Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Vliegtuigje op Mars (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=728067)

Upke 22-01-2004 10:20

Vliegtuigje op Mars
 
Gisteren bij een programma gezien dat ze ook een soort vliegtuigje willen droppen op mars die van luchtfoto's gaat maken van Mars om een nog beter overzicht te krijgen. Leuk hoor, maar op Mars is geen lucht, en een vliegtuigje moet toch gebruik maken van opstijgende lucht om te kunnen vliegen? Of kan het vliegtuigje ook nog op andere substanties zweven? Ik zelf kom er maar niet uit, hoe zou een vliegtuigje kunnen vliegen op Mars als er geen lucht is?

Orion2003 22-01-2004 10:34

Een vliegtuigje? Is het niet gewoon een sataliet die ze om Mars laten draaien?

Zelfs als het een vliegtuigje zou zijn kan dat volgens mij best op Mars vliegen. Er is geen dampkring, en ozonlaag, maar Mars kent volgens mij gewoon 'lucht' alleen is de samenstelling dan anders. Volgens mij bestaat het voor het overgrote deel uit koolstofdioxide. Dus zou het best kunnen vliegen, Zeker omdat de zwaartekracht daar veel minder is zou je kunnen verwachten dat het makkelijker moet gaan.

Maar wat zou dat vliegtuigje dan allemaal moeten gaan doen? Ze kunnen al foto's maken met satalieten, waarom een vliegtuig?

Gatara 22-01-2004 10:39

De Mars Express van ESA komt toch al aardig in de buurt? En daarnaast doet deze sateliet ook nog meten of er onder het Marsoppervlak nog ergens water te vinden is.

Lijkt me vrij nutteloos om het risico te laten lopen dat dit vliegtuigje crast, zoals de Beagle 2 (waarschijnlijk); terwijl je met een sateliet goed in de buurt komt.

Of zou het hier om een bemand vliegtuigje gaan? Dan lijkt me het enige voordeel dat deze flexibeler is.

(misschien laten ze m niet eerst landen, maar schieten ze m zo de lucht in "op hoop van zegen" ;))

Orion2003 22-01-2004 10:43

Ik heb er nog even over gezocht zie resultaat:

Mars heeft een kleinere oppervlaktezwaartekracht dan de Aarde. De kracht is net sterk genoeg om de meeste gassen bij te houden, maar kan niet verhinderen dat de meeste waterdamp verdampt in de ruimte. Bijgevolg ligt de concentratie van de waterdamp in de atmosfeer van Mars, 30 keer lager dan in de atmosfeer van de Aarde. Dit verschijnsel zorgt voor een zeer ijle atmosfeer, waarvan de samenstelling af te lezen valt in de volgende grafiek.

Samenstelling van de atmosfeer van Mars

Koolstofdioxide (CO2) 95.32 %
Stikstof (N2) 2.7 %
Argon (Ar) 1.6 %
Zuurstof (O2) 0.13 %
Water (H2O) 0.03 %
Koolstofmonoxide 0.07 %

In een ijle lucht kan je volgens mij niet of niet goed vliegen. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze er een vliegtuig op afsturen.

Upke 23-01-2004 10:26

Citaat:

Orion2003 schreef op 22-01-2004 @ 11:43:
Ik heb er nog even over gezocht zie resultaat:

Mars heeft een kleinere oppervlaktezwaartekracht dan de Aarde. De kracht is net sterk genoeg om de meeste gassen bij te houden, maar kan niet verhinderen dat de meeste waterdamp verdampt in de ruimte. Bijgevolg ligt de concentratie van de waterdamp in de atmosfeer van Mars, 30 keer lager dan in de atmosfeer van de Aarde. Dit verschijnsel zorgt voor een zeer ijle atmosfeer, waarvan de samenstelling af te lezen valt in de volgende grafiek.

Samenstelling van de atmosfeer van Mars

Koolstofdioxide (CO2) 95.32 %
Stikstof (N2) 2.7 %
Argon (Ar) 1.6 %
Zuurstof (O2) 0.13 %
Water (H2O) 0.03 %
Koolstofmonoxide 0.07 %

In een ijle lucht kan je volgens mij niet of niet goed vliegen. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze er een vliegtuig op afsturen.

Jah en toch zijn die wetenschappers in Amerika het van plan. En dan dat ding dat ze erop af stuurde dat via een parachute werd afgeremd. Nou het kan dus wel degelijk anders word die parachut ook niet afgeremd.

