Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   huisbaas wil foto's maken. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1780658)

kebabroll 17-11-2009 10:55

huisbaas wil foto's maken.
 
Hallo allemaal,

Ik huur momenteel een studentenkamer een kreeg dit mailtje in mijn box:

Beste bewoners,

Jullie huren een kamer aan de **********************.
Graag zouden wij woensdag 25 november a.s. om 13.00 uur bij jullie langs willen komen voor het maken van foto's

en het opnemen van de maten van de kamers en de overige vertrekken van de woning.

Omdat de foto's bedoeld zijn voor toekomstig gebruik van de website zou ik jullie vriendelijk willen vragen om de kamer netjes op te ruimen.

Wij gaan de foto’s niet direct op de website plaatsen dit i.v.m. met de privacy van de huurder.

Pas als de kamer vrij komt gaan wij de foto’s op onze website plaatsen.

Van de huisbaas heb ik toestemming hiervoor gekregen en beschik ik over de zogenoemde lopers.

Natuurlijk mogen jullie aanwezig zijn bij dit bezoek.
mocht je vragen hebben? Dan ben ik bereikbaar op het onderstaande nummer.


Met vriendelijke groet.

***************



Kan dit zomaar? Mogen ze zomaar foto's van mijn gemeubiliseerde kamer maken, en op internet zetten? Is dat geen privacybreuk? En wanneer je huurt..dan mag er helemaal niemand in je woning komen toch? Ik vind het ook geen fijn idee dat iemand anders de loper van mijn deur heeft, en zomaar mijn kamer in kan komen. Sterker nog, die loper wordt zomaar aan derden uitgedeeld. Ik heb antikraak gewoond, en daar gebeurde dat ook..maar dat was antikraak en nog wel te begrijpen. Ik vind het geen fijn idee, en vroeg mij af wat allemaal wel en niet kan. Graag jullie advies.
Alvast bedankt!

ganralph 17-11-2009 11:11

inderdaad. niemand, zelfs de huisbaas zelf niet, mag in jouw huis of kamer (ligt er aan wat je huurt) komen zonder jouw toestemming. je mag de fotograaf dus de toegang tot jouw kamer weigeren.

komt ie toch binnen (met loper of hoe dan ook) dan is het huis- of lokaalvredebreuk en begaat hij een misdrijf.

overigens: indien er bijvoorbeeld noodzakelijke werkzaamheden moeten plaatsvinden, is het onredelijk als je de verhuurder niet zou toelaten. verhuurder moet immers zijn plicht (het huis onderhouden) kunnen uitvoeren. maar zelfs dan mag hij dat niet doen zonder jouw toestemming! (en foto's maken valt hoe dan ook niet onder noodzakelijke werkzaamheden)

Lucky Luciano 17-11-2009 18:53

Wat ganralph zegt.

Ivo 17-11-2009 19:34

Voor dit doel mag hij inderdaad niet binnen komen.

Alleen voor onderhoud en verbetering aan de woonruimte moet je als huurder aan de verhuurder de gelegenheid geven om de werkzaamheden uit te voeren, of de bedrijven/mensen die door de verhuuder worden ingeschakeld.

Ik zou de verhuurder even wijzen op de wetgeving, en hem daarbij direct je verdere medewerking weigeren omdat je zijn manier van handelen niet bepaal op prijs stelt.

Wat betreft die loper: Jij mag als huurder gewoon je slot (of alleen de cilinder) vervangen of extra sloten monteren, zodat meneer de wetsovertredende huisbaas niet meer zomaar jouw woning in kan. Wel moet je dan het oude slot bewaren, omdat je de woning als je gaat verhuizen in oorspronkelijke toestand moet opleveren.

NaamInGebruik 17-11-2009 20:16

Jullie gaan er allemaal vanuit dat hij de eigenaar van het pand is, maar dat is hij niet. Dat is de huurbaas.

Lucky Luciano 17-11-2009 21:09

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 29881598)
Jullie gaan er allemaal vanuit dat hij de eigenaar van het pand is, maar dat is hij niet. Dat is de huurbaas.

Dat doet niemand.

ganralph 17-11-2009 22:26

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 29881598)
Jullie gaan er allemaal vanuit dat hij de eigenaar van het pand is, maar dat is hij niet. Dat is de huurbaas.

het maakt niet uit of hij de eigenaar is of niet. niemand mag zonder jouw toestemming in je kamer komen.

of hij eigenaar is of niet, verandert niets aan wat we hierboven gezegd hebben.

T_ID 18-11-2009 11:23

Zoiets mogen ze alleen met instemming. Waarschijnlijk hopen ze dit mailtje te kunnen verkopen als vragen om toestemming, en daarna zwijgen is toestemmen. Anders hadden ze wel explicieter om toestemming gevraagd lijkt mij.

Als je het geen leuk idee vind, weiger je de beste man gewoon de toegang. Die foto's kunnen ze ook maken nadat je vertrokken bent ten slotte.

