Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   dividend belasting afschaffen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1947669)

jsano 05-10-2018 10:41

dividend belasting afschaffen
 
Mark rutte heeft tijdens Prinsjesdag het voor elkaar gekregen om het afschaffen van de dividendbelasting in de troonrede in te futselen. Dividend belasting zorgt ervoor dat er belasting over de aandelen van bedrijven komt. De regering loopt hierdoor veel geld mis. Wat vinden jullie van het afschaffen van de dividend belasting?:confused:

Melle2.0 05-10-2018 10:51

Ik ben het totaal niet eens met die afschaffing. Het is niet bewezen dat de afschaffing van de dividendbelasting zorgt voor de aantrekking van grote bedrijven, het is ook een grote inkomstenbron. Deze inkomsten lopen we mis als de dividendbelasting wordt afgeschaf

Tunahan Kuzu 05-10-2018 10:55

Wat voor hilarische schoolopdracht doen jullie?

Jan Marijnissen 05-10-2018 11:25

In principe voor afschaffen maar niet met de argumenten die nu gegeven worden. Niet vanwege vestigingsklimaat. Het is een bizar inefficiënte regeling met veel administratieve rompslomp voor relatief weinig opbrengsten.

Tunahan Kuzu 05-10-2018 11:31

Citaat:

Jan Marijnissen schreef: (Bericht 34525323)
In principe voor afschaffen maar niet met de argumenten die nu gegeven worden. Niet vanwege vestigingsklimaat. Het is een bizar inefficiënte regeling met veel administratieve rompslomp voor relatief weinig opbrengsten.

Niet dat ik mij enorm heb bekommerd om informatie te pullen in plaats van gepushte info tot mij te nemen, het is voor het eerst dat ik dit argument vóór hoor (eigenlijk überhaupt argumenten vóór, afgezien van het VVD-geleuter). Kan/wil je dit toelichten?

Jan Marijnissen 05-10-2018 12:37

Citaat:

Tunahan Kuzu schreef: (Bericht 34525329)
Niet dat ik mij enorm heb bekommerd om informatie te pullen in plaats van gepushte info tot mij te nemen, het is voor het eerst dat ik dit argument vóór hoor (eigenlijk überhaupt argumenten vóór, afgezien van het VVD-geleuter). Kan/wil je dit toelichten?

Zeker. Ik wil nogmaals duidelijk maken dat onder de noemer "vestigingsklimaat" de div belasting afschaffen wat mij betreft grote bullshit is. Ik ga hier dus niet het beleid van de regering verdedigen op dat punt. Niet dat jij daar over valt, maar wellicht wel een wat minder scherpe lezer.

Daarnaast nog even melden dat ik dit sowieso nergens teruglees. De discussie is alleen maar kabinet bashen (terecht in dit geval) vs vestigingsklimaat. Maar vrijwel nergens wordt nou eens echt naar de belasting an sich gekeken.

Als een bedrijf dividend uitkeert, moet het 15% daarover aan belasting afdragen. De ontvanger kan deze vaak weer bij de belastingdienst terugvorderen - ook veel buitenlandse personen en bedrijven kunnen dat, als ik me niet ernstig vergis, via de diverse bedragen die NL heeft. Effectief blijft maar ongeveer 25 tot 30% van de bruto belastingopbrengst in de schatkist, de rest wordt weer terug uitbetaald. Laatste cijfers die ik heb zijn nog uit 2014: 3,5 miljard bruto opbrengst, 2,5 miljard terug en maar 1 miljard netto opbrengst.

Nu eerst vanuit een soort eerlijkheidsprincipe: het is enigszins de vraag of binnen die 1 miljard opbrengsten sowieso al niet veel partijen zitten die die belasting terug zouden kunnen vorderen, maar niet doen omdat ze simpelweg niet weten dat het kan, hoe dat moet of omdat het te veel gedoe is voor een klein bedrag. Dividend gaat vaak genoeg om centen per aandeel, als je 100 aandelen Shell hebt en Shell betaalt 50 eurocent per aandeel uit, dan draagt Shell dus voor jouw dividend 7,50 euro af, die je weer terug zou kunnen vragen bij de belastingdienst. Gaat iedereen (vooral buitenlandse beleggers) dat daadwerkelijk doen? Vast niet. Let wel: ik heb hier totaal geen cijfers voor, geen idee hoe groot deze groep is. Maar het is natuurlijk niet echt een eerlijke belastingmethodiek.

