijf keer 24 uur omdat een nieuwe binnen 36 uur na de vorige nog ingenomen kan worden, of is dat (of beide) riskant en dom?

Em. 20-05-2012 00:04

Een stopweek mag maximaal 7 dagen zijn en één dag minder is niet erg. De tweede optie lijkt me wel wat minder veilig dan gewoon slikken. Alleen zie ik niet precies hoe je een missende pil opvult door je stopweek één dag korter te doen? :O

Sarah 20-05-2012 10:38

Het beste kun je gewoon die strip waar je er nu een uit hebt genomen, tot 'reservestrip' verklaren. Het zal vast wel eens vaker gebeuren dat je er een in het putje laat vallen, en je kunt pillen uit de reservestrip ook gebruiken voor als je bijvoorbeeld hebt overgegeven.

Daantje_0705 20-05-2012 14:40

Of als je een weekje langer oid wil doorslikken en niet gelijk een hele strip. Of voor in je handtas als je onverwachts ergens blijft slapen oid :)

Diamera 20-05-2012 15:27

@ Em. Ja nu je het zegt, ik snap ook niet hoe ik dat wou doen:O. Dan heb je er juist nog een nodig.

Een reservestrip! Dat is inderdaad verrekte handig, dank jullie wel! En om te voorkomen dat de laatste vraag aan eventuele spiraalgebruiksters in de vergetelheid raakt omdat ik ertussen postte:

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32541878)
Nou, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga over 3 weken een spiraal laten plaatsen. Hoe zijn jullie ervaringen met de mirena?


Lusi 20-05-2012 19:15

Ik heb ruim 4 jaar een mirena. Het plaatsen stelde niets voor en ik heb geen last gehad van wat dan ook aan bijwerkingen. Alledrie mijn oudere zussen vonden het een eng idee en hadden het nooit overwogen want vreemd voorwerp in je en het plaatsen zou o zo eng zijn, maar dat speelde bij mij dus niet. Qua anticonceptie heb ik dus ook totaal niet hoeven nadenken en dat vind ik absoluut heerlijk. Als er gerichtere vragen zijn wil ik die ook nog wel beantwoorden ;)

Pluis 20-05-2012 22:14

en heb je nu zegmaar ook weer je eigen hormooncyclus? ik bedoel ik snap wel dat je niet ongesteld wordt van dat ding (hoera :P) maar houd je nog wel merkbaar een soort van cyclus? Ik wil nu met name van de pil af omdat ik de overgang van en naar stopweek heel slecht trek. Dus als dat wat gelijkmatiger wordt zou dat heel relaxed zijn, maar het klinkt wel heel logisch om bijv. je eens in de maand toch een beetje anders te voelen zegmaar.

Lusi 21-05-2012 11:18

In eerste instantie werd ik wel nog wat ongesteld, sinds twee jaar door andere lichamelijke oorzaken niet meer. Kwam neer op nog niet de helft van het gedoe dat je gewend bent zonder mirena (hoeveelheid. duur varieerde van 1 tot 7). Ik heb nooit heel veel emotioneel gemerkt van ongesteld zijn (had ook weinig pijn dus wellicht dat anderen daar meer op reageren) en zie óók nu geen maandelijks patroon in die dingen.

sanni 22-05-2012 02:18

Ik reageerde heftig op pil (moodswings enzo) dus ik ben ook overgestapt op het spiraaltje. Ben vanaf het eerste moment niet meer ongesteld geweest. Ik heb geen last meer van stemmingswisselingen zoals ik die met pilgebruik wel had rond de stopweek. Ik merk dus ook niet echt een maandelijks patroon.

Little Phoebe 22-05-2012 13:20

Ik heb hulp nodig voor mijn beste vriendin. Ze heeft altijd pillen gehad waar ze eerder ongesteld mee werd dan de strip was afgelopen. Ze was ook altijd misselijk, maar ze dacht dat dat erbij hoorde.

Nu is ze aan de driefasepil en wordt ze weer eerder ongesteld. Haar dokter wordt inmiddels moe van haar (ze is al een paar keer van pil veranderd) en zegt steeds dat ze het nog even moet proberen.

Weet iemand wat het probleem is? Moet ze niet gewoon een zwaardere pil?

Martiño 22-05-2012 13:23

Als ze zo'n last heeft van de pil, is een spiraaltje, prikpil of implanon dan niks voor haar?

