Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   POLL WEDSTRIJD XII - Pied de Poule (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1395624)

Sketch 17-04-2006 16:19

Citaat:

Mr Soija schreef op 17-04-2006 @ 17:03 :
Ja idd, drom lijkt t me vriendjespolitiek of egopolitiek. Er is niet nagedacht en niet vergeleken.
Of mensen hebben gewoon een andere smaak :)

Mr Soija verwijderd 17-04-2006 16:21

Citaat:

Sketch schreef op 17-04-2006 @ 17:19 :
Of mensen hebben gewoon een andere smaak :)
Kan, maar zo znel gekozen? voor de minstpopulaire? zonder iets van je te laten horen?

edit: ik heb mn vorige post dus ge-edit.

edit: Mn verdachtenlijst (geen rekeninghoudend met wat ik weet :p)
1: Marrel of deliana
8: Gezweetwel (Sketch)
13: Sketch/Porcelain

Halogeen 17-04-2006 16:31

hehe, jullie hebben een te slecht beeld van mensen. Zo veel vriendjespolitiek is er nu ook weer niet. En valsspelen is bijna niet voorgekomen. Zoals Sketch zei: mensen hebben gewoon een andere smaak .

gezweetwel 17-04-2006 16:38

Ik denk dat 5 van Reem is (edit: of van Zepp :s ). En ik denk dat 6 van Sketch is, maar enkel en alleen omdat dat me het enige gedicht lijkt dat énigzins op een paasei past :D

Maar raden is eigenlijk fout. Ik raad ook altijd verkeerd. En het druist helemaal in tegen de principes van anonimiteit. Het is net spannender dat je niet weet wie wat geschreven heeft. Minder vriendjespolitiek (als alles goed gaat).

marrel 17-04-2006 19:24

Ik heb de meeste ff vluchtig doorgelezen, zitten wel mooie bij :) Van de week even een rustig moment zoeken voor beoordeling enzo en het maken van mijn keuze natuurlijk :o

Qua niveau zouden jullie miss kunnen raden welke van mij is, maar ik heb volgens mij te weinig gepost hier zodat jullie ook echt mijn stijl kennen :o
En jullie stijl ken ik iig ook niet dus ik ga niet gokken :o

Sketch 17-04-2006 19:28

Citaat:

gezweetwel schreef op 17-04-2006 @ 17:38 :
Ik denk dat 5 van Reem is (edit: of van Zepp :s ). En ik denk dat 6 van Sketch is, maar enkel en alleen omdat dat me het enige gedicht lijkt dat énigzins op een paasei past :D
:d

Ik zou gedicht 5 ook nog wel 3 keer op een ei krijgen

gezweetwel 17-04-2006 19:29

Citaat:

Sketch schreef op 17-04-2006 @ 20:28 :

Ik zou gedicht 5 ook nog wel 3 keer op een ei krijgen

Geen wonder dat het onleesbaar was dan :p

Azaelia 17-04-2006 19:33

Ow even voor degene die willen weten wie al gestemd heeft: onder andere ik, op het gedicht wat mij gewoon het meeste aansprak. Ik ga niet alles uitvoerig bespreken, aangezien mijn gedicht er ook ergens tussen zit, en ik kan niet liegen, dusja. :P
Over het algemeen vind ik er een aantal steengoede bij zitten. Alleen 2 ervan spreken mij compleet niet aan. Verder een paar, rijmen om te rijmen gedichtjes.. minder. En een aantal zijn te wazig om te kunnen lezen en er iets van te kunnen begrijpen.

Mr Soija verwijderd 17-04-2006 19:51

Vaag :| . Maar ik weet warop je gestemd hebt *zip*. Mogen we dan alleen weten welke twee het slechts zijn?

duivelaartje 17-04-2006 20:39

Opzich is onderbouwing wel handig, dan hebben wij er namelijk ook wat aan. Misschien helpt het bij interpretaties. :)

Ik geef alvast even commentaar op de eerste 5:

1. Zeespiegel

Ik vind het ritme hier niet zo fijn lopen. Al bij de derde regel verloor ik de aandacht een beetje. De tweede strofe vind ik echter wel sterk, mooi beeldend gedaan. Dat cursieve gedeelte vind ik zonde, ikzelf vind het er niet zo goed bijpassend. Net alsof ik uit het gedicht werd getrokken en daarna er weer in werd terug gegooid. Dag gevoel. Maar niet slecht gedaan. Het gaaf wel een beeld in m'n hoofd en bepaalde gevoelens. Maar het was allemaal niet sterk genoeg om het echt goed te vinden.

