Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Je hebt 1 kans. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1950855)

011373 01-03-2019 21:05

Je hebt 1 kans.
 
Hoiihoii,
Laatst denkend over het leven kreeg ik eem existentiële crisis.
Ik dacht na over hoe ik met school omging, slecht alsof het me niks boeide, maar alles wat je doet veranderd iets in je leven. Je hebt als het ware 1 kans om je ene (korte) leven zo goed mogelijk te maken, 1 mogelijkheid om je leven zo goed mogelijk te leven. Als je je best niet doet kun je daar tot je dood last van hebben.
Daardoor werd ik geinspireerd om meer aan school te doen, dit jaar opnieuw te doen en alles in mijn leven zo goed mogelijk te doen.

Edit: vreemd voor een 13 jarige om een existentiële crisis te hebben?
Ik had mijn eerste crisis daarover met mijn vader over het idee dat mijn moeder ooit dood zou gaan in de tijd van mijn leven.

Elin3 02-03-2019 07:17

Helemaal niet gek, zeker niet omdat je op jonge leeftijd al iets heftige hebt meegemaakt (je moeder die overleden is).

Probeer niet door te schieten in je houding, dan ligt perfectionisme en prestatiedruk op de loer. Het is prima om fouten te maken, tot nieuwe inzichten te komen, en te besluiten dingen anders te doen. Dat hoort ook bij het leven. Push jezelf niet om nu alles in één keer perfect te doen. Vaak is één kans niet echt "maar een kans", op school kan je een jaar overdoen, als je de verkeerde studie kiest kan je wisselen, etc. Dat is misschien niet het allerleukste om te doen, maar de mogelijkheden zijn er vaak wel.

011373 02-03-2019 08:05

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34585605)
Helemaal niet gek, zeker niet omdat je op jonge leeftijd al iets heftige hebt meegemaakt (je moeder die overleden is).

Had dat duidelijker moeten maken, mijn moeder is niet overleden, ik dacht er aan dat ze ooit in mijn leven zou overlijden.

en over presstatiedruk, nee ik schiet niet door

Elin3 02-03-2019 08:10

Citaat:

011373 schreef: (Bericht 34585620)
Had dat duidelijker moeten maken, mijn moeder is niet overleden, ik dacht er aan dat ze ooit in mijn leven zou overlijden.

en over presstatiedruk, nee ik schiet niet door

Excuses, dat had ik dan verkeerd begrepen. Goed dat je je bericht hebt aangepast (y)

Alsnog wel ingrijpend, het idee dat je één van je ouders verliest. Dan komt de dood (en daarmee de tijdelijkheid van het leven) wel even heel dichtbij. Waardoor je in jouw geval bewust gaat nadenken over wat je met je leven wil doen.

Straatmeid_oud 02-03-2019 16:36

Waarom krijg je maar één kans?

011373 02-03-2019 22:16

Citaat:

Straatmeid schreef: (Bericht 34586145)
Waarom krijg je maar één kans?

Is een kans in de zin van je kan je leven maar een keer gebruiken dus doe dat zo goed mogelijk

011373 02-03-2019 22:16

Ik maak hier morgen een post over maar ik denk dat ik doordraai in mijn theorie.

IkFietsVeel 05-03-2019 17:31

Had ik ook. Je zegt: “ik ga heel hard werken”. Maar uiteindelijk doe je nog steeds geen kut


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.