Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Fosfor (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1875088)

Fosfor 09-03-2013 14:35

Fosfor
 
Weet iemand een paar websites die over fosfor gaan. Ik moet er een werkstuk over schijven. Ik ben niet zo goed in vertalen, dus als het kan graag in het Nederlands. Alvast bedankt :)

Em. 09-03-2013 15:09

Je kunt aan google vragen of ie alleen resultaten in het Nederlands wilt laten zien. (Onder de zoekbalk staat 'zoekhulpmiddelen' en dan kun je ergens kiezen voor 'Pagina's geschreven in het Nederlands'.)

Fosfor 09-03-2013 15:13

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33061023)
Je kunt aan google vragen of ie alleen resultaten in het Nederlands wilt laten zien. (Onder de zoekbalk staat 'zoekhulpmiddelen' en dan kun je ergens kiezen voor 'Pagina's geschreven in het Nederlands'.)

Ja weet ik, had ik al ge probeert maar ik kreeg alleen over fosfor in voeding enzo. Wikipedia heb ik ook al geprobeert maar daar snap ik niets van :|

Fosfor 09-03-2013 15:13

Citaat:

Fosfor schreef: (Bericht 33061026)
Ja weet ik, had ik al ge probeert maar ik kreeg alleen over fosfor in voeding enzo. Wikipedia heb ik ook al geprobeert maar daar snap ik niets van :|

Sorry voor dubbele post. Ik heb een pagina nodig over de eigenschappen.

Em. 09-03-2013 15:16

Citaat:

Fosfor schreef: (Bericht 33061026)
Ja weet ik, had ik al ge probeert maar ik kreeg alleen over fosfor in voeding enzo. Wikipedia heb ik ook al geprobeert maar daar snap ik niets van :|

Wat snap je er niet aan? Er staat bijvoorbeeld een heel duidelijk overzicht over hoe je fosfor kunt gebruiken, misschien kun je daarmee weer verder googlen (dus met iets als 'fosfor lampen' of 'fosfor vuurwerk'). Waar wil jij je werkstuk trouwens precies over laten gaan? Voor wie/wat is het bedoeld? Als je een werkstuk voor scheikunde moet schrijven, zul je er andere dingen in zetten dan bij een werkstuk voor economie of voor Nederlands.

Fosfor 09-03-2013 15:19

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33061031)
Wat snap je er niet aan? Er staat bijvoorbeeld een heel duidelijk overzicht over hoe je fosfor kunt gebruiken, misschien kun je daarmee weer verder googlen (dus met iets als 'fosfor lampen' of 'fosfor vuurwerk'). Waar wil jij je werkstuk trouwens precies over laten gaan? Voor wie/wat is het bedoeld? Als je een werkstuk voor scheikunde moet schrijven, zul je er andere dingen in zetten dan bij een werkstuk voor economie of voor Nederlands.

Het is een werkstuk voor scheikunde. Er moet in komen wie het heeft uitgevonden en wat de eigenschappen zijn. Dit is pas het eerste jaar dat ik scheikunde heb, daarom vraag ik ook om een Nederlandse tekst, omdat ik de woorden nog niet heb gehad. Ik heb wel een tekst in het Engels gevonden maar snap er niets van :P

Em. 09-03-2013 15:30

Citaat:

Fosfor schreef: (Bericht 33061035)
Het is een werkstuk voor scheikunde. Er moet in komen wie het heeft uitgevonden en wat de eigenschappen zijn. Dit is pas het eerste jaar dat ik scheikunde heb, daarom vraag ik ook om een Nederlandse tekst, omdat ik de woorden nog niet heb gehad. Ik heb wel een tekst in het Engels gevonden maar snap er niets van :P

Dat staat vrij duidelijk op wikipedia. Qua uitvinden:

Citaat:

Fosfor is in 1669 ontdekt door de Duitse alchemist Hennig Brand toen hij urine onderzocht. In een poging de zouten in te dampen, viel het Brand op dat er een wittige stof achterbleef die oplichtte in het donker en zeer brandbaar was. De naam heeft fosfor te danken aan het Griekse woord phosphoros, dat (net als het Latijnse woord lucifer) te vertalen is met "lichtdrager". Phosphoros was in de Griekse mythologie een van de personificaties van de planeet Venus.
En daarnaast kun je dan ook vrij snel vinden dat je dus niet alleen deze 'wittige stof' hebt, maar bijvoorbeeld ook een rode variant

Citaat:

Fosfor is een scheikundig element met symbool P en atoomnummer 15. Het is een niet-metaal dat in verschillende kleuren kan voorkomen waarvan rode fosfor en witte fosfor het bekendst zijn.
Qua niet-metalen, daar kan je op doorklikken, dan kom je hier. Je zult niet alles begrijpen, vermoed ik zo, maar je kunt wel vertellen dat het een niet-metaal is, dat lastig elektronen afstaat, en je zult ook wel wat kunnen met dat zulke stoffen over het algemeen slecht elektriciteit geleiden, bij lagere temperaturen meestal een kristalrooster vormen, vaak geen metaalglans hebben en belangrijk zijn in de organische chemie. Vervolgens kun je misschien ook opzoeken of dat ook zo is voor fosfor.

Terug naar de pagina over fosfor, kun je hier niet ook iets mee?

