![]() |
christelijke scholen hoeven geen rekening te houden met Islamieten
vind jij dat Christelijke scholen geen rekening hoeven te houden met Islamitische gewoonten? Ze mogen bv. het hoofdoekje verbieden in de klas of geen vrij geven voor het suikerfeest vanwege de christelijke grondslag van de school.
|
Waarom zou iemand in vredesnaam zijn islamitische kind naar een christelijke school sturen? Waar ben je dan mee bezig?
En ja, dan mag een christelijke school zijn regels opstellen: het is toch een christelijke school, atheïsten, boedhisten, alles wat ernaar toe gaat moet zich aan die regels houden, waarom moslims dan niet? Je kiest toch voor een christelijke school net omdat ze christelijk is... Er zijn ook nog stedelijke scholen, daar wordt rekening gehouden met verschillende geloven. |
Ja dat mogen ze, omdat het geen openbare school is.
Wettelijk vastgelegd dat een particuliere school zijn eigen denkbeelden mag geven met uitzondering van een bepaald vast lesprogramma. Christelijke scholen mogen ook creationisme geven, wat een openbare school niet mag...die mag alleen zeggen dat evolutie en creationisme beide theorieën zijn..waar de leerlingen en leraar mee eens zijn is weer een heel ander verhaal. En ze mogen niet alleen het hoofddoekje en andere islamitische gebruiken verbieden, ze mogen ook islamitische leerlingen weigeren. |
Inderdaad. :)
Helaas zijn er nog weleens wat lamzakken in deze maatschappij die elke afzijzing van de Islam als discriminatie zien. Vandaar dat er nog weleens mensen zijn die er twijfels over hebben. Maar dit mag gewoon, net als een keppeltje op een Islamitische school verboden mag worden, |
christelijke scholen moeten verboden worden, net als islamitische, alsof die ouders niet al genoeg indoctrinatie leveren
|
Citaat:
Het lijkt me dat je best weet dat dat niet kan, en mag. Vrijheid van godsdienst betekent ook dat je je kinderen mag opvoeden volgens jouw geloof, en zulk soort scholen mogen dus. Denk je maar eens in: Moeder en vader: God heeft de mens geschapen. Lerares: De mens is geëvolueerd. Wat moet je dan als kind? (Ik ben het wel met je eens, religies moeten verboden worden. i.e.: je mag best geloven wat je wil, maar het massaal en openlijk belijden mag niet...lijkt me veel beter.) |
Citaat:
dus ze kunnen of naar een silamitische school of naar een openbare. een katholiek gaat ook sowieso niet op een islamtische school zitten, waarom een molsim dan wel op een christelijke? |
lol, jullie mensjes zijn het allemaal met mij eens. terwijl heel wat mensjes op mijn christelijke school het discriminerend vinden om hoofdoekjes te verbieden.
|
Citaat:
Tjah, dan zijn ze mooi dom...Meer valt er niet te zeggen. :) |
Een christelijke school mag dat verbieden... ik heb op christelijke scholen gezeten, alleen eigenlijk omdat het goede scholen waren. Maar heb op de middelbare school gewoon de evolutietheorie geleerd, en er liepen daar zat meisjes met hoofddoekjes rond.
Het mag wel, maar ik zou het onzin vinden om het te doen... |
Een Christelijke school is een bijzondere school. Een school op een bepaalde grondslag. Die grondslag mag voortdurend gehandhaafd worden, daaronder valt het verbieden van religieuze uitingen anders dan de Christelijke. Als jij als moslim-ouder je kind naar een Crhistelijke school stuurt, moet je daar rekening mee houden. Een bijzondere school mag ook zonder opgaaf van reden een leerling weigeren.
|
Citaat:
|
ja dat is helemaal waar... een aangezien ik meer een afkeer van het christendom heb dan dat ik er iets mee heb...
Maar het was denkik ook zo dat deze school asl een goede school bekend stond, er was nog een andere school, een openbare die ook goed was... maar veel schoolkeuze was er bij ons in de buurt dus niet... iig geen islamitische... |
zijn er eigenlijk boedhistische scholen in nederland ?
volgens mij ben je daar altijd welkom :) |
Citaat:
Net als dat Islamitische scholen Joden toe mogen laten als ze dat zouden willen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ideaal zou zijn een normale school zonder godsdienstles. Maar omdat men hier zo op gekwiekst is lijkt me een normale school met globale godsdienstlessen over elk groot geloof de beste oplossing.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
eens. andersom natuurlijk ook.
|
Hou je met een leerling rekening als je als school leerlingen verbiedt een hoofddoek te dragen? Het is eerder andersom.