2. Zomerregen

Dit gedicht kwam tot mij een beetje vaag over. Al die hoofdletters en nergens een punt maakte voor mij de interpretatie een beetje lastig. Ook vond ik de zinnen niet altijd goed op elkaar aansluiten en is het een beetje een samenrapsel van verschillende stukjes. Sommige dingen zijn cliche (zoete vruchten kietelen je tong) terwijl ik "nieuw leven kwaakt in het water" wel weer leuk gevonden vind. Ik vind het wat te nietszeggend en niet goed uitgewerkt.

3. Spring-in-'t-veld

Leuk titel, lekker lenteachtig. Elastiek-dynamiek en het rijmen van intervallen en stuiterballen ook leuk en speels. Ik vind echter summum en winde niet passen. Jammer dat in de tweede strofe dat lekkere 'gespring' niet doorzet. De rijm is verdwenen en de inhoud wat leeg. Zoals *nerwen elensar al zei, 3e strofe is weer iets beter. Rustiek rijmt weer op elastiek/dynamiek. Opeens straalt het gedicht weer rust uit, de spring-in-'t-veld is moe, ofzo. :p Jammer dat de 2e strofe niet sterk is, anders had ik dit gedicht wel een stuk beter gevonden. Ik denk niet dat deze kans maakt op een stem van mij, maar misschien spreekt hij een ander meer aan.

4. BarbIQ

Jammer van die anti-climax. Hoe het gedicht is opgebouwd, echt geniaal. Alleen hoop ik dat ik het op de goede manier heb gelezen. Dat gerijm in de zinnen steeds achter elkaar vond ik best leuk. Soms wat geforceerd, vooral de tweede (in het midden) en de laatste. Mwah, creatief in ieder geval.

5. Pa(a)s op!

Pandemei vind ik erg leuk. Is zitten geniale dingen in, maar soms vind ik het net wat teveel van het goede. Fohntemperatuur vind ik echt een afknapper, dat past echt niet.. Die chocoladegeur weer wel, en die felle kleurtjes van de zomer. Net alsof de lente een soort overgangsperiode is naar de zomer. Dat over die vlinder vind ik ook weer niets, zo cliche. Verder vind ik het ritme in de 2e strofe niet super. De 3e heeft bij mij een soort pasen-idee, maar ik word er niet warm of koud van. Pied-de-poule vind ik wel leuk verwerkt in dit gedicht. Buiten de clichés stoor ik me in de laatste strofe vooral aan het hoofdletter- en interpunctie gebruik. Maar ook weer niet zo erg dat ik het gedicht daarom slecht vind. ;) Het gerijm in die strofe vind ik namelijk wél weer leuk: blij, kledij, mei.
Al met al zeker niet slecht en lekker lente-achtig. Of het een stem van mij krijgt.. misschien. Ik hou deze in ieder geval in gedachten.

vidaaa 17-04-2006 20:44

Gedicht 13 heeft een geweldig akrostichon de eerste 4 regels :o

dromenvanger 17-04-2006 20:59

Ik heb een boontje voor de laatste strofen van het gele gedicht van 8

De rest heb ik nog niet allemaal gelezen :o

duivelaartje 17-04-2006 21:01

Akrostichon..? :o

Sketch 17-04-2006 21:02

Citaat:

duivelaartje schreef op 17-04-2006 @ 22:01 :
Akrostichon..? :o
Dat de beginletters van elke regel samen een woord of zin vormen :)

Mr Soija verwijderd 17-04-2006 21:03

acrostichon

Mr Soija verwijderd 17-04-2006 21:43

zeur ik te veel, betreft deze wedstrijd? :o

gezweetwel 17-04-2006 21:55

Citaat:

vidaaa schreef op 17-04-2006 @ 21:44 :
Gedicht 13 heeft een geweldig akrostichon de eerste 4 regels :o
HeHo? :D

elysea 17-04-2006 21:58

Citaat:

Mr Soija schreef op 17-04-2006 @ 22:43 :
zeur ik te veel, betreft deze wedstrijd? :o
ja :o

Azaelia 17-04-2006 22:07

Citaat:

Mr Soija schreef op 17-04-2006 @ 20:51 :
Vaag :| . Maar ik weet warop je gestemd hebt *zip*. Mogen we dan alleen weten welke twee het slechts zijn?
Helaas, gij zal het nog niet weten. Slecht is trouwens niet het juiste woord, ik krijg nu eenmaal geen sfeer mee van sommige gedichten.

