Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   [Verhalenwedstrijd] Thema Sprookjes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1845488)

flyaway 25-10-2011 10:58

[Verhalenwedstrijd] Thema Sprookjes
 
Lieve Letteraars,

Er was eens, in een digitaal land hier niet ver vandaan, een forummer. Hij heette Issun. Elke dag struinde hij door het land met zijn muis, op zoek naar een nieuw avontuur. Vroeger beleefde hij daar veel plezier aan, er was genoeg te doen en elke dag kwam hij wel weer nieuwe mensen tegen die interessante dingen te vertellen hadden. Maar de laatste tijd vond hij het wel wat stil worden. Issun werd neerslachtig, zijn muis vond dat Issun afstandelijker werd en Muis vond dat natuurlijk niet leuk.

Muis besloot zelf op ontdekkingstocht te gaan. Door berg en dal, langs virussen en proxy's, surfend over de golven van een dichtgesponnen web kwam hij uiteindelijk terecht in het diep verborgen forumbazenland, verborgen in een bos. Daar in een boom zat de heks flyaway. Ooit was zij mooi, zij had in haar jonge jaren vleugels zo stralend als een zon, zo kleurrijk als een regenboog. Ze zong en kwetterde en vertelde hele verhalen, waar Issun destijds zo van had genoten. Maar nu was zij grauw verkleurd, en zat ze op een tak dicht tegen de stam van een oude beuk. Ze viel daar nauwelijks op, dus het duurde even tot Muis haar gevonden had.
'Flyaway?' riep de Muis. Geen reactie. 'Flyaway!' riep Muis nu wat harder. Er klonk geritsel en een zacht geluid. Muis zag nu waar de grauwe vogel zich bevond, en hij trippelde snel naar boven.

'Wat is er, lieve Muis?' kraakte Flyaway.
'Je moet me helpen, vogel, je kent Issun toch nog wel?'
'Natuurlijk, dat is zo'n lieve jongen, hoe gaat het met hem? Ik zie hem niet zo vaak meer...' zei Flyaway, nu wat helderder.
Muis keek even om zich heen, verlegen, en zei toen: 'Ik moet je helaas vertellen dat het niet goed met hem gaat. Hij heeft geen fut meer, we gaan nergens meer heen, en er gebeurt zo weinig.'
'Ojee!' Schrok Flyaway. 'Dat kan natuurlijk niet! Zonder zijn verhalen zal dit bos langzaam wegkwijnen, het is hartje zomer maar de bomen zijn al haast in winterstand, enkele hebben nog kleur, maar ook die bladeren vallen op de hoop die wordt verteerd en langzaam zwart kleurt. Ik durf nauwelijks meer te vliegen, ik kan het niet aanzien, maar ik merk dat ook ik vervaag. Dankjewel Muis, laten we snel wat doen! Hoe kunnen we de wereld weer kleur geven, hoe krijgen we Issun weer naar buiten?'
Muis dacht even na. 'Ik weet wat!' zei Muis enthousiast. 'Laten we een verhalenwedstrijd organiseren! Een oude schildpad heeft mij ooit in het oor gefluisterd dat niets de wereld zoveel kleur geeft als de kracht van fantasie, spel en saamhorigheid. Als dit niet werkt, dan pas moeten wij de moed opgeven.'
Flyaway ging wat verzitten, ze vloog omhoog en bereikte na wat onhandig gefladder de bovenste tak van de beuk. De zon streelde haar veren, en langzaam kregen ze weer kleur.
'Ik ben nog niet sterk genoeg,' zei Flyaway, 'jij zal het moeten doen. Roep het woord, laat ieder zijn verhalen vertellen zodat Issun weer naar buiten komt. Pas dan krijgt het hele bos weer kleur. Ga nu snel, ik zal weer moeten rusten. Dankjewel Muis, voor het maken van de lange tocht en het redden van je lieve baasje.'