Daarnaast gewoon qua rompslomp. Als we zien dat pakweg 72% procent van de bruto belastingopbrengst weer teruggegeven wordt, laat dat zien dat het niet echt effectief is. Het levert de belastingdienst werk op, al zal dat goed te automatiseren zijn, en het levert bedrijven en burgers een hoop werk op.

Als het kabinet met die argumenten was gekomen en bijvoorbeeld het tarief naar 3% had teruggebracht met de notie dat niemand meer mag terugvorderen (waarmee de hele administratieve rompslomp wegvalt) of bijvoorbeeld de belasting had afgeschaft maar de vennootschapsbelasting zodanig had opgehoogd zodat die het verschil op ving, was ik daar voorstander van geweest.

Er zitten echt wel wat haken en ogen aan die ik hier voor het gemak oversla, maar de manier van belastingheffen - of vooral eigenlijk van het teruggeven van de belasting, en dan niet aan de betaler maar aan de ontvanger van het dividend - is gewoon niet zo efficiënt.

Tunahan Kuzu 05-10-2018 12:45

Dank voor de uitleg en cijfers! Ik ga er gemakshalve vanuit dat je niet uit je nek zwamt en dat de cijfers kloppen; er is dan weinig dat voor het in stand houden as-was pleit. Ik ben het dan ook met je eens.

Jan Marijnissen 05-10-2018 12:48

Citaat:

Tunahan Kuzu schreef: (Bericht 34525335)
Dank voor de uitleg en cijfers! Ik ga er gemakshalve vanuit dat je niet uit je nek zwamt en dat de cijfers kloppen; er is dan weinig dat voor het in stand houden as-was pleit. Ik ben het dan ook met je eens.

Excuus; bron voor de cijfers is een antwoord op Kamervragen zoals officieel gepubliceerd:

https://zoek.officielebekendmakingen...72018-422.html


had ik er natuurlijk meteen bij moeten pleuren.

deadlock 05-10-2018 13:09

Ik ben het er totaal niet mee eens. Ik moet ook ontzettend lachen van termen als "administratieve rompslomp". Er wordt wel wat geld rondgepompt maar het is niet het einde van de wereld en het is in mijn ogen een volledig terechte belasting. Het is niet alsof het allemaal door mensen wordt nagerekend, het wordt in een computer geflikkerd en je krijgt het correcte eindresultaat en dan later in het jaar gebeurt zoiets nog een keer. Big fucking deal.

Op het moment dat je het principe van aftrekposten hebt, zit je per definitie vast aan het stelselmatig in moeten voeren van een mechanisme voor die administratieve rompslomp zoals eerder genoemd. Wat even vergeten wordt, is dat dat mechanisme uitermate goed functioneert.

Mocht je dat toch echt niet willen, dan kan je altijd nog de belasting zelf vereenvoudigen door er geen aftrekpost van te maken maar de belasting onomkeerbaar te maken tegen een lager percentage zodat er ongeveer op hetzelfde bedrag uitgekomen. Als je een belastingvrije voet toevoegt kan je het daarmee aantrekkelijker maken om te beleggen in aandelen voor kleinere partijen.

Jan Marijnissen 05-10-2018 13:37

Oh ja, het is voor mij zeker ook geen halszaak hoor. De administratieve rompslomp bedoel ik overigens vooral niet de kant van de belastingdienst mee. Ik werk voor een bedrijf dat zo ongeveer dagelijks dividendbelasting terugvraagt over de hele wereld. In Nederland is dat uiteraard een proces van niets, maar in andere landen is het vaak een stuk arbeidsintensiever en kan het jaren duren. Portugal, Italië, Indonesië zijn zo uit mijn hoofd drie voorbeelden van landen waar het tot tien jaar kan duren. Gaat nergens over. Nu zal voor buitenlandse terugvorderaars de tijdslijn van terugvorderen in NL echt geen 10 jaar zijn, maar de onbekendheid er mee en daardoor de arbeidsintensiviteit, zal toch echt impact hebben. Ook dan geen halszaak maar het is te gemakkelijk om te zeggen dat je daar ontzettend om moet lachen.

