Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   IQ test (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1941407)

AnoW 28-02-2018 08:00

IQ test
 
Ik zit op de basisschool in groep 6. Ik moet een IQ test doen. Ik krijg die test omdat leren me heel veel moeite kost en ik het heel vaak niet begrijp als de juf iets uitlegt en omdat ik voor rekenen een V op de Cito had en voor begrijpent lezen een V en voor spelling en een V en voor DMT een IV en voor AVI heb ik M4 gehaalt terwel ik dus in groep 6 zit. Met rekenen zit ik nu ook op miden groep 4 en met de juf is overlegt en nu doe ik sinds we met het b-boek begonen op mijn eigen tempo rekenen in het groep 4b boek en de rest gewoon in 6b. Dit vindt ik niet leuk. Ik weet dat het moet want ik maak ook foutjes in het 4b boek. Nou krijg ik ook een iq test. Ik wil daar goed me best op doen om wel te laten zien wat ik kan en door me rekenen en lezen en spelling ben ik bang dat het me niet goed gaat luken. Kan je dat oefenen? En wat voor dingen moet je daar doen? Toch niet aleen rekenen lezen en spelling?

Pluis 28-02-2018 08:40

Je moet juist niet oefenen voor zo'n test! Gewoon je best doen. Het gaat niet om de hoogste score halen, het gaat erom dat je school jou beter kan helpen met leren. En dan moeten ze wel weten hoeveel hulp je nodig hebt. Misschien ben je bijvoorbeeld in het ene onderdeel veel beter dan het andere.
Heb je je ouders gezegd dat je zenuwachtig bent voor de test? Zij kunnen je vast ook helpen

AnoW 28-02-2018 08:47

Ze zeggen dat ik niet nerveus hoef te zijn. Ze zeggen dat ik niet meer kan doen dan me best. Ik wil aleen me best doen om zo min mogeluk foutjes te maken. En ik weet nu niet wat voor opdrachjes ik daar alemaal moet doen. Dat zou ik wel willen weten. Ik hoef geen andwoorden. Ik wil het zelf doen. Maar oefenen moet dus juist niet?

deadlock 28-02-2018 08:52

Oefenen op een IQ-test heeft gewoon geen zin.

Elin3 28-02-2018 08:52

Nee, oefenen geeft een niet-realistisch beeld, ze willen juist meten wat jij nu kan en weet zonder extra voorbereiding. Als je door het oefenen een hogere score krijgt kan het zijn dat school je niet goed kan helpen, omdat ze denken dat je een hoger IQ hebt dan je in werkelijkheid hebt. Dan blijft het probleem van te moeilijke opdrachten bestaan...

AnoW 28-02-2018 08:59

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34445695)
Oefenen op een IQ-test heeft gewoon geen zin.

Waarom niet? Omdat je dan te goed maakt?

AnoW 28-02-2018 09:04

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34445697)
Nee, oefenen geeft een niet-realistisch beeld, ze willen juist meten wat jij nu kan en weet zonder extra voorbereiding. Als je door het oefenen een hogere score krijgt kan het zijn dat school je niet goed kan helpen, omdat ze denken dat je een hoger IQ hebt dan je in werkelijkheid hebt. Dan blijft het probleem van te moeilijke opdrachten bestaan...

O. Okee. Maar hoe zien die opdrachjes eruit? Wat komt er alemaal in voor? Ik wil niet de andwoorden of de opdrachjes die ik daar moet maken weten maar het soort opdrachjes. Of mag ik dat ook niet weten voor de test? Is dat dan ook beter?

deadlock 28-02-2018 09:42

Citaat:

Verwijderd schreef: (Bericht 34445701)
Waarom niet? Omdat je dan te goed maakt?

Omdat je IQ niet omhoog gaat van oefenen natuurlijk.

Megatron 28-02-2018 13:33

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34445719)
Omdat je IQ niet omhoog gaat van oefenen natuurlijk.

Maar inzicht hebben in de soorten vragen die je kunt verwachten biedt rust en zelfvertrouwen, wat impliciet effect heeft op de score die je haalt. Dus wat je zegt is correct, je wordt er niet slimmer van, maar je hebt goede kans dat je een accuratere (lees: hogere) score haalt doordat je bekend(er) bent met de vraagstellingen.

Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Mensa een "opwarm"-test aanbiedt.

Ano W 28-02-2018 14:42

Hoi. Ik heb me acount toch weer aangemaakt. Ik ben net klaar met de test. Ik heb niet meer geoefent. Dat kon ook niet meer en is niet erg want dan was ik aleen maar nog nerveuser geweest. Het is denk ik niet zo goed gegaan. De vragen waren echt heel moeilijk voor mij. De mevrouw stelde me gelukig wel gerust als ik er een niet wist. Dit gebeurde volgens mij best snel. Ik moest allemaal figuren namaken met blokken. Dit lukte me echt helemaal niet. Ik heb er denk 1 of 2 goed. Na de derde mocht ik gelukig stoppen. Ook de getallenreeksen waren echt moeilijk en er waren alemaal moeilijke woorden. Ik moest ook kaarten in volgorde legen dat het goede verhaaltjes werden. Dat was ook echt heel moeilijk. Het derde verhaaltje snapte ik niet. Heb maar wat geprobeert. Na de derde mocht ik daar ook mee stoppen. Ik moest nog veel meer dingen doen. Het was echt supper moeilijk. Maar ik heb echt me best gedaan en geprobeert wat ik kon. Nu maar hopen dat het meevalt.

Positive mind 28-02-2018 15:11

Fijn dat het in ieder geval achter de rug is! Uiteindelijk kan de score alleen maar in jouw voordeel zijn want het veranderd niets aan hoe jij ben of hoe slim jij bent maar kan je juf of meester wel beter helpen inschatten welke dingen jij moeilijk of makkelijk vindt en of je bij sommige dingen misschien wat meer hulp nodig hebt om goed mee te kunnen komen met de rest.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.