Muis holde langs beken, door struiken en door mos. Hij sprong dwars door Flora, over Fauna, hoorde Nieuws en Achtergronden sissend discussieren, hij liftte mee op Verkeer en Vervoer, haalde eten in De Kantine en overal waar hij kwam verspreidde hij de boodschap.

"Doet mee aan de verhalenwedstrijd! Schrijf een sprookje, in de breedste zin van het woord! Doe mee en geef ons bos weer kleur, laat de rivieren overstromen, geef het land weer vocht. Over een maand zal Issun weer herrijzen, behaag hem met al uwer verhalen en verwoord uw diepste literaire verlangens op papier."

Muis trippelde zachtjes naar de hut waar Issun zich bevond. Issun sliep, dus Muis ging voorzichtig op zijn schouder zitten en hij rustte samen met hem. Een glimlach lag op zijn gezicht.

Vanaf de hoogste tak kon Flyaway de reis van Muis goed volgen, en ze zag ieder zoeken naar inkt en papier, naar stenen en beitels, of naar een gitaar en een kampvuur. Haar verendos was weer terug grijs gekleurd, maar in de zon glansten haar veren die bijna ongezien rood en groen leken te weerspiegelen.

Komt het goed? Leeft het bos nog lang en gelukkig?


Het thema is dus Sprookjes, en over een maand openen we een poll. Als er vrijwilligers zijn voor een jury, mogen zij zich melden, dan komt er ook een juryprijs. Het maximum aantal woorden is 3000.

Stuur het in een Word document op naar letteren@scholieren.com , onder vermelding van je nickname.

Veel plezier iedereen!

Kitten 25-10-2011 13:21

Lui rekte Kitten zich uit en strekte zijn rug in de volle zon. Hij voelde zich verfrist na een lange, rustige dag zonnebaden en slapen. Dat waren ook de meest belangrijke dingen die hij deed in zijn dag, dus hij had er uit-ge-breid de tijd voor genomen. Toch was nu zijn rust verstoort door dat onuitstaanbare knaagdier dat geen minuut stil kon blijven zitten. Misschien moest hij toch maar eens overwegen om Muis op te eten. Hij had duidelijk geen enkel respect voor Kitten.

Toch drong langzaam maar zeker tot Kitten door wat de enkel-bijter had geroepen: een verhalenwedstrijd. Dat was interessant! Echt iets voor een dier op stand om rustig voor te gaan zitten. Pennetje hier, pootje daar. En dan meer! Sprookjes! Het was als op zijn lijf geschreven. Dan maar niet zonnebaden vandaag. Op, aan de slag!

Issun 25-10-2011 15:19

Gerucht bereikte het oor van Issun. Het was het praten van de bomen, die hoopvol spraken over hun grotere broers in verre landen die herrezen tot boven de wolken uit, de bomen spraken van groot nieuws, eens, nee, binnenkort zou ook dit bos de hemel instijgen en alles zou weer zijn als vroeger.
De goede flyaway had zijn gebeden gehoord! In gedachten al hief hij zijn legendarische pen van drakenzweet en gorgelgrimkikker en schreef zijn relaas, tot het de legende werd zoals wij die nu kennen.

Episch intro, flyaway, moge uwe naam weerklinken in de harten van velen na u en uw winden waaien tot ver in de uiterste hoeken van de fantasie.

:o

Freyja 25-10-2011 16:18

Vanuit Folkvangr in het verre Asgard boog Freyja zich voorover naar de wereld. Wat vingen haar katten daar op? Een verhalenwedstrijd met als thema sprookjes? Dat vond zij als mythologisch figuur toch wel heel interessant..! Als de zoveelste oorlog en een persoonlijke vete met Loki niet te veel tijd gingen kosten, dan wilde zij daar toch wel bij zijn! Zo niet als schrijver, dan mogelijk als jurylid, want die rol pastte haar als godheid natuurlijk maar al te goed.

