Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Dilemma: wat zal ik studeren? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1939307)

Pipo122 19-12-2017 17:40

Dilemma: wat zal ik studeren?
 
Hallo,

Ik zit in 6 gymnasium met een NG & NT pakket en kan dus alle kanten op.

Mijn eerste keuze was altijd geneeskunde en heb eigenlijk door de jaren heen niet verder gekeken dan dat. Nu heb ik echter het gevoel dat ik de maatschappelijke, culturele onderwerpen van mijn vakkenpakket ga missen als ik geneeskunde kies. Daaruit koos ik de studie rechten, maar dan denk ik dat ik de technische aspecten ga missen. Ook wil ik mijn technische pakket niet 'verspillen' door een studie te kiezen die er niets mee te maken heeft.

Ik zoek eigenlijk een studie die in de gamma richting is gericht, bijvoorbeeld rechten, maar ook technische onderwerpen behandelt. Of misschien banen na bepaalde studies, die soortgelijk zijn.

Alvast bedankt,

pipo

Pluis 19-12-2017 19:46

Hoe ziet jouw ideale baan er voor jou uit? Waar zou je je dagen dan mee willen vullen? En heb je al eens zo'n beroepskeuze test ingevuld?

Pipo122 19-12-2017 21:08

Ik wil later voor mezelf beginnen. Een goed runnend eigen bedrijf lijkt voor mij de ideale baan.

Elin3 19-12-2017 21:12

Citaat:

Pipo122 schreef: (Bericht 34422587)
Ik wil later voor mezelf beginnen. Een goed runnend eigen bedrijf lijkt voor mij de ideale baan.

Een eigen bedrijf kan ook in allerlei bedrijfstakken. Wat trekt je? Techniek, zorg, dienstverlening, verkoop?

Daantje_0705 19-12-2017 21:16

En misschien iets als fysiotherapie? Dat is zowel sociaal (patiëntencontact), maatschappelijk en tot op zekere hoogte technisch. En je kan een eigen praktijk starten als je dat wil.

Pipo122 19-12-2017 21:19

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34422590)
Een eigen bedrijf kan ook in allerlei bedrijfstakken. Wat trekt je? Techniek, zorg, dienstverlening, verkoop?

Ik denk vooral productverkoop en het productieproces of in de dienstverlening iets in de richting van een advocatenkantoor.

Pipo122 19-12-2017 21:22

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 34422593)
En misschien iets als fysiotherapie? Dat is zowel sociaal (patiëntencontact), maatschappelijk en tot op zekere hoogte technisch. En je kan een eigen praktijk starten als je dat wil.

Fysiotherapie is geen universitaire studie. Betreft de dienstverlening zit ik eerder te denken aan een advocatenkantoor.

Elin3 19-12-2017 21:33

Moet je een universitaire studie doen? Die zijn vaak namelijk flink theoretisch en er helemaal niet op ingesteld dat jij ondernemer wil worden. Je wordt wetenschappelijk opgeleid namelijk. Als je toch eigen baas wil worden en je later dus nog zelden om je diploma gevraagd zal worden, dan is een praktisch ingestelde HBO opleiding misschien ook geen gek idee.

Pipo122 19-12-2017 21:41

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34422605)
Moet je een universitaire studie doen? Die zijn vaak namelijk flink theoretisch en er helemaal niet op ingesteld dat jij ondernemer wil worden. Je wordt wetenschappelijk opgeleid namelijk. Als je toch eigen baas wil worden en je later dus nog zelden om je diploma gevraagd zal worden, dan is een praktisch ingestelde HBO opleiding misschien ook geen gek idee.

Het feit dat ik ooit voor mezelf wil gaan beginnen, betekent niet dat ik na mijn studie geen baan wil krijgen. De meeste mensen die voor zichzelf beginnen, hebben eerst ook ervaring bij bepaalde beroepen. Ik wil natuurlijk zo hoog mogelijk streven en een universitaire studie hoort daarbij. Ik ga later uiteraard ook streven naar een goedbetaalde topbaan.

Ben Strik 20-12-2017 23:37

Economie/bedrijfskunde? Economie is volgens mij wel sociaal/cultureel, soort van technisch en voldoet aan jouw ondernemingseisen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.