Maak overal ter wereld de dividendbelasting pakweg 85% lager en schaf de terugvordering af. Maar goed, dat is natuurlijk niet iets dat ons kabinet eenzijdig even kan regelen :herp:

[edit] oh en uit principe uiteraard niet nu afschaffen want Unilever en Shell kunnen een vet hart krijgen

Tunahan Kuzu 05-10-2018 13:48

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34525341)
Ik ben het er totaal niet mee eens. Ik moet ook ontzettend lachen van termen als "administratieve rompslomp". Er wordt wel wat geld rondgepompt maar het is niet het einde van de wereld en het is in mijn ogen een volledig terechte belasting. Het is niet alsof het allemaal door mensen wordt nagerekend, het wordt in een computer geflikkerd en je krijgt het correcte eindresultaat en dan later in het jaar gebeurt zoiets nog een keer. Big fucking deal.

Nou ja, als ruim twee-derde zinloos heen en weer gaat, lijkt me dat reden om eens te kijken naar alternatieven of op z'n minst het proces efficiënter te maken. Dat heeft weinig te maken met of het terecht is of niet.

deadlock 05-10-2018 13:57

Citaat:

Tunahan Kuzu schreef: (Bericht 34525353)
Nou ja, als ruim twee-derde zinloos heen en weer gaat, lijkt me dat reden om eens te kijken naar alternatieven of op z'n minst het proces efficiënter te maken. Dat heeft weinig te maken met of het terecht is of niet.

Alternatief heb ik voorgesteld, maargoed, er is op dit moment geen ander systeem. Mensen kunnen er gebruik van maken of doen dat niet. Zelfde als huurtoeslag en zorgtoeslag, daarbij zou ik ook liever zien dat er gewoon een korting gegeven wordt op de huur respectievelijk premie maar het systeem is nu zo ingericht. Dan hoef je het systeem nog niet af te schaffen.

Melle2.0 05-10-2018 14:16

Citaat:

Jan Marijnissen schreef: (Bericht 34525350)
Oh ja, het is voor mij zeker ook geen halszaak hoor. De administratieve rompslomp bedoel ik overigens vooral niet de kant van de belastingdienst mee. Ik werk voor een bedrijf dat zo ongeveer dagelijks dividendbelasting terugvraagt over de hele wereld. In Nederland is dat uiteraard een proces van niets, maar in andere landen is het vaak een stuk arbeidsintensiever en kan het jaren duren. Portugal, Italië, Indonesië zijn zo uit mijn hoofd drie voorbeelden van landen waar het tot tien jaar kan duren. Gaat nergens over. Nu zal voor buitenlandse terugvorderaars de tijdslijn van terugvorderen in NL echt geen 10 jaar zijn, maar de onbekendheid er mee en daardoor de arbeidsintensiviteit, zal toch echt impact hebben. Ook dan geen halszaak maar het is te gemakkelijk om te zeggen dat je daar ontzettend om moet lachen.

Maak overal ter wereld de dividendbelasting pakweg 85% lager en schaf de terugvordering af. Maar goed, dat is natuurlijk niet iets dat ons kabinet eenzijdig even kan regelen :herp:

[edit] oh en uit principe uiteraard niet nu afschaffen want Unilever en Shell kunnen een vet hart krijgen

Je zegt wel dat de dividendbelasting niet veel opbrengt... Ik heb niet genoeg verstand er van om je hierin tegen te spreken of niet maar begrijp toch een paar dingen niet.

Je zegt dat het in Nederland echt geen 10 jaar duurt (zoals in sommige andere landen) om het geld, wat is uitgegeven aan die belasting, terug te krijgen. Als dat zo is, wat heeft het dan voor een zin om de dividendbelasting af te schaffen? Je krijgt er ten slotte toch geen meer bedrijven door, Nederland is namelijk al aantrekkelijk, dat veranderd niet.

Ik weet dat jij zegt dat dat niet de reden is dat jij voor de afschaffing bent, jij vindt het een dom systeem. De belasting kun je toch weer terug krijgen, de winst is alleen van bedrijven die er niet om vragen de belasting terug te krijgen. Maar toch denk ik dat dit niet een geldige reden zou zijn om de belasting af te schaffen.

