Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Het Offerfeest. Oeroude traditie of beulenwerk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=375096)

Boogie 11-02-2003 21:59

Het Offerfeest. Oeroude traditie of beulenwerk?
 
Vandaag was de dag van het Offerfeest, een Islamitisch feest waarbij schapen worden geofferd uit Islamitische overtuiging en traditie.

Vinden jullie dit normaal?

Is dit gewoon een traditie van een geloof die je in je waarde moet laten? Is het niets meer dan het eten van vlees, wat op hetzelfde neerkomt (het doden van vlees)?

Of is dit een ontering van de dierenwereld. Zouden dieren níét het slachtoffer moeten zijn van een mensentraditie?

moison100 11-02-2003 22:04

das wel moeilijk... mensen moet wel hun eigen traditie kunnen uitvoeren. Maar dieren hoeven hier niet het slegttoffer van te worden vindt k.

Moeten ze voor zich zelf bepalen... k doe er niet aan mee (als k al moslim zou zijn)

DutchGirl 11-02-2003 22:05

weinig woorden, maar ik vind dit niet kunnen. geloof ensow oke, maar om nou EXTRA beesten te gaan slachten omdat hun dat LEUK en GEWELDIG vinden, nee dat gaat te ver.
tis zowieso niet normaal om beesten te slachten.

murwari 12-02-2003 05:44

Citaat:

Pannekoeketrut schreef:
maar om nou EXTRA beesten te gaan slachten omdat zijdat LEUK en GEWELDIG vinden, nee dat gaat te ver.

Het gaat hier ook wel om een geloof... een geloof in hun offer.. Het is niet alleen omdat zij dat puur geweldig en leuk vinden, voor hen is het vaak net zoiets vanzelfsprekends als een kerstboom bij kerst...

Ik vind het dus eigenlijk een gewone traditie, dit is niet echt gedaan met als doel de dieren leed aan te doen oid, tenminste dan neem ik aan? Dit maakt niet dat ik een voorstander ben, maar ik begrijp de situatie. Ik zou het echter liever anders zien, geen dieren meer gebruiken in tradities, in iedergeval geen dieren doden omwille van een traditie.

Ik las vorig jaar wel iets over dit offerfeest waar de dieren gewoon in de badkuip worden geslacht.. Daar ben ik dan wél grandioos tegen, als ze het doen, laat ze het dan alsjeblieft goed doen...

Ik vind dieren doden (de manier waarop toch) om ze op een bord te laten belanden eigenlijk ook heel erg, ben ik ook geen voorstander van...

autodropje 12-02-2003 13:24

Citaat:

Boogie schreef:
Is dit gewoon een traditie van een geloof die je in je waarde moet laten?
Ik denk het wel, we laten het kerstfeest toch ook toe en dan eet men ook veel meer vlees tijdens het kerstdiner

Citaat:

Of is dit een ontering van de dierenwereld. Zouden dieren níét het slachtoffer moeten zijn van een mensentraditie?
niet meer of minder ontering van de dierenwereld als gewoon vlees eten is imho. Ik bedoel wat zou hier erger aan zijn dan aan gewoon dieren slachten voor vlees (sterker nog dieren schijnen op de islamitische manier van slachten veel minder te lijden volgens onderzoeken).

SuperSanne 12-02-2003 14:35

voor zover ik weet hebben de islamieten wel respect voor het offer, en daar zouden de bioslachtmensen een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ben geen islamiet, maar als ik moest kiezen tussen bioslachtvee of een dier dat op die manier is geofferd, dan wist ik het wel.

Shibby 12-02-2003 17:57

tja... je kunt het natuurlijk van 2 kanten bekijken... maar ik ben zoiezo geheel tegen dat soort dingen. het slachten van beesten thuis, of op een flatje 3 hoog... tja het hoort niet in ons land. Ik begrijp het niet, het is dan ook een heel andere cultuur dan van de nuchtere nederlander.

kees17 12-02-2003 20:39

Als ze geslcht worden, maar niet onnodige leiden vind ik wel ok.

Adrenaline 27-02-2003 18:14

Ik heb het zien gebeuren, op tv dan. Beulenwerk als je het mij vraagt. Inplaats van dat ze dat beestje in een keer afmaken, laten ze het doodbloeden. Wreed...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.