Waarschuw de beste man ook even dat hij bij gebruik van die lopers, zoals ganralph al stelde, een misdrijf pleegt. Uit de bewoording van het mailtje spreekt dat hij zich daar niet van bewust is.

ganralph 18-11-2009 11:32

dat laatste moet je sowieso even meedelen. zij zeggen doodleuk dat ze de 25e om 13.00 komen "en als je er niet bent, maken we de deur zelf wel open." (zo is de mail althans op te vatten)

zelfs al zou je er mee instemmen, dan is dit natuurlijk nog niet de manier. ze moeten een afspraak maken op een tijdstip dat het jou schikt.


los van het hele sleutelgebeuren is het volgens mij ook niet toegestaan om zonder toestemming van de bewoner foto's te maken van diens inrichting. (maar ik weet niet helemaal zeker hoe dit zit.)

Ivo 18-11-2009 21:49

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 29883006)
los van het hele sleutelgebeuren is het volgens mij ook niet toegestaan om zonder toestemming van de bewoner foto's te maken van diens inrichting. (maar ik weet niet helemaal zeker hoe dit zit.)

Dat zit heel simpel. Het maken van foto's in het pand is (in elk geval in dit geval) niet van belang voor het onderhoud aan het pand. Dus hoef je zo een 'fotograaf' niet binnen te laten. Zelfs niet als de huisbaas zelf de foto's komt maken, want ook de huisbaas heeft niets in zijn eigen pand te zoeken als daar andere mensen wonen. TENZIJ het bezoek direct verband heeft met onderhoud/reparaties aan het pand. Maar dan nog mag hij (of zijn personeel) alleen maar binnenkomen wanner het jou als huurder schikt.

Commando 19-11-2009 00:25

Als ze binnenkomen of binnen willen komen, kun je gewoon de politie bellen...

De huisbaas wordt dan gewoon eerst vriendelijk door de beambten gevraagt om weg te gaan en als ie tegenstribbeld wordt ie meegnomen naar het bureau, eventueel gevolgd door verzetten tegen aanhouding / niet opvolgen van bevelen van ambtenaar in functie.

Als ze hem hebben opengebroken, dan kun je aangifte doen. van huisvrede breuk : art 138 strafrecht

Ook als ze je deur hebben opengemaakt met een sleutel kun je ook aangifte doen van huisvredebreuk: art 90 en art 138 strafrecht.

Er staat minimaal een maximale straf op van 6 maanden of een geldboete van de derde categortie. Als erbij wordt gedreigd, het 'snachts gebeurd of er met meerdere personen wordt gepleegd, dan kan de straf oplopen tot maximaal 1-1.5jaar.

Rationeel 19-11-2009 17:37

je kunt je ook afvragen wat voor moeite het is om je huurbaas even een gunst te verlenen...
als het echt een eikel is kun je moeilijk gaan doen, maar als je huurbaas gewoon een toffe peer is ruim je je kamer toch even op en laat je die fotograaf even wat foto's maken?

Ivo 19-11-2009 18:52

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 29886946)
je kunt je ook afvragen wat voor moeite het is om je huurbaas even een gunst te verlenen...
als het echt een eikel is kun je moeilijk gaan doen, maar als je huurbaas gewoon een toffe peer is ruim je je kamer toch even op en laat je die fotograaf even wat foto's maken?

Sorry, maar ik zit er nou niet bepaald op te wachten dat mijn hele woning te kijk wordt gezet op het internet.
Het binnenlaten an sich van huisbaas of mensen die iets komen doen in opdracht van de huisbaas heb ik totaal geen probleem, ook als ik dat wettelijk niet verplicht ben.
Maar foto's om op internet te publiceren, nee dankje.
En dan ook nog de manier waarop: "Wij komen dan en dan langs en als je er niet bent laten we ons zelf wel binnen". Dat moeten ze bij mij ook niet proberen. Gewoon even een briefje met een datumvoorstel en met een telefoonnummer er bij wat ik kan bellen voor het maken van een andere afspraak als de voorgestelde datum mij niet schikt. Dan is het verlenen van medewerking als huurder het overwegen waard. Maar als de huisbaas je al zo asociaal benaderd, nee dan komt ie er bij mij niet in voor andere zaken dan het noodzakelijke onderhoud.

Commando 20-11-2009 22:16

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 29886946)
je kunt je ook afvragen wat voor moeite het is om je huurbaas even een gunst te verlenen...
als het echt een eikel is kun je moeilijk gaan doen, maar als je huurbaas gewoon een toffe peer is ruim je je kamer toch even op en laat je die fotograaf even wat foto's maken?

Ik geef je hierin wel gelijk. Kijk als jij straks een probleem hebt. (b.v. je bent vergeten de huurtermijn (opzegtermijn) van je kamer op te zeggen, tja dan kan je huisbaas je natuurlijk ook flink naaien...

