![]() |
[opstartprobleem] command.com
Als ik mijn pc wil starten blijft 'ie lekker bij een zwart scherm hangen met de volgende mededeling:
"Het volgende bestand is beschadigd of ontbreekt: COMMAND.COM Geef de MS-DOS-prompt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)" Ik heb windows 98 en wou gisteren net XP installeren, maar daar ben ik dus niet meer aan toegekomen omdat 'ie niet op wil starten... Wat te doen? P.S. Ik ben een computerleek, dus houd hier bij uitleg a.u.b. even rekening mee indien mogelijk ;) |
Als je WinXP wil installeren moet je van CD booten..
Dit gebeurd voordat Windows 98 boot en krijg je dus helemaal geen command.com error. |
Citaat:
Wat moet ik nu concreet doen? |
Dat je gewoon de Windows XP cd er in moet doen, en vanaf de Windows XP cd moet instaleren.
windows 98 heeft die fout. en als je vanaf cd instaleert hoef je niet in windows 98 te zijn dus krijg je die fout ook niet ;). Met andere woorden, doe je WinXP cd in je cd-rom drive, reset je computer, installeer WinXP en dan krijg je geen foutmelding meer (is te hopen voor je) Hopelijk snap je het nu wel wat beter!? Greetz N.B. boot(en) is Start(en) |
Citaat:
Resultaat: ik kom weer bij diezelfde foutmelding terecht. Wat nu? :| |
Hm, okee.
Dan zet je in het BIOS de 'boot from cd' optie aan, zie het boekje dat je bij het moederbord kreeg voor info over hoe je in het BIOS komt en hoe je de juiste instelling krijgt. Als het goed is lukt het dan wel. Zoek desnoods even het model van je moederbord op en post het hier, dan kan iemand het op gaan zoeken... |
Citaat:
Wel ben ik alle opties bijlangs geweest maar zie ik in elk geval nergens letterlijk 'boot from cd' oid staan. |
Meestal is het iets van "Advanced BIOS Features", en daar moet je dan als "First Boot Device", "CD-ROM" instellen.
|
Citaat:
Máár weet je wel zeker, dat je pc windows xp aan kan? Je kan beter eerst gaan uitzoeken hoe "sterk" je pc is, voordat je windows xp op je harde schijf hebt staan en het onwijs traag draait. Citaat:
Als je niet zeker weet kan je nog ff kijken bij je windows 98, tenzij je harde schijf al geformateert is. Wat je kan doen is, een opstartdiskette maken via bootdisk.com en je pc laten booten via deze diskette. Dan moet je ervoor zorgen dat command.com, dat op deze diskette staat, naar je c-schijf kopieert. Zorg ervoor dat op je scherm het volgede komt te staan (of dit gebeurt automatisch: a:\> en typ dan het volgende in: copy command.com c:\ en daarna copy command.com c:\windows Als het gekopieert is, dan hoeft je alleen je pc maar te herstarten. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05. |