Dit is ook vooral een belasting voor grote bedrijven, die bedrijven kunnen dat geld ook wel missen om het land te helpen.

Ten slotte verdient Nederland toch (volgens jouw cijfers) 1 miljard aan de dividendbelasting, dat is redelijk wat. Misschien over de totale inkomsten van ongeveer 275 miljard gezien niet. maar als je je bedenkt dat Nederland in 2016 maar 10 miljard in de plus zat (dan is dit toch 10%). Of als je de rijksjaarbalans van 2015 bekijkt is het zelfs meer als 33%. Die 1 miljard maakt dan een groter verschil als je denkt. Ik zou niet weten waarom je dat geld zomaar weg zou gooien.

deadlock 05-10-2018 14:28

Citaat:

Melle2.0 schreef: (Bericht 34525404)
Je zegt wel dat de dividendbelasting niet veel opbrengt... Ik heb niet genoeg verstand er van om je hierin tegen te spreken of niet maar begrijp toch een paar dingen niet.

Dat is duidelijk

Citaat:

Je zegt dat het in Nederland echt geen 10 jaar duurt (zoals in sommige andere landen) om het geld, wat is uitgegeven aan die belasting, terug te krijgen. Als dat zo is, wat heeft het dan voor een zin om de dividendbelasting af te schaffen? Je krijgt er ten slotte toch geen meer bedrijven door, Nederland is namelijk al aantrekkelijk, dat veranderd niet.
VeranderT. Maar euh, zijn redenatie is kristalhelder toch? Het is nodeloos rondpompen van geld, net als huurtoeslag en zorgtoeslag en er is een eenvoudiger methode te bedenken waarbij dat niet het geval is en er misschien wel enkele miljoenen per jaar bespaard kan worden, tevens ontvangt iedereen die er recht op heeft het dan automagisch in plaats van dat ze de procedures moeten kennen en daarnaast ook uitvoeren.

Citaat:

Ten slotte verdient Nederland toch (volgens jouw cijfers) 1 miljard aan de dividendbelasting, dat is redelijk wat. Misschien over de totale inkomsten van ongeveer 275 miljard gezien niet. maar als je je bedenkt dat Nederland in 2016 maar 10 miljard in de plus zat (dan is dit toch 10%). Of als je de rijksjaarbalans van 2015 bekijkt is het zelfs meer als 33%. Die 1 miljard maakt dan een groter verschil als je denkt. Ik zou niet weten waarom je dat geld zomaar weg zou gooien.
De Staat had 1 miljard aan inkomsten in 2014 aan dividendbelastingen. Tevens werken overheidsbegrotingen volslagen anders dan begrotingen en geldstromen zoals jij gewend bent, dat gaat veel te ver om allemaal hierin uiteen te zetten, maar in principe zou je eenvoudig kunnen beargumenteren dat een land helemaal geen "winst" zou mogen maken en dat er dus nooit een plus zou mogen zijn.

Melle2.0 05-10-2018 16:18

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34525419)
Dat is duidelijk


VeranderT. Maar euh, zijn redenatie is kristalhelder toch? Het is nodeloos rondpompen van geld, net als huurtoeslag en zorgtoeslag en er is een eenvoudiger methode te bedenken waarbij dat niet het geval is en er misschien wel enkele miljoenen per jaar bespaard kan worden, tevens ontvangt iedereen die er recht op heeft het dan automagisch in plaats van dat ze de procedures moeten kennen en daarnaast ook uitvoeren.


De Staat had 1 miljard aan inkomsten in 2014 aan dividendbelastingen. Tevens werken overheidsbegrotingen volslagen anders dan begrotingen en geldstromen zoals jij gewend bent, dat gaat veel te ver om allemaal hierin uiteen te zetten, maar in principe zou je eenvoudig kunnen beargumenteren dat een land helemaal geen "winst" zou mogen maken en dat er dus nooit een plus zou mogen zijn.

Als ik het goed heb is het zo dat je met de plus die je als land hebt de lening aan de internationale bank aflost. Als je in de min zit dan leen je bij de internationale bank. Ik heb het hier wel over winst, het is tenslotte geld dat er bij is gekomen dat jaar... Ik zeg hiermee niet dat dat geld niet moet worden uitgegeven aan iets. In dit geval aan de Internationale bank waar we nog een schuld van over de 500 miljard (zo ongeveer) hebben.