Little Phoebe 22-05-2012 13:27

Dat vindt ze eng. Ze denkt dat dingen die je in kan brengen verdwijnen in je baarmoeder (ik heb haar laten zien dmv plaatjes dat dat echt niet mogelijk is, maar ze blijft erbij) en naalden vindt ze ook eng. En ze heeft de bijwerkingen gelezen en dat durft ze niet.

Pluis 22-05-2012 13:55

Citaat:

Little Phoebe schreef: (Bericht 32556918)
Ik heb hulp nodig voor mijn beste vriendin. Ze heeft altijd pillen gehad waar ze eerder ongesteld mee werd dan de strip was afgelopen. Ze was ook altijd misselijk, maar ze dacht dat dat erbij hoorde.

Nu is ze aan de driefasepil en wordt ze weer eerder ongesteld. Haar dokter wordt inmiddels moe van haar (ze is al een paar keer van pil veranderd) en zegt steeds dat ze het nog even moet proberen.

Weet iemand wat het probleem is? Moet ze niet gewoon een zwaardere pil?

ze moet zich dan maar gewoon eens laten doorsturen naar de gynaecoloog, die hebben er het meeste verstand van en kunnen het beste advies geven.

ESCLEPIOS 22-05-2012 22:50

@ diamera: Mirena

Little Phoebe 23-05-2012 12:19

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 32556970)
ze moet zich dan maar gewoon eens laten doorsturen naar de gynaecoloog, die hebben er het meeste verstand van en kunnen het beste advies geven.

Ze gaat toch maar eerst de prikpil proberen, zei ze en als dat niet beviel naar de gynaecoloog (y) dank je.

Mimuna 23-05-2012 15:05

Het grote pil topic #22
 
Hallo iedereen,

Vorige week dinsdag nam ik de derde laatste pil in van mijn allerlaatste pilstrip, net voordat ik een stopweek moet houden. Ik heb die pil dus ingenomen, maar ongeveer 2 uur daarna had ik 2 keer diarree. Dit hield niet lang aan, slechts 2 keer en daarna was alles gewoon weer normaal.
De volgende dag echter (woensdag) had ik al een beetje bruin bloedverlies, terwijl ik pas vrijdag of zaterdag ongesteld moest worden, ik moest nog 2 pillen innemen en dan pas begon ik aan mijn stopweek.
Mijn ongesteldheid was gewoonlijk zoals altijd, ondanks dat hij te vroeg kwam.
Ik heb wél die woensdag onveilige seks gehad, dus nu vraag ik me af:


Kan het zijn dat de pil toch geen bescherming heeft geboden omdat daarna diarree had en toch normaal 'menstrueerde'?

xVeerle 23-05-2012 15:08

Volgens mij is de pil niet helemaal veilig als je 3 uur na het innemen braakt of diarree hebt.
Dus het zou volgens mij best wel kunnen dat je niet beschermd was.

Mimuna 23-05-2012 15:12

Maar als je dan naar de 'periodieke' onthouding kijkt, dan ben je in de paar dagen voor je menstruatie onvruchtbaar. Telt dit niet voor de pil?

xVeerle 23-05-2012 15:15

Volgens mij is de kans kleiner dat je zwanger bent vlak voordat je ongesteld bent, maar niet onmogelijk.
Dat telt ook voor de pil, maar je hebt nooit 100% zekerheid dat het ook daadwerkelijk zo is.

Martiño 23-05-2012 16:23

Als je in de toekomst nog een keer twijfelt kun je ook altijd nog de morning-after pil gebruiken. Die moet je dan wel binnen 72 uur (maar wel zo snel mogelijk) innemen. Je kunt de MAP zonder recept bij alle apothekers halen.

Pluis 23-05-2012 16:40

Citaat:

Mimuna schreef: (Bericht 32559492)
Hallo iedereen,

Vorige week dinsdag nam ik de derde laatste pil in van mijn allerlaatste pilstrip, net voordat ik een stopweek moet houden. Ik heb die pil dus ingenomen, maar ongeveer 2 uur daarna had ik 2 keer diarree. Dit hield niet lang aan, slechts 2 keer en daarna was alles gewoon weer normaal.
De volgende dag echter (woensdag) had ik al een beetje bruin bloedverlies, terwijl ik pas vrijdag of zaterdag ongesteld moest worden, ik moest nog 2 pillen innemen en dan pas begon ik aan mijn stopweek.
Mijn ongesteldheid was gewoonlijk zoals altijd, ondanks dat hij te vroeg kwam.
Ik heb wél die woensdag onveilige seks gehad, dus nu vraag ik me af:


Kan het zijn dat de pil toch geen bescherming heeft geboden omdat daarna diarree had en toch normaal 'menstrueerde'?