Apate 25-10-2011 16:34

Op de berg Olympus was alles rustig. Zeus had een van zijn avontuurtjes met een stervelinge, Hera keek heel hardnekkig de andere kant op en ook Apollo en Aphrodite waren wat met elkaar aan het scharrelen. Maar, Athena verveelde zich. Altijd maar uitkijken op die eeuwige stad waar ze alles zo democratisch moesten doen... Daarom riep zij Apate tot zich, de godin der Misleiding en tevens een van de gruwelen uit de doos van Pandora. 'Apate' zei Athena 'ik verveel me. Ga naar beneden en kijk of er iets te doen is voor mij!' Apate knikte en verdween, mengde zich onder de Atheense menigte. Daar hoorde zij voor het eerst over de verhalenwedstrijd! Zou dit interessant genoeg zijn? Maar Apate zou Apate niet zijn als ze dit rechtstreeks aan Athena zou doorgeven! Zij zou hier zelf aan mee gaan doen, misschien dat ze zo eindelijk een huisje zou krijgen op Olympus.

The Larch 25-10-2011 18:22

Woei. Daar stak The Larch haar bos in brand met de souvenirs die ze uit de vuurrivier had meegenomen, zo enthousiast was ze. Daarna stapte ze in haar vijzel en vloog weg.

Miekje* 26-10-2011 19:29

Haastig keek Miekje op haar zakhorloge, die van haar overleden vader was geweest. Oei, ze moest zich haasten, over een paar dagen was de prins jarig, en die verlangde naar een zelfgeschreven sprookje. Als haar verhaal de mooiste was, zou de prins met haar trouwen. Vlug schortte ze haar rokken hoog op en rende door de drukke, overvolle stad naar huis, klom ladder af naar de voedselkelder en stak een kaars aan. Hier was het stil, hier kon ze denken. Ze reikte naar haar ganzenveer met zilveren kroon, en begon te schrijven zoals nog nooit iemand gedaan had....

Issun 29-10-2011 21:56

Ik heb al iets geschreven, maar het is veel te maf. :O Ik denk dat ik maar iets anders ga verzinnen.

Geel 06-11-2011 18:17

Omg, al die verhalen :cool: Apate :cool: en flyaway :cool: <3

Ik ga mijn best doen, maar ik ben niet goed in verhalen schrijven. En sprookjes zijn moeilijk. Dus. :o

The Larch 06-11-2011 18:22

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32075037)
Omg, al die verhalen :cool: Apate :cool: en flyaway :cool: <3

Ik ga mijn best doen, maar ik ben niet goed in verhalen schrijven. En sprookjes zijn moeilijk. Dus. :o

De opdracht is niet 'schrijf een sprookje', maar 'schrijf een verhaal met als thema sprookjes'. He. ;) En je kan prima schrijven, dus lever maar gewoon wat in!

Ik heb intussen wat af, maar ik durf het nog niet in te sturen.

Issun 06-11-2011 20:30

Als ik mijn ding inzend denken jullie vast ik dat ik niet helemaal goed ben. :D

flyaway 06-11-2011 21:03

Ik ben heel erg benieuwd :D

Apate 06-11-2011 21:09

Ik heb echt weinig inspiratie. :(

Geel 06-11-2011 23:18

Citaat:

The Larch schreef: (Bericht 32075048)
De opdracht is niet 'schrijf een sprookje', maar 'schrijf een verhaal met als thema sprookjes'. He. ;) En je kan prima schrijven, dus lever maar gewoon wat in!

Ik heb intussen wat af, maar ik durf het nog niet in te sturen.

O ja :D hihi.
Ik ga proberen mijn best te doen;) Maar met af en toe druk van meerdere kanten zal ik vast iets produceren :p

En, dan wacht je even totdat je het wel durft in te sturen :y ;) :p

The Larch 07-11-2011 07:34

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32076376)
O ja :D hihi.
Ik ga proberen mijn best te doen;) Maar met af en toe druk van meerdere kanten zal ik vast iets produceren :p

En, dan wacht je even totdat je het wel durft in te sturen :y ;) :p

Wat een ongelige post! :o hihi. Maar ik ben best bereid druk op je te leveren hoor.