*nerwen elensar 18-04-2006 09:20

't vervolg...

6.

Naar het einde toe wel beter maar heb er geen waw-gevoel bij. De sfeer komt wel goed over en wollig wolkenkind is goed gevonden. Verder wel nogal een klassiek thema als het over lente gaat en het is jammer dat het niet wat beter is uitgewerkt. Je had er naar mijn gevoel meer mee kunnen doen.

7.

Is rose niet roze? Vind dit ook niet zo goed. Wel een mooi stukje "blaast de wind de winter weg". Het stukje van de vlinders komt eerst wel cliché over maar naar het einde toe is het wel goed. Alleen vind ik vlinders niet echt spiedende wezens, eerder dartelen, fladderen en onbezonnen. Spiedend geeft mij het gevoel dat ze met voorbedachte rade handelen. "Liefde van de lente" laat me huiveren. Schrijf ajb zoiets niet meer. Ik versta wel waarom schreeuwen in grote letters staat maar het breekt een beetje naar mijn gevoel de sfeer van het gedicht. Er zit niet genoeg vaart in de voorgaande strofes om het schreeuwen in grote letters te laten uitkomen. Het einde is wel mooi.

8.

Hip was het eerste dat in me opkwam toen ik dit zag staan, om vervolgens hoofdpijn van de kleuren te krijgen. Hartelijk dank gezweetwel om het in het topic te plaatsen. Anders zou ik er niet meer naar kunnen kijken vrees ik want m'n kleurgevoel komt spontaan in opstand. Goed over het gedicht.
Het rode loopt als een trein, de chaos erin is wel goed verwerkt en het verlangen naar symmetrie en die nadien te verwerpen. Het blauwe gaat wat in dezelfde stijl verder maar de twee middelste strofes zijn erover naar mijn gevoel.
Het geel, past bij de lente maar waar ik me aan stoor is "ik houd niet van dat" is zo té overduidelijk om te rijmen. "Van de winterse winter van de maand van hiervoor" is jammer want de rest van de strofe vind ik wel mooi met de herhaling het is lente. De laatste twee strofes van het gele vind ik héél mooi. Jammer dat de rest niet zo geschreven is. Snap niet echt goed de link tussen het blauw/rode en het gele.

9.

Vind dit nogal simpel qua rijm. Spreekt me niet echt aan. Het leest wel vlot maar heb hier al betere dingen gelezen. Doet me ook meer aan een kindergedichtje denken. Heb er verder niet veel over te zeggen, krijgt m'n stem alvast niet.

10.

Weet niet goed wat ik hierover moet denken. Is naar mijn gevoel te vaag alhoewel er wel mooie dingen inzitten zoals "Ik ben een spijkerschrift een derde" Wat ik me wel afvraag, waarom zijn er zoveel witregels?


Dit was het dan voor vandaag...Hoop dat ik niet té kritisch ben

Rita Pavlovic 18-04-2006 10:37

Moeilijk. Ik ga er nog even lekker lang en duurzaam over nadenken. Zodra ik mijn stem uit heb gebracht meer.

(Hmmm is gedicht 5 van Zepp...?)

En hoezo die verdenkingen van vriendjes-politiek? daar is doorgaans weinig aan te doen. Laten we het nou maar op verschil in smaak houden. Dat gechagerijn over en weer heeft weinig nut geloof ik.
Er zijn genoeg mensen op deze poll die wél goed en eerlijk stemmen, dus om je nou druk te maken over enige (mogelijke) vriendjesstemmen? Als het goed is zou het de uitslag van deze poll maar miniem moeten beinvloeden. En zo niet, dan zijn we ALLEMAAL objectief, en dan kun je moeilijk met een beschuldigende vingertje naar één of twee iemanden wijzen.

Dus Mr. Soija, rustig maar. Komt goed :)

En bah, ik wou dat ik ook aan de wedstrijd mee had gedaan. Lijkt me enorm leuk. Maar néé, ik moest weer de denkbeeldige kat uit de denkbeeldige boom kijken hoor...