Citaat:

Voor mensen is fosfor giftig en de LD50 waarde ligt rond 50 mg/kg lichaamsgewicht. Witte fosfor moet onder water worden bewaard om te voorkomen dat het ontbrandt aan de lucht. Rode fosfor is minder gevaarlijk dan de witte variant. Toch moet fosfor ook in deze vorm voorzichtig worden behandeld omdat het bij sommige temperaturen zeer giftige dampen kan afgeven.
En hierzo heb je meteen een aantal kenmerkende eigenschappen opgesomd:

Citaat:

Fosfor komt het meest voor als een witte vaste stof met een karakteristieke geur. Het is niet oplosbaar in water maar wel in koolstofdisulfide. Zuivere fosfor ontbrandt spontaan bij aanwezigheid van lucht tot (di)fosforpentoxide (P4O10, vaak foutief aangeduid als P2O5). Fosfor wordt daarom doorgaans onder water of olie bewaard.

Fosfor kan onder water branden. Brandende fosfor kan niet met water worden gedoofd. Om de brandende fosfor te doven is bordelese pap nodig, een oplossing van 2 gewichtsdelen koper(II)sulfaat en 1 deel kalk in 100 delen water. Brandend fosfor wordt ook wel Grieks vuur genoemd, omdat een soortgelijk wapen door de Oude Grieken gebruikt werd om vijandelijke schepen tot zinken te brengen.
In ieder geval de stukje van 'de witte stof ruikt heel typisch/je kan het niet oplossen in water maar wel in koolstofdisulfide/zuiver ontbrand het spontaan/fosfor kan ook onder water branden. Voor dat laatste heb je waarschijnlijk geen scheikunde nodig om te begrijpen wat het betekent (dat het gewoon doorfikt als je het in een emmer water gooit) en dat het vrij eh, typisch is.

Fosfor 09-03-2013 15:34

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33061043)
Dat staat vrij duidelijk op wikipedia. Qua uitvinden:



En daarnaast kun je dan ook vrij snel vinden dat je dus niet alleen deze 'wittige stof' hebt, maar bijvoorbeeld ook een rode variant



Qua niet-metalen, daar kan je op doorklikken, dan kom je hier. Je zult niet alles begrijpen, vermoed ik zo, maar je kunt wel vertellen dat het een niet-metaal is, dat lastig elektronen afstaat, en je zult ook wel wat kunnen met dat zulke stoffen over het algemeen slecht elektriciteit geleiden, bij lagere temperaturen meestal een kristalrooster vormen, vaak geen metaalglans hebben en belangrijk zijn in de organische chemie. Vervolgens kun je misschien ook opzoeken of dat ook zo is voor fosfor.

Terug naar de pagina over fosfor, kun je hier niet ook iets mee?



En hierzo heb je meteen een aantal kenmerkende eigenschappen opgesomd:



In ieder geval de stukje van 'de witte stof ruikt heel typisch/je kan het niet oplossen in water maar wel in koolstofdisulfide/zuiver ontbrand het spontaan/fosfor kan ook onder water branden. Voor dat laatste heb je waarschijnlijk geen scheikunde nodig om te begrijpen wat het betekent (dat het gewoon doorfikt als je het in een emmer water gooit) en dat het vrij eh, typisch is.

Ik denk dat ik hier wel ver mee kom. Bedankt!

Denise_kaas 09-03-2013 17:58

Kun je niet fosfor (P) zoeken met t massa getal en atoomnummer erbij? Of via periodiek systeem misschien? misschien kun je nog wat vertellen over de temperatuur bij faseovergangen en waar fosfor in zit bijv.

Fosfor 09-03-2013 23:34

Ik heb het werkstuk bijna af, alleen mis ik nog één punt dat ik nergens kan vinden op de manier dat ik het snap :P kan iemand mij uitleggen hoe fosfor wordt gewonnen (hoe, waar, hoeveel, etc.). Alvast bedankt.

mathfreak 10-03-2013 09:49

Van Wikipedia: "Omdat het zo makkelijk reageert met andere materialen komt fosfor niet in ongebonden toestand voor in de natuur. Het heeft echter een grote verschijningsvorm als fosfor mineralen en is in die vorm een belangrijke bron voor de industrie. Deze mineralen worden in grote hoeveelheden gewonnen in onder andere Rusland, Marokko en de Verenigde Staten. Zuivere fosfor wordt uit mineralen gewonnen door verhitting in aanwezigheid van koolstof of silicium."

Fosfor 10-03-2013 13:47

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 33061670)
Van Wikipedia: "Omdat het zo makkelijk reageert met andere materialen komt fosfor niet in ongebonden toestand voor in de natuur. Het heeft echter een grote verschijningsvorm als fosfor mineralen en is in die vorm een belangrijke bron voor de industrie. Deze mineralen worden in grote hoeveelheden gewonnen in onder andere Rusland, Marokko en de Verenigde Staten. Zuivere fosfor wordt uit mineralen gewonnen door verhitting in aanwezigheid van koolstof of silicium."

Bedankt :D

mathfreak 10-03-2013 14:42

Citaat:

Fosfor schreef: (Bericht 33061913)
Bedankt :D

Graag gedaan.:)

ThomasJu 10-03-2013 16:43

Moet iedereen uit de klas een werkstuk maken over fosfor? Of kreeg iedereen een ander element?

Fosfor 10-03-2013 16:49

Citaat:

ThomasJu schreef: (Bericht 33062114)
Moet iedereen uit de klas een werkstuk maken over fosfor? Of kreeg iedereen een ander element?

We mogen kiezen tussen de eerste 20 elementen en we moeten in groepjes van 4 werken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.