Gatara 23-01-2004 11:36

Citaat:

Upke schreef op 23-01-2004 @ 11:26:
Jah en toch zijn die wetenschappers in Amerika het van plan. En dan dat ding dat ze erop af stuurde dat via een parachute werd afgeremd. Nou het kan dus wel degelijk anders word die parachut ook niet afgeremd.
Dr is veel wind op Mars.

Upke 23-01-2004 16:18

Citaat:

Gatara schreef op 23-01-2004 @ 12:36:
Dr is veel wind op Mars.
Maar waar bestaat die wind dan uit?

Poor twisted me 24-01-2004 21:23

Citaat:

Upke schreef op 23-01-2004 @ 17:18:
Maar waar bestaat die wind dan uit?
uit lucht die zich verplaatst.

Gatara 24-01-2004 22:16

Citaat:

evil_angel schreef op 24-01-2004 @ 22:23:
uit lucht die zich verplaatst.
Door verschillen in luchtdruk. Komt door de zon die Mars verwarmt - en aangezien er een atmosfeer is; zal de lucht hierin bewegen en dan heb je wind.

Jensk 24-01-2004 22:31

Ik heb dit ook ooit eens bij een docu op discovery gezien. Dus het lijkt me dat het wel kan.

Het was dan de bedoeling dat dat vliegtuigje kon landen en opstijgen, en dan op het oppervlak experimentjes a'la de marsrover kon doen.
Het voordeel is dan dat het ding een stuk mobieler is. Maar zoals al gezegd, lijkt het me een beetje risicovol.

Gatara 24-01-2004 22:46

Citaat:

Jensk schreef op 24-01-2004 @ 23:31:
Ik heb dit ook ooit eens bij een docu op discovery gezien. Dus het lijkt me dat het wel kan.

Het was dan de bedoeling dat dat vliegtuigje kon landen en opstijgen, en dan op het oppervlak experimentjes a'la de marsrover kon doen.
Het voordeel is dan dat het ding een stuk mobieler is. Maar zoals al gezegd, lijkt het me een beetje risicovol.

Maar is dat dan ene met een menselijke piloot? Of een onbemand vliegtuigje?

darkstyle 25-01-2004 11:37

Citaat:

Gatara schreef op 24-01-2004 @ 23:46:
Maar is dat dan ene met een menselijke piloot? Of een onbemand vliegtuigje?
Bemand hahahaha!!!!!! :D

Nee tuurlijk niet, gewoon een vliegtuigje dat op Aarde word bestuurd. Het vliegtuigje zal volgens mij niet eens veel groter zijn dan 2 meter doorsnee. En met een klein propellertje voorop. :bloos: Wat schattig...

Gatara 25-01-2004 21:19

Citaat:

darkstyle schreef op 25-01-2004 @ 12:37:
Bemand hahahaha!!!!!! :D

Nee tuurlijk niet, gewoon een vliegtuigje dat op Aarde word bestuurd. Het vliegtuigje zal volgens mij niet eens veel groter zijn dan 2 meter doorsnee. En met een klein propellertje voorop. :bloos: Wat schattig...

Gelukkig maar :) Hoewel bemand toffer geweest zou zijn, maar dat lijkt me gezien de huidige technologische kennis iets te ver gegrepen ;)

De Veroorzaker 25-01-2004 23:06

misschien valt het te combineren met dat vliegende schotel geval van laatst hier ergens? :|

darkstyle 26-01-2004 10:03

Citaat:

Gatara schreef op 25-01-2004 @ 22:19:
Gelukkig maar :) Hoewel bemand toffer geweest zou zijn, maar dat lijkt me gezien de huidige technologische kennis iets te ver gegrepen ;)
Het zou inderdaad mooier zijn geweest een bemand vliegtuig. Alleen daarvoor zullen we denk ik nog een aantal jaartjes moeten wachten.

darkstyle 26-01-2004 10:04

Citaat:

DeVeroorzaker schreef op 26-01-2004 @ 00:06:
misschien valt het te combineren met dat vliegende schotel geval van laatst hier ergens? :|
Vliegende schotel geval in Nederland? Of wat bedoel je met hier? En wat valt er dan volgens jou te combineren?

Gatara 26-01-2004 11:25

Citaat:

darkstyle schreef op 26-01-2004 @ 11:04:
Vliegende schotel geval in Nederland?
Nee, hij bedoelt dit topic

Stff 26-01-2004 18:09

heb hier wel wat over gehoord, nasa wil een vliegtuigje op zonne-energie over mars laten vliegen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.