2 uur na inname is die pil echt nog niet in je dikke darm aanbeland dus die heb je niet uitgepoept. Ga er dus maar vanuit dat die pil gewoon is aangekomen en dat je gewoon beschermd bent. Dat je menstruatie toevallig eens vroeger begon zegt ook niks, dat kan gebeuren. Officieel heb je zelfs pas diarree als je 3 keer (water)dunne ontlasting hebt gehad op 1 dag, dus medisch gezien heb je niet eens diarree gehad.

En de paar dagen voor je menstruatie ben je normaliter JUIST vruchtbaar (als je geen pil gebruikt). Maar als je de pil gebruikt heb je geen eisprong en dus ben je niet vruchtbaar.

Cherry Springs 28-05-2012 21:33

Ik slik de pil al een paar maanden door zonder stopweek. De laatste weken lijk ik steeds vaker misselijk te zijn, en ik vroeg me af of dat er misschien mee te maken kon hebben, of dat er toch meer aan de hand is?
Als ik deze strip op heb, hou ik wel weer een stopweek, maar de 'menstruatie' tijdens je stopweek staat verder totaal los van of je wel of niet zwanger bent, toch?

ralph94 29-05-2012 21:25

Mijn vriendin slikt sinds kort te pil. Volgens mij is ze bijna op het einde van de eerste strip. Ik wil graag zonder condoom vrijen alleen zij denkt dat dit nog niet mag. Weet iemand hierover?

Diamera 30-05-2012 11:47

Citaat:

ralph94 schreef: (Bericht 32572213)
Mijn vriendin slikt sinds kort te pil. Volgens mij is ze bijna op het einde van de eerste strip. Ik wil graag zonder condoom vrijen alleen zij denkt dat dit nog niet mag. Weet iemand hierover?

Mij is verteld dat dat afhangt van wanneer je begint. Is ze op de eerste dag van haar menstruatie (de eerste dag dat ze bloedt) begonnen, dan ben je meteen beschermd tegen zwangerschap. Mijn bijsluiter bevestigt dat trouwens, en die zegt dat je ook op dag 2-5 van je menstruatie mag beginnen, maar dan moet je de gehele eerste week een condoom gebruiken.

Is ze toch op een ander willekeurig moment begonnen, dan zou ik pas nadat ze met de volgende strip is begonnen zonder condoom gaan vrijen. En natuurlijk rekening houden met soa's enzo he?

ralph94 30-05-2012 12:07

We zijn elkaars eersten dus dat is geen probleem.. Dus bij de tweede strip is ze sowieso safe?

Lomyrne 30-05-2012 12:16

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32553081)
Ik heb ruim 4 jaar een mirena. Het plaatsen stelde niets voor en ik heb geen last gehad van wat dan ook aan bijwerkingen. Alledrie mijn oudere zussen vonden het een eng idee en hadden het nooit overwogen want vreemd voorwerp in je en het plaatsen zou o zo eng zijn, maar dat speelde bij mij dus niet. Qua anticonceptie heb ik dus ook totaal niet hoeven nadenken en dat vind ik absoluut heerlijk. Als er gerichtere vragen zijn wil ik die ook nog wel beantwoorden ;)

Maar dit is voor iedereen anders natuurlijk. Het plaatsen deed mij veel pijn en ik werd even niet goed. Hierna heb ik 2 dagen in bed gelegen met enorme krampen. En ik ben bijna 2 maanden ongesteld geweest.

Wel ben ik heel tevreden over de mirena. Ik heb nergens meer last van en menstrueer ook niet meer. 2 Dagen pijn op 5 jaar overal van af zijn is een fijn idee.

xVeerle 30-05-2012 20:04

Hey allemaal!

Ik ga aanstaande zaterdag op vakantie, en zou a.s. maandag ongesteld moeten worden.
Nu ben ik van plan om de pil door te slikken, maar ik heb dit nog nooit gedaan.
Kan ik in die week wel mijn buikpijn en slecht humeur (haha) krijgen of is dat niet zo waarschijnlijk?
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Daantje_0705 30-05-2012 20:41

Dat kan. Ik zou voor de zekerheid toch maandverband of tampons meenemen want je kan altijd een doorbraakbloeding krijgen.

xVeerle 30-05-2012 20:44

Okee, dat was ik sowieso al van plan inderdaad :) You never know...

Pluis 06-06-2012 16:06

Nou, mijn mirena zit erin. Al met al is het me eigenlijk wel meegevallen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.