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 10:40

Citaat:

Rita Pavlovic schreef op 18-04-2006 @ 11:37 :
Dus Mr. Soija, rustig maar. Komt goed :)
Ja, door het weerwolfspel zit ik in een verdachtmakingen- en beschuldegingenfase, wat sommigen wel gemerkt zullen hebben :o

Thoughtful 18-04-2006 11:44

5, 8, 12, 13, 15, ik weet het nog niet hoor :o

Wel weer lekker veel gedichten :)
*wacht op wat meer zon om ze nog een keer te lezen*

Vogelvrij 18-04-2006 12:15

5, 8, 11, 14 en 15 vond ik leuk en ik heb gestemd op 11. Ik weet dat ik de vorige keer uitgebreide reacties heb geschreven, maar daar heb ik nu geen tijd voor/ geen zin in, dus jullie doen het hier maar mee:)

LiefsvanHier 18-04-2006 14:20

Wow, er staan zeker mooie dingen tussen!

Baba Jaga is echt goed! Ik heb al een vermoeden wie het heeft geschreven maar daarom heb ik er niet op gestemd :).

Nummer 8 is trouwens heel leuk, buiten het feit om dat het neit te lezen is loopt het wel lekker.



Ik denk dat ik dit heel erg leuk ga vinden :D.

Kerboga 18-04-2006 14:28

Ik heb op 11 gestemd, vond ik meteen al de beste.

duivelaartje 18-04-2006 15:32

Citaat:

LiefsvanHier schreef op 18-04-2006 @ 15:20 :
Wow, er staan zeker mooie dingen tussen!

Baba Jaga is echt goed! Ik heb al een vermoeden wie het heeft geschreven maar daarom heb ik er niet op gestemd :).

Nummer 8 is trouwens heel leuk, buiten het feit om dat het neit te lezen is loopt het wel lekker.



Ik denk dat ik dit heel erg leuk ga vinden :D.

Op welke heb je nu gestemd dan? Of heb je nog geen keuze gemaakt? :)

LiefsvanHier 18-04-2006 15:33

Citaat:

duivelaartje schreef op 18-04-2006 @ 16:32 :
Op welke heb je nu gestemd dan? Of heb je nog geen keuze gemaakt? :)
Ik ben weer lekker onduidelijk. Ik heb op Baba Jaga gestemd.

Porcelain 18-04-2006 15:34

8. Houndstooth
Ik vond dit helemaal leuk toen ik het zag omdat er zoveel woorden in dat plaatje verstopt zaten. Het is het origineelste gedicht hier denk ik, qua uitvoering, en dat vind ik eigenlijk wel jammer: ik had meer van dit soort dingen verwacht bij deze wedstrijd. Maar een positief punt dus voor dit gedicht. Laat ik het nu eens lezen (het is wel lang zeg, wie had er zoveel tijd&;).
Oookee ik weet het niet. Waar ik ineens een strofe leuk vind, vind ik er ook ineens één vreselijk. Ik ben op zoek naar de samenhang, meer samenhang in elk geval dan op ’t eerste gezicht blijkt, het laatste gedicht (nou ja, laatste deel van het gedicht, ofzo, het gele) kan ik niet meer zo in verband brengen met de rest. Ik heb het idee dat schrijver X daar overgaat van het Pied-de-Poule naar het lentethema of zo. Wel knap irritant dat het ritme steeds wisselt en af en toe niet loopt (in mijn beleving).
Ik weet het niet zo met dit gedicht, ik ben er toch wel positief over omdat het soms origineel is, soms grappig, soms mooi, soms stom, het is van alles door elkaar, het is gewoon raar:P.

Poepoe, dat was moeilijk.

7. Vliegend geluk
Het stoort me dat ik hier geen prettig ritme in kan vinden. Ik vind het ook niet zo’n origineel gedicht: ik heb niet het idee dat zoiets nog niet bestaat. Het is een soort verhaaltje, met net te weinig woorden om te verhalen, maar net teveel woorden om het aan je fantasie over te laten. Er zitten schattige dingetjes in af en toe, maar de boodschap is er niet één die me wat doet.

6. Geboorte van een Lammetje
Hm, de titel staat me een beetje tegen. Het gedicht is wel lief, dit raakt me dan weer wel. Ik heb steeds het idee dat in de eerste strofe ‘verwarmt’ en ‘omarmt’ moet zijn, omarmd klinkt me heel raar in de oren:/. Maar het gedicht is zo schattig en wollig dat ik eigenlijk geen verdere kritiek heb. Er staat dan ook zo weinig.

5.
Oh, wat brengt dit gedicht op een fijne manier de lentesfeer. Nu weet ik weer hoe het was voor het zo koud werd in Nederland :cool: . Ik vind dat deze de andere lentegedichten wel overtreft tot nu toe. Woordspelingen zijn leuk, de vorm is fijn, het leest heel prettig. Ik word er blij van :D, het lééft.