NaamInGebruik 21-11-2009 01:15

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 29882116)
het maakt niet uit of hij de eigenaar is of niet. niemand mag zonder jouw toestemming in je kamer komen.

of hij eigenaar is of niet, verandert niets aan wat we hierboven gezegd hebben.

Je spreekt jezelf behoorlijk hard tegen.
Het maakt ofc wel uit trouwens wie de eigenaar is.

In principe is de woning van de huurbaas. Maar het is ofc wel zo dat jij betaald hebt en recht op die kamer en er min of meer mee te doen en te laten wat je wil. Hoe dat precies juridisch zit weet ik ook niet, maar het idee van 'het maakt niet uit of ie de eigenaar is wel of niet' is nogal een bull argument, dat zou betekenen dat je in elk huis mag binnenlopen en elke auto zomaar mag meenemen; want et doet er immers niet toe wie de eigenaar is.

T_ID 21-11-2009 11:20

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 29891482)
Je spreekt jezelf behoorlijk hard tegen.
Het maakt ofc wel uit trouwens wie de eigenaar is.

In principe is de woning van de huurbaas. Maar het is ofc wel zo dat jij betaald hebt en recht op die kamer en er min of meer mee te doen en te laten wat je wil. Hoe dat precies juridisch zit weet ik ook niet, maar het idee van 'het maakt niet uit of ie de eigenaar is wel of niet' is nogal een bull argument, dat zou betekenen dat je in elk huis mag binnenlopen en elke auto zomaar mag meenemen; want et doet er immers niet toe wie de eigenaar is.

Wat Ganralph bedoelde is dat het niet relevant is of het gaat om de pandeigenaar, of om iemand anders. Beiden hebben geen toegang tot gehuurde kamers. Beiden plegen een misdrijf als ze zonder toestemming zich zomaar toegang verschaffen.

Het idee is dat je met het sluiten van een verhuurovereenkomst de gebruiksrechten over de kamer overdraagt aan de huurder. Daarnaast is de huurder zeer goed beschermt. Zelfs tot op het punt van de verschrikkelijke rechterlijke dwaling dat wanneer krakers jou uit je huis smijten, jij naar de rechter moet om je eigen huis terug te krijgen, omdat zij dan geen ordinaire criminelen, maar 'huurders' zouden zijn.

Andijvie 21-11-2009 13:31

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 29891482)
Je spreekt jezelf behoorlijk hard tegen.
Het maakt ofc wel uit trouwens wie de eigenaar is.

In principe is de woning van de huurbaas. Maar het is ofc wel zo dat jij betaald hebt en recht op die kamer en er min of meer mee te doen en te laten wat je wil. Hoe dat precies juridisch zit weet ik ook niet, maar het idee van 'het maakt niet uit of ie de eigenaar is wel of niet' is nogal een bull argument, dat zou betekenen dat je in elk huis mag binnenlopen en elke auto zomaar mag meenemen; want et doet er immers niet toe wie de eigenaar is.

Tuurlijk maakt het wel uit wie de eigenaar is, maar in dit geval niet: de eigenaar mag niet zonder toestemming naar binnen, de buurbaas niet en Pietje die om de hoek woont ook niet.

ganralph 21-11-2009 16:23

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 29891482)
Je spreekt jezelf behoorlijk hard tegen.
Het maakt ofc wel uit trouwens wie de eigenaar is.

In principe is de woning van de huurbaas. Maar het is ofc wel zo dat jij betaald hebt en recht op die kamer en er min of meer mee te doen en te laten wat je wil. Hoe dat precies juridisch zit weet ik ook niet, maar het idee van 'het maakt niet uit of ie de eigenaar is wel of niet' is nogal een bull argument, dat zou betekenen dat je in elk huis mag binnenlopen en elke auto zomaar mag meenemen; want et doet er immers niet toe wie de eigenaar is.

om misverstand te voorkomen:

jij schreef in een eerdere reactie dat het niet om de huiseigenaar ging (17-11-2009 20:16). daarmee maakte je een onderscheid tussen de eigenaar en andere mensen. het enige onderscheid dat hier echter van belang is, is dat tussen de huurder en andere mensen:
de huurder mag zelfstandig het pand betreden; andere mensen niet.

dat was dus wat ik bedoelde (zoals al is gezegd): niemand, behalve de huurder, heeft toestemming om de kamer te betreden. of het nu de eigenaar of Pietje van de hoek is, allemaal moeten ze toestemming van de huurder hebben.

Arenda 24-11-2009 01:36

Ik denk niet dat die loper zomaar aan iedereen uitgedeeld word, maar goed.... bel de eigenaar op en zeg "nee" simpel toch? De mail is geschreven in de toon dat ze er vanuit gaan dat je toestemming geeft, tenzij jij dat dus niet doet... en een niew slot is makkelijk gezet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.