Als we er voor zorgen dat we die "winst" blijven maken dan blijft de rente over deze lening laag. En als we meer en meer moeten lenen gaat het omhoog. Het is dus van belang voor de staat om deze "winst" zo hoog mogelijk te houden. De dividendbelasting helpt daar toch weer (volgens zijn gegevens) 1 miljard aan.

Als jij een alternatief voor de dividendbelasting kan vinden die stabieler is en die kan invoegen. Ga er voor! Dan heb je iets beters als wat er nu is. Maar als je alleen de dividendbelasting wil afschaffen... Dan gooi je 1 miljard weg, dat is zonde want deze 1 miljard is niet van al te grote waarde voor die bedrijven en wel voor Nederland.

Ik zeg dat het van niet al te grote waarde is omdat je ziet dat ze ook best zonder kunnen, de belasting afschaffen zou dus alleen maar zorgen voor een grotere winst voor winstgevende bedrijven. Dit vind ik niet nodig, Nederland heeft het geld harder nodig als winstgevende bedrijven die het in hun eigen zak steken!

deadlock 05-10-2018 16:32

Citaat:

Melle2.0 schreef: (Bericht 34525491)
Als ik het goed heb is het zo dat je met de plus die je als land hebt de lening aan de internationale bank aflost. Als je in de min zit dan leen je bij de internationale bank. Ik heb het hier wel over winst, het is tenslotte geld dat er bij is gekomen dat jaar... Ik zeg hiermee niet dat dat geld niet moet worden uitgegeven aan iets. In dit geval aan de Internationale bank waar we nog een schuld van over de 500 miljard (zo ongeveer) hebben.

De overheid leent geen geld bij banken maar zet staatsobligaties te koop tegen een bepaald rentepercentage (die trouwens negatief is over in 2014 uitgegeven obligaties). De looptijd van deze obligaties ligt trouwens vast bij uitgifte. De overheid leent dus geen geld bij banken, maar bij een soortement van handelsmarkt. Banken kunnen deze obligaties ook kopen (en doen dat graag, omdat het een hele zekere investering is), maar het is wel totaal anders dan een lening afsluiten bij een bank; bij staatsobligaties bepaalt de overheid namelijk de voorwaarden en de rente en niet de bank.

Citaat:

Als we er voor zorgen dat we die "winst" blijven maken dan blijft de rente over deze lening laag. En als we meer en meer moeten lenen gaat het omhoog. Het is dus van belang voor de staat om deze "winst" zo hoog mogelijk te houden. De dividendbelasting helpt daar toch weer (volgens zijn gegevens) 1 miljard aan.
De rente ligt vast op het moment van uitgifte van de obligaties en wordt bepaald door de overheid die de boel uitgeeft, gebaseerd op een complex samenspel van diverse internationale rentepercentages, de kredietwaardigheid van de overheid in kwestie en nog een aantal factoren.

Dit is ook de reden waarom overheden zo lang van tevoren de post "staatsschuld" en aflossingen van de huidige staatsschuld 100% kunnen voorspellen. Staatsobligaties met een looptijd van 10 jaar bijvoorbeeld, worden na 10 jaar door de staat terugbetaald inclusief de verschuldigde rente (die dus niet fluctueert maar bij uitgifte vastligt).

Citaat:

Als jij een alternatief voor de dividendbelasting kan vinden die stabieler is en die kan invoegen. Ga er voor! Dan heb je iets beters als wat er nu is. Maar als je alleen de dividendbelasting wil afschaffen... Dan gooi je 1 miljard weg, dat is zonde want deze 1 miljard is niet van al te grote waarde voor die bedrijven en wel voor Nederland.
Je gooit niet 1 miljard weg, je krijgt 1 miljard minder aan inkomsten.

Citaat:

Ik zeg dat het van niet al te grote waarde is omdat je ziet dat ze ook best zonder kunnen, de belasting afschaffen zou dus alleen maar zorgen voor een grotere winst voor winstgevende bedrijven. Dit vind ik niet nodig, Nederland heeft het geld harder nodig als winstgevende bedrijven die het in hun eigen zak steken!
Je hebt eigenlijk simpelweg geen flauw idee hoe dingen als staatsschuld werken. Zoals ik eerder al zei; het huishoudboekje van de overheid werkt totaal anders dan een begroting die jij moet maken voor jezelf of voor bedrijfseconomie, het is echt totaal onvergelijkbaar op wat basale principes na.