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 16:13

Twee gedichten zijn van mij, dus kijk maar welke stijlen overeenkomen. :p. Nee joh, heb niet eens meegedaan. :D

LiefsvanHier 18-04-2006 16:18

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 17:13 :
Twee gedichten zijn van mij, dus kijk maar welke stijlen overeenkomen. :p. Nee joh, heb niet eens meegedaan. :D
Waarom heb je niet meegedaan :)?

Reem 18-04-2006 16:21

Wat een gedichten! Ik heb ze net allemaal doorgelezen en er zitten hele mooie tussen, maar ik laat ze eerst even bezinken. Er is nog genoeg tijd om te stemmen.

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 16:26

Citaat:

LiefsvanHier schreef op 18-04-2006 @ 17:18 :
Waarom heb je niet meegedaan :)?
Nee joh, er zit er één bij van mij, of twee, of mss drie :p iig één

LiefsvanHier 18-04-2006 16:27

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 17:26 :
Nee joh, er zit er één bij van mij, of twee, of mss drie :p iig één
Oh, oke!

*is benieuwd*

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 16:36

Ik heb er twee, en ze hebben alletwee al minimaal één stem *spreekt waarheid*

Rita Pavlovic 18-04-2006 17:10

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 17:36 :
Ik heb er twee, en ze hebben alletwee al minimaal één stem *spreekt waarheid*
Jij opscheppertje. :D

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 18:33

Citaat:

Rita Pavlovic schreef op 18-04-2006 @ 18:10 :
Jij opscheppertje. :D
Maar daar bljift het bij, want de beste krijgen als laatste massaal een stem :(, en ik heb mezelf mss gevrindpolitikt :o

LiefsvanHier 18-04-2006 18:36

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 19:33 :
Maar daar bljift het bij, want de beste krijgen als laatste massaal een stem :(, en ik heb mezelf mss gevrindpolitikt :o
:eek:

Hoezo misschien?

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 18:47

Citaat:

LiefsvanHier schreef op 18-04-2006 @ 19:36 :
:eek:

Hoezo misschien?

Ok, niet vragen, niet spammen :nono:

LiefsvanHier 18-04-2006 18:57

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 19:47 :
Ok, niet vragen, niet spammen :nono:
:bloos:
*schaam*

Ontopic :p

Sketch 18-04-2006 21:14

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 19:47 :
Ok, niet vragen, niet spammen :nono:
Lok het dan ook niet uit.

Ik ga morgen m'n commentaar posten, als m'n pc weer een beetje normaal werkt.

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 21:21

Citaat:

Sketch schreef op 18-04-2006 @ 22:14 :
Lok het dan ook niet uit.

Ik ga morgen m'n commentaar posten, als m'n pc weer een beetje normaal werkt.

twas maar een grap :( , ok ik zal niet meer posten hier, behalve de rest van mn commentaar, en ik heb op mn eigen gediht gestemd, maar hij was zo mooi, en jullie taalverneukers snappen hem niet

elysea 18-04-2006 21:29

als je gedicht niet begrepen wordt doe je iets fout of zoek je begrip bij het verkeerde publiek :o

vidaaa 18-04-2006 21:40

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 22:21 :
en jullie taalverneukers snappen hem niet
Soija, weet wat je zegt.

Mr Soija verwijderd 18-04-2006 22:57

Citaat:

vidaaa schreef op 18-04-2006 @ 22:40 :
Soija, weet wat je zegt.
ook dit was een grap :D

*nerwen elensar 18-04-2006 23:07

Citaat:

Mr Soija schreef op 18-04-2006 @ 23:57 :
ook dit was een grap :D
Vreemde humor heb jij... :(

Azaelia 19-04-2006 06:46

:D Vreemd zijn jullie. Is het überhaupt mogelijk om op je eigen gedicht te stemmen? (ik dacht dat daar een verbod ofzo op stond)
*shit, loop ik een stem mis :D*

Mr Soija verwijderd 19-04-2006 07:19

Maar ik heb nog niet eens gestemd, ook dat ja was een grapje :o

Azaelia 19-04-2006 07:33

Jij bent echt te flauw bezig :P. Heerlijk. Maar is dat wel mogelijk?

Mr Soija verwijderd 19-04-2006 07:35

Ja, de poll staat vrij open


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.