Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   HAVO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=109)
-   -   Nederlands Samenvatting Strategie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1412683)

Alexanchez 18-05-2006 21:57

Nederlands Samenvatting Strategie
 
De samenvatting van Nederlands heeft van te voren vastgestelde criteria waar hij aan moet voldoen. Je krijgt blijkbaar geen puntenaftrek als de samenvatting in het geheel onlogisch is. Nu had ik een vraagje.

Bij het oefenen zat ik steeds aan de ondergrens van het aantal woorden. Dus begon ik de zinnen langer te maken. Maar nu bedenk ik me, dat ik veel beter een aantal nieuwe dingen er in had kunnen verwerken die eigenlijk niet aan mijn eigen eisen voldeden, maar misschien wél voor een puntje zorgen. Dus nu zat ik te denken om, als ik klaar was met m'n eigenlijk samenvatting, en ik nog een aantal woorden over had, er nog wat nieuwe - in mijn ogen niet relevante - dingen er in te zetten. Desnoods onderaan, ná de afronding van m'n samenvatting. Dus dan heb je eerst je samenvatting en onderaan nog een aantal zinnetjes die er volgens jou niet in horen te staan, maar misschien toch voor punten zorgen. Je hebt immers niets te verliezen, want voor iets wat er niet in hoort, krijg je geen puntenaftrek.

Ik hoop dat ik het niet al te moeilijk heb beschreven. :)
Maar wat is jullie mening hier over?

Kwabje 18-05-2006 22:22

Lijkt me raar als je, puur om ruimte op te vullen, bullshit mag gaan schrijven.

crazyfreak 18-05-2006 22:35

Hmmm ik heb altijd te veel woorden =P maar krijg wel veel punten!!!
Maar goede tip zal hem onthouden!

Mijn tip is, elke alinea (zeg maar het deel waar een 1 of 2 voor staat) de hoofdzaak eruit halen =P en dat in je samenvatting doen.
Krijg je geheit veel punten! (y)

SpecialX 18-05-2006 22:39

Citaat:

crazyfreak schreef op 18-05-2006 @ 22:35 :
Hmmm ik heb altijd te veel woorden =P maar krijg wel veel punten!!!
Maar goede tip zal hem onthouden!

Mijn tip is, elke alinea (zeg maar het deel waar een 1 of 2 voor staat) de hoofdzaak eruit halen =P en dat in je samenvatting doen.
Krijg je geheit veel punten! (y)

Yup.. per alliantie de belangrijkste zin(nen) onderstrepen..
Als je die tot een goed verhaal verwikkeld heb je al een zeer sterke samenvatting.
Alleen even kijken of je dan alle benodigde antwoorden erin hebt verwerkt.
En natuurlijk denken om je spelling.. het is je eigen woordkeuze dus maak het niet te gek.. gewoon lekker eenvoudig.. desnoods 90% directe zinnen uit de tekst.

Alexanchez 18-05-2006 22:53

Citaat:

Kwabje schreef op 18-05-2006 @ 22:22 :
Lijkt me raar als je, puur om ruimte op te vullen, bullshit mag gaan schrijven.
Je begrijpt me niet, of wel? :) Ik bedoelde geen bullshit, maar delen uit de tekst die je zelf er normaal gesproken niet in zou zetten. Omdat je nog ruimte over hebt, kun je die dingen er dus inzetten omdat ze misschien tóch wat punten opleveren.

Kwabje 18-05-2006 23:15

Citaat:

Alexanchez schreef op 18-05-2006 @ 22:53 :
Je begrijpt me niet, of wel? :) Ik bedoelde geen bullshit, maar delen uit de tekst die je zelf er normaal gesproken niet in zou zetten. Omdat je nog ruimte over hebt, kun je die dingen er dus inzetten omdat ze misschien tóch wat punten opleveren.
Oh oh oh, mr. high and mighty...

"Je krijgt blijkbaar geen puntenaftrek als de samenvatting in het geheel onlogisch is."

"Dus nu zat ik te denken om, als ik klaar was met m'n eigenlijk samenvatting, en ik nog een aantal woorden over had, er nog wat nieuwe - mijn ogen niet relevante dingen er in te zetten."

Ik zal jou eens een tip geven, als je net zo duidelijk bent in je samenvatting garandeer ik je nu al dat je zal zakken.

Oh en voor SpecialX: Wat is een alliantie en wat heeft het met Nederlandse teksten samenvatten te maken?
Crazyfreak: Geheit is geen Nederlands, ik mag hopen dat je het op je examen veel beter doet want anders voorspel ik weinig goeds voor je.

Alexanchez 18-05-2006 23:23

Citaat:

Kwabje schreef op 18-05-2006 @ 23:15 :
Oh oh oh, mr. high and mighty...

"Je krijgt blijkbaar geen puntenaftrek als de samenvatting in het geheel onlogisch is."

"Dus nu zat ik te denken om, als ik klaar was met m'n eigenlijk samenvatting, en ik nog een aantal woorden over had, er nog wat nieuwe - mijn ogen niet relevante dingen er in te zetten."

Ik zal jou eens een tip geven, als je net zo duidelijk bent in je samenvatting garandeer ik je nu al dat je zal zakken.

Oh en voor SpecialX: Wat is een alliantie en wat heeft het met Nederlandse teksten samenvatten te maken?
Crazyfreak: Geheit is geen Nederlands, ik mag hopen dat je het op je examen veel beter doet want anders voorspel ik weinig goeds voor je.

Je begrijpt er blijkbaar echt helemaal geen zak van heh? Jij zegt dat het je raar lijkt als je puur om de ruimte op te vullen, bullshit mag gaan schrijven. Het mág, want je krijgt er geen punten aftrek voor.

Bovendien waren die extra dingen er niet voor om de ruimte op te vullen (hoewel dat dus een fijne bijkomstigheid is) maar een mogelijkheid om extra punten te scoren, ómdat je dus blijkbaar ruimte over hebt.

Kwabje 18-05-2006 23:34

Hahaha en dan zeg jij tegen mij dat ik er niets van snap?

Als iemand van jouw niveau HAVO weet te halen beschouw ik dat als sluitend bewijs voor de aftakeling van het onderwijs.

SpecialX 18-05-2006 23:38

Citaat:

Kwabje schreef op 18-05-2006 @ 23:15 :
Oh en voor SpecialX: Wat is een alliantie en wat heeft het met Nederlandse teksten samenvatten te maken?
[/B]
Mwah.. beetje kinderachtige reactie. Volgens mij weet je donders goed wat ik bedoel. Zat helaas met me hoofd nog bij een online game. Tussendoor kijk ik even rond op dit forum. maar voor de duidelijkheid, het gaat dus om een alinea.

crazyfreak 19-05-2006 01:03

Citaat:

Kwabje schreef op 18-05-2006 @ 23:15 :

Crazyfreak: Geheit is geen Nederlands, ik mag hopen dat je het op je examen veel beter doet want anders voorspel ik weinig goeds voor je.
Gozer...

Het is maar een forum man. :rolleyes:
Ik ga toch niet altijd op mijn ABN letten. :rolleyes:

pixel 19-05-2006 12:38

Die samenvatting he, je moet écht alleen maar die punten verwerken die genoemd staan in de opdracht? En verder zorgen dat je genoeg woorden hebt natuurlijk, maar niet zoals 'vroeger' echt een inleiding, kern, slot schrijven? ;x


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.