En nee; je hebt het dus niet goed.

Melle2.0 05-10-2018 17:52

Bedankt voor de reactie, ik waardeer je subtiele reactie op mijn opmerkingen -_-

Ondanks die subtiele toon die je hebt aangeslagen wil ik toch nog op 1 van je reacties reageren:
Citaat:

De rente ligt vast op het moment van uitgifte van de obligaties en wordt bepaald door de overheid die de boel uitgeeft, gebaseerd op een complex samenspel van diverse internationale rentepercentages, de kredietwaardigheid van de overheid in kwestie en nog een aantal factoren.

Dit is ook de reden waarom overheden zo lang van tevoren de post "staatsschuld" en aflossingen van de huidige staatsschuld 100% kunnen voorspellen. Staatsobligaties met een looptijd van 10 jaar bijvoorbeeld, worden na 10 jaar door de staat terugbetaald inclusief de verschuldigde rente (die dus niet fluctueert maar bij uitgifte vastligt).

Hier kun je best gelijk in hebben (je hebt hier waarschijnlijk zelfs gelijk in), maar dat neemt niet weg dat Nederland na grotere staatsschuld minder aantrekkelijk wordt om staatsobligaties bij te kopen. Dan wordt, lijkt mij, tenslotte de rente die moet worden betaalt over een obligatie minder. Dit zorgt voor een achteruitgaande inkomst. Ook heb ik misschien wel gezegd, dat we als we de dividendbelasting afschaffen 1 miljard weggooien maar dit heb ik dan spreek spreekwoordelijk bedoeld.

Ten slotte, we zitten nu over een heel ander onderwerp te praten dan waar de oorspronkelijke topic over ging, laten we terug gaan naar de kern van deze topic: Ben je het eens met de afschaffing van de dividendbelasting of niet, mijn antwoord hierop blijft nee.

deadlock 05-10-2018 18:11

Citaat:

Melle2.0 schreef: (Bericht 34525518)
Bedankt voor de reactie, ik waardeer je subtiele reactie op mijn opmerkingen -_-

Ondanks die subtiele toon die je hebt aangeslagen wil ik toch nog op 1 van je reacties reageren:

Waarom zou ik subtiel moeten zijn? Je doet overduidelijk je best om te proberen het niet te begrijpen.

Citaat:

Hier kun je best gelijk in hebben
Dat heb ik. Jij bent hier onkundig en onwetend.

Citaat:

maar dat neemt niet weg dat Nederland na grotere staatsschuld minder aantrekkelijk wordt om staatsobligaties bij te kopen.
Aantoonbare volslagen lulkoek en wel om het volgende principe; Iemand die altijd aan z'n betalingsverplichting voldoet heeft geen enkele reden om geen lening te krijgen. Dit hele principe vind je bijvoorbeeld terug in de bizarre credit-ratings die Engelstalige landen er in meer of mindere mate op nahouden bij consumenten (waarbij je dus geen geld kan lenen als je nog nooit geld hebt geleend :herp: ), maar is vergelijkbaar met dit.

De kredietwaardigheid van een overheid bepaalt over het algemeen de rating van de kredietbeoordelaars van virtuele organisaties zoals De Staat en daar volgen de rentepercentage uit in combinatie met andere rentepercentages.

Citaat:

Dan wordt, lijkt mij, tenslotte de rente die moet worden betaalt over een obligatie minder. Dit zorgt voor een achteruitgaande inkomst. Ook heb ik misschien wel gezegd, dat we als we de dividendbelasting afschaffen 1 miljard weggooien maar dit heb ik dan spreek spreekwoordelijk bedoeld.
De rente wordt minder als een overheid altijd aan z'n verplichtingen voldoet. En in tegenstelling tot een consument, kan een overheid simpelweg meer obligaties uitgeven om aan andere betalingsverplichtingen te voldoen. Dat betekent dat, als het EMU-saldo positief blijft over diverse jaren en de economie marginaal groeit, de schuld altijd alsnog zal afnemen, zowel in absolute hoeveelheid geld als relatief ten opzichte van de economie. Onze Staatsschuld daalt keihard door beide factoren, waardoor geld lenen nog steeds goedkoper wordt.