En huhu. Ik weet niet of het er van gaat komen, want over een paar dagen heb ik het waarschijnlijk veel te druk om dan nog iets nieuws te maken. Dus het moet eigenlijk ongeveer nu, maar ja. Of ik verbeter het. Ik zie wel of ik nog wat instuur. :y

Miekje* 08-11-2011 17:17

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 32075942)
Ik heb echt weinig inspiratie. :(

Dit ja (N).

Issun 10-11-2011 21:08

Ik heb deze week ook toetsweek dus niets kunnen doen. Zullen we polldatum verzetten?

flyaway 11-11-2011 08:11

Ik vind het prima, maar de poll is pas eind november

CuwleMandarijn 11-11-2011 08:26

Er was ooit eens lang lang geleden, (ongeveer 3 minuten) was er eens een melkboer, die zijn melk verkocht voor een hele hoge prijs, de arme kindertjes die zo dorst waren, waren gedwongen smirnoff ice te drinken, de melkboer verdiende geld als vervuilt water, en zocht naar steeds meer klanten, steeds meer hebzucht, uiteindelijk begon de winter, en zijn melk smaakte naar oude dweilen, hij raakte zijn vaste doorverkoop-klanten al gauw kwijt( china, die stoppen natuurlijk melamine in) de arme man, ,moest noodgedwongen zijn koeien verkopen, en zijn vrouw ook, omdat vrouwen eenmaal geld kosten, de wereld kon niet zonder melk, en had melk genoeg , want er zijn meer koeien dan leveranciers, toen op kerst avond, zag de arme man, een lichtje aan de hemel, hij bidde tot god en vroeg: god, laat alstublieft mij een kans geven deze melk te verkopen, god luisterde niet, want god had het te druk, uiteindelijk viel er een melk kan vanuit de hemel op zijn heufd en toen wist der man shet, hij verkochtte melk aan bedrijven voor een lagere prijs, maar een hogere prioriteit: want van zijn melk, werdt kaas gemaakt, en yoghurt, en al die andere dingen die snel zuur worden als je ze 4 dagen buiten de koelkas houd, en van de opbrengst werrdt de heer genezen van zijn bronchitus


uiteindelijk leefde de man lang en.....(gelukkig?) nee drie maanden

Geel 11-11-2011 18:14

?????

Wat is dat? Het is ten eerste de bedoeling dat je je inzending mailt naar het emailadres dat in de beginpost staat. Ten tweede zou ik zoiets wel nog een keer of twaalfhonderd doorlezen voordat je het instuurt.

--

Verder ben ik soooort van begonnen aan een verhaal. Maar het is een kutverhaal. Dat komt omdat ik niet zo vaak verhalen schrijf. Maar waarschijnlijk ga ik voor de deadline toch geen ander verhaal schrijven, dus waarschijnlijk ga ik dat verhaal - als ie af - inzenden.

Apate 12-11-2011 09:19

Oh Geel <3 je sig! Wauw :D:D En ook zo van toepassing :bloos:

Aldan 15-11-2011 16:38

Okee, ik stuur morgen in. (Y) Nu doet hotmail het even niet.

fizzle-fluffy 15-11-2011 17:02

Zo, ben begonnen en het gaat goed. Wanneer is de deadline?

flyaway 16-11-2011 12:04

Eind november, 25e.

Kitten 16-11-2011 12:43

Ik ga mijn best doen er nog tijd voor te maken, maar het gaat erg lastig op't moment.

Issun 16-11-2011 20:25

Ik heb mijn debiele verhaal nog eens herlezen en hoe maf het ook is, toch maar besloten het in te sturen. Ik ga hier vast niet mee winnen, maar ja. :P

Apate 17-11-2011 12:21

Ik ga er in het weekend eens even goed ervoor zitten (Y)

Aldan 17-11-2011 12:24

Citaat:

flyaway schreef: (Bericht 32101423)
Eind november, 25e.