|
ik zit zelf ook op een christelijke middelbare school, en uit een het schoolboekje heb ik kunnen afleiden dat:
Citaat:
En ook al is het een christelijke school, we leren de geschiedenis van de joden, moslims, boedhisten, hindoes etc. De evolutietheorie komt ook aan de orde. Wat betreft de hoofddoekjes... Ik kan begrijpen dat mensen zich er aan storen, maarja, hebben dat heb je altijd in de samenleving. Ze zijn hier, en we moeten maar geven en nemen. Als iedereen een beetje geeft dan moet het toch wel mogelijk te zijn om samen te leven? |
Citaat:
|
Citaat:
Dat voor een leerling van een christelijke middelbare school. Geeft al aan hoe 'christelijk' die scholen nog zijn. |
En dan durven mensen nog Nederland een tolerant land te noemen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Duh. Wat stelt het bijzonder onderwijs anders nog voor? De vraag of het bijzonder onderwijs in het algemeen moet worden gehandhaafd is natuurlijk een andere.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben afgelopen vakantie naar Turkije geweest. Daar zei onze turkse gids dat een hoofddoek dragen op scholen verboden was. Het wordt niet eens toegestaan dus ik snap niet waar sommige moslims problemen over maken :o
|
Citaat:
voordat dat gebeurt wil ik erop wijzen de Turkije een van de modernere landen van 'de islamitische wereld' is, in vergelijking met andere landen in het midden oosten doen ze het zo goed, ze moeten haast wel iets goed doen... |
Ik vind dat ze de religiositeit van scholen moeten verbieden.
Aan de andere kant; er is vrijheid van Godsdienst. En als je het verbiedt, dan krijg je zoiets als het verbod op hoofddoekjes. En dat is ook schandalig. Want Godsdienstvrijheid impliceert juist dat je vrije keuze hebt, niet dat je géén keuze hebt. Aan de andere kant is er maar een beperkt aantal scholen, en kunnen mensen zich religieus uiten zoals ze vrijelijk kiezen. Dat heeft geen beperking. Ik denk dus dat ze religiositeit bij scholen moeten afschaffen, en dat alle leerlingen gewoon zoals nu de kans moeten krijgen vrijelijk te geloven wat ze willen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als een groot deel van de leerlingen islamitisch is lijkt mij dat er toch wel vrijgegeven wordt, aangezien die leerlingen dat toch niet op school komen.
En 'bijzonder onderwijs'? Ik zit op een christelijke school, maar die is gewoon openbaar hoor. Tijdens godsdienst behandelen we allerlei geloven, lang niet alleen het christendom. |
Citaat:
anders heb ej weer verzuiling enzo |
Ik ga later mijn kind Islamitisch opvoeden, en na de basisschool naar een Christelijke school sturen, zodat hij ten eerste geen vooroordelen krijgt doordat hij Christenen beter leert kennen.
Ten tweede krijgt hij meer dan alleen de Islamitische kijk op de wereld. Denk dat dat vooral heel belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling. |
En dat gaat lukken? Misschien wordt jouw kind vóór groep acht al zo fundamentalistisch dat hij zijn christelijke middelbare school in de fik zet :D
|
:D Op de basisschool leeftijd volgen kinderen nog echt wel het voorbeeld van hun ouders op... Pas als ze beginnen te puberen, wat meestal met de middelbare school begint, dan gaan ze zich afzetten...
Maar denk dat het zeker wel een goede opzet is... |
Citaat:
|
Ja dat mogen ze.
Het is een Christelijke school. Het is zowiezo voor hun eigen bestwil als ze naar een openbare school gaan als ze een hoofddoekje dragen, want op een Christelijke school vinden de kinderen dat misschien raar en kunnen ze gepest/geplaagd worden. |
Citaat:
Het lijkt idealistisch en dat is het ook, maar ik denk niet dat het erg succesvol zal zijn.:) |
Lijkt me niet.
Christelijke scholen zijn christelijk, wie daarheen wil moet dat accepteren. Islamitische scholen zijn islamitisch, wie daarheen wil moet dat accepteren. En joodse scholen zijn joods, wie daarheen wil moet dat accepteren. |
Citaat:
|
Maar wat nou als de christelijke school alleen in theorie christelijk is, het staat er wel enzo maar de mensen die er komen zijn niet allemaal van die gelovige christenen. En dat je wettelijk leerlingetjes mag weigeren en ze mag verbieden hoofdoekjes te dragen wist ik eigenlijk wel. Maar het maar de vraag of dat wel zo kindvriendelijk is. Op onze school zijn daar niet echt problemen mee omdat er vorig jaar 1 moslimmeisje was. veel he:P maar hoe gaat dat op andere scholen aan toe?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19. |