Voor de zoveelste keer: De overheidsfinanciën werken anders dan je eigen financiën. Assumption is the mother of all fuck-ups. Dus lees jezelf beter in voordat je dit soort gal spuwt.

Citaat:

Ten slotte, we zitten nu over een heel ander onderwerp te praten dan waar de oorspronkelijke topic over ging, laten we terug gaan naar de kern van deze topic: Ben je het eens met de afschaffing van de dividendbelasting of niet, mijn antwoord hierop blijft nee.
Ik was niet degene die allemaal domme dingen begon te zeggen aan de hand van aannames in het dagelijks leven over EMU-saldo's en financiering van staatsschuld.

Melle2.0 05-10-2018 18:26

Volgens mij heb jij deze discussie wel gewonnen... zou me de volgende keer beter inlezen, bedankt voor de tip. ;)

Als je de volgende keer iets meer respect zou hebben voor iemand die zijn kennis probeert te gebruiken om met anderen te discussiëren (ook al is deze kennis niet juist) zou het fijn zijn. :D

Arrow 06-10-2018 09:59

Citaat:

Tunahan Kuzu schreef: (Bericht 34525296)
Wat voor hilarische schoolopdracht doen jullie?

Ben ik ook benieuwd naar

mathfreak 06-10-2018 12:50

Citaat:

Arrow schreef: (Bericht 34525938)
Ben ik ook benieuwd naar

Zie in dat verband de laatste 2 replies in https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1947660
Overigens zijn hun topics naar mijn mening meer op hun plaats in het forum Cultuur, Maatschappij & Economie.

deadlock 06-10-2018 12:51

Dat kan ook direct! https://forum.scholieren.com/showthr...4#post34525344

Jan Marijnissen 18-10-2018 12:37

https://www.ftm.nl/artikelen/de-syst...ensten?share=1

:o
Overigens doet het bedrijf waar ik voor werk dit soort ongein niet.

Vanallesboy 14-11-2018 22:00

Die dividend belasting afschaffen is gwn weer zo’n vuil kapitalistisch rechts idee wat echt past bij zo’n klotepartij als de VVD

Jan Marijnissen 15-11-2018 08:37

Citaat:

Vanallesboy schreef: (Bericht 34538940)
Die dividend belasting afschaffen is gwn weer zo’n vuil kapitalistisch rechts idee wat echt past bij zo’n klotepartij als de VVD

Waarom maak je je hier zo boos over?

Vanallesboy 25-11-2018 12:50

Citaat:

Jan Marijnissen schreef: (Bericht 34538946)
Waarom maak je je hier zo boos over?

Omdat de gewone burger dit gat moet gaan betalen (zoals altijd bij de VVD

Vanallesboy 25-11-2018 12:52

En dan gaan de armen er weer meer op achteruit.

Jan Marijnissen 26-11-2018 09:18

Citaat:

Vanallesboy schreef: (Bericht 34541646)
Omdat de gewone burger dit gat moet gaan betalen (zoals altijd bij de VVD

In het pakket van belastingmaatregelen gaan de tarieven van de tweede en derde schijf omlaag en de heffingskorting omhoog. Het lijkt er dus op dat de gewone burger dit helemaal niet zou moeten gaan betalen. Overigens zijn de plannen voor de afschaffing van de dividendbelasting alweer geschrapt.

Citaat:

Vanallesboy schreef: (Bericht 34541649)
En dan gaan de armen er weer meer op achteruit.

Nou, de armen betalen al geen belasting, dus ik snap niet hoe die hierop achteruit zouden gaan.

deadlock 26-11-2018 09:40

nujij.nl commentator gegvonden.

Jan Marijnissen 26-11-2018 09:52

Slaat dat op mij (ik heb oprecht nog nooit op nujij gereageerd :D) of op die knakker? Ik heb die commentaren zelfs nog nooit gelezen geloof ik :D is het de moeite?

deadlock 26-11-2018 10:00

Nee duh. Slaat op die ander. Er is een hele subreddit over geloof ik. FB groep? Nujij in actie, zoiets.

Jan Marijnissen 26-11-2018 10:50

r/nujijinactie/

niet heel actief maar zie wel al een paar pareltjes :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.