Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Basiskennis scheikunde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=795344)

Love: a passion 02-04-2004 19:00

Basiskennis scheikunde
 
Hoi!

Ik heb een vraagje. Ik ga voor mijn opleiding een zomercursus Scheikunde volgen van 6 weken aan het James Boswell Instituut in Utrecht. Daarvoor heb je een bepaalde voorkennis van Scheikunde nodig. Dit is de basiskennis van Scheikunde die ook vermeld wordt op veel internetsites.
Dit houdt b.v. in dat je weet wat verschillen zijn tussen drinkwater, zeewater, oppervlaktewater etc, maar ook dingen zoals zure en basische reinigingsmiddelen onderscheiden, processen van verbranden en verwarmen beschrijven etc etc.
Nou vroeg ik me af of er iemand is die alle antwoorden heeft op deze vragen die staan voor de basiskennis van Scheikunde. Die zou ik echt heel goed kunnen gebruiken. Alvast bedankt!

Fade of Light 02-04-2004 19:16

hints:

1) Koop een boek of zoek sites
2) lees de sites en maak de opgaven.
3) snap je iets niet, stel de directe vraag hier (en dus niet "kan iemand mij uitleg geven over het vak scheikunde", maar "hoe los je dit op?" en "wat is endotherm?")

Dennis27 02-04-2004 21:48

Citaat:

Love: a passion schreef op 02-04-2004 @ 20:00 :
Hoi!

Dit houdt b.v. in dat je weet wat verschillen zijn tussen drinkwater, zeewater, oppervlaktewater etc, maar ook dingen zoals zure en basische reinigingsmiddelen onderscheiden, processen van verbranden en verwarmen beschrijven etc etc.

Eigenlijk is dit dikke onzin dat je dat moet weten...processen van verbranden..verbranden van wat...elke reactie is anders...maar goed..als je dit echt wilt weten kun je het altijd opzoeken met google :)

Succes ermee

FlorisvdB 02-04-2004 22:02

Citaat:

Love: a passion schreef op 02-04-2004 @ 20:00 :
Hoi!

Ik heb een vraagje. Ik ga voor mijn opleiding een zomercursus Scheikunde volgen van 6 weken aan het James Boswell Instituut in Utrecht. Daarvoor heb je een bepaalde voorkennis van Scheikunde nodig. Dit is de basiskennis van Scheikunde die ook vermeld wordt op veel internetsites.
Dit houdt b.v. in dat je weet wat verschillen zijn tussen drinkwater, zeewater, oppervlaktewater etc, maar ook dingen zoals zure en basische reinigingsmiddelen onderscheiden, processen van verbranden en verwarmen beschrijven etc etc.
Nou vroeg ik me af of er iemand is die alle antwoorden heeft op deze vragen die staan voor de basiskennis van Scheikunde. Die zou ik echt heel goed kunnen gebruiken. Alvast bedankt!

In drinkwater zitten minder schadelijke stoffen/algen/bacterien/andere rommel dan in oppervlaktewater, en in zeewater zitten veel meer zouten en vissen dan in de vorige twee.
Basische reinigingsmiddelen voelen en ruiken meer naar zeep (zeep=basisch) dan zure en hebben een hogere pH-waarde.
Verbranden is een reactie aangaan met zuurstof
Bij verwarmen gaan moleculen sneller bewegen en worden de vanderwaalsbindingen opgerekt

Is dit basiskennis scheikunde?

tandenborstel 03-04-2004 09:09

De "basiskennis scheikunde" waar jij het over hebt is denk ik zo ongeveer wat je in de 3e klas havo/vwo krijgt.
Dus haal in de bieb een 3e klas chemie boek en werk het door.

Chris 03-04-2004 10:02

of je koopt het boekje 'Samengevat'

hoewel deze wel voor examenklassen bedoeld zijn als examentraining..

Love: a passion 03-04-2004 11:02

Eigenlijk bedoel ik:

Is er iemand die zo ACTIEF IS GEWEEST om de hele basiskennis samen te vatten of weet iemand een website waar ik het kan vinden?

FlorisvdB 03-04-2004 11:35

Citaat:

Love: a passion schreef op 03-04-2004 @ 12:02 :
Eigenlijk bedoel ik:

Is er iemand die zo ACTIEF IS GEWEEST om de hele basiskennis samen te vatten of weet iemand een website waar ik het kan vinden?

ja, de schrijver van Samengevat.

mathfreak 03-04-2004 12:15

In het linktopic op dit forum vind je ook een aantal chemielinks. Als je daar eens wat gaat rondsnuffelen vind je ongetwijfeld wel wat je zoekt.

tandenborstel 03-04-2004 15:38

Ja nou ja, dat verhaaltje wat jij onder basiskennis verstaat is gewoon een beetje wat ze in de derde klas doen vaak, maar kan je nou ook weer niet bepaald de basiskennis van scheikunde noemen.. Ik denk dat ze gewoon willen voor die cursus dat je enig benul hebt van wat stoffen zijn, mengsels, verbindingen, fases e.d.

Alleen de eerste paar bladzijden van het samengevat boekje heb je misschien wat aan, maar als je dat allemaal voor het eerst hoort is het misschien weer wat TE beknopt allemaal.

In andere topics zal ook wel wat info staan en links e.d. Maar ik denk dat het handigst is gewoon ff een 3e klas boekje doorbladeren is, het meeste zal wel duidelijk zijn, en de paar dingetjes die niet duidelijk zijn worden dan toch even wat uitgebreider uitgelegd dan in samengevat, waar ze aan elke begrip 2 regeltjes besteden.

De Veroorzaker 03-04-2004 16:01

Basiskennis verbrandingsreacies:

al wat je in de fik steekt verbrand als er genoeg zuurstof is (y)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.