Hee, mijn naamdag. :cool:

Citaat:

Issun schreef: (Bericht 32103678)
Ik heb mijn debiele verhaal nog eens herlezen en hoe maf het ook is, toch maar besloten het in te sturen. Het is wel een dikke vijf pagina's maar nog geen 3000 woorden. Ik ga hier vast niet mee winnen, maar ja. :P

Hee, het is een anonieme wedstrijd hè. :p

En ik heb mijn verhaal verzonden, is hij recht aangekomen?

flyaway 17-11-2011 12:49

Hij is aangekomen :)

flyaway 17-11-2011 12:53

Update


De verhalen worden op twee manieren gepost, als Word-document en als bericht op het forum.

Ik wil jullie vragen om zelf de opmaak te doen, dus als je vetgedrukte / onderstreepte / schuine woorden hebt gebruikt (of andere opmaak, centreren of wat dan ook), stuur dan een tweede document met [B], [I], enz. in je verhaal verwerkt, zodat ik het alleen in een forumbericht hoef te plakken.

Kitten 22-11-2011 12:00

Ik ga het niet halen... te veel werk. Sorry :(

Freyja 22-11-2011 13:35

Heftige dip hier en NaNo heeft prioriteit, dus tenzij de deadline naar ergens in december wordt geschoven, wordt 't 'm hier ook niet, ben ik bang... Wanneer is de deadline precies?
Jureren moet trouwens wel lukken, mochten er nog juryleden nodig zijn :)

Miekje* 22-11-2011 14:31

Hier ga ik het ook niet halen. School en Sinterklaas en allemaal andere dingen te doen, ik vind geen tijd om inspiratie op te doen!

Apate 22-11-2011 14:47

Het is me in het weekend niet gelukt :O maar ik kan het nog proberen (Y)

osio 24-11-2011 21:57

Gebruik gewwon je eigen fantasy!
Of je kan ook je gevoelens op schrijven alleen dan met een sprookje.
Zo moeilijk is dat toch niet?

Apate 24-11-2011 22:42

Sorry! Ik meld me ook af, er kwam een nieuwe verslaving in mijn leven. :(

Issun 25-11-2011 11:46

Ik red het wel, maar als zoveel mensen het niet redden dan stel ik voor de deadline te verleggen. Zo is er ook niets aan.
EDIT: Blijkbaar is het zelfs vandaag. :P

flyaway 25-11-2011 12:21

Mij best, er zijn nog niet genoeg inzendingen :)

Apate 25-11-2011 15:09

Deadline verlengen zou op zich wel prima zijn, maar dan ga ik het denk ik alsnog niet redden aangezien er bij mij tentamens aankomen :O. Dus dan zou het tot februari verlengd moeten worden :D:D en dat is wel een beetje heel erg lang.

fizzle-fluffy 26-11-2011 08:50

Mijn verhaal komt dit weekend af. Ik kon er afgelopen week niet aan werken, dat lijkt me duidelijk.

Issun 26-11-2011 14:12

De mijne stuur ik denk ik vanavond wel op.

EDIT: Opgestuurd. :)

flyaway 27-11-2011 10:27

*O*

fizzle-fluffy 27-11-2011 20:34

Mijn verhaal is af; ik laat mijn moeder nog even een second opinion geven en dan stuur ik hem op; dat zou vanavond nog kunnen zijn!

fizzle-fluffy 27-11-2011 22:13

Ziezo, klaar!

fizzle-fluffy 28-11-2011 19:41

Wanneer is de deadline? Ik ben zo benieuwd

Issun 28-11-2011 20:06

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 32141054)
Wanneer is de deadline? Ik ben zo benieuwd

Hij was eergisteren, geloof ik. :D

flyaway 28-11-2011 20:07

Jamaar hij is wat verplaatst :)

fizzle-fluffy 28-11-2011 20:17

Ja, maar naar wanneer :D

fizzle-fluffy 28-11-2011 20:26

Is er eigenlijk een jury- en een publieksprijs?

flyaway 28-11-2011 20:39

Wie zijn er nog bezig?

Wie wil er in de jury?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.